2015-09-06, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Intressant frågeställning. Finns nog en risk att det är så våra vänster-hbtqx-vänner känner även för sina tiggande romska medmänniskor. Åtminstone ibland, när möjligheten att skrika ut godheten på facebook saknas och man ändå så att säga "känner för någon".

Hade jag bett någon om hjälp utan att de erbjudit den först hade det varit dessa fjantar. No offence vänster-hbtqx-vänner, men jag tycker att jag förtjänar den där hjälpen fan så mycket mer än vad 90% av tiggarna gör. Javisst, de sitter med trasiga tänder och kläder på sina bara knän i kylan, men vad händer efter kl.20 när butikerna stänger?
Självklart sover det folk på madrasser på trottoaren - de kan ju inte ta in på hotell eller liknande. Det skulle sabba deras image totalt. Däremot har jag sett dessa människor köpa Ramlösaflaskor, Red Bull och biskvier i småbutiker för att sedan tacka nej till gratismat som erbjuds.

Visst, de har en helvetesresa till Sverige, men när de väl kommit hit då?
Citera
2015-09-06, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmasen99
Tips på sysselsättning. Många kurser som precis börjat på diverse högskolor. Bara smita in och låtsas vara en del av klassen

Boende skulle du kunna lösa genom att hajka i en skog. Smäll upp en presenning och sov under den.

Var skulle jag få tag på den...? Tror trapphuset funkar bättre då, faktiskt! Provade att sätta mig ute en stund i (förr?)går kväll. Klarade 30 minuter innan jag frös som fan.

Sysselsättningen blir nog lite arbetssökande och biblioteket imorgon, beroende på hur länge jag vågar lämna grejerna i gömman i trapphuset. För krångligt att kånka runt på.
Citera
2015-09-07, 00:06
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Var skulle jag få tag på den...? Tror trapphuset funkar bättre då, faktiskt! Provade att sätta mig ute en stund i (förr?)går kväll. Klarade 30 minuter innan jag frös som fan.

Sysselsättningen blir nog lite arbetssökande och biblioteket imorgon, beroende på hur länge jag vågar lämna grejerna i gömman i trapphuset. För krångligt att kånka runt på.

Brukar själv gömma saker halvuppenbara ställen, där det finns något "viktigt" att kolla på framför sakerna, t.ex. en skylt eller så. Något som gör att man inte fastnar för sakerna som är gömda. Annars brukar folk inte vilja ha ens skit ändå.

Ett annat ställe du kan sova är på ett universitet. Det brukar finnas ställen där folk kan vara dygnet runt. Hitta något hörn och slå upp camp, fast se till att du är lite dold, annars blir du slängt ut när du väl upptäcks sovandes. Jag har bott 3 veckor så. Fanns dusch och allt.
Citera
2015-09-07, 00:13
Bannlyst
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Brukar själv gömma saker halvuppenbara ställen, där det finns något "viktigt" att kolla på framför sakerna, t.ex. en skylt eller så. Något som gör att man inte fastnar för sakerna som är gömda. Annars brukar folk inte vilja ha ens skit ändå.

Ett annat ställe du kan sova är på ett universitet. Det brukar finnas ställen där folk kan vara dygnet runt. Hitta något hörn och slå upp camp, fast se till att du är lite dold, annars blir du slängt ut när du väl upptäcks sovandes. Jag har bott 3 veckor så. Fanns dusch och allt.

Seriöst? Jag satt och jobbade i en av pluggets lokaler förra terminen (nattetid). Blev utslängd av Securitas redan vid 12-tiden för att vi inte hade leg.

Edit: angående mina grejer är det inget av det jag har med mig jag kan tänka mig att bli av med - allt har ett högt personligt värde.
Senast redigerad av Shonne99 2015-09-07 kl. 00:14. Anledning: Edit
Citera
2015-09-07, 08:28
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Seriöst? Jag satt och jobbade i en av pluggets lokaler förra terminen (nattetid). Blev utslängd av Securitas redan vid 12-tiden för att vi inte hade leg.

Edit: angående mina grejer är det inget av det jag har med mig jag kan tänka mig att bli av med - allt har ett högt personligt värde.
Jag är i Stockholm vid 12:00. Är du hungrig eller nåt?

För övrigt så vet jag inte vad man gör om nätterna som hemlös. Önskar att man vore rik, alternativt död, kanske?
Citera
2015-09-07, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Jag är i Stockholm vid 12:00. Är du hungrig eller nåt?

För övrigt så vet jag inte vad man gör om nätterna som hemlös. Önskar att man vore rik, alternativt död, kanske?

Hungrig som fan faktiskt, men ska på någon jävla försökskaningrej för att få 300 spänn (den 25:e, suck) som är slut typ 2-3. Är du kvar då?
Citera
2015-09-07, 14:03
Medlem
LucNNs avatar
Citat:

Du får vara mer ninja-aktig. Jag fick tillgång till ett studielokal i ett lite öde område, där jag satte upp grejer framför en rörelsessensor, placerade ut stolar som blokerade insyn (fanns en glasvägg) osv., och la mig på en "couch". Men det var inte Stockholm. Du får helt enkelt analysera platsen och tänka som en magiker.

Är du fortfarande hemlös? Trodde endast det var 3 dagar, detta är väl 4. dagen, eller vad?
Citera
2015-09-07, 14:14
Medlem
Psyktabus avatar
En liten shoutout! Var inte rädda för att träffa Ts, han var en trevlig prick! Helt vanlig svensson
Citera
2015-09-07, 14:16
Bannlyst
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Du får vara mer ninja-aktig. Jag fick tillgång till ett studielokal i ett lite öde område, där jag satte upp grejer framför en rörelsessensor, placerade ut stolar som blokerade insyn (fanns en glasvägg) osv., och la mig på en "couch". Men det var inte Stockholm. Du får helt enkelt analysera platsen och tänka som en magiker.

Är du fortfarande hemlös? Trodde endast det var 3 dagar, detta är väl 4. dagen, eller vad?

Haha, galet, men inte så intresserad av "parasiterande" tyvärr.

Jo, det var ju sagt typ "har några vänner som kommer i helgen", men vet inte vad planen är riktigt. Får ju inga besked från värden.

Edit: aktivt parasiterande. Blir jag erbjuden något säger jag inte nej. T.ex. en stor jävla låda med pasta och bacon (nämner inga namn, men anar att du läser det här nu. Evigt tacksam, hehe).
Senast redigerad av Shonne99 2015-09-07 kl. 14:19. Anledning: Edit
Citera
2015-09-07, 14:40
Medlem
Petter.Dasss avatar
Gott att höra att du har huvudet upp och fötterna ner fortfarande.

Kom att tänka på en sak, finns ju kyrkor som haft nattöppet, vet inte om de fortfarande har det, men det finns ju i alla fall de som delar ut käk mot ett bibelord:

Googlade på st:a Clara kyrka och såg följande, som verkar vara aktuellt:
"Tack vare våra fantastiska volontärer och generösa restauranger, hotell och kiosker i vårt närområde har vi möjlighet att dela ut mat varje vardag kl 10.00 utanför kyrkan. Vi har mellan 100-200 matgäster varje dag som på olika sätt är i behov av hjälp.

Varje vardag klockan 13.30 - 14.30 finns vi på "Plattan" med vår kaffevagn för att möta våra tilltufsade vänner. Sommaren 2015 har matutdelninge uppehåll v 28-30.

Genom mat, kaffe, samtal, uppmuntran, bön, vänskap och närvaro vill vi förmedla Jesu kärlek, förlåtelse och upprättelse till de behövande i Stockholms city."

Annars kan jag, för att återknyta till mitt hotellförflutna, tipsa om att en lobby på ett större hotell kan vara rätt najs för att bara slå ihjäl tid, de har ju öppet länge utan att gästkort måste användas för att komma in, och ingen bryr sig om du sätter dig och läser en Metro eller en bok där några timmar. Brukar jag personligen göra vid promenader i främmande städer. Bara att glida in och se ut som att man hör hemma, såvida det inte är Waldorf Astoria.
Citera
2015-09-07, 14:44
Medlem
DoktorBOBs avatar
Hatten av för ditt lugn. Går du med Gud?

Efter att ha läst igenom tråden ser jag att folk uppmanar dig till brott i både mindre och större grader men du avvisar det? FETT !!

Vad vill du med ditt liv egentligen?
Oavsett om du har alkohol och drogproblem så gå på 12 stegs möten som tex AA , CA osv. Beskriv din situation så kommer ha mat i magen och garanterat tak över huvudet tills du kommer på fötter.

Men känslan jag får är att du diggar livet du lever just nu? Tror du kommer uppskatta livet i en varm säng när det vänder för dig.

All kärlek till dig !!
Citera
2015-09-07, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Gott att höra att du har huvudet upp och fötterna ner fortfarande.

Kom att tänka på en sak, finns ju kyrkor som haft nattöppet, vet inte om de fortfarande har det, men det finns ju i alla fall de som delar ut käk mot ett bibelord:

Googlade på st:a Clara kyrka och såg följande, som verkar vara aktuellt:
"Tack vare våra fantastiska volontärer och generösa restauranger, hotell och kiosker i vårt närområde har vi möjlighet att dela ut mat varje vardag kl 10.00 utanför kyrkan. Vi har mellan 100-200 matgäster varje dag som på olika sätt är i behov av hjälp.

Varje vardag klockan 13.30 - 14.30 finns vi på "Plattan" med vår kaffevagn för att möta våra tilltufsade vänner. Sommaren 2015 har matutdelninge uppehåll v 28-30.

Genom mat, kaffe, samtal, uppmuntran, bön, vänskap och närvaro vill vi förmedla Jesu kärlek, förlåtelse och upprättelse till de behövande i Stockholms city."

Annars kan jag, för att återknyta till mitt hotellförflutna, tipsa om att en lobby på ett större hotell kan vara rätt najs för att bara slå ihjäl tid, de har ju öppet länge utan att gästkort måste användas för att komma in, och ingen bryr sig om du sätter dig och läser en Metro eller en bok där några timmar. Brukar jag personligen göra vid promenader i främmande städer. Bara att glida in och se ut som att man hör hemma, såvida det inte är Waldorf Astoria.

Hehe, hoppas att man inte måste vara troende bara. Hotellgrejen känns som en skitsoft grej! Som sagt, vill ju inte köra aktivt parasitarbete, men det känns lite mer ok när det gäller större hotell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in