2015-09-06, 17:01
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror att hon hade surfat färdigt inomhus.

Inte säkert att dom får hålla på med sina mobiler på jobbet även om det inte är så många gäster. Det ser illa ut och drar uppmärksamheten från gästerna.

På min sons extrajobb är det förbjudet, liknande verksamhet. Så Lisa kunde alltså ha lite att " ta igen."
2015-09-06, 17:01
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Och det är just därför vissa är skeptiska till Litauern som gärningsman, det är så långt från hur det statistiskt brukar gå till.
Folk som har kännedom om kriminalitet av den här sorten kan inte se Litauern som mördare, det finns mängder med typfall där det visat sig vara andra gärningsmän, men vilka gärningsmännen var vet man inte oftast eftersom polisen stirrat sig blint på fel gärningsman och låst fast sig på detta.

I mina ögon så ser jag tydligt polisens välkända dåliga utredningsförmåga blixtra till i detta fall i och med att de gripit Litauern.
Det är dessutom välkänt i många andra kriminalfall att landsortspoliser inte kan tolka DNA-bevis på rätt sätt.
Det finns olika fall där DNA bevisningen tolkats på felaktigt sätt.

I och med att polisen helt håller tätt är oroande i rättssäkerhetssynpunkt, det är rättegången som kommer visa om det existerar någon bärighet i polisens utredningsarbete.
Det som mest vore intressantast att läsa är slasken i detta fall, det är i slasken som är mest avslöjande, det bevisade Hannes Råstam i 3 fall han arbetade med.
I alla de 3 fallens slaskar fanns det mängder med bevis som talade för gärnimgsmännens oskuld.

Jag ser tydligt paralleller till Olle Möller i detta fall, så länge det inte redovisats om att polisen tolkat DNA-bevisen rätt så ger jag ingenting för dessa poliser och den åklagare som arbetar med detta fall.

Vad är som visar på mycket dålig utredningsförmåga just för att gripit NB?

Att de är locket på tyder snarast på det allvar som finns här. Tråkigt för oss kanske men helt i sin ordning.

Att det läcker ibland tyder väl mest på oseriositet.
2015-09-06, 17:05
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Polisen har tagit in AJs bil iom han försökt byta in den etc och bilvärkstan och/eller bilförsäljareen ringde polisen iom det var olika förhållanden med bilen som verkade misstänksamma.
DEt har nämts två tidspunkter för denna aktivitet:
"i dagarna efter Lisa försvann"
"den 26 Juni, 2015"

Sedan att AJs reser bort 2 gånger (den 11 eller 12 Juni till Stockholm och sedan igen den 17 Juni till Dalarna) mitt i att et extremt allvarligt försvinnande/mord på en 17 årig flicka och där stort sett alt händer på hans ägor, och hans anställda och vän anhålls för mordet, ja det synes ju väldigt konstigt tycker jag.

Och så har vi handske historien där AJ berättar olika historier om hur det gick för sig å han hittade mordoffrets handske och tog upp den så att hans DNA sannolikt fastnade på den.

Detta bara några få av de orsaker till att flera av oss, med god grund, har intresse i AJ.

Visste inte att det var olagligt att resa bort. Är det så konstigt att han vill komma bort från det här. Eller om han hade andra bra anledningar till att åka iväg. Det är hans val det, inget konstigt alls. Ska han misstänkas för att han var hjälpsam och och hittade en handske? Inte så konstigt att människor sällan vill hjälpa polisen, när det finns stollar som dig. Som gör att man blir klassad som misstänkt GM bara för det. Helt utan brist på bevis. Hans vän nu tog du allt i, han var en gästarbetare.
Senast redigerad av henkess 2015-09-06 kl. 17:08.
2015-09-06, 17:13
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Visste inte att det var olagligt att resa bort. Är det så konstigt att han vill komma bort från det här. Eller om han hade andra bra anledningar till att åka iväg. Det är hans val det, inget konstigt alls. Ska han misstänkas för att han var hjälpsam och och hittade en handske? Inte så konstigt att människor sällan vill hjälpa polisen, när det finns stollar som dig. Som gör att man blir klassad som misstänkt GM bara för det. Helt utan brist på bevis. Hans vän nu tog du allt i, han var en gästarbetare.

Det är väl inte så konstigt att folk börjar fundera när han beter sig konstigt under en förundersökning gällande ett mord som hänt på hans ägor. Inte för att jag tror att han är GM men något konstigt är det med honom i alla fall.
2015-09-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
På arbetstid? Mycket tveksamt.
De jobbade inte i en kolgruva eller på en fabrik utan i ett kafé. Kaféets stängningstid var 18.00. Hur många gäster fanns där just då vet jag förstås inte men jag gissar på inga. Hade det funnits gäster som lämnade stället samtidigt med personalen så nog Lisa inte blivit dödad. Kaffekopparna var i diskmaskinen, borden var torkade och även mobilerna var kollade långt innan 18:00. När man uttråkad väntar på att få stänga och gå hem så kollar man kanske på sin mobil.
Senast redigerad av nantale 2015-09-06 kl. 17:20.
2015-09-06, 17:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Det är väl inte så konstigt att folk börjar fundera när han beter sig konstigt under en förundersökning gällande ett mord som hänt på hans ägor. Inte för att jag tror att han är GM men något konstigt är det med honom i alla fall.
Nej, det är inte alls konstigt att han fullföljer sina resplaner och fortsätter bedriva sin näringsverksamhet som om inget har hänt, oavsett om han har någon inblandning i brottet eller inte. Det hade varit konstigare om han avstått från att resa.
2015-09-06, 17:18
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar

Han har inte betett sig underligt. Ja han är 80år kanske inte fullt lika klyftig som vissa i tråden, som är 50-60år yngre.
2015-09-06, 17:22
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
De jobbade inte i en kolgruva eller på en fabrik utan i ett kafé. Kaféets stängningstid var 18.00. Hur många gäster fanns där just då vet jag förstås inte men jag gissar på inga. Hade det funnits gäster som lämnade stället samtidigt med personalen så nog Lisa inte blivit dödad. Kaffekopparna var i diskmaskinen, borden var torkade och även mobilerna var kollade långt innan 18:00. När man uttråkad väntar på att få stänga och gå hem så kollar man kanske på sin mobil.

Nej, man städar och gör klart för att kunna gå hem något tidigare. Mobilen kollar man sen. Hursomhelst, inget som vi lär få reda på till 100 % i alla fall.
2015-09-06, 17:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor
Tack för det, då har vi en till säker hålltid. Ska man med en buss kollar man klockan. Lowa skulle alltså med en buss från Skara till Lidköping. Enligt dagens tidtabell går det en buss 18:35, och enligt Google tar resan 24 minuter med bil. Det innebär att de borde ha startat senast 18:11, men det är inte säkert att tidtabellen är densamma idag som 7 juni, och Rebecka kan ha hittat en genväg som Google inte har hittat, eller så kör hon fortare.
2015-09-06, 17:34
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

Resan:
Har jag sagt att det är olagligt att resa bort? NEJ !!!

Handsken:
Är man hjälpsam bara för att man tar upp en handske som ligger på marken? NEJ!
En handske som, om man verkligen ville hjälpa polisen, så absolut skulle låta bli att röra vid iom det ju SÅ KLART, kunde vara bevismaterial, vilket det också visade sig att vara.
Och eftersom AJ själv påpekade att han hade tyckt att det var "en liten modell" så är ju klart att han själv redan då, då han såg handsken ligga på marken misstänkte att det kunde vara Lisa's handske.

Vän med MGM:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21320093.ab

35-åringens arbetsgivare säger att mannens anställning föregicks av en lyckad provanställning. Han beskriver 35-åringen som ”arbetsam, punktlig, noggrann och fantastiskt duktig”.
Med tiden har de även blivit goda vänner, berättar arbetsgivaren enligt personutredningen. Han upplever 35-åringen som lugn och hjälpsam och säger att han bara har superlativ för att beskriva honom.
Arbetsgivaren säger att han och övriga kollegor är helt oförstående till att 35-åringen nu är misstänkt för mordet, men tillägger att han är djupt berörd av den tragiska händelsen.
2015-09-06, 17:48
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Resan:

Handsken:
En handske som, om man verkligen ville hjälpa polisen, så absolut skulle låta bli att röra vid iom det ju SÅ KLART, kunde vara bevismaterial, vilket det också visade sig att vara.
Och eftersom AJ själv påpekade att han hade tyckt att det var "en liten modell" så är ju klart att han själv redan då, då han såg handsken ligga på marken misstänkte att det kunde vara Lisa's handske.

Vän med MGM:

35-åringens arbetsgivare säger att mannens anställning föregicks av en lyckad provanställning. Han beskriver 35-åringen som ”arbetsam, punktlig, noggrann och fantastiskt duktig”.
Med tiden har de även blivit goda vänner, berättar arbetsgivaren enligt personutredningen. Han upplever 35-åringen som lugn och hjälpsam och säger att han bara har superlativ för att beskriva honom.
Arbetsgivaren säger att han och övriga kollegor är helt oförstående till att 35-åringen nu är misstänkt för mordet, men tillägger att han är djupt berörd av den tragiska händelsen.

Alla tänker inte som dig, du vet inte hur en 80-åring tänker. Nu råkade han ta upp handsken och gav den till Polisen, han får bli straffad för att vara lite trög. Men att bli straffad som en GM utan bevis, det är inte rätt. Finns inga bevis och han har aldrig varit skäligen misstänkt. Då får man nöja sig med det kan man tycka.

Jag har redan läst det där. Tror du på allt som sägs, en arbetsgivare talar ofta gott om sina anställda. Framförallt med rädsla för att bli inblandad. Har du Källa på att dom har varit goda vänner från någon annan än AJ? Det kan ju såklart aldrig vara så att AJ överdrev en smula, det finns såklart inte på kartan för dig. Krävs inget geni för att se alla hans lovord om NB, det var väldigt många. Det såg extremt överdrivet ut.
Senast redigerad av henkess 2015-09-06 kl. 17:53.
2015-09-06, 17:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Citat:
Resan:

Handsken:

Vän med MGM:

+1

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tack för det, då har vi en till säker hålltid. Ska man med en buss kollar man klockan. Lowa skulle alltså med en buss från Skara till Lidköping. Enligt dagens tidtabell går det en buss 18:35, och enligt Google tar resan 24 minuter med bil. Det innebär att de borde ha startat senast 18:11, men det är inte säkert att tidtabellen är densamma idag som 7 juni, och Rebecka kan ha hittat en genväg som Google inte har hittat, eller så kör hon fortare.

Sen kan man undra om det verkligen är Rebecka som säger "18.15" eller om det är tidningen som skriver det på henne. I tidigare intervjuer har hon inte sagt något klockslag. Det verkar också i talspråk onaturligt att säga siffrorna "arton och femton". Kan hon ha sagt så i den här nya intervjun? Troligare är väl att i talspråk säga "kvart över" eller "ungefär kvart över", men att tidningen förenklar det. Eller också preciserade Rebecka tiden den här gången, vilket i sig t.o.m. kan förefalla lite misstänkt - ljög hon? Nå, nå. Jag vet inte heller hur pålitlig den uppgiften är alltså.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in