2015-09-06, 16:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nästan allting har redan diskuterats här: Vem av föräldrarna Lisa skickade sms:et till, hur lång tid det kan ha tagit för pappan att köra till kaféet, hur ofta Lisa jobbade på kaféet osv. Jag tycker inte att det spelar någon roll om hon skickade sms:et till sin pappa, även hon normalt brukade skicka sms till sin mamma. Eller tvärtom. Men varför skickade hon ett sms överhuvudtaget? Hon hade ju träffat sina anhöriga några timmar tidigare, i kaféet. Var föräldrarna oroliga för att hon inte skulle klara resan hem med sin moppe? Hon hade ju haft moppen sedan hon blev 15 år. Om hon väntades hem till middag eller någon annan familjegrej så borde väl föräldrarna talat om det för henne och frågat när hon kan sluta på jobbet redan när de besökte henne i kaféet. Jag undrar också vad hon gjorde efter att hon skildes från sina arbetskamrater och innan hon skickade sms:et. Hon borde ha varit på väg hem redan klockan 18:10 - 18:15. Det fanns väl ingen anledning för henne att hänga utanför kaféet efter arbetsdagen. Jag kan inte tänka mig att det skulle ha tagit ca 15 minuter för henne att ta på sig moppekläderna, att kolla Facebook eller liknande på mobilen utanför kaféet. Hon var säkert fullt påklädd redan när hon lämnade kaféet och hade även kollat mobilen färdigt.

Nu var det ju lite folk just den här söndagen. Därav kanske anledningen till att skicka SMS.
-"Jag kommer hem lite tidigare"

Om tiden är 18:15 när de stänger (vilket kollegan Rebecka sagt i den senaste intervjun) så är inte åtta minuter särskilt lång tid enligt mig åtminstone. Dessutom kan det vara en viss förskjutning på SMS tidsmässigt (inte jättevanligt men i alla fall).
2015-09-06, 16:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nu var det ju lite folk just den här söndagen. Därav kanske anledningen till att skicka SMS.

Om tiden är 18:15 när de stänger (vilket kollegan Rebecka sagt i den senaste intervjun) så är inte åtta minuter särskilt lång tid enligt mig åtminstone. Dessutom kan det vara en viss förskjutning på SMS tidsmässigt (inte jättevanligt men i alla fall).
Kan du länka intervjun där hon säger det fetstilta?
2015-09-06, 16:32
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Har funderat lite på det här och har letat men kan inte hitta ursprunget. Det finns också uppgifter om några som hyrde en stuga el liknande någonstans i kinnekulletrakten som kunde passa in i beskrivningen, hittar inte de inläggen heller. Kan vara helt ointressant men skulle ändå vilja höra om någon vet något mer om det här.

Hittade bara detta men har också för mig att dom hade hyrt en stuga för att jobba.

Postat av Latexjossan
Skåpbil, kille med öststatsdialekt, stannar och...

Skåpbil, kille med öststatsdialekt, stannar och frågar om vägen till minst en tjej längs vägen som tycker han är mycket obehaglig. Sitter med karta och vill veta exakt vägbeskriving bara någon mil bort, gärna få in henne i bilen.
2015-09-06, 16:35
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kan du länka intervjun där hon säger det fetstilta?

Citat:
– Det var en ganska lugn dag och därför kunde vi stänga och var klara 18.15. Jag hade bil och skulle släppa av Lowa vid bussen i Skara eftersom hon skulle vidare till Lidköping. Vi hade bråttom och stack omedelbart.

http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor
2015-09-06, 16:41
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hittade bara detta men har också för mig att dom hade hyrt en stuga för att jobba.

Postat av Latexjossan

Skåpbil, kille med öststatsdialekt, stannar och frågar om vägen till minst en tjej längs vägen som tycker han är mycket obehaglig. Sitter med karta och vill veta exakt vägbeskriving bara någon mil bort, gärna få in henne i bilen.

PS: sök på stugby så hittar du flera inlägg om detta!
2015-09-06, 16:43
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz

Postat av Latexjossan

Tack! Bra med namn på postaren.
Visst skulle man vilja veta mer om det här? Åtminstone tillräckligt för att kunna avfärda det om inte annat. Skulle tro att polisen har kollat upp detta så kanske får vi veta om det har något samband när fup kommer. Om den kommer vilket man får hoppas, att det inte händer något och mgm släpps innan åtal.

Om det finns någon sanning i det här så skulle det kunna vara några "våra" litauer kände på något sätt men lika gärna kan det ju vara några vilka som helst på genomresa just då. Vill i alla fall gärna veta vilket.
2015-09-06, 16:44
Medlem
Citat:

Jag tycker att till och med åtta minuter är en lång tid med tanke på att hennes moppe stod utanför kaféet.
2015-09-06, 16:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag tycker att till och med åtta minuter är en lång tid med tanke på att hennes moppe stod utanför kaféet.

Inte i dagens läge. Diverse surfande så rinner minuterna iväg.
2015-09-06, 16:50
Medlem
Citat:
Inte i dagens läge. Diverse surfande så rinner minuterna iväg.
Jag tror att hon hade surfat färdigt inomhus.
2015-09-06, 16:57
Medlem
Gusselbys avatar
Detta har diskuterats i tråden förr. Dog bort. Kanske kan vara värt några ord igen.

Plus Latexjossans inlägg som citerades av Hasselmuz ovan.
2015-09-06, 16:59
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag tror att hon hade surfat färdigt inomhus.

På arbetstid? Mycket tveksamt.
2015-09-06, 16:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Och det är just därför vissa är skeptiska till Litauern som gärningsman, det är så långt från hur det statistiskt brukar gå till.
Folk som har kännedom om kriminalitet av den här sorten kan inte se Litauern som mördare, det finns mängder med typfall där det visat sig vara andra gärningsmän, men vilka gärningsmännen var vet man inte oftast eftersom polisen stirrat sig blint på fel gärningsman och låst fast sig på detta.

I mina ögon så ser jag tydligt polisens välkända dåliga utredningsförmåga blixtra till i detta fall i och med att de gripit Litauern.
Det är dessutom välkänt i många andra kriminalfall att landsortspoliser inte kan tolka DNA-bevis på rätt sätt.
Det finns olika fall där DNA bevisningen tolkats på felaktigt sätt.

I och med att polisen helt håller tätt är oroande i rättssäkerhetssynpunkt, det är rättegången som kommer visa om det existerar någon bärighet i polisens utredningsarbete.
Det som mest vore intressantast att läsa är slasken i detta fall, det är i slasken som är mest avslöjande, det bevisade Hannes Råstam i 3 fall han arbetade med.
I alla de 3 fallens slaskar fanns det mängder med bevis som talade för gärnimgsmännens oskuld.

Jag ser tydligt paralleller till Olle Möller i detta fall, så länge det inte redovisats om att polisen tolkat DNA-bevisen rätt så ger jag ingenting för dessa poliser och den åklagare som arbetar med detta fall.

Eftersom du bygger hela ditt resonemang på "fall" som du inte talar om vilka de är så går det inte att avgöra om det ligger något i det du skriver. Så berätta gärna vilka fall det rör sig om och vilken bevisning som fanns. Dock är jag inte intresserad av något tjat om Thomas Quick. Jag hyser en stor beundran för Hannes Råstams arbete med det fallet, men det handlar om så ytterst speciella omständigheter med en åtalad som VILLE BLI DÖMD att det inte kan jämföras med ett "normalt" fall där den åtalade helt eller delvis förnekar inblandning i händelsen.

Den "tolkning" du talar om av DNA-bevisen sker ju f.ö. i grunden inte hos den lokala utredningen, utan hos NFC. De huserar visserligen i Linköping, men jag skulle inte kalla dem några "landsortspoliser" bara för den sakens skull. Som du väl vet så arbetar de med en sannolikhetsskala som börjar på -4 och går tilll +4 där 0 representerar ett läge där analysen av beviset varken hittar något som talar för eller som talar direkt emot att den hypotes man vill ha besvarad.

För övrigt tror jag inte att chefsåklagaren har tillbringat hela sitt liv och karriär på bondvischan runt Mariestad, Skövde och Linköping.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in