Citat:
Nästan allting har redan diskuterats här: Vem av föräldrarna Lisa skickade sms:et till, hur lång tid det kan ha tagit för pappan att köra till kaféet, hur ofta Lisa jobbade på kaféet osv. Jag tycker inte att det spelar någon roll om hon skickade sms:et till sin pappa, även hon normalt brukade skicka sms till sin mamma. Eller tvärtom. Men varför skickade hon ett sms överhuvudtaget? Hon hade ju träffat sina anhöriga några timmar tidigare, i kaféet. Var föräldrarna oroliga för att hon inte skulle klara resan hem med sin moppe? Hon hade ju haft moppen sedan hon blev 15 år. Om hon väntades hem till middag eller någon annan familjegrej så borde väl föräldrarna talat om det för henne och frågat när hon kan sluta på jobbet redan när de besökte henne i kaféet. Jag undrar också vad hon gjorde efter att hon skildes från sina arbetskamrater och innan hon skickade sms:et. Hon borde ha varit på väg hem redan klockan 18:10 - 18:15. Det fanns väl ingen anledning för henne att hänga utanför kaféet efter arbetsdagen. Jag kan inte tänka mig att det skulle ha tagit ca 15 minuter för henne att ta på sig moppekläderna, att kolla Facebook eller liknande på mobilen utanför kaféet. Hon var säkert fullt påklädd redan när hon lämnade kaféet och hade även kollat mobilen färdigt.
Nu var det ju lite folk just den här söndagen. Därav kanske anledningen till att skicka SMS.
-"Jag kommer hem lite tidigare"
Om tiden är 18:15 när de stänger (vilket kollegan Rebecka sagt i den senaste intervjun) så är inte åtta minuter särskilt lång tid enligt mig åtminstone. Dessutom kan det vara en viss förskjutning på SMS tidsmässigt (inte jättevanligt men i alla fall).