2015-09-06, 14:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När fixades det? Skedde det utan byggnadsställning? Vad hade arbetarna för fallskydd?

Vet ej. Bor inte på kullen, men inte långt därifrån. En av de sista riktigt varma sommardagarna nu var familjen och badade vid Blombergs badplats. Efteråt fikade vi vid kaféet. Då var taket på och inga ställningar eller liknande fanns där.
2015-09-06, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fast du gissar ju lika mycket du, när du säger att inget tyder på det. Här är en bra bild:

http://gfx.dbtv.no/thumbs/still/41720.jpg

Jag tror inte LS skulle uttryckt sig som hon gjorde angående brödernas taksnickrande om det hade gått en månad sedan arbetet med taket pågick fram till helgen 6-7 juni.

Nej knappast troligt.

Byggställningen blev enligt denna tråd stulen första veckan i maj och uttalande kom väl först när LS tala med pressen efter att bröderna blivit intagna till förhör 12 juni, efter 5-6 veckor. Innan dess var inte bröderna på tal i media.
Sedan vad för arbetsgivare lämnar en takomläggning "vind för våg". Annars borde taket vara täckt med en presenning om arbetet låg nere.
Senast redigerad av Lekatt 2015-09-06 kl. 14:30.
2015-09-06, 14:35
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att AJ är inblandad.

Har du inte uttalat dig om teorier där AJ ligger närmast till hands att hjälpa NB. Har minne av du uttalat dig tvärtom också, att NB skulle hjälpa AJ. Det är dina egna ord det.

Man blir förbannad, slänger ur dig korkade hypoteser hur som helst. Som saknar fakta och sakuppgifter, och sen låtsas som ingenting. Man kan gissa en gång, men att du fortsätter upprepa dina korkade hypoteser i tusentals inlägg. Som att dina personlighetsanalyser står över bevisen och över att AJ aldrig varit misstänkt eller anhållen. Det är fakta, men du skiter väl i fakta din jävla pajas.
2015-09-06, 14:44
Medlem
Shrinks avatar
Det här fallet är ju som sagt vakumförpackat i ogenomskinlig plast. Spekulationerna blir ju verkligen fantastifulla. Nu är det väl bara gröna gubbar i tefat som fattas. Det är väl i och för sig bra att kunna vända ut och in på saker och ting men ibland går det överstyr helt och liksom den gamla LP skivan hakar upp sig på klara oväsentligheter. Vem LH messade till, pappans förehavanden osv. Oväsentligheter som är kränkande för LH:s familj bör ju alla hålla sig ifrån tycker jag.

Det lilla vi vet är ju något förvrängd, missuppfattad och kanske ibland riktig info från media.
Vad vi vet säkert är att det finns en MGM där det finns bevis av teknisk art och något vittne.
Vi vet inte om det finns några konklusiva bevis/bindande bevis.

När det gäller personundersökningen uppfattar jag det så att den fil som det länkas till här på FB inte omfattar hela personundersökningen. Det fattas info om MGM har varit inlagd eller haft/har någon psykisk störning behandlad i sitt hemland. Kan vara sekretessbelagd info?
Likaså fattas vad jag kan minnas info ur brottsregistret i Storbritannien. EU lagen föreskriver att man inhämtar sådan info.

MGM är ju annars ett tomt ark som sagt och det verkar ju vara lite konstigt att han skulle vara någon slags helt perfekt person.

Sedan har det förekommit i vart fall två olika info var LH:S moped var parkerad. Bakom cafét eller på kortsidan av cafét. Vännerna beskrev det som att det var på kortsidan i andra änden så att hon var tvungen att gå efter långsidan mot vägen för att nå sin moped. Riktigt uppfattat?
Senast redigerad av Shrink 2015-09-06 kl. 14:52.
2015-09-06, 14:52
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Nej, bara att han har setts köra mot Martorp i hög fart, med en annan bil i följe. Inget om takbox, och inget om återresa.

Det har väl inte av något vittne sagts att MGM (alltså personen NB) sets köra mot Martorp i hög fart, vittnet har väl enbart sagt att hen set MGMs bil köra mot Martorp i hög fart eller hur?
Dvs att vittnet aldrig såg bilföraren enbart bilen.
2015-09-06, 14:54
Medlem
Bönans avatar
Vem är den fjärde personen?
2015-09-06, 14:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Det här fallet är ju som sagt vakumförpackat i ogenomskinlig plast. Spekulationerna blir ju verkligen fantastifulla. Nu är det väl bara gröna gubbar i tefat som fattas. Det är väl i och för sig bra att kunna vända ut och in på saker och ting men ibland går det överstyr helt och liksom den gamla LP skivan hakar upp sig på klara oväsentligheter. Vem LH messade till, pappans förehavanden osv. Oväsentligheter som är kränkande för LH:s familj bör ju alla hålla sig ifrån tycker jag.

Det lilla vi vet är ju något förvrängd, missuppfattad och kanske ibland riktig info från media.
Vad vi vet säkert är att det finns en MGM där det finns bevis av teknisk art och något vittne.
Vi vet inte om det finns några konklusiva bevis/bindande bevis.

När det gäller personundersökningen uppfattar jag det så att den fil som det länkas till här på FB inte omfattar hela personundersökningen. Det fattas info om MGM har varit inlagd eller haft/har någon psykisk störning behandlad i sitt hemland. Kan vara sekretessbelagd info?
Likaså fattas vad jag kan minnas info ur brottsregistret i Litauen och Storbritannien. EU lagen föreskriver att man inhämtar sådan info.

MGM är ju annars ett tomt ark som sagt och det verkar ju vara lite konstigt att han skulle vara någon slags helt perfekt person.

Sedan har det förekommit i vart fall två olika info var LH:S moped var parkerad. Bakom cafét eller på kortsidan av cafét. Vännerna beskrev det som att det var på kortsidan i andra änden så att hon var tvungen att gå efter långsidan mot vägen för att nå sin moped. Riktigt uppfattat?

Om du kommer från Källby och kör mot Blomberg så ligger först på höger sida en parkering före kaféet. Där stod bilen som 2 av tjejerna lämnade fiket i. I direkt anslutning till denna parkering finns vägen som leder till säteriet och den MGMs bostad.
Sen ligger kaféet och alldeles på hörnan efter där stod mopeden nästan in på baksidan av kaféet.

I nya efterlyst står KW och tittar just på den platsen i programmet.
2015-09-06, 14:58
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Vem är den fjärde personen?

Finns ingen fjärde person. Polisen menade att man skulle gå till botten med olika ryktet som fanns bl.a här på FB.
2015-09-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det framförs väldigt många scenarier om mordet här. Men försök och sätt dem i samband med de fakta som allmänheten ännu så länge känner till.
Tillsätt därefter rimlighet och logik. Då kan man sortera bort massor av scenarier som bara är fantasier.

Och det är just därför vissa är skeptiska till Litauern som gärningsman, det är så långt från hur det statistiskt brukar gå till.
Folk som har kännedom om kriminalitet av den här sorten kan inte se Litauern som mördare, det finns mängder med typfall där det visat sig vara andra gärningsmän, men vilka gärningsmännen var vet man inte oftast eftersom polisen stirrat sig blint på fel gärningsman och låst fast sig på detta.

I mina ögon så ser jag tydligt polisens välkända dåliga utredningsförmåga blixtra till i detta fall i och med att de gripit Litauern.
Det är dessutom välkänt i många andra kriminalfall att landsortspoliser inte kan tolka DNA-bevis på rätt sätt.
Det finns olika fall där DNA bevisningen tolkats på felaktigt sätt.

I och med att polisen helt håller tätt är oroande i rättssäkerhetssynpunkt, det är rättegången som kommer visa om det existerar någon bärighet i polisens utredningsarbete.
Det som mest vore intressantast att läsa är slasken i detta fall, det är i slasken som är mest avslöjande, det bevisade Hannes Råstam i 3 fall han arbetade med.
I alla de 3 fallens slaskar fanns det mängder med bevis som talade för gärnimgsmännens oskuld.

Jag ser tydligt paralleller till Olle Möller i detta fall, så länge det inte redovisats om att polisen tolkat DNA-bevisen rätt så ger jag ingenting för dessa poliser och den åklagare som arbetar med detta fall.
2015-09-06, 15:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Har du inte uttalat dig om teorier där AJ ligger närmast till hands att hjälpa NB. Har minne av du uttalat dig tvärtom också, att NB skulle hjälpa AJ. Det är dina egna ord det.

Man blir förbannad, slänger ur dig korkade hypoteser hur som helst. Som saknar fakta och sakuppgifter, och sen låtsas som ingenting. Man kan gissa en gång, men att du fortsätter upprepa dina korkade hypoteser i tusentals inlägg. Som att dina personlighetsanalyser står över bevisen och över att AJ aldrig varit misstänkt eller anhållen. Det är fakta, men du skiter väl i fakta din jävla pajas.
Läs vad jag skriver istället för att hitta på vad jag skriver, så slipper du bli förbannad. Jag diskuterar alternativ till åklagarens version, och där finns en hypotes om att NB har hjälpt AJ eller annan rik knös att skaffa undan kroppen efter ett brott, men jag påstår ingenting. Jag blir inte förbannad när någon kommer med samma teori som åklagaren.

Jag har inte gjort någon personlighetsanalys, däremot har jag läst en personutredning gjord av proffs, och GW:s kommentar till den.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21325312.ab
Citat:
Experter beskriver personutredningen om 35-åringen som är misstänkt för mordet på Lisa Holm som mycket ovanlig.
– Det har hänt förr att åklagare har fel, säger Leif GW Persson.
[...]
– Ett sånt här personutlåtande om en människa som sitter häktad sedan tre månader för ett mord är mycket ovanligt. De brukar inte se ut som den här beskrivningen säger att han gör, säger Leif GW Persson, professor i kriminologi.
– Den genomsnittlige mördaren är en person med stora sociala problem.
Ingen påstår att personutredningen är bevis, eller står över bevis. Jag ser att inte heller du kan avhålla dig från personangrepp och invektiv när argumenten brister.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-06 kl. 15:07.
2015-09-06, 15:03
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Finns ingen fjärde person. Polisen menade att man skulle gå till botten med olika ryktet som fanns bl.a här på FB.
Jaha okej, Så det är fortfarande balten som är den huvudmisstänkte för jag tyckte det var lustigt när dom hade hittat blod från mannen och vips kommer en fjärde person.
2015-09-06, 15:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vi vet inte om det finns en fjärde person. Det kan finnas någon som inte ännu är delgiven misstanke.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in