2015-09-06, 13:08
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Exakt. Det går att bedriva takarbete utan ställningar. Vad vet du för övrigt om att den stulna byggnadsställningen hörde just till ladan? Det har bara sagts att den stulits i området.

Av detta kan man nog anta att den stulna byggnadsställningen hörde just till ladan:

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle

Citat:
"Byggnaden som är en tom ladugård och en blivande spannmålstork, utsattes för stöld så sent som den 7-8 maj i år. Då försvann en stor byggnadsställning samt diesel."

Du kanske vet vilka som jobbat med markarbetena inne i ladan veckorna före 7/6? Grävarbetena där var ju av en omfattning som tyder på att de redan pågått en tid och hur länge i så fall?
2015-09-06, 13:15
Medlem
Ragolins avatar
Det verkar ju som om MGM är den skyldige, fast jag tycker att det är märkligt. Motivet borde vara ekonomiskt. Han har vari i Blomberg i flera år, och ingen har några indikationer på att han uppträtt som en potentiell våltäktsman under sina år i Blomberg. Att då, när vistelsen i Sverige närmar sig sitt slut och det är dags att återvända hem till sitt land och njuta frukten av sitt arbete, riskera allting genom att våldta och mörda verkar för skruvat. Dessutom är han ju enligt personundersökningen en helylle kille. Men, men, sexualdriften har ju tidigare ställt till det för många. Han har sin gifta kvinna med sig vilket borde verka lugnande på flera sätt. Tror då mer på att motivet är pengar. Han har spanat på caféet från taket mitt emot och kartlagt deras rutiner, av någon anledning blir Lisa ingången till något som urartar och slutar med mord.
2015-09-06, 13:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
Det verkar ju som om MGM är den skyldige, fast jag tycker att det är märkligt. Motivet borde vara ekonomiskt. Han har vari i Blomberg i flera år, och ingen har några indikationer på att han uppträtt som en potentiell våltäktsman under sina år i Blomberg. Att då, när vistelsen i Sverige närmar sig sitt slut och det är dags att återvända hem till sitt land och njuta frukten av sitt arbete, riskera allting genom att våldta och mörda verkar för skruvat. Dessutom är han ju enligt personundersökningen en helylle kille. Men, men, sexualdriften har ju tidigare ställt till det för många. Han har sin gifta kvinna med sig vilket borde verka lugnande på flera sätt. Tror då mer på att motivet är pengar. Han har spanat på caféet från taket mitt emot och kartlagt deras rutiner, av någon anledning blir Lisa ingången till något som urartar och slutar med mord.

Du motsäger dig själv här. Varför, om han har kartlagt deras rutiner, gör han ett inbrottsförsök redan innan personalen har låst och gått?
Den lön han hade här, om uppgiften är korrekt, är inte så dålig. För att inte tala om vad den är värd när han kommer hem.
Då måste han ha stora skulder kanske då, men det har inte framkommit något sådant.
2015-09-06, 13:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Det framförs väldigt många scenarier om mordet här. Men försök och sätt dem i samband med de fakta som allmänheten ännu så länge känner till.
Tillsätt därefter rimlighet och logik. Då kan man sortera bort massor av scenarier som bara är fantasier.
2015-09-06, 13:40
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
Jag tycker också det är märkligt, även om det ju lutar mot honom. Om du läst personutredningen så vet du att han tjänar ganska bra (25 tkr och har ingen hyra), så jag tror faktiskt inte motivet är ekonomiskt. Det känns väldigt orimligt att han skulle gå så långt som att mörda någon för en dagskassa på ett litet café.
2015-09-06, 13:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förklaringar in absurdum.

Sist hittade du på att det var nästintill minusgrader och omöjligt att fika ute.
Nu kan de inte ha suttit på taket för en byggnadsställning har stulits. Skylift nämndes alldeles nyss som alternativ.
Vad är det härnäst som dementerar uppgiften att de känt sig iakttagna?
Syfilis?

Att uppgiften i sig är falsk. Det har aldrig bekräftats att de skulle känt sig iakttagna. Det är en ANKA.
Förvisso utesluter ingenting att de känt sig iakttagna. Men först måste uppgiften åtminstone framföras, innan den kan dementeras.
2015-09-06, 13:55
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det framförs väldigt många scenarier om mordet här. Men försök och sätt dem i samband med de fakta som allmänheten ännu så länge känner till.
Tillsätt därefter rimlighet och logik. Då kan man sortera bort massor av scenarier som bara är fantasier.

Kan bara instämma...

Jag tror på ett oplanerat möte mellan dem, han flirtar, hennes reaktion trycker på snedtändningsknappen, troligen påverkad av alkohol så att steget över är närmare. Typ N L*ndgren fenomenet.

Eller något liknande scenario....

Det skulle oxå förklara varför han normalt är återhållsam med alko.

Eller så sitter fel snubbe inburad. Några andra snarrgöte teorier ger jag inte ett skit för.
Senast redigerad av Snowsmile 2015-09-06 kl. 13:57.
2015-09-06, 14:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
I praktiken spelar det ingen roll om det bedrevs takarbete med eller utan byggställningar. Du fokuserar och tuggar om oväsentligheter nu.
Nej, det är inte oväsentligheter. #Maya35 påstod att NB ljög. Det var ett påhitt.
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag påminner dig om att 35-åringen sagt att han aldrig sett Lisa. Han ljuger.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Exakt. Det går att bedriva takarbete utan ställningar. Vad vet du för övrigt om att den stulna byggnadsställningen hörde just till ladan? Det har bara sagts att den stulits i området.
Läs #Ydriks inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Av detta kan man nog anta att den stulna byggnadsställningen hörde just till ladan:

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle

Citat:
"Byggnaden som är en tom ladugård och en blivande spannmålstork, utsattes för stöld så sent som den 7-8 maj i år. Då försvann en stor byggnadsställning samt diesel."

Du kanske vet vilka som jobbat med markarbetena inne i ladan veckorna före 7/6? Grävarbetena där var ju av en omfattning som tyder på att de redan pågått en tid och hur länge i så fall?
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förklaringar in absurdum.

Sist hittade du på att det var nästintill minusgrader och omöjligt att fika ute.
Nu kan de inte ha suttit på taket för en byggnadsställning har stulits. Skylift nämndes alldeles nyss som alternativ.
Vad är det härnäst som dementerar uppgiften att de känt sig iakttagna?
Syfilis?
Jag har aldrig påstått att de inte kan ha suttit på taket. Lägg inte ord i min mun.

Men låt oss fråga någon lokal resurs. Har det funnits någon byggnadsställning på ladan sedan Lisa försvann? Är taket fixat i sin helhet nu, alltså sydöstra delen?
2015-09-06, 14:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det är inte oväsentligheter. #Maya35 påstod att NB ljög. Det var ett påhitt.Läs #Ydriks inlägg:Jag har aldrig påstått att de inte kan ha suttit på taket. Lägg inte ord i min mun.

Men låt oss fråga någon lokal resurs. Har det funnits någon byggnadsställning på ladan sedan Lisa försvann? Är taket fixat i sin helhet nu, alltså sydöstra delen?
Taket är på. Åtminstone sidan mot kaféet. Så då är ju troligtvis den andra sidan det också.
2015-09-06, 14:10
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag upprepar: Inget tyder på att männen jobbat på taket och tittat på flickorna sedan dess och sett Lisa. Gissa kan man, men inget tyder på det.

Jag upprepar också: Inget tyder på att AJ är inblandad i mordet på Lisa holm. Gissa kan man, men inget tyder på det.

Det har aldrig bekräftats att AJ någonsin varit misstänkt eller anhållen för mordet. Ändå drar du upp det hela tiden, som en trådsanning. Det bör inte ens diskuteras här, förutom i konspirationsteorierna. Det är förtal det du håller på med. Hade det funnits något slags belägg för att AJ är inblandad, så vore saken i ett annat läge. Håll dig till uppgifterna som finns tillgängliga istället.
2015-09-06, 14:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Taket är på. Åtminstone sidan mot kaféet. Så då är ju troligtvis den andra sidan det också.
När fixades det? Skedde det utan byggnadsställning? Vad hade arbetarna för fallskydd?
2015-09-06, 14:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jag upprepar också: Inget tyder på att AJ är inblandad i mordet på Lisa holm. Gissa kan man, men inget tyder på det.

Det har aldrig bekräftats att AJ någonsin varit misstänkt eller anhållen för mordet. Ändå drar du upp det hela tiden, som en trådsanning. Det bör inte ens diskuteras här, förutom i konspirationsteorierna. Det är förtal det du håller på med. Hade det funnits något slags belägg för att AJ är inblandad, så vore saken i ett annat läge. Håll dig till uppgifterna som finns tillgängliga istället.
Jag har aldrig påstått att AJ är inblandad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in