Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Det framförs väldigt många scenarier om mordet här. Men försök och sätt dem i samband med de fakta som allmänheten ännu så länge känner till.
Tillsätt därefter rimlighet och logik. Då kan man sortera bort massor av scenarier som bara är fantasier.
Och det är just därför vissa är skeptiska till Litauern som gärningsman, det är så långt från hur det statistiskt brukar gå till.
Folk som har kännedom om kriminalitet av den här sorten kan inte se Litauern som mördare, det finns mängder med typfall där det visat sig vara andra gärningsmän, men vilka gärningsmännen var vet man inte oftast eftersom polisen stirrat sig blint på fel gärningsman och låst fast sig på detta.
I mina ögon så ser jag tydligt polisens välkända dåliga utredningsförmåga blixtra till i detta fall i och med att de gripit Litauern.
Det är dessutom välkänt i många andra kriminalfall att landsortspoliser inte kan tolka DNA-bevis på rätt sätt.
Det finns olika fall där DNA bevisningen tolkats på felaktigt sätt.
I och med att polisen helt håller tätt är oroande i rättssäkerhetssynpunkt, det är rättegången som kommer visa om det existerar någon bärighet i polisens utredningsarbete.
Det som mest vore intressantast att läsa är slasken i detta fall, det är i slasken som är mest avslöjande, det bevisade Hannes Råstam i 3 fall han arbetade med.
I alla de 3 fallens slaskar fanns det mängder med bevis som talade för gärnimgsmännens oskuld.
Jag ser tydligt paralleller till Olle Möller i detta fall, så länge det inte redovisats om att polisen tolkat DNA-bevisen rätt så ger jag ingenting för dessa poliser och den åklagare som arbetar med detta fall.