2015-09-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Windows10 är ju gratis!?

Om man har Windows 7/ Windows 8.1 inom en viss tidsgräns enligt deras hemsida, och den tiden är ute nu.
Citera
2015-09-06, 12:37
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdill
Om man har Windows 7/ Windows 8.1 inom en viss tidsgräns enligt deras hemsida, och den tiden är ute nu.

Just så.. Måste väl finnas på piratbukten då antar jag..
Citera
2015-09-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Just så.. Måste väl finnas på piratbukten då antar jag..

Det gör det säkert, i mitt fall jagar jag Windows 10 till bra pris, vill inte köra piratversion.
Citera
2015-09-06, 12:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdill

Den tiden tar slut - 2016 07 29.
Citera
2015-09-06, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OU812vanhalen
Det skulle vara att det tar mindre plats på hårddisken, (jag har mitt op system på ssd), jag har 7.an, uppgraderade till 10:an men bytte tillbaka till 7an. Jag var inte imponerad.

Det var intressant att läsa. Vad var det som gorde dig turn off?
Citera
2015-09-07, 06:26
Medlem
Orgelfantomens avatar
Jag arbetar fortfarande med både XP och 7 i stora nätverk via mitt jobb. Enligt de som driftar stora nätverk kommer i vart fall 7:an att bli kvar i många år till i den miljön, då de system som släppts senare inte betraktas som alternativ. Syftet med 10:an var såvitt jag förstått att rädda operativsystemet från totalt förtroendehaveri genom att lappa igen misstagen man begick när 8:an lanserades. 8:an var definitivt inget som var anpassat för stora företagsnätverk utan en leksak för pekskärmar. Dock verkar man inte ha sorterat bort tillräckligt av vansinnigheterna. I stället för att erkänna att man gjort fel med 8:an och låta 10:an vara en utveckling av 7:an, så har man behållit alltför mycket av 8:an. Resultat blir därefter.

Den grafiska utformningen är miserabel. En del 8 finns som sagt kvar, samtidigt som det nya är mycket rudimentärt i sin form. Olika delar talar alltför olika grafiska språk. Förutom att det är synnerligen fult, och att utformningen inte kan påverkas av användaren, så är den inte heller särskilt intuitiv. Jag förstår att det platta och färglösa är modernt, och att Microsoft försöker hålla det vid liv som en slags grafisk profil. Antagligen är de som gjort designen för unga för att minnas formspråket hos de första Windowsversionerna. För dem är det i stället formerna i Vista och 7 som framstår som gammal. Det är det formspråket man gör uppror emot. Ledningen har uppenbarligen gett dem fria händer. Jag förstår också att designmänniskorna är så besatta av sin egen förträfflighet att de inte tillåter att användarna själva får ändra på något. Men när man låter förespråkare för "cool" design få företräde före de som arbetar med ergonomi och rationella arbetsflöden så har man satsat fel.

Utgångspunkten tycks vara att användarna är idioter som inte vet sitt eget bästa. Systemet borde fungera någorlunda för personer som inte bryr sig ett dugg om hur en dator fungerar. De som är nöjda bara de hittar mejl och webbläsare och några enstaka program (avskyr begreppet appar). För den professionelle användaren är det dock irrationellt och ineffektivt i sin uppbyggnad. Det tar alltför lång tid att snabbt komma åt det man vill ha. Inlärningströskeln blir så pass hög att den kostar pengar för arbetsgivare, samtidigt som vinsten i bästa fall bli obefintlig.

En ny version av ett operativsystem skall både innehålla en hög grad av igenkänning, och ett antal förbättringar och utvecklingar som upplevs som positiva. Även om det finns en hel del bra saker under huven, så ger skalet ett så dåligt intryck att det kommer i bakgrunden. Windows 10 lever inte upp till det man kan förvänta. I bästa fall kan man hamna på en någotsånär likvärdig funktionalitetsnivå när man övervunnit gränssnittets ovänlighet. Men upplevelsen av förbättring och utveckling kommer inte att infinna sig när man jämför med föregångarna.

Det börjar dyka upp diverse externa program som gör det möjligt att korrigera eller återinsätta borttagen eller dold funktionalitet. En del verkar lovande. Jag är dock kritisk till den sortens lösningar. Man skall inte behöva lappa och laga en ny produkt.
Citera
2015-09-07, 11:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelfantomen
blaha

Eftersom du uppenbart inte har kört W10 så är det ju lite lustigt att du sågar något som du inte har någon kännedom om. Får dig att framstå som ganska korkad.
Citera
2015-09-07, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Eftersom du uppenbart inte har kört W10 så är det ju lite lustigt att du sågar något som du inte har någon kännedom om. Får dig att framstå som ganska korkad.

Det framgår väl inte. Undra vem det är som är dum...
Citera
2015-09-07, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den tiden tar slut - 2016 07 29.

Ett år bara? Kan det verkligen vara möjligt? Det har jag svårt att tro att det blir så.
Citera
2015-09-07, 11:56
Bannlyst
Hur är det med drivrutiner till win10?
Är det samma drivar-arkitektur som till win7/8?
Citera
2015-09-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Det framgår väl inte. Undra vem det är som är dum...

Citat:
Ett år bara? Kan det verkligen vara möjligt? Det har jag svårt att tro att det blir så.

Citat:
Hur är det med drivrutiner till win10?
Är det samma drivar-arkitektur som till win7/8?

Framgår med all tydlighet av dravlet han spyr ur sig, men att tolka och förstå saker som man läser är ju inte din starka sida, ser man på dina fortsatta postningar.

Innehållet i dina tre inlägg gör dock dig till den största 90-talisten. (Idiot alltså). Det går att ta reda på saker genom att läsa, vem vet, kanske du tom kan tillföra dig extra kunskap om du gjorde det.
Senast redigerad av OnespoonE 2015-09-07 kl. 12:04.
Citera
2015-09-07, 12:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Ja hur det blir och hur det är är såklart 2 skilda saker men Ms erbjudande om fri uppgradering i dagsläget till W10 går ifrån 20150729 till 20160729.

En Google sökning kommer att bekräfta det !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in