2015-08-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Så, efter att ha hört om skavanker och teorier om övervakning och censur hit och dit är jag inte så imponerad. Är väldigt nöjd med Windows 7, kör det på min senaste införskaffade dator. Har Windows 8.1 på min laptop, aldrig varit ett fan av detta OS så kanske skulle uppgradera där och kika på Windows 10.

Men iallafall, ni som har uppgraderat från 7 till 10, vad säger ni?
Att det finns startmeny är ju ingen direkt bomb eftersom det finns i 8.1 och man kunde dessutom skaffa det till 8 också.
Finns det fortfarande massa "heta hörn" och andra menyer som kan komma flygandes så fort man råkar komma emot musplattan på en laptop exempelvis? Hatade detta i Windows 8.

Enda anledningen till att jag överväger uppgradering som det är nu är att de kommer sluta släppa uppdateringar och support till W7 så småningom givetvis. Men jag vet inte om det egentligen är ett problem.
Det har nu släppts uppdateringar för Windows 7 & 8 som innebär att övervakningen har börjat där också: http://www.techworm.net/2015/08/new-windows-788-1-updates-spy-on-you-just-like-windows-10.html
Citera
2015-08-26, 13:35
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det har nu släppts uppdateringar för Windows 7 & 8 som innebär att övervakningen har börjat där också: http://www.techworm.net/2015/08/new-windows-788-1-updates-spy-on-you-just-like-windows-10.html

Det är främst en uppdatering av telemetritjänsten och det är valfritt att delta i CEIP, gör man det så skickar den diagnosdata om hårdvara/fel och kanske något annat. Det är inte riktigt samma sak som att använda söktjänster som loggar allt du skriver för att kunna tillhandahålla automagisk komplettering, rättstavning och sökförslag.

Här är ett windows-skal script för att ta bort uppdateringarna för 7/8.1 för den som är orolig https://gist.github.com/xvitaly/eafa75ed2cb79b3bd4e9
Senast redigerad av failure 2015-08-26 kl. 14:03.
Citera
2015-08-26, 16:23
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Jag har använt Windows 10 nu ett par veckor och måste säga att jag är missnöjd. Uppgraderade från Windows 7 men kan inte se några direkt fördelar.

Vad tycker ni andra, ser ni några fördelar med Windows 10 och skulle ni rekommendera uppgradering från 7 till 10?

Det skulle vara att det tar mindre plats på hårddisken, (jag har mitt op system på ssd), jag har 7.an, uppgraderade till 10:an men bytte tillbaka till 7an. Jag var inte imponerad.
Citera
2015-08-26, 20:31
Medlem
Tillssons avatar
Satan vad snabb datorn blev!!! Allt är bättre! typ 25% snabbare. Uppdaterade från W8.1. Har bara haft det installerat i några timmar (en bärbar dator från våren 2013: Acer Aspire E1-571 Intel Core i5-3230-2.5 GHz 8GBDRAM. Körde alla rensingar i register etc. från Wise Care 365 som tog bort mängder med gamla grejor. Det känns som man bytt till en sportbil med attraktivare utseende. HELNÖJD!
Citera
2015-08-26, 21:51
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Satan vad snabb datorn blev!!! Allt är bättre! typ 25% snabbare. Uppdaterade från W8.1. Har bara haft det installerat i några timmar (en bärbar dator från våren 2013: Acer Aspire E1-571 Intel Core i5-3230-2.5 GHz 8GBDRAM. Körde alla rensingar i register etc. från Wise Care 365 som tog bort mängder med gamla grejor. Det känns som man bytt till en sportbil med attraktivare utseende. HELNÖJD!

Uppstarttiden har gått ner från 58 til 43 sek!
Citera
2015-08-28, 22:06
Medlem
Sterges avatar
Testade skiten ett tag. Fick problem med ljudet och bilden. Dessutom störde jag mig enormt på att det inte gick att fästa ikoner på startmenyn utan att dom hamnade bredvid så att menyn blev 8 km bred. Tacka vet jag W7 <3
Citera
2015-08-28, 22:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Uppstarttiden har gått ner från 58 til 43 sek!

Se till att alla kärnor är aktiverade så att du utnyttjar kraften maximalt.
Citera
2015-08-30, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Jag har använt Windows 10 nu ett par veckor och måste säga att jag är missnöjd. Uppgraderade från Windows 7 men kan inte se några direkt fördelar.

Vad tycker ni andra, ser ni några fördelar med Windows 10 och skulle ni rekommendera uppgradering från 7 till 10?

Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Så, efter att ha hört om skavanker och teorier om övervakning och censur hit och dit är jag inte så imponerad. Är väldigt nöjd med Windows 7, kör det på min senaste införskaffade dator. Har Windows 8.1 på min laptop, aldrig varit ett fan av detta OS så kanske skulle uppgradera där och kika på Windows 10.

Men iallafall, ni som har uppgraderat från 7 till 10, vad säger ni?
Att det finns startmeny är ju ingen direkt bomb eftersom det finns i 8.1 och man kunde dessutom skaffa det till 8 också.
Finns det fortfarande massa "heta hörn" och andra menyer som kan komma flygandes så fort man råkar komma emot musplattan på en laptop exempelvis? Hatade detta i Windows 8.

Enda anledningen till att jag överväger uppgradering som det är nu är att de kommer sluta släppa uppdateringar och support till W7 så småningom givetvis. Men jag vet inte om det egentligen är ett problem.

Jag är självklart nyfiken på Win10. Men kan inte se några tunga skäl ännu att uppgradera min dator av den infon som jag tagit del av. Däremot så ser jag en stor risk att en massa program och drivrutiner och liknande ska börja krångla, och det orkar jag inte med. Skillnaden mellan Win7 och Win XP är ju enorm. Där kan man ju rada upp hur många tunga skäl som helst till uppgradering till Win7 från Win XP.

Win 8 och Win 10 verkar mer bara vara förändringar i användarsnittet, och jag är dessutom rädd för att jag inte heller skulle gilla alla.

Men jag ska nog installera Win10 på en av mina bärbara så småningen om när det finns en bra piratvariant av Win10.
Citera
2015-09-01, 10:30
Medlem
swingersclubs avatar
Jag väntar nog med att uppdatera till nästa sommar. Kollar man in alla frågor och klagomål om Win 10 på PC För Allas Eforum så blir man avskräckt.

http://eforum.idg.se/forum/185-windows-10/

Btw, någon som vet - om jag väntar till nästa sommar att uppdatera till Win 10 får jag då senaste versionen av Win 10 dvs den versionen som verkligen motsvarar sommaren 2016 eller får jag den versionen som släpptes för någon månad sedan + tusentals med uppdateringar?
Citera
2015-09-04, 19:47
Medlem
Kan bara hålla med. Windows 10 Pro är skitbra.

Har uppdaterat 2xWin8 och 4xWin7 datorer och laptops här hemma utan några som helst problem - och det kommer bara att bli bättre med uppdateringar. Win10 är vad Win8 skulle ha varit.
Senast redigerad av -Alx- 2015-09-04 kl. 19:50.
Citera
2015-09-06, 12:22
Medlem
Jag sitter på en piratversion av 7:an och vill uppdatera till Windows 10, men tycker det är så jävla dyrt. Någon som vet om man kan få tag i 10:an under 1000-lappen?

Danke.
Citera
2015-09-06, 12:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdill
Jag sitter på en piratversion av 7:an och vill uppdatera till Windows 10, men tycker det är så jävla dyrt. Någon som vet om man kan få tag i 10:an under 1000-lappen?

Danke.

Windows10 är ju gratis!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in