2015-09-05, 16:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Snatteri är långt ifrån mördare.

Var hittar du den kopplingen?

Nej, det är sant. Spekulerar i ett inbrottsförsök som avbröts med hot om polisanmälan.
2015-09-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du säger emot dig själv i andra och tredje stycket. Inga bevis som vi har sett hittills bevisar att NB har mördat, och du säger i andra stycket att NB inte har förklaringsbörda och i tredje att han har det.

Nu vet vi ju inte mycket om bevisningen, men vilken typ av bevis skulle utan rimligt tvivel visa att NB mördade LH, tänker du (om nu vittnen eller videoupptagning av själva gärningen saknas)?

Upprepar en tidigare fråga, ursäkta om den besvarats tidigare: vet man med säkert när LH:s telefon stängdes av (källa)?
2015-09-05, 16:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Nu vet vi ju inte mycket om bevisningen, men vilken typ av bevis skulle utan rimligt tvivel visa att NB mördade LH, tänker du (om nu vittnen eller videoupptagning av själva gärningen saknas)?

Upprepar en tidigare fråga, ursäkta om den besvarats tidigare: vet man med säkert när LH:s telefon stängdes av (källa)?
Det vet jag inte.

SMS skickades 18:23, och det är sagt att mobilen stängdes av ca 18:30, det kan vara i samband med SMS.
2015-09-05, 17:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Det vet jag inte.

SMS skickades 18:23, och det är sagt att mobilen stängdes av ca 18:30, det kan vara i samband med SMS.

Utefter vad allmänheten har fått reda på så måste den rimligare förklaringen vara att LH skickar sms:et 18.23. Inget tyder på att det är någon annan som skickar.

Strax därpå händer något, som vi ju naturligtvis inte vet än, men troligen stängs telefonen av när GM förstör den. Brottet mot LH utförs alltså mellan 18.23-18.30.

Om man ska spekulera i en sak. LH, jag kände inte alls till henne, förefaller ha varit en mycket förnuftig tjej. Är det rimligt att tro att hon skulle ha åkt med urladdad telefon? Jag får uppfattningen om henne att det skulle hon normalt inte göra. Kan alltid hända något utefter vägen. Bra att ha laddning som räcker vägen hem.
2015-09-05, 17:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tycker du verkligen att det låter som ett rimligt alternativ? Varför i hela friden ska man bryta sig in i kaféet från baksidan medan kaféet fortfarande är olåst och personalen kvar? När man vet när det stänger och när det är folktomt?
Nej sanna mina ord låter det helt orimligt.

Tänk efter nu alla här och fundera utefter det vi fått veta vad som hände där vid stängningsdags. Vilket mest troligt motiv hamnar vi i?

Läste du mitt inlägg riktigt ordentligt?

Vi har ett antal motivbilder presenterade för oss, och då har "dölja brottslighet" diskuterats i olika varianter. Det självklara och mest troliga är fortfarande ett sexuellt motiv, men skall man spekulera i något annat, så har vi fått en del att bita i. Att ortens dödsknarkarmördarfastighetsägare har en tam städarlitauer är en av dem, att pappa yrkesmördaren har fått spel på dottern och avrättat henne en annan.

I det perspektivet är, det vill jag att du verkligen överväger, "dölja brottslighet" relativt sunda konstruktioner. Brottsligheten skulle kunna vara "vårdlöshet i trafik", "rattonykterhet" eller "stöld" i de presenterade fallen.
2015-09-05, 17:13
Medlem
Citat:
Det vet jag inte.

Skrivit om det tidigare i tråden. Kan det vara så att LH efter sms (18.23) och nu i fara försökte ringa sina föräldrar och samtalet kom fram men hon fick inte möjlighet säga något genom att GM stoppade henne på något sätt. Men linjen var öppen och pappan hörde att något var helt fel. Därav kom sökningen igång så fort då mopeden stod kvar på plats olåst att han direkt förstod att hon inte frivilligt försvunnit.
Om det gått till så och pappan ropade för få kontakt så kan det vara orsaken till förstörelse av mobilen och att inget mer ljud skulle nå någon mottagare.
2015-09-05, 17:14
Bannlyst
När kommer Fup:en? Och vad kommer den att kosta ungefär?
2015-09-05, 17:18
Medlem
Citat:
Utefter vad allmänheten har fått reda på så måste den rimligare förklaringen vara att LH skickar sms:et 18.23. Inget tyder på att det är någon annan som skickar.

Strax därpå händer något, som vi ju naturligtvis inte vet än, men troligen stängs telefonen av när GM förstör den. Brottet mot LH utförs alltså mellan 18.23-18.30.
Innan LH skickade sitt sista sms hade någonting hänt. Annars skulle hon varit på väg hem redan, med tanke på kafét stängde 18:00 och hon skildes från sina arbetskamrater 18:10. Jag antar att hon träffade någon, kanske hade hon stämt träff med denne person.
2015-09-05, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
När kommer Fup:en? Och vad kommer den att kosta ungefär?

När åtal väcks, räkna med några tusen kronor.....
2015-09-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Skrivit om det tidigare i tråden. Kan det vara så att LH efter sms (18.23) och nu i fara försökte ringa sina föräldrar och samtalet kom fram men hon fick inte möjlighet säga något genom att GM stoppade henne på något sätt. Men linjen var öppen och pappan hörde att något var helt fel. Därav kom sökningen igång så fort då mopeden stod kvar på plats olåst att han direkt förstod att hon inte frivilligt försvunnit.
Om det gått till så och pappan ropade för få kontakt så kan det vara orsaken till förstörelse av mobilen och att inget mer ljud skulle nå någon mottagare.

Absolut tänkbart scenario.
Jag håller det i alla fall för något mer troligt än att Lisa skulle fått kåtslag på en inbrottstjuv...
2015-09-05, 17:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Om man ska spekulera i en sak. LH, jag kände inte alls till henne, förefaller ha varit en mycket förnuftig tjej. Är det rimligt att tro att hon skulle ha åkt med urladdad telefon? Jag får uppfattningen om henne att det skulle hon normalt inte göra. Kan alltid hända något utefter vägen. Bra att ha laddning som räcker vägen hem.
Jo, det är därför spekulationen finns om att hon gick in i ladan för att leta eluttag.
2015-09-05, 17:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Läste du mitt inlägg riktigt ordentligt?

Vi har ett antal motivbilder presenterade för oss, och då har "dölja brottslighet" diskuterats i olika varianter. Det självklara och mest troliga är fortfarande ett sexuellt motiv, men skall man spekulera i något annat, så har vi fått en del att bita i. Att ortens dödsknarkarmördarfastighetsägare har en tam städarlitauer är en av dem, att pappa yrkesmördaren har fått spel på dottern och avrättat henne en annan.

I det perspektivet är, det vill jag att du verkligen överväger, "dölja brottslighet" relativt sunda konstruktioner. Brottsligheten skulle kunna vara "vårdlöshet i trafik", "rattonykterhet" eller "stöld" i de presenterade fallen.

Du har rätt. Jag ville bara påpeka att inbrottsmotivet inte känns rimligt.
Det finns bara ett rimligt motiv.

Jo jag håller med om att brottet "dölja brottslighet" finns med i bilden här. Men det är ju själva undangömningen av kroppen, eller hur?

I själva verket är "fallet LH" två brott. Brottet mot personen, mordet alltså, som försöker döljas av att kroppen göms.

Det finns endast ett rimligt motiv. Sen kan det naturligtvis finnas andra förklaringar men de är inte rimliga i förhållande till det sexuella motivet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in