2015-09-05, 13:43
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu ska polisen jämföra med andra ouppklarade "liknande överfall" i Stockholm och övriga landet – vilket jag tycker bekräftar misstankarna om att det hela är sexualrelaterat. Jag menar, om hon exempelvis blivit huggen med kniv eller strypt...ja då finns det nog inte så mycket liknande fall att jämföra med.

Så kan det naturligtvis vara, men personligen är jag inte alls övertygad om att så måste vara fallet.
Det kan ju vara helt andra aspekter av MO:t de syftar på.
Vilken typ av våld som användes, var det skedde, när det skedde, offrets ålder/utseende osv.
Förvisso bara spekulationer även från min sida, men ändå.
Citera
2015-09-05, 13:56
Medlem
Citat:
Det är inte en statistik som "hemlighålls", det finns ingen sådan statistik.
Fel ordval av mig kanske. Men staten har ju bestämt sig för att inte föra sådan statistik. De blundar hellre, eftersom de vet att sådan statistik skulle bekräfta svenskarnas "fördomar". Det begriper du också.
Citera
2015-09-05, 14:10
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Som jag minns det spärrade teknikerna endast av två platser.
1. fyndplatsen som är markerad på flera kartor. Den ligger ca 100 m från backen i Öglan. Den ligger inte "invid spåret".
2. ett annat ställe i skogen där de fann ett snöre. Denna plats har jag inte sett utmarkerad på en karta.

Utöver dessa två platser har vi fått info om att hon blev mördad högst upp i backen på Öglan, av spaningsledaren. Men eftersom tältet de hade satt upp mellan ca kl.02 -10 låg långt inne i terrängen (ca 50-70 m in i terrängen mellan de två spåren) så är det naturligt att folk funderar på om spaningsledaren kanske menat att hon blev överfallen högst uppe i backen, inte mördad.

Punkt 2 ovan torde, om det du minns stämmer, vara den som syns på följande bild:
http://postimg.org/image/jqnw1ndsv/
Denna plats är benägen just högst upp på öglan, såvitt jag förstår.

Jag har verkligen svårt att tro att hon blev mördad där, och sedan släpades eller bars mer än 50 meter i oländig terräng. Trots tidigare inlägg som argumenterade för motsatsen, så vidhåller jag att en livlös kropp är oerhört otymplig att handskas med. Det kan inte på något vis jämföras med att bära en person som är vid medvetande, och villig att bli buren.

Men, alldeles oavsett detta, så är jag ganska konfunderad över fyndplatsen. (Om markeringen på kartan stämmer, vill säga.)
Varför så långt bort från överfallplatsen, och ännu underligare, i just den riktningen?
Som det nu blev, så hamnade han ju ganska nära en annan del av spåret.
Det var ju inte som om han minskade risken för upptäckt genom att röra sig närmare spåret?
Ju mer jag tänker på det, desto underligare är det.
Citera
2015-09-05, 14:17
Bannlyst
Citat:
Det är inte en statistik som "hemlighålls", det finns ingen sådan statistik.
Menar du att det faktiskt inte finns sådan statistik?
Hur kan etnicitet inte vara av intresse i ett samhälle som är så förtjust i statistik i andra sammanhang?

Tjilivippen
Citera
2015-09-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejedesant
Min polare ska in på topsning nu i veckan, han har dessa kriterier;

- Svensk
- 25 - 30 år
- Bor i Runby
- Tidigare ostraffad

Verkar som Polisen köttar igenom hela Runby sidan nu!

Löptränar?
Styrketränar?
Tillgång till MTB?
Citera
2015-09-05, 14:31
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Nja. Inte säkert, det kan finnas skäl att inte gå ut med vad man vet om GM. Fast jag tror nog inte att de har koll på GM:s ursprung, vad jag begriper används inte sådana analysmetoder.
Vi får återigen påminna om den norska polisens rapport över situationen i Oslo gällande överfallsvåldtäkter som kom häromåret som sändes i NRK och finns tillgänglig för den som önskar ta del av den.
Samtliga överfallsvåldtäkter med känd gärningsman i Oslo de senaste åren 83 st av 83, hårresande 100%, alltså ALLA har begåtts av invandrare med icke-västlig bakgrund.
Norge är det land på hela jordklotet som mest liknar Sverige med den skillnaden att vi i Sverige har ännu fler av sorten icke-västliga invandrare.
Det finns ingen anledning att tro att det skiljer sig nämnvärt mellan Oslo och Stockholm, eller vad säger kommunisten i tråden som så gärna vill blanda bort korten i trådar av det här slaget?
Vi kan nog lugnt räkna med minst 90% i Stockholm, det är ändå sannolikt för lågt räknat.
Citera
2015-09-05, 14:35
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Antagligen är det så. Personer med dansk, tysk, finsk etc. bakgrund begår gissningsvis våldtäkter i ungefär lika hög utsträckning som personer med helsvensk bakgrund. Då inte minst personer med finsk bakgrund utgör en ansenlig del av gruppen med invandrarbakgrund så står de förmodligen för också en hygglig andel av våldtäkterna. Det numerära antalet där gärningspersonen har afrikansk och arabisk bakgrund utgör antagligen inte en majoritet av våldtäkterna eller överfallsvåldtäkterna, även om överrepresentationen antagligen är betydligt högre än 4,5

Du skrev i ditt inlägg ganska mycket om överrepresentation, vilket i sig är helt ointressant – du måste förstås ta i beaktande hur stor andel av befolkningen som den överrepresenterade gruppen utgör, om man med någon form av statistiska metoder vill beräkna hur stor sannolikheten är för att GM ska vara av utländsk börd.

Är rätt säker på att det inte finns några undersökningar som varken kan bekräfta eller förkasta min tes, men jag tycker att själva platsen, ett motionsspår, känns ganska så atypisk för personer med exempelvis afrikanskt eller arabiskt ursprung. Även vad det är för typ av område det skedde i, ett välbeställt sådant.
Det var inte frågan. Har jag påstått att man inte ska ta hänsyn till andra omständigheter än vad statistiken säger?
Citera
2015-09-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpyFlugaTM
Hur kan etnicitet inte vara av intresse i ett samhälle som är så förtjust i statistik i andra sammanhang?

Tjilivippen
Statistiken finns då det är enligt lag är förbjduet för kriminalvården att föra statistik över etnicitet. Det närmsta man kommer är medborgarskap, men det säger inte speciellt mycket längre.
https://www.kriminalvarden.se/forskning-och-statistik/statistik-och-fakta/kriminalvardens-klienter/#medborgarskap
Citera
2015-09-05, 15:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det var inte frågan. Har jag påstått att man inte ska ta hänsyn till andra omständigheter än vad statistiken säger?

Har jag påstått att du påstår att man inte ska ta hänsyn till andra omständigheter än vad statistiken säger? Sandlådediskussion.

Du skrev ett långt inlägg om statistik, och jag skrev att vi måste ta hänsyn till de faktiska omständigheterna i det här konkreta fallet. Jag utgår från att det är något som även du inser, men det var inte något som framkom särskilt tydligt i inlägget ifråga.

Citat:
Ursprungligen postat av enfundering
Fel ordval av mig kanske. Men staten har ju bestämt sig för att inte föra sådan statistik. De blundar hellre, eftersom de vet att sådan statistik skulle bekräfta svenskarnas "fördomar". Det begriper du också.

Citat:
Ursprungligen postat av SpyFlugaTM

Tjilivippen

Jag menar att det inte finns statistik om hur stor andel av de anmälda överfallsvåldtäkterna i Sverige som har en GM med afrikanskt eller arabiskt ursprung. Mer korrekt uttryckt hade kanske varit att någon sådan statistik inte finns sammanställd. Varför det är på det viset, och om det är bra eller dåligt att sådan statistik inte finns, är inte ett ämne för den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Vi får återigen påminna om den norska polisens rapport över situationen i Oslo gällande överfallsvåldtäkter som kom häromåret som sändes i NRK och finns tillgänglig för den som önskar ta del av den.
Samtliga överfallsvåldtäkter med känd gärningsman i Oslo de senaste åren 83 st av 83, hårresande 100%, alltså ALLA har begåtts av invandrare med icke-västlig bakgrund.
Norge är det land på hela jordklotet som mest liknar Sverige med den skillnaden att vi i Sverige har ännu fler av sorten icke-västliga invandrare.
Det finns ingen anledning att tro att det skiljer sig nämnvärt mellan Oslo och Stockholm, eller vad säger kommunisten i tråden som så gärna vill blanda bort korten i trådar av det här slaget?
Vi kan nog lugnt räkna med minst 90% i Stockholm, det är ändå sannolikt för lågt räknat.

Fast det du påstår om "83 st av 83" stämmer ju helt enkelt inte. Dessutom är Oslo inte Upplands Väsby, och det är inte självklart att Oslo påminner mer om Upplands Väsby än vad exempelvis Örebro eller Umeå påminner om Upplands Väsby.
Senast redigerad av Troian 2015-09-05 kl. 15:08.
Citera
2015-09-05, 15:16
Medlem
Kenny Kuks avatar
Kan ni inte ge er angående etnicitettjaffset? Ni kommer inte kunna komma fram till något just nu ändå, först om polisen delar med sig av mer information eller om GM grips kan vi veta något.

GM är sannolikt en man. Och helt sannolikt en människa. Och en människa har dött.

Åter igen undrar jag varför inte polisen ber GM om att ange sig själv?
Citera
2015-09-05, 15:22
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Har jag påstått att du påstår att man inte ska ta hänsyn till andra omständigheter än vad statistiken säger? Sandlådediskussion.

Du skrev ett långt inlägg om statistik, och jag skrev att vi måste ta hänsyn till de faktiska omständigheterna i det här konkreta fallet. Jag utgår från att det är något som även du inser, men det var inte något som framkom särskilt tydligt i inlägget ifråga.

Jag menar att det inte finns statistik om hur stor andel av de anmälda överfallsvåldtäkterna i Sverige som har en GM med afrikanskt eller arabiskt ursprung. Mer korrekt uttryckt hade kanske varit att någon sådan statistik inte finns sammanställd. Varför det är på det viset, och om det är bra eller dåligt att sådan statistik inte finns, är inte ett ämne för den här tråden.

Fast det du påstår om "83 st av 83" stämmer ju helt enkelt inte. Dessutom är Oslo inte Upplands Väsby, och det är inte självklart att Oslo påminner mer om Upplands Väsby än vad exempelvis Örebro eller Umeå påminner om Upplands Väsby.
Då du "vet" att siffrorna inte stämmer, vänligen delge oss den riktiga siffran som den norska polisen redovisade, antal fall och procentsats där GM var utlänning och av icke-västligt ursprung.
Det bör vara enkelt, inslaget finns tillgängligt.
Tack på förhand!
Väsby räknas som stor-stockholm och är en ytterförort = Stockholmsområdet.
Vänligen redovisa nu de riktiga siffrorna över situationen i Oslo.
Här i Sverige och i Stockholm för den delen redovisas inga siffror och ingen statistik numera av uppenbara politiska skäl som givetvis är att dölja det negativa som följer i massinvandringens spår.
Det är sopa under mattan som gäller i Sverige, förlorarna är svenska flickor och kvinnor.
Citera
2015-09-05, 15:33
Medlem
Citat:
Koloniområde är lite intressant med, stugor i dessa kan många gånger husera ett rätt så tveksamt klientel – missbrukare och annat. Ofta inte skrivna i stugorna, utan någon annanstans, och därmed kanske undviker topsning.

Vaxmyra är rätt "kontrollerat" av styrelsen där plus att alla grannar har stenkoll på vad som pågår i stugan brevid. Inget hus bebos av något "tveksamt klientel" men det rör sig missbrukare och annat löst folk där titt som tätt. Men de spanar mer efter stöldgods.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in