Citat:
Ursprungligen postat av
Brain Damage
Har du källa på det där eller sprider du bara hörsägen?
H*n trollar.
En annan sak som jag kom att fundera på nu. Var snudd på att bli plåtslagare en gång i tiden.
Var 18 år och började en lärlingsutbildning hos ett mindre plåtslageri. Tyckte det var ganska enahanda göra men hyser stor respekt för dem som är duktiga på att falsa i olika materiel et.c.
Jag hann mest vare ute på montage innan jag bestämde mig för att hålla på med annat. Dvs skruvdragare och montera väggplåt efter väggplåt.
En dag skulle jag monter takstegar (stege på lutande tegeltak). Hade sele?... liksom mest som en bredare rem kring midjan och hade förankrat mig runt en murstock (har jag för mig) inne på vinden.
Var ej rätt för att ramla ned men fick en olustig magkänsla vad som skulle ske ifall jag tappade verktygen ned på en affärsgågata en 9-10 meter längre ned, lutande tak. Snörasskydd fanns men verktygen hade ju lätt snirklat sig förbi.
Fråga: -Fäster man verktygen till sin egna kropp/bälte då man utför jobb där ett verktygstapp kan innebära fara för liv?
Ont. Det verkar ha blivit bra mycket bättre nu för tiden än det var för bara 20-30 år sedan med säkerheten. Byggarbetare är ett riskabelt yrke. Oavsett om du själv följer varenda säkerhetsföreskrift in absurdum så kan olyckan vara framme.
Återupptog man arbetet dagen efter olyckan? Tvangs man åtgärda diverse brister innan återstart?
Givet att mannen som förolyckades var oförankrad men av det man läst i denna tråd så kan det ha förekommit andra brister som inte hade med själva olyckan att göra.
Vila i frid okänd hantverkare.