2015-09-05, 10:02
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcussvensk
Förklarhetensskull: Generellt inom de större byggföretagen är det krav med sele vid installation av byggställning innan godkänndbesiktning, sele vid takarbetets utan fallskydd/bomlag över 1.20, dock ej sele krav vid vistelse på byggställning efter godkänndbesiktning dvs grön/besiktningsunderlag på byggställning som synasav av platsledning på arbetsplatsen. (Börton rör system är dock förbjudet i dag)........text................

Mycket bra inlägg

Helt OT men jag hoppas mod har överseende, då det rör säkerhet vid jobb på tak.

Eftersom jag själv ibland vistas på tak var detta verkligen intressant.

Du kanske kan svara på följande: Ventilationsaggregat på högt tak. Taklucka bredvid, direkt intill taklucka är det en "plattform" runt ventilationsaggregatet, denna plattform har en typ av räcke.

Är det lag eller krav på att man måste ha fallskydd, sele vid arbete här uppe på aggregatet?

Är taklucka som också är kombinerad röklucka verkligen godkänd som "taklucka"??
aldrig sett liknande konstruktion, viss svårighet ta sig upp pga utlösningsmekanismer,vajrar odyl i vägen anser jag finns risk man fastnar med kläder och verktyg. luckan är fjäderbelastad och far upp vid dragning i utlösningsvajer, dessutom knepig stänga då man måste dra den med sig pga fjäderbelastad då man skall stänga.
Jobbar tyvärr ensam mesta tiden och sådant här känns inte bra vid ev olycka.
Citera
2015-09-05, 10:05
Medlem
För att förbättra säkerhetsarbetet så skulle det vara rätt bra med en skylt inkl kod eller något som berättar för förbipasserade att arbetsplatsen är inspekterad och godkänd. Man skulle kunna lansera någon app där man kan knappa in koden och se resultatet direkt från myndighetens databas.

Det skulle göra att fusket minskar kraftigt eftersom vi är tusentals människor som passerar en byggarbetsplats varje dag.
Citera
2015-09-05, 10:23
Medlem
Här var det både högt och lågt bland inläggen (ursäkta min Göteborgshumor).

Dom stora byggjättarna som nämns i tråden är helt ointressanta egentligen. Dom upphandlar alltid ställningsbygget av UE och där finns både seriösa och oseriösa företag.

Dom seriösa företagen i branschen släpper inte ut folk att bygga ställning utan att dom gått 9-meterskurs och är medvetna om riskerna. Man besöker regelbundet arbetsplatsen och ser så att "gubbarna" sköter sig både vad gäller sin egen säkerhet och att ställningen uppfyller alla krav som ställs.

I den bästa av världar så skulle alla firmor i branschen vara så duktiga, men tyvärr är det inte så. Det är knappast något unikt för ställningsbranschen, utan något som jag tror alla känner igen oavsett bransch?

STIB-företagen är i alla fall dom bättre även det säkert slarvas även där ibland, men det finns många som tror dom kan bygga ställning och använder undermåligt material och personal utan utbildning. Tragiskt men sant!
Citera
2015-09-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
För att förbättra säkerhetsarbetet så skulle det vara rätt bra med en skylt inkl kod eller något som berättar för förbipasserade att arbetsplatsen är inspekterad och godkänd. Man skulle kunna lansera någon app där man kan knappa in koden och se resultatet direkt från myndighetens databas.

Det skulle göra att fusket minskar kraftigt eftersom vi är tusentals människor som passerar en byggarbetsplats varje dag.
Alla sätt är bra utom de dåliga och detta var ett utmärkt förslag.
Citera
2015-09-05, 10:35
Medlem
Min erfarenhet är iallafall att det främst är de utländska entrepenörerna som slarvar mest med säkerheten. Dessa är ofta från öststaterna, vad är det i deras kultur som gör att de inte kan ta informationen om säkert arbete. Jag somsagt egen erfarenhet av polska kollegor, man säger hur det skall gå till och det går in genom ena örat och ut genom det andra.
Av den anledningen anser jag att man skall syna de utländska entrepenörerna lite extra, så de lär sig att det är allvar.
Citera
2015-09-05, 12:01
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Mycket bra inlägg

Helt OT men jag hoppas mod har överseende, då det rör säkerhet vid jobb på tak.

Eftersom jag själv ibland vistas på tak var detta verkligen intressant.

Du kanske kan svara på följande: Ventilationsaggregat på högt tak. Taklucka bredvid, direkt intill taklucka är det en "plattform" runt ventilationsaggregatet, denna plattform har en typ av räcke.

Är det lag eller krav på att man måste ha fallskydd, sele vid arbete här uppe på aggregatet?

Är taklucka som också är kombinerad röklucka verkligen godkänd som "taklucka"??
aldrig sett liknande konstruktion, viss svårighet ta sig upp pga utlösningsmekanismer,vajrar odyl i vägen anser jag finns risk man fastnar med kläder och verktyg. luckan är fjäderbelastad och far upp vid dragning i utlösningsvajer, dessutom knepig stänga då man måste dra den med sig pga fjäderbelastad då man skall stänga.
Visserligen OT, men kika på www.taksakerhet.se där finns en branschstandard för taksäkerhet.
Citera
2015-09-05, 18:24
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du ska tänka på om du skulle bli hängandes i en fallsele så dör du inom några minuter av syrebrist.
Sele ska alltid vara sista alternativet eftersom det krävs en räddningsplan om man blir hängandes.

Rep är ju det optimala då man inte kommer över kanten. oftast..
Citera
2015-09-05, 20:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Du ska tänka på om du skulle bli hängandes i en fallsele så dör du inom några minuter av syrebrist.
Sele ska alltid vara sista alternativet eftersom det krävs en räddningsplan om man blir hängandes.

Har du källa på det där eller sprider du bara hörsägen?
Citera
2015-09-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja

Det där är inte sant, en medvetslös person riskerar att dö eller få svåra skador efter 15-20 minuter om personen hänger fritt i selen. En person som är vid medvetande klarar längre tid, har för mig att en kille hängde tre timmar i Örebro innan de lyckades få ner honom. Det är dessutom inte genom kvävning man dör utan pga att det uppstår problem med cirkulationen som leder till död så småningom.
Citera
2015-09-05, 21:45
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage

H*n trollar.

En annan sak som jag kom att fundera på nu. Var snudd på att bli plåtslagare en gång i tiden.
Var 18 år och började en lärlingsutbildning hos ett mindre plåtslageri. Tyckte det var ganska enahanda göra men hyser stor respekt för dem som är duktiga på att falsa i olika materiel et.c.
Jag hann mest vare ute på montage innan jag bestämde mig för att hålla på med annat. Dvs skruvdragare och montera väggplåt efter väggplåt.
En dag skulle jag monter takstegar (stege på lutande tegeltak). Hade sele?... liksom mest som en bredare rem kring midjan och hade förankrat mig runt en murstock (har jag för mig) inne på vinden.

Var ej rätt för att ramla ned men fick en olustig magkänsla vad som skulle ske ifall jag tappade verktygen ned på en affärsgågata en 9-10 meter längre ned, lutande tak. Snörasskydd fanns men verktygen hade ju lätt snirklat sig förbi.

Fråga: -Fäster man verktygen till sin egna kropp/bälte då man utför jobb där ett verktygstapp kan innebära fara för liv?

Ont. Det verkar ha blivit bra mycket bättre nu för tiden än det var för bara 20-30 år sedan med säkerheten. Byggarbetare är ett riskabelt yrke. Oavsett om du själv följer varenda säkerhetsföreskrift in absurdum så kan olyckan vara framme.

Återupptog man arbetet dagen efter olyckan? Tvangs man åtgärda diverse brister innan återstart?

Givet att mannen som förolyckades var oförankrad men av det man läst i denna tråd så kan det ha förekommit andra brister som inte hade med själva olyckan att göra.

Vila i frid okänd hantverkare.
Citera
2015-09-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag har fallselecertifikat och för att arbeta med fallsele så skall det finnas folk till hands som kan plocka ner en snabbt om man blir hängande. Om man hänger länge i en fallsele får man blodstockning med blodproppar som följd. När man har tagit ner en person som har fallit ut från t.ex. ett tak och hängt en stund, skall denne inte läggas på en bår utan placeras sittande. Det sista är mycket viktigt.
Det är helt åt helvete att medelsvensson (händige herrn) helt utan denna kunskap kan gå till Jula och köpa fallsele.
Citera
2015-09-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcussvensk
Förklarhetensskull: Generellt inom de större byggföretagen är det krav med sele vid installation av byggställning innan godkänndbesiktning, sele vid takarbetets utan fallskydd/bomlag över 1.20, dock ej sele krav vid vistelse på byggställning efter godkänndbesiktning dvs grön/besiktningsunderlag på byggställning som synasav av platsledning på arbetsplatsen. (Börton rör system är dock förbjudet i dag).

Det stora problemet i dag vid arbeten på byggnadsställningar är att material/avfall etc ska in och ut och där förekommer det att man öppnar upp fallskydd på byggställning för logistiska skäll och missar/slarvarmed övervakning dvs man öppnar upp fallskydd utan övervakning, utan återställning, protokollförs ej etc och där med är olyckan framme.

Sist men inte minst vid installation av byggställningar är säkerhetsreglerna mycket klara och tydliga i Sverige, där man tyvär slarvar av olika anledningar som kan bero på tidspress, ekonomi etc

Det är även mycket vanligt att bygställnings entrepenörer behöver återkomma för att komplettera /bytta ut etc mycket kan ske på en arbetsplats med byggställning, dvs den ska löpande avsynas, underhåll etc och vid dessa tillfällen slarvas det också med kompletterande installationer utan säkerhets tänk.

Naturligtvis ligger ansvaret på bas-u (platschef) personen påarbets platsen (Bas-U är en byggarbetsmiljösamordnare för utförandet eller bygg*skedet som många säger. Det är byggherren (beställare) som utser Bas-U.) mer info om bas-u/p hittar ni på Arbetsmiljöverket.

Platschefens arbetsuppgift som arbetsmiljösamordnare på arbetsplatsen är att se till att samtliga följer de ordning och skyddsföreskrifter dvs med övervakning, avstämningar, protokoll, delegering arbetsledare övervakar arbetena, avsyn innan påbörjat arbete etc. Det finns många olika kontrollutföranden.

Detta är naturligtvis realitet i de bästa världarna men tyvärr så fungerar det ej så på alla arbetsplatser.
I de mesta fallen så har platsledningen gjort vad dom kan för att uppnå säkerhetskraven men dock så slarvar underentreprenören dvs i detta fall ställningbyggaren i och med det hamnar inte ansvaret på platsledning/PC om det ej framkommer att platsledningen har slarvat. AV kommer att utreda detta och då får vi veta mer.

Tyvär så hamnar ofta fokus på entreprenören dvs rätt och fel och mindre på offret och dess anhöriga, familj, barn samt arbetskollegor som behöver krishantering för att kunna leva vidare osv.

Hur det nu har gått till så är detta en tragisk olycka och mina tankar går naturligtvis till han/hennes nära och familj.

Burton ställningar är fortfarande godkännda men måste byggas efter de nya typfallen som tagits fram alt egna beräkningar.
Fallskydd krävs om det finns risk för fall över två meter eller om särskild risk förekommer. Det kan ju vara så att fallet bara blir 0,5m meter men att du då ramlar i en cistern med kemikalier som ett ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in