2015-09-06, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBeets
Här var det både högt och lågt bland inläggen (ursäkta min Göteborgshumor).

Dom stora byggjättarna som nämns i tråden är helt ointressanta egentligen. Dom upphandlar alltid ställningsbygget av UE och där finns både seriösa och oseriösa företag.

Dom seriösa företagen i branschen släpper inte ut folk att bygga ställning utan att dom gått 9-meterskurs och är medvetna om riskerna. Man besöker regelbundet arbetsplatsen och ser så att "gubbarna" sköter sig både vad gäller sin egen säkerhet och att ställningen uppfyller alla krav som ställs.

I den bästa av världar så skulle alla firmor i branschen vara så duktiga, men tyvärr är det inte så. Det är knappast något unikt för ställningsbranschen, utan något som jag tror alla känner igen oavsett bransch?

STIB-företagen är i alla fall dom bättre även det säkert slarvas även där ibland, men det finns många som tror dom kan bygga ställning och använder undermåligt material och personal utan utbildning. Tragiskt men sant!
Men med allmän ställningsutbildning (9m) får man bara bygga upp till 9 meter och man måste följa den generella monteringsinstruktionen för just den ställningen. Den utbildningen kommer man inte speciellt långt med och i det fallet vi pratar här måste man ha säskild ställningsutbildning alltså den som är på 80 timmar (9m kursen är bara på 16 timmar)
Citera
2015-09-06, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Du ska tänka på om du skulle bli hängandes i en fallsele så dör du inom några minuter av syrebrist.
Sele ska alltid vara sista alternativet eftersom det krävs en räddningsplan om man blir hängandes.

Rep är ju det optimala då man inte kommer över kanten. oftast..

Jag har hängt i fallskyddsele i 15 minuter på skoj och det är inget problem alls förutom att det inte är speciellt bekvämt. Däremot vad vissar missar är att man måste ha fallskyddsdämpare till sin fallskyddssele och att man aldrig får överstiga fallfaktor 2. Kroppen fixar inte dem dynamiska krafterna som uppstår även om du har fallskyddssele men inte har fallskyddsdämpare eller att fallet kommer att överstiga fallfaktor 2.
Vet någon om om han som ramlade ned jobbade på taket eller på ställningen?
Citera
2015-09-06, 12:56
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Har du källa på det där eller sprider du bara hörsägen?
Har gått utbildning genom Procurator.
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Det där är inte sant, en medvetslös person riskerar att dö eller få svåra skador efter 15-20 minuter om personen hänger fritt i selen. En person som är vid medvetande klarar längre tid, har för mig att en kille hängde tre timmar i Örebro innan de lyckades få ner honom. Det är dessutom inte genom kvävning man dör utan pga att det uppstår problem med cirkulationen som leder till död så småningom.
15-20 minuter tycker jag är några minuter.
När man dör av syrebrist är det för att allt blod stryps i benen och man dör sedan av syrefattigt blod.

Men efter några minruter börjar man dö i en fallsele så det är inget jag har hittat på eller ljuger om. Snubben i Örebro kanske inte ens hade en fallsele.
Citera
2015-09-06, 13:59
Medlem
Citat:
Men med allmän ställningsutbildning (9m) får man bara bygga upp till 9 meter och man måste följa den generella monteringsinstruktionen för just den ställningen. Den utbildningen kommer man inte speciellt långt med och i det fallet vi pratar här måste man ha säskild ställningsutbildning alltså den som är på 80 timmar (9m kursen är bara på 16 timmar)

Absolut, du har helt rätt. Jag menade bara att 9-meterskursen är ett minimum för anställda hos dom seriösa ställningsentreprenörerna. Man låter ingen bygga ställning på en villa utan att dom har den utbildningen.

M.v.h Beets
Citera
2015-09-06, 16:19
Medlem
Brurs avatar
Citat:
Det där är inte sant, en medvetslös person riskerar att dö eller få svåra skador efter 15-20 minuter om personen hänger fritt i selen. En person som är vid medvetande klarar längre tid, har för mig att en kille hängde tre timmar i Örebro innan de lyckades få ner honom. Det är dessutom inte genom kvävning man dör utan pga att det uppstår problem med cirkulationen som leder till död så småningom.
Det är vad jag lärt mig också
Citera
2015-09-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Har gått utbildning genom Procurator.

15-20 minuter tycker jag är några minuter.
När man dör av syrebrist är det för att allt blod stryps i benen och man dör sedan av syrefattigt blod.

Men efter några minruter börjar man dö i en fallsele så det är inget jag har hittat på eller ljuger om. Snubben i Örebro kanske inte ens hade en fallsele.

Ja men det sägs ju emot av att jag har hängt i en fallsele i en kvart helt utan problem, ja förutom att den skavde lite grann. Pratar vi däremot om en livlös person alltså en som är medvetslös ja då förändras allt.
Citera
2015-09-07, 08:22
Medlem
Brain Damages avatar
Från en av de mer seriösa återförsäljarna av fallskydd (http://www.hewallsafety.se/egensida/...-fallskydd/502).
Citat:
Suspension trauma: Hur länge kan man hänga innan man dör i en sele?
Det pratas mycket om hur farligt det är att hänga i en sele, och vissa hävdar att man kan dö på några minuter! Vi anser att ni själva ska läsa denna forskningsrapport om ämnet, så har ni fakta. Ladda ner rapporten här

Från själva rapporten:
Citat:
The average suspension time was approximately 29 minutes. [...]
No one was suspended for more than 60 minutes. In each group there exists a great heterogeneity with respect to tolerance to suspension time: some individuals remained suspended for a few minutes while others for more than 50.
Jag har sökt men inte hittat del 2 av rapporten, den kanske aldrig blev av.

Jag har aldrig påstått att det är ofarligt att hänga i sele, jag är däremot skeptisk till vandringsmyten att man dör inom några minuter. Oavsett vilket är detta ett bra komplement till selen: http://www.hewallsafety.se/traumaband-puck-2-pack/861-0
Citera
2015-09-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Från en av de mer seriösa återförsäljarna av fallskydd (http://www.hewallsafety.se/egensida/...-fallskydd/502).

Från själva rapporten:
Jag har sökt men inte hittat del 2 av rapporten, den kanske aldrig blev av.

Jag har aldrig påstått att det är ofarligt att hänga i sele, jag är däremot skeptisk till vandringsmyten att man dör inom några minuter. Oavsett vilket är detta ett bra komplement till selen: http://www.hewallsafety.se/traumaband-puck-2-pack/861-0
Vid fall från t.ex. ett tak så blir det ett kraftigt ryck (även med dämpare) när linan sträcks till botten. Detta kan göra den fallande medvetslös och om du hänger medvetslös med enstramande sele runt benen, så stryps blodflödet. När man sedan plockat ner en person så skall man lossa försiktigt så att flödet får komma igång långsamt och den nedtagne skall inte ligga ner utan snarare sitta för att förebygga blodproppar. Det är alltså viktigt att veta detta då man arbetar med FALLSELE. Punkt slut !
Citera
2015-09-07, 19:58
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ja men det sägs ju emot av att jag har hängt i en fallsele i en kvart helt utan problem, ja förutom att den skavde lite grann. Pratar vi däremot om en livlös person alltså en som är medvetslös ja då förändras allt.
Jag skiter i om du har hängt i en kvart.. Jag har också hängt i en sele och jag dog inte.
Finns folk som får symptom på att svimma när de hänger i en sele för att få en utbildning som gäller i 3 år. Alla är olika men det är farligt att hänga i en fallsele, finns inget att diskutera om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Vid fall från t.ex. ett tak så blir det ett kraftigt ryck (även med dämpare) när linan sträcks till botten. Detta kan göra den fallande medvetslös och om du hänger medvetslös med enstramande sele runt benen, så stryps blodflödet. När man sedan plockat ner en person så skall man lossa försiktigt så att flödet får komma igång långsamt och den nedtagne skall inte ligga ner utan snarare sitta för att förebygga blodproppar. Det är alltså viktigt att veta detta då man arbetar med FALLSELE. Punkt slut !
Tack!
Citera
2015-09-07, 20:17
Medlem
Citat:
Jo men föll du när du blev hängande? Att bli uppsatt i en fallsele utan att fallit fritt och verkligen blivit åtstramad av selen är ju inte riktigt samma sak...
Citera
2015-09-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen

Jag utbildar i fallskydd och det är bara att konstatera att det finns stora myter och osanningar kring detta. Med en fallfämpare kan den dynamiska kraften aldrig överstiga ett visst värde. Med en falldämpare och rätt utrustning så klarar du av att ta dig ned på egen hand. Problemet är om du slår i något och därigenom blir medvetslös.
Citera
2015-09-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albypeter
Jo men föll du när du blev hängande? Att bli uppsatt i en fallsele utan att fallit fritt och verkligen blivit åtstramad av selen är ju inte riktigt samma sak...

Vad har ni för skitselar som stramar åt? När selen tagit upp den dynamiska kraften får den ju inte ha en "snarande" effekt. Du kan ju röra dig efter fallet såvida du också har falldämpare till din sele. Däremot förändras allt om du slås medvetslös men det är en helt annan problematik och då behövs en relativ snabb räddningsinsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in