2015-09-03, 16:38
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Transparensen är på den nivån som vi säger att den är. Det finns inga lyckta dörrar vad gäller moderatorernas åtgärder utan alla moderatorer kan se alla åtgärder, alla rapporteringar och allt annat som har med modererandet att göra. Restriktionerna ligger på vem som kan göra vad, inte vem som ser vad.

Moderator 1 kan endast moderera forum A och Moderator 2 kan endast moderera forum B, men både moderator 1 och 2 kan se allt som skett i både forum A och B. En moderator kan inte se eller hantera ett användarkonto överhuvudtaget.

Samtliga åtgärder på en användare loggas på samma sätt och Moderator 1 kan se att moderator 2 har varnat en användare, för vilket inlägg och av vilket skäl. Om det sker en omröstning så är det också publikt och dessutom automatiserat så att alla omröstningar är identiskt utformade med samma information.

Vem som röstar vad är också öppet och när de avslutas så beräknas påföljden per automatik och om någon form av avstängning ska ske så hamnar det i en avstängningskö som man som moderator inte kan påverka (men kan se). När vi som har rättigheter att hantera den kön så godkänner vi avstängningarna och då sker detta och det hela noteras automatiskt i forumet (FB) Avstängningar och bannlysningar. Det är därför det postas flera notiser där samtidigt. Allt noteras också per automatik på användaren, och denna logg är också den synlig för alla moderatorer samt en del av informationen kan användaren också se inne på sin profilsida.

Det låter väl skapligt transparent?

admin4

Borde klistra det här inlägget høgst uppe på forumet, eller åtminstone i FAQ. Men då skulle vi gå miste om en massa roliga konspirationsteorier.
Citera
2015-09-04, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Transparensen är på den nivån som vi säger att den är. Det finns inga lyckta dörrar vad gäller moderatorernas åtgärder utan alla moderatorer kan se alla åtgärder, alla rapporteringar och allt annat som har med modererandet att göra. Restriktionerna ligger på vem som kan göra vad, inte vem som ser vad.

Moderator 1 kan endast moderera forum A och Moderator 2 kan endast moderera forum B, men både moderator 1 och 2 kan se allt som skett i både forum A och B. En moderator kan inte se eller hantera ett användarkonto överhuvudtaget.

Samtliga åtgärder på en användare loggas på samma sätt och Moderator 1 kan se att moderator 2 har varnat en användare, för vilket inlägg och av vilket skäl. Om det sker en omröstning så är det också publikt och dessutom automatiserat så att alla omröstningar är identiskt utformade med samma information.

Vem som röstar vad är också öppet och när de avslutas så beräknas påföljden per automatik och om någon form av avstängning ska ske så hamnar det i en avstängningskö som man som moderator inte kan påverka (men kan se). När vi som har rättigheter att hantera den kön så godkänner vi avstängningarna och då sker detta och det hela noteras automatiskt i forumet (FB) Avstängningar och bannlysningar. Det är därför det postas flera notiser där samtidigt. Allt noteras också per automatik på användaren, och denna logg är också den synlig för alla moderatorer samt en del av informationen kan användaren också se inne på sin profilsida.

Det låter väl skapligt transparent?

admin4

Nja... inget av det där spelar någon som helst roll om nu modsen väljer att inte ens ta upp regelbrott till omröstning.

Dessutom så har den här tråden bevisat sig själv flera gånger om...
Senast redigerad av Haschpundaren 2015-09-04 kl. 00:49.
Citera
2015-09-04, 01:45
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Nja... inget av det där spelar någon som helst roll om nu modsen väljer att inte ens ta upp regelbrott till omröstning.

Dessutom så har den här tråden bevisat sig själv flera gånger om...

Jag väljer ibland att inte ta upp inlägg som fått RP för 1.x brott till omröstning. Jag är nog inte ensam. Om jag gör bedömningen att det inte är i närheten av ett 1.x brott så är det slöseri med tid att polla inlägget.

Citat:
Turkar är dumma

Skulle det komma ett RP på 1.03 där så kommer jag inte att polla, möjligtvis radera och kanske varna för 0.03.

Ser du något märkligt, t.ex. att ett inlägg som uppenbart får stå kvar trots att du anser att det är ett 1.x brott, skicka pm till moderator och fråga varför. Hjälper inte det kontakta någon annan moderator som du känner förtroende för. Ja eller någon admin förstås
Citera
2015-09-04, 01:48
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag väljer ibland att inte ta upp inlägg som fått RP för 1.x brott till omröstning. Jag är nog inte ensam. Om jag gör bedömningen att det inte är i närheten av ett 1.x brott så är det slöseri med tid att polla inlägget.

Skulle det komma ett RP på 1.03 där så kommer jag inte att polla, möjligtvis radera och kanske varna för 0.03.

Ser du något märkligt, t.ex. att ett inlägg som uppenbart får stå kvar trots att du anser att det är ett 1.x brott, skicka pm till moderator och fråga varför. Hjälper inte det kontakta någon annan moderator som du känner förtroende för. Ja eller någon admin förstås

Det är ett stort problem, att ni är så inkonsekventa i ert modererande.
Något som är helt ok i en tråd ger en radering av inlägget och varning i nästa, även om det är samma del av forumet.

Ni borde ha tydligare riktlinjer på vad som raderas, vad som ska ges varningar för och vad som ska låtas vara kvar och sen hålla er till dessa tydliga riktlinjer.
Senast redigerad av st0ckis 2015-09-04 kl. 01:50.
Citera
2015-09-04, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Precis, och du är inte den enda.

Att alla mods skulle se all moderering är ju bara rent skitsnack i ett sånt fall.
Dessutom reduceras regelverket ner till godtycklighet.

Sen så tror jag inte man kan sätta sånt här i system, men det behövs inte heller för att det redan ska vara förkastligt och helt tvärtemot den transparensen som admin snackar om.
Senast redigerad av Haschpundaren 2015-09-04 kl. 03:19.
Citera
2015-09-04, 05:02
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:

Att alla mods skulle se all moderering är ju bara rent skitsnack i ett sånt fall.

Sen så tror jag inte man kan sätta sånt här i system, men det behövs inte heller för att det redan ska vara förkastligt och helt tvärtemot den transparensen som admin snackar om.

Men nu gör du det lite förvirrat. Att inte ta till åtgärder är ju knappast moderering. När jag läser trådar ser jag ibland inlägg som jag tvekar om de är off-topic eller inte, om jag då kommer till slutsatsen att ok, det är tillräckligt on-topic så jag gör inget. Blir du då upprörd över att mitt beslut att inte ta till en moderatorsåtgärd inte är transparent?

Hur skulle det gå till, ska jag meddela när jag bedömer att ett inlägg är okej och inte medför en åtgärd? I sådant fall, hur vill du att det ska fungera rent praktiskt?

Det är ungefär som en lapplisa efter dagens pass ska lämna in en lista på 2974 registreringsnummer på bilar som inte är felparkerade.

På samma sätt kommer det en hel del RP och de måste bedömas. Bara för att någon säger att ett inlägg bryter mot 1.x så behöver det inte vara sant. När det är uppenbart felaktigt så blir det ingen poll. Men ett inlägg som rapporteras för 1.03 kan i stället pollas för 1.08 eller tvärtom. Det är moderatorn som gör bedömningen. Ett inlägg som misstänks för 1.x måste pollas för att kunna leda till en eventuell åtgärd.
Citera
2015-09-04, 10:55
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Citat:

Fast alla rapporter sparas ju också synligt, så om jag skulle låta bli att agera på rapporter för att jag tycker att en användare är en skön lirare och jag vill gynna honom så kommer det ju att synas.

Jag kan ju t ex klicka på din profil och se alla RP du gjort med ett klick. Jag kan också se alla RP som gjorts på dina inlägg med ett klick. Jag kan se alla RP i ett forum, såväl de som väntar på behandling som de som är avklarade. Vi har snart hanterat 1,3 miljoner rapporter och alla finns kvar.

Du har av förklarliga skäl ingen aning om hur det fungerar och sitter bara och gissar. Är det så svårt att acceptera att vi som faktiskt håller på med detta ett antal timmar varje dag har rätt bra koll på hur det fungerar och ingen anledning att ljuga? Du tror inte att någon av de drygt 300 stycken före detta moderatorerna som finns och idag är "vanliga användare" skulle reagera om det visade sig att vi satt här och påstod sånt som inte är sant?
Citera
2015-09-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Fast alla rapporter sparas ju också synligt, så om jag skulle låta bli att agera på rapporter för att jag tycker att en användare är en skön lirare och jag vill gynna honom så kommer det ju att synas.
Nej nu ljuger du.

Citat:
Jag kan ju t ex klicka på din profil och se alla RP du gjort med ett klick. Jag kan också se alla RP som gjorts på dina inlägg med ett klick. Jag kan se alla RP i ett forum, såväl de som väntar på behandling som de som är avklarade. Vi har snart hanterat 1,3 miljoner rapporter och alla finns kvar.
Mera lögner.

Citat:
Du har av förklarliga skäl ingen aning om hur det fungerar och sitter bara och gissar. Är det så svårt att acceptera att vi som faktiskt håller på med detta ett antal timmar varje dag har rätt bra koll på hur det fungerar och ingen anledning att ljuga? Du tror inte att någon av de drygt 300 stycken före detta moderatorerna som finns och idag är "vanliga användare" skulle reagera om det visade sig att vi satt här och påstod sånt som inte är sant?

Det funkar inte som du tror.
Och jag sitter ju inte alls och gissar utan talar av egen erfarenhet (som bevisligen övertrumfar din i det här fallet) där jag har rapporterat regelbrott i chatten som inte tagits på allvar och inte vidarebefordrats, och inte heller tagits upp till omröstning.

Hur vore det om DU höll käften och slutade gissa när DU inte hade koll på vad JAG pratar om?
Du verkar liksom inte ens känna till flashback riktigt.
Jag tror det vore bättre för oss båda.

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Man antar de tycker det är en enorm konspiration, som allt i deras vardag. Hela rubriken på den här tråden är störd. Admin och moderatorer administrerar forumet och vi användare tillhandahålls ett forum för yttrandefrihet GRATIS. Allt vi användare behöver göra är att följa reglerna. Användare som tror de har någon makt över admin eller moderatorer kan ni bara avfärda som idioter.

Du fattar fortfarande inte va?
Senast redigerad av Haschpundaren 2015-09-04 kl. 11:32.
Citera
2015-09-04, 11:06
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Man antar de tycker det är en enorm konspiration, som allt i deras vardag. Hela rubriken på den här tråden är störd. Admin och moderatorer administrerar forumet och vi användare tillhandahålls ett forum för yttrandefrihet GRATIS. Allt vi användare behöver göra är att följa reglerna. Användare som tror de har någon makt över admin eller moderatorer kan ni bara avfärda som idioter.
Citera
2015-09-04, 13:21
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:

Ja, precis så är det.

admin5
Citera
2015-09-04, 13:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Som sagt, det finns över 1 miljon rapporter, ingen vettig människa skulle sätta sig läsa alla. Så nej, alla moderatorer ser givetvis inte allt. Men de kan se allt om de vill.
Ungefär som det svenska systemet med offentliga handlingar, alla kan begära ut allt, det innebär inte att alla begär ut allt.

Visst skulle det vara möjligt att ändra så att minst två moderatorer behövde vara eniga om varje tramsradering eller avslag på ett rapporterat inlägg. Det hade antagligen ökat arbetsbördan rejält.
Citera
2015-09-04, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Ja, precis så är det.

admin5

Din jävla lögnhals!

Så är det inte alls det.
Detta är ett typiskt exempel på hur man mörklägger och ljuger om hur det faktiskt fungerar.

Det är ren och skär lögn det du säger, vilket ALLA som varit i chatten vet.

Ingen ser om jag kommer och rapporterar till en moderator där, såvida inte moderatorn väljer att ta upp det bland övriga.

Så jävla pinsamt att ljuga om saker som är så lätta att kontrollera...

Jag skulle råda alla att joina i chatten så ni själva får se att admin5 ljuger så tungan blir svart.

Edit: Eller så kan du ju pudla som en duktig liten slyna och erkänna att det du pratar om endast gäller forumet, och inte chatten, som JAG diskuterar och som christianx lögnaktigt svarar på.
Senast redigerad av Haschpundaren 2015-09-04 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in