2015-09-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Varför då?
Vilket motiv skulle nu A.J?
Dra det inte igen..

Motivet hittas nog i så fall när en granskar AJ:s bakgrund och person. Det borde polis ha gjort ingående om dom är förutsättningslösa, samt redovisa i FUP. Och det kan du väl inget ha emot, dvs att polis granskar AJ ingående eftersom han träffade LH samma dag som hon försvann? Om AJ inte hörs och behandlas som "misstänkt" utan enbart hörs och behandlas som "vittne" borde du ifrågasätta polisens brist på objektivitet.
2015-09-03, 21:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Troligare det än att han dödar flickan. Att ange mördaren ger inte Lisa livet åter.

Ja, jag har angivit tre tänkbara skäl för honom att hålla tyst om han är skyldig till griftefridsbrott, han är lojal, han vill slippa fängelse, han vill ha betalt.

Motivera gärna vad du bygger analysen att det skulle vara troligare att han skaffar undan kroppen efter någon en annan har mördat än att han har mördat själv.

Märkligt att jag glömde Idamordet i Trollhättan. Hjälpredorna där var dock inte några hederliga, hårt arbetande hantverkare - eller hur? Påminner väl mer om Kartaschevs hantlangare även om nazisten och hans smånassar väl var mer av gangster-wannabees än riktiga gangstrar?
2015-09-03, 21:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
En enklare hypotes som det finns belägg för:
NB är skyldig eftersom hans blod återfinns på Lisas tillhörigheter.
Åklagaren menar sig ha stark bevisning. Förutom att vi vet att det finns flera DNA-bevis inkl. NB:s blod som åklagaren menar kopplar NB till LH:s kropp (och här vet vi inte närmare hur detta bevis ser ut eller de närmare omständigheterna kring fyndet) så har inte alla DNA-bevis redovisats, och inte heller har vi fått veta vad fordonsundersökningarna har gett. - Detta tillsammans med vittnesuppgifter och vad som t.ex. kan ha hittats vid husrannsakan mm gör att vi kan utgå från att åklagaren har en hel del att komma med. - Det ser f.n. mörkt ut för NB; försvaret synes behöva presentera något som slår hål på åklagarens gärningsbeskrivning inkl. den tekniska bevisningen.
2015-09-03, 21:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det kräver ömsesidigt förtroende också. Anstiftaren kan blåsa utföraren på betalning, utföraren kan utpressa anstiftaren.
Vilken anstiftare? - Klanten med handsken..?
2015-09-03, 21:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Motivera gärna vad du bygger analysen att det skulle vara troligare att han skaffar undan kroppen efter någon en annan har mördat än att han har mördat själv.

Märkligt att jag glömde Idamordet i Trollhättan. Hjälpredorna där var dock inte några hederliga, hårt arbetande hantverkare - eller hur? Påminner väl mer om Kartaschevs hantlangare även om nazisten och hans smånassar väl var mer av gangster-wannabees än riktiga gangstrar?
Det är ett smärre brott.

Smånassarna fick inte betalt, och ville inte avsluta sina hårda liv i utlandet, flytta hem, köpa hus och leva normalt med släkt och vänner. Det vill NB.
2015-09-03, 21:55
Medlem
Är smset som LH påstås ha skickat till sin pappa verifierat genom teknisk undersökning av mobil/mobiler?

När gjordes i så fall denna undersökning? Före eller efter polis uttalade sig om smset (innehåll och tid)?

Eller gick polis på uppgifter som ej verifierats genom teknisk undersökning?
2015-09-03, 21:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vilken anstiftare? - Klanten med handsken..?
Det vet jag inte, en rik knös antar jag.
2015-09-03, 21:58
Medlem
Citat:
Det vet jag inte, en rik knös antar jag.

Berätta gärna hur mycket denna anstiftare skall betalat, för det är ju en väldigt väsentlig uppgift med tanke på vad NB kunnat tjäna under de åren han kan sitta inne i så fall.
2015-09-03, 21:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det kräver ömsesidigt förtroende också. Anstiftaren kan blåsa utföraren på betalning, utföraren kan utpressa anstiftaren.

Det kräver också att denne helyllekille klarar att svara på alla frågor från anhöriga m.m., kort sagt leva med ett mord på sitt samvete (även om han inte begått det själv).
Men visst, jag dissar inte teorin helt och fullt. Bara han är lite mindre helylle kan det vara möjligt. Sånt har hänt förr. Saker tystas ned ibland, särskilt på landsbygden skulle jag tro.
2015-09-03, 22:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Xenias krystade hypotes (som det finns noll bevis för):

X: Jag råkade ha ihjäl en tjej som jag försökte våldta, kan du hjälpa mig?
AJ: Naturligtvis, inga problem, precis som de flesta människor ställer jag upp på det omedelbart, eftersom det är så självklart ska jag blanda in en tredje part i det här!

AJ: Hallå , kan du ta hand om en död brud som en kompis till mig råkat mörda ? Du får ett muntligt löfte av mig att få en massa pengar senare.
NB: Låter som en skitbra deal. Riskera att åka dit för mord för ett muntligt löfte från en person som är involverad i mordet på en ung tjej. Taget !
Som de flesta människor tycker jag det är jättekul att bli involverad i ett mord och själv riskera att åka dit !
Jag behöver inte fundera på det här ens, jag kommer direkt, jag bestämmer mig så snabbt att vi hinner städa undan detta på två timmar.
Jag gömmer honom på dina ägor om det är OK.

AJ: självklart !

En enklare hypotes som det finns belägg för:
NB är skyldig eftersom hans blod återfinns på Lisas tillhörigheter.

Blodet kan finnas på offrets tillhörigheter i båda hypoteserna, därför kan ingen av hypoteserna vara mer rätt än den andra om man ser till den observation som du redovisar, NB:s blod på offrets tillhörigheter.
2015-09-03, 22:07
Medlem
Var styvsonen Alfonso på Blombergs Säteri vid den aktuella tidpunkten?
Kan någon beskriva honom närmare? Som flera har skrivit tidigare kan han vara GM. Han kan ha betalat litauerna en årslön för att göra sig av med LH och hennes tillrigheter. Litauerna har inte vågat tacka nej och fått panik när polisen och Missing People invaderade byn.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skvatt galen tror jag du skrev förut.
Vill du ge något exempel?
2015-09-03, 22:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag kan komma på ett sånt här fall ur den svenska kriminalhistorien (därmed inte sagt att inte fler kan finnas): Gangstern Maximilian Kartaschev (numera avliden) som på något vis hade ihjäl sin dåvarande sambo (fast friades för mord pga det inte kunde bevisas att hon inte tagit livet av sig själv som han hävdade) och "bad" en av sina underhuggare att gräva ner liket nånstans.

Det är en jävla skillnad att en grovt kriminell ger en underhuggare i uppdrag att göra något sånt här än att en äldre jordbrukare/affärsman ber en av sina hantverkare att göra det. Precis som du skriver så bär det osannolikhetens prägel, minst sagt. Ytterligare en klassisk "hjälphypotes" som inte är skapad med något annan bevisning som stöd än att man tycker att NB inte är någon typisk mördare. Det må så vara, men resonemanget är ologiskt också. Är man en sån hyvens, hederlig, hårt arbetande person så åtar man sig väl knappast att gömma tonårsflickors lik plötsligt?

Nej, det finns inte på kartan att chefen ger sin anställde och skötsamme hantverkare ett sånt uppdrag. Kan lämnas därhän. Skulle det trots allt vara så att NB är oskyldig till själva mordet så måste han åtminstone vara delaktig i antingen bortförandet eller något som sker därefter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in