Citat:
Ursprungligen postat av
Ydrik
Kan mycket väl bli så att han får sitta av sitt straff i Litauen och där har nog medfångarna en annan syn på det helvete du målar upp.
Det lilla jag läst om Litauiska fängelser är i princip att de är grymt primitiva, en kvarleva sedan sovjettiden. Att han på något sätt skulle få det bättre i ett Litauiskt fängelse tvekar jag på.
Ponera att han skulle få kortare straff, människor i Litauen är inte direkt förlåtande mot kvinnomördare, särskilt inte om det rör sig om våldtäkt eller försök till våldtäkt. Han skulle inte ha något direkt bekvämt liv att komma ut till efteråt.
http://www.15min.lt/en/article/in-lithuania/violent-murder-reignites-debate-on-capital-punishment-in-lithuania-525-372615 (Artikeln är sen 2013, men tvekar på att man ändrat åsikt så mycket i frågan fram tills nu.)
Dessutom är det ett stort "Om" inblandat där också - han kommer ju inte kunna sitta i ett Litauiskt fängelse bara för att han vill det. Litauen måste ju vilja ta emot honom också, vilket knappast är säkert att de gör.
Så även om chansen skulle finnas, är det ännu en variabel - tycker jag personligen - som gör det hela rätt orimligt.