2015-09-03, 17:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noname11
Något som jag haft i mina tankar gällande blod på Lisas tillhörigheter (vi vet nu inte vilka) och gällande advokatens uttalande om plantering, så är det inte omöjligt att MGM haft en handduk/trasa som har funnits på arbetsplatsen, denna handduk/trasa kan ha använts till att torka av både händer, armar och ansikte, från blod som uppstått genom skador. GM har då kunnat lindat in hennes tillhörigheter i trasan och sedan slängt ut tillhörigheter vartefter man har åkt vidare.

Du har en poäng här. Piloten Alexander E som dömdes för det sk helikopter rånet lyckades få SKL att tillstå att DNA kan flyttas.

Dvs att X tar på en sak. Sen tar Y, försedd med handskar, på saken.
Y tar sedan på något annat och har då flyttat Xs DNA från den första till den andra saken utan att avsätta sitt eget DNA.

Tycker dock inte att det är rimligt i detta fallet. NBs förklaring låter som en dålig bortförklaring.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-09-03 kl. 17:51.
2015-09-03, 17:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
I praktiken övermäktigt alltså att läsa in sig på fup, och slasken, och dra egna slutsatser och göra försök till utredningar före rättegången. Det får då vänta tills nästa instans, om behovet för det finns.

Det var lättare där, för där var delar av informationen öppen (så man kunde börja lobba för vidare utredning tidigt). Men ett ombud som anar att det finns en framgångsväg genom att ompröva eller ifrågasätta delar av utredningen er naturligtvis om tid för detta, och är det inte fråga om ren obstruktion lär detta beviljas.
2015-09-03, 17:53
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Det som talar emot är ju att bla Lisas pappa skall ha genomsökt ladan kvällen innan.
Så kan det vara, men det är möjligt att litauerna gjort besök i ladan under natten också. Vad jag förstår var söket inte så intensivt just vid ladan under småtimmarna dagen till försvinnandet. Det kan annars vara så att pappan inte sökt så noga eller att det finns utrymmen i ladan som är stängda nattetid och som bara litauerna har tillgång till. Åklagaren har ju sagt att de kunnat snäva av utredningen ganska fort eftersom bara vissa personer (litauerna?) haft tillgång till de utrymmen där fynd gjorts (ladan?).
2015-09-03, 17:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Kan någon teoretiskt åtalas utan att ha varit häktad under utredningen, dvs flykt- och kollusionsrisker o dyl saknas ? Skulle denne i så fall ändå häktas i anslutning till rättegången ? Skulle åklagaren då vara skyldig att underrätta den tilltalade att åtal förbereds ? Kanske låter långsökt, men jag passar på att lära mig !

Jadå. Det är den absolut vanligaste situationen när det inte handlar om allvarliga brott. Personen grips, förhörs, kanske erkänner eller "säger som det är" och får sedan gå hem. Ett brev kommer senare, med datum för rättgång. 9 ggr av 10 (eller 99 ggr av 100) fungerar det utmärkt.
2015-09-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra! Vid en första genomläsning säger Ockham att det ser fint nerskuret ut och inkluderar alla kända fakta och ger rimliga förklaringar till dem.

Att MGM kan ha maskerat sig (oavsett om han våldtagit tidigare eller ej) tror jag ingen har tänkt på tidigare. Det har varit en stötesten hur MGM skulle ha vågat ta risken att våldta någon så nära sin bostad.

Naturligtvis är det inte troligt att det gått till EXAKT så här, men det är i mitt tycke den bästa heltäckande hypotes som någon framfört i tråden så här långt.
Om jag skulle "bättra på" teorin med ett hypotetiskt första led, så vore det att upptakten är ett inbilskt raggningsförsök, som bryskt avvisas. Då har jag skurit bort ansiktsmasken också !
2015-09-03, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Så kan det vara, men det är möjligt att litauerna gjort besök i ladan under natten också. Vad jag förstår var söket inte så intensivt just vid ladan under småtimmarna dagen till försvinnandet. Det kan annars vara så att pappan inte sökt så noga eller att det finns utrymmen i ladan som är stängda nattetid och som bara litauerna har tillgång till. Åklagaren har ju sagt att de kunnat snäva av utredningen ganska fort eftersom bara vissa personer (litauerna?) haft tillgång till de utrymmen där fynd gjorts (ladan?).

Fullt möjligt.Jag tror även det kommer fram vittnesuppgifter om litauern/as rörelser i bygden som vi här inte har en susning om än.
2015-09-03, 17:57
Medlem
Parkours avatar
Jag läste precis att flickorna på Blomberg känt sig iaktagna ifrån männen på övervåningen i ladan.
Hoppas dom berättade detta redan i ett tidigt skede till Polisen?
2015-09-03, 18:04
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du har en poäng här. Piloten Alexander E som dömdes för det sk helikopter rånet lyckades få SKL att tillstå att DNA kan flyttas.

Dvs att X tar på en sak. Sen tar Y, försedd med handskar, på saken.
Y tar sedan på något annat och har då flyttat Xs DNA från den första till den andra saken utan att avsätta sitt eget DNA.

Tycker dock inte att det är rimligt i detta fallet. NBs förklaring låter som en dålig bortförklaring.
NBs förklaring tycker jag låter fullt naturlig. Alexanders förklaring tycker jag inte alls låter naturlig. Om vi ska dra en parallel här - jobbade Alexander fysiskt sex dagar i veckan i flera år i dessa helikoptrar? Nja, inte riktigt. Men det gör NB, vilket är varför det ter sig fullt naturligt med den typen av DNA-kontamination.
Däremot inte sagt att det kan vara han som är GM, men det beror ju lite på vad teknikerna på SKL kommer fram till. Om de kan bevisa att DNA:et avsatts inte pga naturlig kontamination utan pga att han faktiskt rört LH och tex slagit sönder hennes telefon - det återstår att se. Om jag var advokat skulle jag känna mig ganska säker på kontaminationslinjen såvida det inte går att bevisa motsatsen.
2015-09-03, 18:07
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Jag läste precis att flickorna på Blomberg känt sig iaktagna ifrån männen på övervåningen i ladan.
Hoppas dom berättade detta redan i ett tidigt skede till Polisen?
Om man ska lita på denna uppgift som kom fram i ett tidigt skede så är svaret på frågan ja.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Citat:
Kan ej skriva på forumet
Hej.
Tänkte bidra med en grej jag hörde om Lisa Holm fallet.

Har en bekant som känner en tjej som jobbar på kafét.
Hon hade frågat Hur tjejen mådde och hur hon hade det.
Tjejen som jobbade med Lisa Holm hade då svarat att tänk alla gånger mamma och pappa var sena att hämta mej och de där killarna har stått och stirrat på oss.
Detta har tjejen berättat för polisen flera gånger. Och detta började också polisen jobba utifrån direkt efter att de pratat med de andra på fiket.
2015-09-03, 18:34
Medlem
Horrorgrams avatar
Jag tror likt efterlyst sa, att det är en våldtäkt som gick fel helt enkelt.

Sen tror jag inte de var en ren slump att hon just den här dagen tog mopeden. Jag tror hon skulle träffa GM men sen att de gick åt helvete. Varför hon skulle träffa honom kan ju vara alla möjliga motiv.
2015-09-03, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Gårdagens NLT om LH.

http://www.bilddump.se/bilder/20150903161118-213.66.26.143.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20150903161330-213.66.26.143.JPG

Tackar för det perspektivet!
Skönt att se lite annat och en bra artikel som i all enkelhet förklarar lite om varför så lite information kommer ut och varför det är bra.
2015-09-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du sa motivet.

Ersättningen kan ha varit tillräckligt hög för att han skulle ha nått sitt mål med sitt hårda liv i utlandet, utan istället kan åka hem, köpa sitt hus och leva ett normalt liv med släkt och vänner.

Detta är inte rimligt. Hade det varit ett rån eller grovt rån det rört sig om så hade det kanske varit möjligt - rånare har betydligt bättre status innanför fängelsemurarna, och samhället har betydligt lättare att förlåta rånare när du väl kommer ut.

Nu rör det sig dock om mord på en ung flicka, antingen med eller utan sexuella inslag. Att riskera att bli dömd för detta mot betalning - hur bra den än är, gör man bara inte.

Dels kommer du få ett rent helvete i fängelset om du döms, du bränner dessutom alla chanser till ett "normalt liv med släkt och vänner" när du väl kommer ut - förutsatt ATT du kommer ut. Titta bara på hagamannen och se hur bra det går för honom att leva ett normalt liv för stunden. Förvisso kanske din släkt kommer tro att du är oskyldig, men dina vänner? Folk kommer alltid undra om du verkligen var oskyldig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in