2015-09-03, 19:08
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Jag tror likt efterlyst sa, att det är en våldtäkt som gick fel helt enkelt.

Sen tror jag inte de var en ren slump att hon just den här dagen tog mopeden. Jag tror hon skulle träffa GM men sen att de gick åt helvete. Varför hon skulle träffa honom kan ju vara alla möjliga motiv.

Eller bara att GM ville träffa henne och inte tvärtom.
2015-09-03, 19:15
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Episktakkatt
Detta är inte rimligt. Hade det varit ett rån eller grovt rån det rört sig om så hade det kanske varit möjligt - rånare har betydligt bättre status innanför fängelsemurarna, och samhället har betydligt lättare att förlåta rånare när du väl kommer ut.

Nu rör det sig dock om mord på en ung flicka, antingen med eller utan sexuella inslag. Att riskera att bli dömd för detta mot betalning - hur bra den än är, gör man bara inte.

Dels kommer du få ett rent helvete i fängelset om du döms, du bränner dessutom alla chanser till ett "normalt liv med släkt och vänner" när du väl kommer ut - förutsatt ATT du kommer ut. Titta bara på hagamannen och se hur bra det går för honom att leva ett normalt liv för stunden. Förvisso kanske din släkt kommer tro att du är oskyldig, men dina vänner? Folk kommer alltid undra om du verkligen var oskyldig.

Kan mycket väl bli så att han får sitta av sitt straff i Litauen och där har nog medfångarna en annan syn på det helvete du målar upp.
2015-09-03, 19:20
Medlem
Fekaliuss avatar
Om det finns misstanke om sexuellt motiv, då borde den misstänkte ha delgivits misstanke om våldtäkt eller försök till våldtäkt och då borde detta ha kommit ut och blivit offentligt, om inte annat därför att man vid häktningsförhandlingen då utökar till att förutom mord omfatta våldtäkt.

Av detta tänker jag tanken att motivet inte var sexuellt.

Vad kan motivet vara då? Det enda som återstår är väl ekonomiskt. Därför skulle det inte förvåna mig om den misstänkte trodde att eftersom Lisa stängde så var det hon som hade dagskassan. Han drar av henne från mopeden och drar in henne i någon dunge för att avtvinga henne nycklar och kod till larmet. Där går något snett och hon dör. Han bestämmer sig då för att skaffa undan liket, bilen har han antagligen i närheten.
2015-09-03, 19:25
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
Har minst två ungdomar i bekantskapskretsen som varit på det sättet. Och som den ena haft moped.
Det är ingen generalisering. Det står tydligt att det kan vara av den statistiska klassen och i så fall konsekvenser möjliga konsekvenser.

Än sen? Kom nåt som belägger dina teorier istället. Hitta på saker kan vi alla göra. Det leder ingen vart.
2015-09-03, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Kan mycket väl bli så att han får sitta av sitt straff i Litauen och där har nog medfångarna en annan syn på det helvete du målar upp.

Det lilla jag läst om Litauiska fängelser är i princip att de är grymt primitiva, en kvarleva sedan sovjettiden. Att han på något sätt skulle få det bättre i ett Litauiskt fängelse tvekar jag på.

Ponera att han skulle få kortare straff, människor i Litauen är inte direkt förlåtande mot kvinnomördare, särskilt inte om det rör sig om våldtäkt eller försök till våldtäkt. Han skulle inte ha något direkt bekvämt liv att komma ut till efteråt.

http://www.15min.lt/en/article/in-lithuania/violent-murder-reignites-debate-on-capital-punishment-in-lithuania-525-372615 (Artikeln är sen 2013, men tvekar på att man ändrat åsikt så mycket i frågan fram tills nu.)

Dessutom är det ett stort "Om" inblandat där också - han kommer ju inte kunna sitta i ett Litauiskt fängelse bara för att han vill det. Litauen måste ju vilja ta emot honom också, vilket knappast är säkert att de gör.

Så även om chansen skulle finnas, är det ännu en variabel - tycker jag personligen - som gör det hela rätt orimligt.
2015-09-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Om det finns misstanke om sexuellt motiv, då borde den misstänkte ha delgivits misstanke om våldtäkt eller försök till våldtäkt och då borde detta ha kommit ut och blivit offentligt, om inte annat därför att man vid häktningsförhandlingen då utökar till att förutom mord omfatta våldtäkt.

Av detta tänker jag tanken att motivet inte var sexuellt.

Vad kan motivet vara då? Det enda som återstår är väl ekonomiskt. Därför skulle det inte förvåna mig om den misstänkte trodde att eftersom Lisa stängde så var det hon som hade dagskassan. Han drar av henne från mopeden och drar in henne i någon dunge för att avtvinga henne nycklar och kod till larmet. Där går något snett och hon dör. Han bestämmer sig då för att skaffa undan liket, bilen har han antagligen i närheten.

Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen: motivet kan vara sexuellt i det avseendet att syftet med handlingen är att komma över en ung (flickas) kvinnas kropp. Därför mord.
Det skulle vända på en del i det här fallet. Det bisarra yppandeförbudet, som dock inte hindrar åklagare och polis att droppa "lämpliga" detaljer, kan ha en väldigt speciell orsak.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-03 kl. 20:02.
2015-09-03, 19:46
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Episktakkatt
/.../
Så även om chansen skulle finnas, är det ännu en variabel - tycker jag personligen - som gör det hela rätt orimligt.

Ja, det är knappast något han kunnat kalkylera med så visst verkar det orimligt. Däremot, trots usla förhållanden i litauiskt fängelse, kan han nog få ett bättre bemötande av medfångarna än allt hat han garanterat skulle möta här.
2015-09-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Än sen? Kom nåt som belägger dina teorier istället. Hitta på saker kan vi alla göra. Det leder ingen vart.
Liksom för alla andra kan man vänta med belägg till rättegången. Pekar bara på tänkbara förlopp som kan göra utredning/lagföring svår.
2015-09-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Det kallas att spekulera. Det sysslar polisen med också. Eller borde göra. Och dessutom förutsättningslöst. I det här fallet slutade polisen tidigt att spekulera utan lutade sig mot en "magkänsla" och en snabbt hopsnickrad hypotes.
2015-09-03, 20:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Ladan är öppen där, vem som helst kan gå in och ut
har själv sett det långt innan detta mord.
Du är lite långt ute och cyklar din kamel herde
Ta ditt vita lakan och dinna svarta synder och läs
tidigare i tråden!
Kvittot var från en butik i Skövde, ligger en dromedars
tur på två dygn söder om Blomberg för att orientera dig.
Det finns snart 6000 sidor att läsa, och det borde
ge lite hum om vad det handlar om.
Schalom ale kom och frid vare med dig.
(Nej vi byter inte kameler mot kvinnor!)
Har du sett till en Alfons* där i närheten
så be han åka till styvfar!
Jalla jalla!

På baksidan av ladan är det en stor öppning utan port.
Frågan är om man inifrån den större delen av ladan kan ta sig in i den mindre ännu avspärrade delen på hörnet?
Eller har den endast ingång från utsidan?
2015-09-03, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag tycker synd om mamman. Hon mår inte bra alls.

http://www.expressen.se/gt/familjens-kritik-mot-nya-bevisen/

Kommer din andra son att vittna för sin storebror vid en rättegång?

– Ja visst, men ingen har frågat.

Har ni haft någon kontakt med er 35-årige son?

– Nej, jag har ingen kontakt med min son. Jag har skrivit sex brev till honom men inte fått något svar. Alla möjliga dåliga tankar driver mig ur vettet.

– Han måste ju få ringa åtminstone ett samtal! Det smärtsammaste i allt detta, det värsta är, ovetskapen.

Jag tror advokaten får prata förstånd med mamman för advokaten menar att lillebrodern inte alls är att lita på. Sicken härva det blev
2015-09-03, 20:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
NBs förklaring tycker jag låter fullt naturlig. Alexanders förklaring tycker jag inte alls låter naturlig. Om vi ska dra en parallel här - jobbade Alexander fysiskt sex dagar i veckan i flera år i dessa helikoptrar? Nja, inte riktigt. Men det gör NB, vilket är varför det ter sig fullt naturligt med den typen av DNA-kontamination.
Däremot inte sagt att det kan vara han som är GM, men det beror ju lite på vad teknikerna på SKL kommer fram till. Om de kan bevisa att DNA:et avsatts inte pga naturlig kontamination utan pga att han faktiskt rört LH och tex slagit sönder hennes telefon - det återstår att se. Om jag var advokat skulle jag känna mig ganska säker på kontaminationslinjen såvida det inte går att bevisa motsatsen.

Håller inte med där riktigt. Den av åklagaren framförda linjen känns för mej mer realistisk.

Tack vare AE kommer nu varenda misstänkt kunna framföra att det är någon annan som "smittat" brottsplatsen. Jag anser att NBs förklaring är ett sådant försök.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in