Citat:
Ursprungligen postat av
Skurtrasan
Har lite frågor till er som är hemma i trakterna.
1. Var är start/mål i Runbyspåret? Är det vid skolan? Det går inte zooma in så långt på google maps.
2. Var parkerade Ida bilen?
3. Hur långt är det mellan hemmet och spåret?
4. Vilka bilvägar antas hon ha tagit till spåret?
5. Hur ser terrängen ut där spåret går? Är det småstigar utanför själva spåret?
6, Var exakt hittades Ida?
Tacksam för detaljerade svar.
1. Ja, det är precis vid ängen (eller, större gräsplätten) som ligger bredvid Runbyskolan. Borde finnas bilder som visar exakt var start/mål är, det finns en stor skylt vid ingången till spåret som anger start och mål.
2. Runbyskolans parkering vill jag minnas, finns flertalet gratisparkeringar där.
3. 5,6 km med bil, 5,1 km längs gångvägar och säkert lite kortare fågelvägen.
4. Jag vet inte om det skrivits om det, men den naturliga vägen till Runby från den delen av Bollstanäs är via vägen som går bakom Scandichotellet vid Infra City, och sedan rakt över korsningen efter bron över E4. Sedan svänger man upp på bron som går över järnvägen strax efter "Marabou-rakan" (Smedbyvägen).
Det går att köra via rondellens trafikplats också, men den vägen är det 3 extra trafikljus, så den vägen skulle inte jag ta om jag inte hade andra ärenden på vägen.
5. Det är relativt glest mellan träden, men det går en hel del stigar (både djurstigar och andra) runtomkring det upplysta spåret. Det längre (1 mil) löparspåret går genom mer kuperad terräng och mindre stigar och korsar det kortare spåret ett par gånger (vill jag minnas, länge sen jag sprang det). Bakom (sett från utegymmet) "Öglan" är det lite av en sänka, där finns också flera stigar som korsar varandra. Vet inte om det är djurstigar eller om det är bär- och svampplockare som gått upp dem. De leder lite kors och tvärs iaf.
6. Som jag har förstått det i terrängen mellan öglan och utegymmet, men det är jag inte säker på. Finns närmare angivelser i tråden där det är markerat på karta. Du får söka lite.