2015-09-03, 11:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det här kommer från en annan tråd
(FB) rätt att neka topsning?

Jag trodde det var "skäligen misstänkt" som gäller?

Jag tror kärnan i ditt citat är det fetmarkerade:

Citat:
28 kap 12 a § rättegångsbalken
Enligt 28 kap.12 a § rättegångsbalken får kroppsbesiktning genom tagande av salivprov ske på den som skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa, om syftet är att göra en DNA-analys av provet och registrera uppgifter om resultatet av analysen i det DNA-register eller det utredningsregister som förs enligt polisdatalagen (1998:622).

Det handlar inte om att lämna DNA-prov för att det ska föras in i ett register, det handlar om att lämna ett så kallat jämförelseprov – som alltså jämförs endast med just det här fallet.
Citera
2015-09-03, 11:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag gissar att polisen vill att så få detaljer om överfallet som möjligt ska sippra ut. Det är väl för att de en dag hoppas få sätta GM i förhörsstolen och att han då ska "försäga" sig under förhören. DNA i all ära, men det är inte allt i en utredning. Det handlar väl i grund och botten om utredningssekretessen.

Om jag får gissa en gång till, så skulle GM förmodligen knipa igen helt under förhören ändå. Så i praktiken är det väl lite skit samma ifall polisen skulle gå ut med att det var en våldtäkt.
Går polisen ut med mycket information kan ju Tomas Quick (eller likasinnade troll) se sin chans.
Citera
2015-09-03, 11:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag gissar att polisen vill att så få detaljer om överfallet som möjligt ska sippra ut. Det är väl för att de en dag hoppas få sätta GM i förhörsstolen och att han då ska "försäga" sig under förhören. DNA i all ära, men det är inte allt i en utredning. Det handlar väl i grund och botten om utredningssekretessen.

Om jag får gissa en gång till, så skulle GM förmodligen knipa igen helt under förhören ändå. Så i praktiken är det väl lite skit samma ifall polisen skulle gå ut med att det var en våldtäkt.

Jag är tveksam att det är så, är rätt säker på att DNA-beviset i det här fallet är mycket starkt.

Men oavsett det: medierna borde åtminstone ställa frågan. Sedan säger jag inte att polisen måste svara på den.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det här kommer från en annan tråd
(FB) rätt att neka topsning?

Jag trodde det var "skäligen misstänkt" som gäller?
Alltså, om en person på något vis försöker hindra utredningen, så har polisen laglig rätt att ta till åtgärder. Det är precis det dom gör om nån vägrar. Dom kontaktar åklagaren som bestämmer att personen ska höras. Det enda som händer är att det dröjer några timmar extra innan de kan topsa personen.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Jo, jag tycker medias hantering av detta ärende är ytterst märklig. Förmodligen är det så att de antar att det är så, därför behövs inga frågor ställas. Hade det bara varit ett våldsöverfall med kniv så hade väl kroppen lämnats på plats i spåret, inte flyttats 50 meter in i skogen.

I denna artikel antyds våldtäkt: http://www.expressen.se/nyheter/tva-overfall-i-upplands-vasby-fore-mordet/

Lite slarvigt att bara anta, tycker jag...
Citera
2015-09-03, 11:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror kärnan i ditt citat är det fetmarkerade:

Det handlar inte om att lämna DNA-prov för att det ska föras in i ett register, det handlar om att lämna ett så kallat jämförelseprov – som alltså jämförs endast med just det här fallet.

Varför skulle då polisen uttrycka sig så här?
Citat:
Hela sex patruller arbetar nu heltid med att åka runt och ta dna-prover på personer som kan vara intressanta i utredningen, enligt Lars Byström.
– Om någon skulle vägra så kan jag väl säga att misstanken inte sänks, säger han.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21351494.ab
Citera
2015-09-03, 11:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Alltså, om en person på något vis försöker hindra utredningen, så har polisen laglig rätt att ta till åtgärder. Det är precis det dom gör om nån vägrar. Dom kontaktar åklagaren som bestämmer att personen ska höras. Det enda som händer är att det dröjer några timmar extra innan de kan topsa personen.

Avgörs inte "skäligen misstänkt" av domstol?
Citera
2015-09-03, 11:51
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Avgörs inte "skäligen misstänkt" av domstol?
Nej, på denna nivå kan åklagaren göra det. Precis samma som att åklagare kan anhålla.
Citera
2015-09-03, 11:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Varför skulle då polisen uttrycka sig så här?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21351494.ab

Det vet jag inte. Men det är som tidigare skribenter skrivit.

Skälig misstanke krävs för att föra in DNA-provet i DNA-registret, men det krävs inte för att jämföra med provet med det som kommer från aktuellt brott.
Citera
2015-09-03, 11:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Är det inte lite underligt att ingen från officiellt håll ens nämnt ordet "våldtäkt" i samband med det här? Jag förstår att det är känsligt och så, men borde inte medierna åtminstone ställa frågan, sedan kan polisen säga att de inte kommenterar det?
Jo, det är ovanligt.

Har funderat över om det möjligen kan vara så, att medier faktiskt ställt frågan och att polisen bett dem att undvika att skriva om just det. Med någon motivering som är så pass stark att media faktiskt låtit bli.
Citera
2015-09-03, 11:58
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag är tveksam att det är så, är rätt säker på att DNA-beviset i det här fallet är mycket starkt.

Men oavsett det: medierna borde åtminstone ställa frågan. Sedan säger jag inte att polisen måste svara på den.

Kan det bero på att journalisterna inte vill skrämma upp kvinnor mer än nödvändigt? Kanske?
Citera
2015-09-03, 12:00
Medlem
Har ju inte läst hela denna tråd, men lyssnade idag på en intervju med hennes mamma. Och hon kunde inte förstå varför Ida hade sagt att hon ville träna själv, för att inte behöva känna att hon skulle bli frånsprungen. (av sin mamma).
Alltså det kan ju vara sånt som man säger för att hitta på en ursäkt för att få springa själv. (en dålig ursäkt). Så då kvarstår frågan varför ville hon i så fall, springa själv?
När var hon ute senast och löpte? Finns det något mönster i hennes träning?
Bara en tanke.

(förövrigt - Inte klokt med alla övergrepp på flickor i Sverige. Finns det någon koppling till sexköpslagen)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in