2015-09-03, 04:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det jag finner otäckt med tråden ibland är att man i någon psudo-rättvise-tänk, en befängd och förlegad klasskamp ska hitta andra gärningsmän! Folk vill ha rika godsherrar, affärsmän, utlandssvenskar som gärningsmän. Tänket påminner om Palmemordet där det är omöjligt för en del folk att fatta att en kräk som Petterson lyckas mörda en statsminister.

Denna sak berör vanliga människor som är skötsamma, och som gör så gott de kan för sina barn, och i detta fall så räckte inte det. Jag tänker ofta på när barn vill saker, och man säger nej som förälder, hämtar och lämnar, håller kontakten och ändå så kan detta fasansfulla hända.

Polisen på "nya efterlyst" var just inne på dessa tankar om brottsoffer som berör eftersom de inte har någon egen del i det som händer. Det var kloka ord när han påpekade att det ändå handlar om att få fast mördare oavsett brottsoffer.
Kvalitet på det inlägget som vanligt från din sida!

Det första stycket i texten träffar så förbaskat bra. Så är det ju helt enkelt. Och det gäller
i så många andra trådar också. Man vill ha en "märkvärdigare" gärningsman än de som gäller.
Det är ibland som om somliga riktigt vill göra våld på verkligheten och på alla sätt och vis
försöka böka in sina respektive "favoritkandidater" och då är det inte så noga med
bevisen och det där med rättssäkerheten... Hänsynen till faktiska förhållanden,
ja, den tenderar att vika lätt som en plätt minsann.

På tal om Pettersson och Palmemordet så var det just det fallet som en gång ledde mig in
på det här forumet. Annars hade jag nog aldrig hamnat här. Jag har stångats mot
foliehattar och konspirationsteoretiker minsann så det räcker och blir över...
Där förslår inga faktaargument; busen från Sollentuna får BARA INTE VARA dåvarande
statsministerns baneman. Det är så illa ställt på den fronten att det blir som att svära i
en kyrka när man argumenterar för herr Petterssons skuld som ju är så grymt uppenbar.
Nu ids jag bara inte att försöka längre få folk på "bättre" tankar. Det går omöjligen. De är
närmast allihop blockerade inför sanningen där.
Nog nu om det.

Ja, mordet på Lisa är ett fall som berör mycket onekligen av olika skäl. Och oavsett hur
mycket det än kan skyddas och värnas kring barnen och ungdomarna därute så hjälper
det ju inte alla gånger. Mot en ondska som slår till på ett sånt sätt som här
i Blomberg eller i fallet med en annan ung kvinna, Ida, i Upplands Väsby
går det inte att skydda sig. Där man minst kan ana att den finns, där kan den dyka upp ifrån,
plötsligt och oåterkalleligt.

Idas mamma framträdde ju förresten i programmet och det grep tag verkligen att lyssna
på henne i hennes förtvivlade sorg och saknad.
En förälder bland flera denna våldsamma och mordrika sommar som står där med
ett förlorat barn.
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-03 kl. 04:18.
2015-09-03, 04:34
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kvalitet på det inlägget som vanligt från din sida!

Det första stycket i texten träffar så förbaskat bra. Så är det ju helt enkelt. Och det gäller
i så många andra trådar också. Man vill ha en "märkvärdigare" gärningsman än de som gäller.
Det är ibland som om somliga riktigt vill göra våld på verkligheten och på alla sätt och vis
försöka böka in sina respektive "favoritkandidater" och då är det inte så noga med
bevisen och det där med rättssäkerheten... Hänsynen till faktiska förhållanden,
ja, den tenderar att vika lätt som en plätt minsann.

På tal om Pettersson och Palmemordet så var det just det fallet som en gång ledde mig in
på det här forumet. Annars hade jag nog aldrig hamnat här. Jag har stångats mot
foliehattar och konspirationsteoretiker minsann så det räcker och blir över...
Där förslår inga faktaargument; busen från Sollentuna får BARA INTE VARA dåvarande
statsministerns baneman. Det är så illa ställt på den fronten att det blir som att svära i
en kyrka när man argumenterar för herr Petterssons skuld som ju är så grymt uppenbar.
Nu ids jag bara inte att försöka längre få folk på "bättre" tankar. Det går omöjligen. De är
närmast allihop blockerade inför sanningen där.

Nog nu om det.

Ja, mordet på Lisa är ett fall som berör mycket onekligen av olika skäl. Och oavsett hur
mycket det än kan skyddas och värnas kring barnen och ungdomarna därute så hjälper
det ju inte alla gånger. Mot en ondska som slår till på ett sånt sätt som här
i Blomberg eller i fallet med en annan ung kvinna, Ida, i Upplands Väsby
går det inte att skydda sig. Där man minst kan ana att den finns, där kan den dyka upp ifrån,
plötsligt och oåterkalleligt.

Idas mamma framträdde ju förresten i programmet och det grep tag verkligen att lyssna
på henne i hennes förtvivlade sorg och saknad.
En förälder bland flera denna våldsamma och mordrika sommar som står där med
ett förlorat barn.

Mitt fetande.

Angående Palme mordet (och varför inte andra fall ?) och hur poliser ibland ter sig !!!
Och lägg märke till att det är en av poliserna som uttalar sig om hur dom bla. drev polisarbete !!!:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16174528.ab

De kallades kungens pojkar.
En krets poliser som gick på högerextrema möten med *militärer och såg Olof Palme som en landsförrädare.
Deras brutala metoder var fruktade.
Vi misshandlade, snodde pengar vid husrannsakningar och planterade bevis. Om vi *hade blivit dömda för allt hade det blivit ett par livstidsstraff, säger Michael Lundh som tillhörde piketstyrkan på Norrmalms polisstation på 80-talet.

Så där har vi ju bevis på att farbror blå inte altid är att lita på !
Och det kan förstås, på ena eller andra sättet, hända idag med...
2015-09-03, 05:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men hallå! Har du inte läst tråden? Personundersökningen är ju bara baserad på NB:s egen berättelse. Läs bak i tråden.

Eller så läser du mitt inlägg en gång till
2015-09-03, 05:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Angående Palme mordet (och varför inte andra fall ?) och hur poliser ibland ter sig !!!
Och lägg märke till att det är en av poliserna som uttalar sig om hur dom bla. drev polisarbete !!!:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16174528.ab

De kallades kungens pojkar.
En krets poliser som gick på högerextrema möten med *militärer och såg Olof Palme som en landsförrädare.
Deras brutala metoder var fruktade.
Vi misshandlade, snodde pengar vid husrannsakningar och planterade bevis. Om vi *hade blivit dömda för allt hade det blivit ett par livstidsstraff, säger Michael Lundh som tillhörde piketstyrkan på Norrmalms polisstation på 80-talet.

Så där har vi ju bevis på att farbror blå inte altid är att lita på !
Och det kan förstås, på ena eller andra sättet, hända idag med...
Jo, jag känner till det där. Det fanns en hel del avskum bland dom där snutarna och det
är djupt bedrövligt som det kunde gå till. Polisspåret i Palmefallet är också ett av de mer
seglivade.

Det finns nog tyvärr mindre lämpliga poliser även idag på sina håll.
Dock tror jag inte vi ska behöva befara att det just finns några såna bland dem som
befattat sig med det ärende den här tråden avhandlar.
2015-09-03, 05:35
Medlem
Citat:
Varför slutade egentligen litauerns advokat Inger Rönnbäck att arbeta som åklagare?
Hade hon kanske inga särskilda framgångar i den rollen? Eller är det möjligen betydligt
bättre pröjs att verka "på den andra sidan" och försvara buset så det var det som drog?

Särskilt vanligt är det väl inte att åklagare övergår till att vara försvarsadvokater?
Om jag inte missminner mig helt så säger lönestatistiken för de tre kategorierna försvarsadvokat - åklagare - domare att ordningsföljden i fallande skala är den som jag gjorde i uppräkningen. Har för mig att uppgifterna kommer från den SOU som handlar om reformering av Brottmålsprocessen. För mig att det togs upp som ett bekymmer (för domarna...).
Där kan förklaringen ligga. Om man utifrån den statistiken (dvs bara aspekten lön) skulle dra slutsats så är det att den som misslyckas blir bara domare, den som är lite mer framåt blir åklagare och den som är riktigt framåt blir försvarsadvokat.
Om det är vanligt eller inte att gå från åklagare till försvarsadvokat har jag inga siffror på, men gissar att det är bland framgångsrikaste som övergångarna sker. Det finns ju även åklagare som blir domare.
Nu är lönen (här rent statistiskt) bara en del i det hela....
2015-09-03, 06:11
Medlem
Citat:
Kan det vara ett raseri över att bli avvisad?

När folk får raseriutbrott så tänker de inte. Sen var det för sent för Litauern att hitta de saker han kastat och bortsett ifrån att dessa kunde vara bevis. Det kan ha varit sakerna och inte katten de letade efter. Sannolikheten att Missing People skulle dyka upp och hitta dessa saker var inget Litauern kunnat räkna med. En person som mördar en främmande flicka är inte förnuftig.

Han behöver inte vara nybörjare, han kan ha valt andra offer på andra platser tidigare. Flickor som ingen söker efter, så omfattande som i detta fall.

Tror du fingrar på det mest troliga, man sökte efter kringkastade tillhörigheter så något kattsök var det sannolikt inte. Jag vidhåller att scenariot med polis, militär och mängder med Mps fanns inte på deras karta. En finkammning med meters lucka och sök bakom varje liten buske var inget som var förväntat.

Mord och efterbörden har nog skett i princip okontrollerat och därför görs dessa fynd på olika platser inom området sen övergår det till "damage controll", rädda vad som räddas kan för MGM.
2015-09-03, 06:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
Om jag inte missminner mig helt så säger lönestatistiken för de tre kategorierna försvarsadvokat - åklagare - domare att ordningsföljden i fallande skala är den som jag gjorde i uppräkningen. Har för mig att uppgifterna kommer från den SOU som handlar om reformering av Brottmålsprocessen. För mig att det togs upp som ett bekymmer (för domarna...).
Där kan förklaringen ligga. Om man utifrån den statistiken (dvs bara aspekten lön) skulle dra slutsats så är det att den som misslyckas blir bara domare, den som är lite mer framåt blir åklagare och den som är riktigt framåt blir försvarsadvokat.
Om det är vanligt eller inte att gå från åklagare till försvarsadvokat har jag inga siffror på, men gissar att det är bland framgångsrikaste som övergångarna sker. Det finns ju även åklagare som blir domare.
Tack för ditt svar! Intressant att läsa.

Här har vi en annan person som också valde att "byta sida":

Citat:
De 20 åren som åklagare lär bli en fördel på advokatbyrån.
- Jag vet hur en bra utredning ska se ut. Man ser direkt vad förundersökningsledaren har missat. Gamla åklagare kan bli ganska besvärliga som advokater.

http://www.dagensjuridik.se/2007/05/trafficking-aklagare-blir-bitradande-jurist

Får se hur pass "besvärlig" vår aktuelle litauers advokat kan bli...
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-03 kl. 06:15.
2015-09-03, 06:36
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.expressen.se/gt/gw-de-sager-saker-som-inte-stammer/

Citat:
GW: "De säger saker som inte stämmer"
Publicerad 03 sep 2015 06:21

I premiären av "Nya Efterlyst" på TV8 spekulerar programledaren Katarina Wennstam tillsammans med de andra programledarna kring om att brottet mot Lisa Holm har sexuella motiv.
Det är kriminalprofessorn Leif GW Persson djupt kritisk till.
– Det säger saker som inte stämmer. De far med uppgifter som jag är mycket tveksam till i sak, säger Leif GW Persson

Leif GW Persson ang spekulationer att LH mordets motiv skulle vara sexuellt:
Citat:
– Jag är inte alls övertygad om det. Det borde ha kommit fram vid här laget, det är alldeles klart. Då hade man inte behövt hålla på som man gör nu. Min uppfattning är spekulativ, och den är att det inte är ett sexuellt motiv. Snart ska de presentera en sakframställan och ett åtal, och då får de nog vara så goda att redovisa vad det handlar om, säger han.
2015-09-03, 06:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan

En lägre lön indikerar väl knappast ett misslyckande, att "bara" bli domare - snarare påvisar det väl en misslyckad lönesättning med löneklyftor som inte är relevanta i förhållande till utfört jobb.
Det finns nog flera aspekter som du säger - val av yrke man trivs med är nog vanligt. Sen torde framgångsrik indikera att vara väldigt kunnig på sitt jobb. Synd att lönen inte hänger med.
Karriärssugen och/eller pengak*t kan då tas med i aspekten likaväl som.. ehum.. " framgångsrik" gällande status.

Det återstår att se hur framgångsrik hon är i samband med rättegången.
2015-09-03, 07:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coalburner
inte följt tråden.
vem är den 4:e personen som tydligen har blivit hög-intressant i utredningen?
någon info?

Det finns ingen mer misstänkt. Självklart har det funnits andra misstänkta men nu är det mannen på taket som gäller.
2015-09-03, 07:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Kan det vara ett raseri över att bli avvisad?

När folk får raseriutbrott så tänker de inte. Sen var det för sent för Litauern att hitta de saker han kastat och bortsett ifrån att dessa kunde vara bevis. Det kan ha varit sakerna och inte katten de letade efter. Sannolikheten att Missing People skulle dyka upp och hitta dessa saker var inget Litauern kunnat räkna med. En person som mördar en främmande flicka är inte förnuftig.

Han behöver inte vara nybörjare, han kan ha valt andra offer på andra platser tidigare. Flickor som ingen söker efter, så omfattande som i detta fall.

Tveksam. Det hela känns panikartat. Ingen van situation. Det är som han har kommit på sig själv med " vad fan har jag gjort" och gör sig av med grejerna så fort som möjligt.
2015-09-03, 07:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ja, men för jösse namn, ta och tänk till lite...
Hade dom gjort detta som du säger så hade det ju för fanken varit liktydigt med att
signalera SKULD.
Någon går spårlöst upp i rök, en eller två dagar efteråt drar gästarbetarna från orten....

Jo, du, fler hjärnceller än så ryms visst hos de tre balterna.
Men det hjälpte ju nu inte ändå att de blev kvar efter vad som hänt och låtsades som
ingenting; det var snabbt inringade lik förbannat. Även om två av dem nu, åtminstone
tillfälligtvis, vistas i friheten igen.

Ja då hade det ju blivit uppenbart.

Och vart skulle de ta vägen? Så enkelt är det inte att dra till något annat land och starta ett nytt liv från noll. Kanske funkar i filmens värld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in