2015-09-03, 00:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Nä, lillebror och fru släpptes inte samtidigt. Frun släpptes efter en vecka, lillebror efter två. Och att de släpptes behöver inte ha något att göra med vad de sagt i förhör. Det fanns väl inget mot dem och lillebror satt häktad en vecka längre bara därför att han är en man.

Om det inte hade något att göra med vad de sagt i förhör, vad var då anledningen till att de släpptes?
Medlem
PeoFallmos avatar
Åström säger att NB inte är någon mördare. Nej inte förrän nu.
Det tyder även det vi vet om hur LHs saker hittats. Ingen med förnuftet i behåll efter ett sådant brott hade kastat ut de på det sättet. Helt planlöst. Det är en nybörjare på det här.
Troligen ensam i det läget. Någon att prata ihop sig med hade nog resulterat i en annan hantering av hennes saker.

Tycker det står mer och mer klart att det är rätt person.
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Något av övriga föremål, ett eller flera, skulle kunna ha hittats i ett låst utrymme. Inte handsken däremot eftersom polisens hypotes i början var att den hade blåst in i ladan.

Nu minns jag att de sa så. Den hypotesen var väl inte jättelogisk men det vittnar om att det var en öppning in i ladan.
2015-09-03, 01:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andram
Ja vet inte vad han jobbar med vet bara att han var här sen när hon försvann drog han utomlands

Se där.. Nu kanske vi närmar oss pudelns kärna.
2015-09-03, 01:03
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och varför är det långsökt att tro att det var andra än två bröder som färdades i bilarna? Har det framkommit att de hade tillgång till två bilar? I så fall, varför kände vittnet igen en bil och inte båda?

Varför skulle jag plocka fram en annan mördare?

När du nu har vänligheten att svara på ett inlägg ämnat åt en annan postare, kan du då också vara vänlig att svara på hela inlägget?

Du svarar ju inte själv. Jag bad dig komplettera ett inlägg där du sa att den som har pengar kan sköta sitt eget försvar. Din länk svarade inte på det. Du ignorerade.
2015-09-03, 01:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lis...revlig-flicka/
När jag igen lyssnar och läser om, känns det som om Lena Svedung får mycket plats i media och formar bilden av vad som hänt och inte har hänt, på ett kanske alltför framträdande sätt. Jag undrar vad Lisas familj egentligen tycker om henne och hennes sätt att gå vidare efter försvinnandet? Jag får också en känsla av en dominerande kvinna som ställer höga krav, hon ringer vid 18.00-tiden varje dag, innan de får gå hem - är det egentligen för att kontrollera att de inte går för tidigt? Kan det vara så att man måste dölja saker för henne för att undkomma? Att flickorna på caféet inte kan berätta att LH har gått för tidigt, har nämnt en träff med någon eller valt att dröja sig kvar?

" sidan kunde inte hittas"

Intressant, dock.
2015-09-03, 01:07
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Om det inte hade något att göra med vad de sagt i förhör, vad var då anledningen till att de släpptes?

tja frun var ju häktad för skyddande av brottsling och jag tror inte man kan ha någon fortsatt häktad en längre tid för det brottet.
Lillebrodern kunde inte längre häktas på sannolika skäl utan istället ändrades det till skäligen misstänkt, dvs den lägre graden och jag tror att man inte heller kan hålla någon häktad en längre tid på den graden om de inte försvårar utredningen
2015-09-03, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Ja det talades ju en del varför fallet har berört så många. Men det ligger nog en hel del i att det handlar om en ung tjej, svensk, söt och sprallig, på en trygg plats, mindre miljö, nytt jobb men också för att det tog så många dagar innan hon hittades och spekulationerna fick härja fritt, hur fan är det möjligt att försvinna på några minuter?

Det jag finner otäckt med tråden ibland är att man i någon psudo-rättvise-tänk, en befängd och förlegad klasskamp ska hitta andra gärningsmän! Folk vill ha rika godsherrar, affärsmän, utlandssvenskar som gärningsmän. Tänket påminner om Palmemordet där det är omöjligt för en del folk att fatta att en kräk som Petterson lyckas mörda en statsminister.

Denna sak berör vanliga människor som är skötsamma, och som gör så gott de kan för sina barn, och i detta fall så räckte inte det. Jag tänker ofta på när barn vill saker, och man säger nej som förälder, hämtar och lämnar, håller kontakten och ändå så kan detta fasansfulla hända.

Polisen på "nya efterlyst" var just inne på dessa tankar om brottsoffer som berör eftersom de inte har någon egen del i det som händer. Det var kloka ord när han påpekade att det ändå handlar om att få fast mördare oavsett brottsoffer.
2015-09-03, 01:16
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vi har inte hört detsamma från Lisas familj, att de är goda vänner, att de uppmuntrat att hålla caféet öppet etc. Att ringa vid stängningsdags varje dag, kan vara tecken på ett kontrollerande som inte enbart är av godo , det kan också få de unga flickorna att känna sig kontrollerade, vilket ofta gör att man måste ljuga eller tiga om sanningen, för att undkomma straff eller ett fördömande, om något inte stämmer. Om det har hänt något ovanligt, att Lisa gått tidigare eller stannat längre eller sagt något om ett hemligt möte är det inte säkert att de andra flickorna vågat säga detta. Det är inget "suspekt" med LS, utan snarare hennes sätt att vara som kan göra att sanningen undanhålls.

Så du tror på fullaste allvar att LS skulle få anställda att inte berätta sanningen för polis om deras kollega och sista minuter med BO? Alltså det spelar ingen roll hur en chef är när det handlar om mord på en ung tjej och de som arbetat med henne är nog extremt rädda då de vet att det lika bra kunde vara dem.
Du får nog tänka om - tänka rätt eller iallafall använd lite sunt förnuft
2015-09-03, 01:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Skrev om det tidigare att polisen måste haft något mer att gå på än det som stått i media. Den MGM bl.a fick ögonen på sig iom handsken i ladan, sen när bl.a MGM beteende var inadekvat när MP närmade sig Martorp lade polisen 1+1 och tog in dem till förhör.
Det verkar varit i ett låst utrymme i ladan de hittade handsken, eftersom åklagare LGW (om jag inte minns fel), sa att de kunde ringa in x antal personer som hade tillgång dit, bla MGM.

Hittades handsken i ett låst utrymme? Det har inte framkommit förut.
2015-09-03, 01:18
Medlem
Grandiosos avatar
Varför slutade egentligen litauerns advokat Inger Rönnbäck att arbeta som åklagare?
Hade hon kanske inga särskilda framgångar i den rollen? Eller är det möjligen betydligt
bättre pröjs att verka "på den andra sidan" och försvara buset så det var det som drog?

Särskilt vanligt är det väl inte att åklagare övergår till att vara försvarsadvokater?
2015-09-03, 01:19
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz

Som jag skrev: "Det fanns väl inget mot dem"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in