2015-09-03, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men varför satte sig inte dess tre i en bil. dag 1 eller 2 och reste från Sverige?

Av den enkla anledningen att denne brottsling bevakade brottsplatsen, för hade han åkt iväg så hade kvarlevorna efter Lisa hittats förr eller senare. Litauen tillhör EU och är medlemmar i Nato. Det omöjligt att komma undan i Europa som efterlyst brottsling på rymmen.
2015-09-03, 01:51
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Hur länge sedan var du en ung tjej? Sunt förnuft säger att det inte alls är säkert att polisen fått veta vad dessa flickor egentligen vet, inte för att LS kräver tystnad eller något så suspekt, utan för att de inte fått rätt frågor under rätt förhållanden och för att de från början valt att tiga pga LS´s aukoritet.

Det var länge sedan jag var en ung tjej enligt mig. Däremot har jag en dotter som är ung tjej. Jag vistas ofta pga samhällsengagemang med unga mänskor och det finns ingen logik i det du säger att unga mänskor med extrem närvaro på sociala medier skulle skrämmas av LS eller någon annan chef som vill ha kontroll.
Du har ett önsketänkande att du kommit något på spåret som inte polisen gjort....ha ha
LS gillar sig själv i media, det har vi sett prov på upprepade gånger och idag även i nya efterlyst. Jag tror det handlar om marknadsföring av sitt cafe samtidigt som hon faktiskt är anhörig vilket medför en tragik. Men det är enkelt att slå in dörren på de som talar, när alla andra jävlar håller käften
2015-09-03, 01:52
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De essen ska bli intressanta att se. Han har målat in sig i ett hörn, måste väcka åtal. Förhoppningsvis får vi se essen 23 september.

Ja vi får väl se om LGW är på rätt spår, eller dummare än tåget..
2015-09-03, 02:00
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Men varför satte sig inte dess tre i en bil. dag 1 eller 2 och reste från Sverige?
Ja, men för jösse namn, ta och tänk till lite...
Hade dom gjort detta som du säger så hade det ju för fanken varit liktydigt med att
signalera SKULD.
Någon går spårlöst upp i rök, en eller två dagar efteråt drar gästarbetarna från orten....

Jo, du, fler hjärnceller än så ryms visst hos de tre balterna.
Men det hjälpte ju nu inte ändå att de blev kvar efter vad som hänt och låtsades som
ingenting; det var snabbt inringade lik förbannat. Även om två av dem nu, åtminstone
tillfälligtvis, vistas i friheten igen.
2015-09-03, 02:04
Medlem
Citat:
Hur länge sedan var du en ung tjej? Sunt förnuft säger att det inte alls är säkert att polisen fått veta vad dessa flickor egentligen vet, inte för att LS kräver tystnad eller något så suspekt, utan för att de inte fått rätt frågor under rätt förhållanden och för att de från början valt att tiga pga LS´s aukoritet.

Jag tror att det är så att alla samarbetar för att ro detta åtal i land och de flickor som blivit förhörda respekterar åklagarens önskan om att ingen uttalar sig. Även de som inte berörs rättsligen av yppandeförbudet.

Det skulle förvåna mig om dessa flickor inte skulle svara utförligt på polisens frågor.

Min erfarenhet av vanliga ungdomar är att de inte ljuger, och att de är orädda. De har respekt för äldre och arbetsgivare, men det ska inte misstolkas som rädsla för auktoriteter. Det är nonsens att LS skulle ha mer auktoritet än andra damer i hennes ålder, bara för att hon driver kafé och har anställt personal. Auktoriteterna i flickornas liv är deras föräldrar.
2015-09-03, 02:05
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De essen ska bli intressanta att se. Han har målat in sig i ett hörn, måste väcka åtal. Förhoppningsvis får vi se essen 23 september.

och som offentlig åklagare så lär han inte väcka åtal om han inte anser att bevisningen är fällande.
Så frågan är väl istället vilket av hörnen du skall välja som "dum-i-struten-huvet"......
2015-09-03, 02:10
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"Vem som helst" som begått mordet varefter NB städat upp är ett typiskt exempel på det som Bergakungen nämner: Spekulationer om scenarion som saknar stöd i förundersökningen. Oavsett vad du personligen tycker så borde du ha lärt dig från Marina- och Vatchareeyafallen att domstolen i normalfallet inte köper sådant som grund för rimligt tvivel.

Min "alternativhypotes" här (är det bara du som får ha såna? ) är att förundersökningen skulle kunna vara i ett läge där man absolut inte har substans nog för ett åtal mot lillebror, men samtidigt har problem med att avfärda honom som inblandad på ett eller annat vis. Det behöver absolut inte vara så - han kanske t ex satt och skypade med frun där hemma från strax efter sex och fram till att brorsan kom och slet med honom för att köpa pizza. Men OM det är så har försvaret åtminstone en potentiell möjlighet att så tvivel. Om sen NB skulle ställa upp på en sån linje är väl en annan sak. Kanske kommer Olsson in och kör den vid en fällande TR-dom.

Ta det för vad det är: Ett scenario som rätt sannolikt inte kommer att bli aktuellt. Kanske satsar advokaten allt på att försöka attackera DNA-bevisen och bortförklara vad det nu kan finnas för annat i hopp om en helt friande dom. Kanske kommer ett erkännande i elfte timmen.

Insinuera du - jag känner mig inte slagen på fingrarna. Visst kan jag tala ur skägget om du vill - det har ju ett visst intresse som exempel även i denna tråd. Blodplanteringen (även om den inte åberopades av någon av advokaterna vid huvudförhandlingen): Det är en "hjälphypotes" som inte bygger på någon observation i förundersökningen utan endast på en "logikkedja" som går så här:

1. Kristoffer har blod från mordoffret i sin bil
2. Men jag tror inte att Kristoffer kan vara skyldig
3. Alltså måste någon annan ha planterat blodet

Sen vet jag att det gjordes tappra försök att utifrån blodmängd och hur blodet avsatts på kant och matta påstå att detta på något vis skulle utgöra indikationer på plantering och inte på en naturlig och oavsiktlig kontaminering av mördaren själv. Pseudoargument alltihop och tillkomna i efterhand för att rättfärdiga resonemanget ovan. Ingen lyckades med någon som helst trovärdighet visa på att kontamineringarna inte skulle kunna uppkomma på naturlig väg.

Vi ser redan tendenser i den här tråden till sådan argumentation och man kan ju gissa på att det blir mer av den saken även när FUP släppts. Även om all bevisning som pekar mot någon annan saknas kommer säkert några att t ex argumentera:

1. NB har avsatt DNA via blodbesudling på en av offrets tillhörigheter
2. Men jag tror inte att NB kan vara skyldig
3. Alltså måste mördaren ha förvarat tillhörigheterna inne på Martorp på något ställe där NB blött vid något tidigare arbete och oavsiktligt kontaminerat saken med hans blod/DNA.

Om du tycker att båda kedjorna låter som cirkelresonemang så har du helt rätt - det är precis vad de är.

Jag har funderat på detta. Jag tror ( med den misstro som nu finns mot DNA- bevisning) att det räcker med att MGM har andats i boden någon gång för att föda misstro mot att han är GM. För visst måste MGM andas någon gång när han byter arbetskläder i arbetsboden. Har han andats där så kan all DNA-bevisning förklaras med detta.

Förutom att andas kan han ha:

Blött vid arbetsskada
Lämnat saliv när han har spottat
Lämnat DNA när han har onanerat

Alla dessa alternativ är givetvis rimliga när man till varje pris vill utesluta en GM som åklagare åberopat som skyldig till gärningen. Man åberopar ALLT som möjligen kan peka på annan GM.

Vem? Inte viktigt, vem som helst enligt dessa alternativteortiker.
2015-09-03, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andram
Ajs son

Tidigare domar på AJs son?
2015-09-03, 02:12
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Angående personutredningen är min känsla att de som utfört den (och alltså varit öga mot öga med NB), liksom hans arbetsgivare AJ och NB:s fru, familj, släkt och vänner, är helt övertygade om att han är oskyldig.
Detta intryck får även den gode GW, polisen i Nya efterlyst och andra förståsigpåare.
Ingen aning om detta rent personligen, men det kan ju stämma ifråga ett mord.
Det motsäger ju dock inte att han skulle kunnat vara inblandad i Lisas dödsfall genom en motorfordonsolycka, och därefter fått hjärnsläpp och försökt gömma kroppen?
Senast redigerad av zergrush 2015-09-03 kl. 02:15.
2015-09-03, 02:16
Medlem
Theforeigners avatar
Här är en nyhetsrapport + video daterad söndag den 8 Juni, alltså från dagen efter Lisa försvann.

Det finns en del intressant info och bilder från dag 2 i detta fall:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20929434.ab
2015-09-03, 02:19
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Av den enkla anledningen att denne brottsling bevakade brottsplatsen, för hade han åkt iväg så hade kvarlevorna efter Lisa hittats förr eller senare. Litauen tillhör EU och är medlemmar i Nato. Det omöjligt att komma undan i Europa som efterlyst brottsling på rymmen.
Den skyldige hade ju inte behövt nöja sig med att resa hem till Litauen, han hade fått en respit att planera längre flykt. Kvarlevorna hittas alltid, förr eller senare.
2015-09-03, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag har funderat på detta. Jag tror ( med den misstro som nu finns mot DNA- bevisning) att det räcker med att MGM har andats i boden någon gång för att föda misstro mot att han är GM. För visst måste MGM andas någon gång när han byter arbetskläder i arbetsboden. Har han andats där så kan all DNA-bevisning förklaras med detta.

Förutom att andas kan han ha:

Blött vid arbetsskada
Lämnat saliv när han har spottat
Lämnat DNA när han har onanerat

Alla dessa alternativ är givetvis rimliga när man till varje pris vill utesluta en GM som åklagare åberopat som skyldig till gärningen. Man åberopar ALLT som möjligen kan peka på annan GM.

Vem? Inte viktigt, vem som helst enligt dessa alternativteortiker.

Om det var styrkt bortom varje rimligt tvivel att litauern är oskyldig, och att man kan få fram ett resonemang om att det är styrkt att han blöder, spottar och onanerar överallt så har jag ändå invändningar emot att han går lös och inte inlåses på lämplig institution.

För om alternativteoretikerna har rätt i sina teorier om hans spridande av DNA, så kan man ändå inte har en typ som denne Litauer lös.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in