2015-09-03, 01:21
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Baserat på NB:s egen berättelse om sin barndom kan han alltså säga detta! Märkligt!

Varför skulle NB, i den situation han befinner sig i, berätta egendomligheter om sin barndom/tidigare leverne?

Utredningen består ju i hans egen berättelse och preferenser från AJ.

Det kanske inte var i PU de frågade MGM mor om hur han var, som liten/ung. Var GT månne som intervjuat MGM mor. NB har alltid varit så skötsam och aldrig varit i bråk osv.
En allt för auktoritär uppfostran kan slå bakut på ett eller annat sätt förr eller senare. Det skulle inte förvåna mig om MGM mamma var åt det hållet.
2015-09-03, 01:25
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Mitt fetat. Du menar referenser - utlåtanden om - inte "preferenser" - sådant han föredrar, gillar.

Ja precis, inte preferenser
2015-09-03, 01:26
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det jag finner otäckt med tråden ibland är att man i någon psudo-rättvise-tänk, en befängd och förlegad klasskamp ska hitta andra gärningsmän! Folk vill ha rika godsherrar, affärsmän, utlandssvenskar som gärningsmän. Tänket påminner om Palmemordet där det är omöjligt för en del folk att fatta att en kräk som Petterson lyckas mörda en statsminister.

Denna sak berör vanliga människor som är skötsamma, och som gör så gott de kan för sina barn, och i detta fall så räckte inte det. Jag tänker ofta på när barn vill saker, och man säger nej som förälder, hämtar och lämnar, håller kontakten och ändå så kan detta fasansfulla hända.

Polisen på "nya efterlyst" var just inne på dessa tankar om brottsoffer som berör eftersom de inte har någon egen del i det som händer. Det var kloka ord när han påpekade att det ändå handlar om att få fast mördare oavsett brottsoffer.

tack för tänkvärda ord och bra inlägg.
Kan det vara så att många av oss innerst inne vill att någon GM som har det gott ställt och är kanske en lej jävel, skulle passa bättre än en osynlig mänska som man har svårt att få grepp om?
Jag tror att många vill ha kvar dessa fantasier att "livet vore rättvist om just hen döms istället, den jäveln". Precis som du säger så handlar mycket om rättvisetänket.
Det måste finnas någon som är mer värd att sitta av straffet än en litauer som verkat arbetat sex dagar i veckan och har begränsat socialt umgänge och som dessutom det inte finns mycket information om.....

Men som du säger det är ju varje förälders mardröm att något sådant här skall inträffa. Man skyddar och skyddar och skyddar och ändå så är det inte tillräckligt för att någon jävel skall förstöra ens liv.
Jag gillade också uttalandet när han sa att det spelar ingen roll vem BO är för det handlar att få fast mördare oavsett brott.
Men om jag själv får önska så skulle jag vilja att det fanns en viss skillnad i resursåtagandet är det gäller mord på oskyldiga och mord inom gängkriminalitet. Men det är ju samma sak som vi talade om i början dvs rättvisetänket....
2015-09-03, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Åström säger att NB inte är någon mördare. Nej inte förrän nu.
Det tyder även det vi vet om hur LHs saker hittats. Ingen med förnuftet i behåll efter ett sådant brott hade kastat ut de på det sättet. Helt planlöst. Det är en nybörjare på det här.
Troligen ensam i det läget. Någon att prata ihop sig med hade nog resulterat i en annan hantering av hennes saker.

Tycker det står mer och mer klart att det är rätt person.

Kan det vara ett raseri över att bli avvisad?

När folk får raseriutbrott så tänker de inte. Sen var det för sent för Litauern att hitta de saker han kastat och bortsett ifrån att dessa kunde vara bevis. Det kan ha varit sakerna och inte katten de letade efter. Sannolikheten att Missing People skulle dyka upp och hitta dessa saker var inget Litauern kunnat räkna med. En person som mördar en främmande flicka är inte förnuftig.

Han behöver inte vara nybörjare, han kan ha valt andra offer på andra platser tidigare. Flickor som ingen söker efter, så omfattande som i detta fall.
2015-09-03, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hittades handsken i ett låst utrymme? Det har inte framkommit förut.

Nä handsken hittades ju i den öppna ladan, det var väl andra föremål som hittades på ett ställe där begränsat folk har tillgång till. typ som en låst dörr eller skåp, som bara vissa har nyckel till, för att komma med ett exempel
2015-09-03, 01:32
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Kan bara hålla med dig i det resonemanget.

Sen så flyttade NB till sina mor eller farföräldrar när han var fjorton år. Inte för det kanske är ovanligt men vad som är ovanligt är att hans familj adopterar tre andra barn. Att plötsligt få ytterligare tre nya syskon är nog inte så vanligt eller oproblematiskt.
Fast det kanske är vanligt i Litauen, vad vet jag
Att det skulle göra honom till mördare? Knappast, men nog finns det mer att berätta om barndomen

Det kan ju vara en källa till försörjning, att ha fosterbarn. Inte nödvändigtvis av ideella skäl även om det kan påverka.
2015-09-03, 01:34
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Så du tror på fullaste allvar att LS skulle få anställda att inte berätta sanningen för polis om deras kollega och sista minuter med BO? Alltså det spelar ingen roll hur en chef är när det handlar om mord på en ung tjej och de som arbetat med henne är nog extremt rädda då de vet att det lika bra kunde vara dem.
Du får nog tänka om - tänka rätt eller iallafall använd lite sunt förnuft
Hur länge sedan var du en ung tjej? Sunt förnuft säger att det inte alls är säkert att polisen fått veta vad dessa flickor egentligen vet, inte för att LS kräver tystnad eller något så suspekt, utan för att de inte fått rätt frågor under rätt förhållanden och för att de från början valt att tiga pga LS´s aukoritet.
2015-09-03, 01:37
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kan det vara ett raseri över att bli avvisad?

När folk får raseriutbrott så tänker de inte. Sen var det för sent för Litauern att hitta de saker han kastat och bortsett ifrån att dessa kunde vara bevis. Det kan ha varit sakerna och inte katten de letade efter. Sannolikheten att Missing People skulle dyka upp och hitta dessa saker var inget Litauern kunnat räkna med. En person som mördar en främmande flicka är inte förnuftig.

Han behöver inte vara nybörjare, han kan ha valt andra offer på andra platser tidigare. Flickor som ingen söker efter, så omfattande som i detta fall.
Men varför satte sig inte dess tre i en bil. dag 1 eller 2 och reste från Sverige?
2015-09-03, 01:37
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Har han två? Mycket intressant alternativ.

AJ har 3 (svenska) söner + minst 2, kanske 3 (spanska) styvsöner + en dotter som antigen är biologisk dotter eller styvdotter (denna kvinnan, ca 30 år, skulle också kunna vara barnbarn)

AJs Biologiska söner:
GJ (Bromma + Las Palmas de Gran Canaria, Spain)
HJ (Stockholm)
CJ (bankok Thailand + möjligtvis svensk adress också)

AJs Styvsöner:
A del Corral (Dubai + div adresser i Sverige)
V Coto Moreno (Montijo, Extremadura, Spain ...bagare)
J F Coto (Santa Cruz de Tenerife) (inte säker att detta är en styvson, kan vara kusin till styvsönerna)

AJs dotter, evt barnbarn:
PJ de Coto (Stockholm)

Desutom har/har haft flera av dessa personer adresser på AJs ägor
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-03 kl. 01:52.
2015-09-03, 01:40
Medlem
Citat:
tack för tänkvärda ord och bra inlägg.
Kan det vara så att många av oss innerst inne vill att någon GM som har det gott ställt och är kanske en lej jävel, skulle passa bättre än en osynlig mänska som man har svårt att få grepp om?
Jag tror att många vill ha kvar dessa fantasier att "livet vore rättvist om just hen döms istället, den jäveln". Precis som du säger så handlar mycket om rättvisetänket.
Det måste finnas någon som är mer värd att sitta av straffet än en litauer som verkat arbetat sex dagar i veckan och har begränsat socialt umgänge och som dessutom det inte finns mycket information om.....

Men som du säger det är ju varje förälders mardröm att något sådant här skall inträffa. Man skyddar och skyddar och skyddar och ändå så är det inte tillräckligt för att någon jävel skall förstöra ens liv.
Jag gillade också uttalandet när han sa att det spelar ingen roll vem BO är för det handlar att få fast mördare oavsett brott.
Men om jag själv får önska så skulle jag vilja att det fanns en viss skillnad i resursåtagandet är det gäller mord på oskyldiga och mord inom gängkriminalitet. Men det är ju samma sak som vi talade om i början dvs rättvisetänket....

Tack det samma för ditt inlägg, resonemang som jag begriper mig på.

Jag berörs som dig personligt för det visar att ibland så räcker det inte hur mycket man än gör. Det som har skett ska bara inte få hända. Denna sak handlar om vanliga människor, som jag kan identifiera mig med.

Visst är det önskvärt att alla brott utreds med lika resurser, men det ligger nog i sakens natur att en utredare på polisen tröttnar när olika gängmedlemmar har ihjäl varandra för att de är antingen kränkta eller har blåst varandra. Det är trots allt folk som valt livsstil och miljö där de utsätter sig själva, varandra och andra människor för risker.
2015-09-03, 01:41
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Hum....undrar om du inte blandar ihop medier med Medium/klärvoianta personer!?

Men det är ju för fan det jag säger: clairvoyanta personer. Jag tror inte på dom.
2015-09-03, 01:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Angående personutredningen är min känsla att de som utfört den (och alltså varit öga mot öga med NB), liksom hans arbetsgivare AJ och NB:s fru, familj, släkt och vänner, är helt övertygade om att han är oskyldig.
Detta intryck får även den gode GW, polisen i Nya efterlyst och andra förståsigpåare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in