2015-09-02, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Utmärkt köpläge att köpa på sig aktier i fina stabila bolag på rea. Förstår inte vad det är med folk egentligen. Jag har sysslat med aktier i 20 år och alltid köpt på mig i tider som dessa men köp bolag på A listan. På lång sikt har vi tillväxt och den har bara börjat i stora delar av världen, lägg till enorma penningmängder och låga räntor. Den som köper nu kommer göra fina klipp på sikt.

REA?

Börsen är fortfarande för högt värderad och den skall ned och kommer att gå ned, om det sen tar 1 månad eller 3 år vet jag inte men ner skall den.
Citera
2015-09-02, 10:20
Medlem
Glad för att jag har min strategi så då behöver man aldrig noja när börsen går upp eller ner.. vet redan i förväg vad jag skall göra, enklast så

När OMXSPI går under 360 börjar jag handla och följer med ner till botten på kanske 290, sedan handlar jag var månad upp till 450, kommer vi över 600 så säljer jag kanske de bolag som jag inte tror lika mycket på längre.

Bolagen jag kommer köpa är:

Apple
Castellum
Handelsbanken
H&M
Industrivärden
Investor
Lundbergs

Kanske även:

Beijer Alma
Wal-Mart
Starbucks
SAMPO
Colgate
Johnson Johnson

& någon till

Så fixa en plan och följ den så slipper man sömnlösa nätter
Citera
2015-09-02, 10:28
Medlem
Månads-sparande är skitbra!

För länge sedan brukade USA ligga före europa i den ekonomiska cykeln. USA gick ner och europa följde osv. Jag tror att Kina ligger före i cykeln nuförtiden. I fall det stämmer kan man överväga när man borde börja månads-spara i Kina. Jag börjar nu, men jag brukar alltid gå in lite för tidigt.
Citera
2015-09-02, 10:32
Medlem
Upp och ner, ner och upp, Tjalalalalala!

Kan inte låta bli att tycka att det är lite lustigt när mina rysslandsplaceringar faktiskt är de enda som går sköter sig hyffsat för stunden.

Nåja, det löser sig med tiden.
Citera
2015-09-02, 10:55
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbelove
Blir nog en höjning

Klart det blir och fler höjningar väntas under hösten

SEB höjer redan idag

http://www.svd.se/seb-hojer-borantorna-med-15-punkter/om/naringsliv

Alla grafer visar panik på börsen som förväntas gå ner 40-50 %

http://www.zerohedge.com/news/2015-09-01/markets-other-panic-indicator-just-went-charts
Citera
2015-09-02, 13:18
Medlem
NeverArounds avatar
Hade tänkt ta vara på "rean" och investera mina sparpengar (drygt 100 000 sek) i svenska aktiefonder. Det är pengar som jag tänkt spara under lång tid (10-20 år). När är det köpdags egentligen?
Citera
2015-09-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround
Hade tänkt ta vara på "rean" och investera mina sparpengar (drygt 100 000 sek) i svenska aktiefonder. Det är pengar som jag tänkt spara under lång tid (10-20 år). När är det köpdags egentligen?

Ingen vet när läget är rätt, och det bästa förslaget du kan få är nog att börja pytsa in pengarna lite eftersom.
Börja idag och köp Avanza Zero för 2000 kr och fortsätt sedan köpa för 2000 kr varje onsdag så har du spritt ut dina inköp på 2 år och troligen prickat botten väldigt väl med åtminstone några av inköpen.
Citera
2015-09-02, 13:34
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverAround

Det enda du kan vara säker på är att det _aldrig_ är "rätt" när du köper. (Och om folk visste hur/när nedgångar och uppgångar kom skulle de inte sitta på flashback och skriva).

Med små pytsar insatser under lång tid (typ en gång i månaden) kan du vara hyfsat säker på att du prickar in botten hyfsat. Å andra sidan - jag skulle - om jag hade 100.000 att placera just nu, inte satsa på fonder utan i stället köpa typ aktieandelar (aktieinvest har det t.ex.) för typ 1000kr styck och sprida på hundra olika företag för att få en så diversifierad portfölj som möjligt.

Men det är ju bara jag, det.
Citera
2015-09-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Det enda du kan vara säker på är att det _aldrig_ är "rätt" när du köper. (Och om folk visste hur/när nedgångar och uppgångar kom skulle de inte sitta på flashback och skriva).

Med små pytsar insatser under lång tid (typ en gång i månaden) kan du vara hyfsat säker på att du prickar in botten hyfsat. Å andra sidan - jag skulle - om jag hade 100.000 att placera just nu, inte satsa på fonder utan i stället köpa typ aktieandelar (aktieinvest har det t.ex.) för typ 1000kr styck och sprida på hundra olika företag för att få en så diversifierad portfölj som möjligt.

Men det är ju bara jag, det.

100 olika företag?
Och hur skall man ha någon möjlighet att följa dessa?
I så fall bättre med en indexfond.
Men helst 12-15 stora gamla stabila stofiler
Citera
2015-09-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHISTLETOE
Tur du är så mycket smartare än marknaden. HM på 210 kommer dock inte att hända igen, split och apokalyps undantaget. HM kan mycket väl gå ner mot 315-320 innan sommarens slut, men den som har för avsikt att äga HM på sikt gör gott i att kliva på redan nu.

317 idag.. om du redan då tyckte det var läge att kliva på så måste det vara guldläge att kliva på nu eller?

Och 210 kommer nog aldrig hända igen men däremot 250 förr eller senare
Citera
2015-09-02, 14:06
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
100 olika företag?
Och hur skall man ha någon möjlighet att följa dessa?
I så fall bättre med en indexfond.
Men helst 12-15 stora gamla stabila stofiler

Alla gör givetvis som de själva vill. Jag själv har (med viss framgång) gjort precis som jag beskriver. Nej - jag följer inte alla företag slaviskt, men min filosofi är att vara så diversifierad (och inom både olika verksamheter, geografiska regioner, marknader etc.) som möjligt.
Citera
2015-09-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Alla gör givetvis som de själva vill. Jag själv har (med viss framgång) gjort precis som jag beskriver. Nej - jag följer inte alla företag slaviskt, men min filosofi är att vara så diversifierad (och inom både olika verksamheter, geografiska regioner, marknader etc.) som möjligt.

Har man mycket pengar och inte vill förlora verkar det där perfekt, men har man lite och just har börjat skulle jag göra motsatsen. Färre är bättre, dvs bara de bästa brancherna, de bästa marknaderna, och bara de bästa bolagen. Går det åt skogen, börjar man om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in