Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Jag hade bivillkoret att priset var under marknadspris.
Förlåt missade det tills jag korrläste mitt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Vårt problem har dock inte med planekonomi att göra utan är i praktiken en prisreglering i en "marknadsekonomi". Och eftersom man reglerar så att den som ska bygga och hyra ut går plus-minus-noll på det så är inte folk villiga att ta sina pengar och bygga. Ingen av de i detta fora som vill ha hyresregleringen är villig att ta sina pengar och bygga. Och det är symptomatiskt.
Anhängarna av hyresreglering vill inte avstå sina pengar till hyresfastigheter. Andra ska avstå. De vill HA.
Ja, det sämsta av alla världar. Symptomatiskt för dessa personer är också den mytologiska synen på "vinster", "företag" och "rika".
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Nej, det är i stället privat territorium. Privat mark hittar du i marknadsekonomier. Och där får du inte vistas utan tillstånd.
Fram till 80-talet fick man inte vistas i Sverige heller utan tillstånd ett så kallat uppehållstillstånd eller svenskt medborgarskap ... det var en liknelse, men visst, mest en kass sådan.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Har du sett hur somalierna bor? Är du avundsjuk på dem? Det är inte jag... Ställer mig ytterst tveksam till att normala svenskar skulle vilja ärva deras bostäder.
I sketna miljonprogramslägenheter? I åldern 20-30 skulle nog få av de jag känner, som inte har stabil fastanställning, inte vilja bo i en sådan
i dagens läge, om det inte vore för klientelet. Annars har jag svårt att tänka mig att man inte skulle vilja bo i en miljonprogramslägenhet i några år tills man sparat ihop handpenning till eget.