2015-09-01, 23:18
  #6925
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuknimgus
Deras skuld är instrumental inte subjektal. En somalier etc. hade naturligtvis inte haft råd att konkurrera med töntsvennar om det inte vore för att "planekonomin" gav honom både bidragspengar och företräde till lgh.

Har du sett hur somalierna bor? Är du avundsjuk på dem? Det är inte jag... Ställer mig ytterst tveksam till att normala svenskar skulle vilja ärva deras bostäder.
Citera
2015-09-01, 23:45
  #6926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag hade bivillkoret att priset var under marknadspris.
Förlåt missade det tills jag korrläste mitt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vårt problem har dock inte med planekonomi att göra utan är i praktiken en prisreglering i en "marknadsekonomi". Och eftersom man reglerar så att den som ska bygga och hyra ut går plus-minus-noll på det så är inte folk villiga att ta sina pengar och bygga. Ingen av de i detta fora som vill ha hyresregleringen är villig att ta sina pengar och bygga. Och det är symptomatiskt.
Anhängarna av hyresreglering vill inte avstå sina pengar till hyresfastigheter. Andra ska avstå. De vill HA.
Ja, det sämsta av alla världar. Symptomatiskt för dessa personer är också den mytologiska synen på "vinster", "företag" och "rika".

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej, det är i stället privat territorium. Privat mark hittar du i marknadsekonomier. Och där får du inte vistas utan tillstånd.
Fram till 80-talet fick man inte vistas i Sverige heller utan tillstånd ett så kallat uppehållstillstånd eller svenskt medborgarskap ... det var en liknelse, men visst, mest en kass sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har du sett hur somalierna bor? Är du avundsjuk på dem? Det är inte jag... Ställer mig ytterst tveksam till att normala svenskar skulle vilja ärva deras bostäder.
I sketna miljonprogramslägenheter? I åldern 20-30 skulle nog få av de jag känner, som inte har stabil fastanställning, inte vilja bo i en sådan i dagens läge, om det inte vore för klientelet. Annars har jag svårt att tänka mig att man inte skulle vilja bo i en miljonprogramslägenhet i några år tills man sparat ihop handpenning till eget.
Citera
2015-09-02, 10:29
  #6927
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har sagt tidigare att jag inte förstår hur invandringsekvationen ska gå ihop eftersom jag utgår från att flyktingarna som kommer knappast kommer att kunna betala för sig.

Nya hyresrätter som lösning för dessa är totalt omöjligt utan att man chockhöjer skatterna.

Så fort politiker slänger sig med ord som "utmaning". Då vet man att det inte kommer att funka.

Hm, det låter så nu? Fan va du är äckligt omsvängbar. Tvi.
Citera
2015-09-02, 10:35
  #6928
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Hm, det låter så nu? Fan va du är äckligt omsvängbar. Tvi.

Till skillnad mot andra i tråden så har jag inget emot invandrare och lägger skulden där den hör hemma istället. Men som systemet nu är utformat kommer bostäderna inte att räcka till på långa vägar.

Så jag undrar bara hur politikerna tänkt lösa den "utmaningen"? Den där Mehmet Kaplan verkar ju totalblåst som tror att modulhus på tillfälliga bygglov kommer att hjälpa. Hur sjutton har vi råd med det, när det är dyrare än att bo i riktiga bostäder?
Citera
2015-09-02, 10:41
  #6929
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
I en planekonomi där man sätter priset under marknadspris kan aldrig komma i balans.
Och i fallet med hyresbostäder har man i Sverige snarare haft tilltron att de som vill ha hyresreglering skulle stå för byggandet av hyresbostäder. Och det får man säga att de som vill ha hyresreglering fullkomligt har misslyckats med. Stort fiasko.


Ja, det är ingen bilbrist i världen trots att enorma mängder människor fått det bättre de senaste åren och kan köpa bil. Hade vi haft prisreglering på bilar i världen så hade köerna varit enorma.

Min fetning.

En rimligare jämförelse hade varit med vägarna som bilarna skall åka på. För även om det inte råder brist på bilar, så är det inte ovanligt med trängsel och köer på vägarna. Och vägen, likt bostaden, är en samhällsinfrastruktur som näppeligen kan jämföras med fabriksproduktion av konsumtionsvaror.
Citera
2015-09-02, 10:41
  #6930
Medlem
kurt-sunes avatar
Centerpartiet är också inne på rätt spår...

https://www.centerpartiet.se/2015/09/02/gor-det-lattare-for-unga-att-aga-sin-bostad/

Lösningen på bostadskrisen ligger i att unga i större utsräckning kan äga sin bostad själv. Det är billigast, mest ekonomiskt rationellt osv.

Vänsterns lösning är mer svindyra subventioner till svindyra hyresrätter som unga ändå inte har råd med.

Den som tittat på vad nya hyresrätter kostar och har lite matematiska kunskaper kan snabbt räkna ut hur mycket en ung person skulle spara på att äga sin bostad själv istället för att någon annan gör det i hyresgästens namn.

När man är ung har man hela livet framför sig och då bör det också anses vara ok att ha ett bostadslån att amortera på.

Bättre det än att skänka bort dyra slantar till en girig hyresvärd. Det borde faktiskt till och med vänsteranhängare tycka vara ganska ok. Eller?
Citera
2015-09-02, 10:44
  #6931
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Min fetning.

En rimligare jämförelse hade varit med vägarna som bilarna skall åka på. För även om det inte råder brist på bilar, så är det inte ovanligt med trängsel och köer på vägarna. Och vägen, likt bostaden, är en samhällsinfrastruktur som näppeligen kan jämföras med fabriksproduktion av konsumtionsvaror.

Ja men vad är det som säger att det måste ta 9 år från planering till färdigt hus? Det är inget annat än en politisk uppfinning och något som vi måste göra något åt.

Behöver folk bostäder ska man självklart bygga bostäder också. Det går alldeles för långsamt i det här landet och det beror inte på byggbolagen, utan på politiken.
Citera
2015-09-02, 10:47
  #6932
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
...

För mig som är lite nationalekonomiskt skolad så ser jag ingen skillnad på ett paket mjölk och en hyreslägenhet. [...]

....

Ungefär precis därför man bör vara synnerligen försiktig innnan man tar just "nationalekonomiskt skolade" individer på allvar.

Ser du skillnad på varmkorv och kärnkraftverk?
Citera
2015-09-02, 10:49
  #6933
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Ungefär precis därför man bör vara synnerligen försiktig innnan man tar just "nationalekonomiskt skolade" individer på allvar.

Ser du skillnad på varmkorv och kärnkraftverk?

ett kärnkraftverk får jag inte handla med som privatperson så det är ingen relevant jämförelse.

Däremot en bostad och en varmkorv. Det går att jämföra ja. Först när man inser att hem faktiskt är en vara och inte en "rättighet" som idag (vilket det inte blir i praktiken), så är man närmare lösningen.
Citera
2015-09-02, 10:50
  #6934
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men vad är det som säger att det måste ta 9 år från planering till färdigt hus? Det är inget annat än en politisk uppfinning och något som vi måste göra något åt.

Behöver folk bostäder ska man självklart bygga bostäder också. Det går alldeles för långsamt i det här landet och det beror inte på byggbolagen, utan på politiken.

Jaha, låter det så nu? När jag säker samma sak, så kastar du tillbaka svammel om marknadshyra.
Citera
2015-09-02, 10:51
  #6935
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ett kärnkraftverk får jag inte handla med som privatperson så det är ingen relevant jämförelse.

Däremot en bostad och en varmkorv. Det går att jämföra ja. Först när man inser att hem faktiskt är en vara och inte en "rättighet" som idag (vilket det inte blir i praktiken), så är man närmare lösningen.

Företag bygger kärnkraftverk och företag är i Sverige delägare i kärnkraftverk.

Ser du skillnad på bensinmackar och kroppkakor?
Citera
2015-09-02, 10:53
  #6936
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jaha, låter det så nu? När jag säker samma sak, så kastar du tillbaka svammel om marknadshyra.

Utan marknadsanpassade hyror blir det ingen lösning på problemet. Vem ska då bygga om det inte sker marknadsmässigt?

Allmännyttan är förbjuden enligt EU-lagstiftning att inte agera marknadsmässigt så det finns inga möjligheter där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in