2015-09-02, 18:59
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Vilken fantastisk idé. Flashbackkatten och texten: "Yttrandefrihet, kärlek och vad som verkligen händer. Läs Flashback istället!" på seriesidan.

Nästan värt att skicka in om en sån annons bara för att trolla dem.
Tror de hade refuserat den lol
Citera
2015-09-02, 19:17
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Vad är det som säger att skribenter fotograferar bättre än vad fotografer skriver?

De flesta tror jag säger det. Nästan alla kan ta ett kort som skulle kunna publiceras i en tidning, men de flesta skriver så illa att de inte skulle klara av att skriva en begriplig text.

Visst skriver journalister dåligt och visst finns det massor av fotografer som skulle tycka amatörfoton är skräp, men för den "tillräckligt bra"-nivå som krävs för nyhetsjournalistik så är det mycket enklare att vara amatörfotograf än amatörskribent.
Citera
2015-09-02, 19:36
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
De flesta tror jag säger det. Nästan alla kan ta ett kort som skulle kunna publiceras i en tidning, men de flesta skriver så illa att de inte skulle klara av att skriva en begriplig text.

Visst skriver journalister dåligt och visst finns det massor av fotografer som skulle tycka amatörfoton är skräp, men för den "tillräckligt bra"-nivå som krävs för nyhetsjournalistik så är det mycket enklare att vara amatörfotograf än amatörskribent.
Varför kan man inte bara sparka alla journalister och ersätta dem med skrivkunniga amatörer?

Det hade varit billigare och jag tror inte många läsare hade märkt någon större skillnad. Ingen journalist på de större tidningarna gör ju något riktigt grävande arbete ändå. Allt de rapporterar om får de från TT eller Twitter, så varför inte bara yxa hela redaktionen på Aftonbladet och anställa 20 ungdomar att göra journalisternas jobb för 15 000 i månaden?

Det är vad jag hade gjort om jag hade tidning och ville överleva utan att gå utanför åsiktskorridoren.
Citera
2015-09-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Varför kan man inte bara sparka alla journalister och ersätta dem med skrivkunniga amatörer?

Det hade varit billigare och jag tror inte många läsare hade märkt någon större skillnad. Ingen journalist på de större tidningarna gör ju något riktigt grävande arbete ändå. Allt de rapporterar om får de från TT eller Twitter, så varför inte bara yxa hela redaktionen på Aftonbladet och anställa 20 ungdomar att göra journalisternas jobb för 15 000 i månaden?

Det är vad jag hade gjort om jag hade tidning och ville överleva utan att gå utanför åsiktskorridoren.
Är det inte det som är på väg att ske? Man gör sig av med gamla fastanställda dyra dinosaurier och plockar in 20-åriga Johanna på vikariat för en skitlön på 23000. och hon och hennes gelikar stretar på i from förhoppning om att "få in en fot i branschen och skaffa erfarenhet"...
Citera
2015-09-02, 20:40
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Det är ju det man gör. Massor av aspirerande journalister jobbar gratis för att få in en fot på en arbetsmarknad som inte längre finns.
Citera
2015-09-02, 21:03
Medlem
Vore kul om vi då och då kunde sammanställa en översiktlig lista över alla journalister som får sparken från 1/9 till 31/12. Behöver inte nödvändigtvis betyda att de måste sluta dessa datum men att de får besked om att de får gå.

13 hittills i Norrbotten.

Är 200 journalister fram till nyår för pessimistiskt?

Mediadöden - är den här nu?
www.nsd.se/nyheter/mediadoden-ar-den-har-nu-9497134.aspx
Citera
2015-09-02, 21:36
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Är det inte det som är på väg att ske? Man gör sig av med gamla fastanställda dyra dinosaurier och plockar in 20-åriga Johanna på vikariat för en skitlön på 23000. och hon och hennes gelikar stretar på i from förhoppning om att "få in en fot i branschen och skaffa erfarenhet"...
Ja, men det går så långsamt. Varför finns det överhuvudtaget yrkesverksamma journalister över 40 i Sverige idag? De borde ha blivit sparkade för länge sedan. Är fackförbunden så starka inom journalistiken?
Citera
2015-09-02, 21:46
Bannlyst
Citat:

Fast väldigt många notiser är ju typ från TT mfl. Däremot, ett stort reportage på flera sidor från den lokala xx med spännande bilder/filmsnuttar. Då behövs både en skicklig skribent samt bildmänniska.
Citera
2015-09-02, 21:56
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ja, det hela har att göra med det förr var rätt komplicerat med foto och krävde att man visste vad man gjorde, inte vara peka och klicka med en selfie-stick. Numer kan vilken idiot som helt fota med sin telefon så tidningarna kan spara in på det och foto har blivit antingen helt konstnärligt eller fjortisar med selfie sticks
Citera
2015-09-02, 22:06
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Det är ju det man gör. Massor av aspirerande journalister jobbar gratis för att få in en fot på en arbetsmarknad som inte längre finns.

Precis.

Aftonbladet hade ju ett internt förslag att göra en "Aftonbladet Academy" där man tog in fem, eller något i den stilen, hoppfulla praktikanter som skulle få lära sig att "arbeta på Aftonbladets sätt" gratis och kanske typ någon av dom skulle få fast anställning efter ett par månader.

Låter som en hemsk jävla köttmarknad att jobba på.
Citera
2015-09-02, 22:15
Bannlyst
Citat:
Faktiskt en utmärkt poäng.

Antar att svaret är att skribenter har högre status på redaktionen än fotograferna. Är det något vi lär oss under mediedöden så är det hur otroligt hierarkiska landets tidningsredaktioner är.

En bra/spännande/opassande bild drar min uppmärksamhet till artikelns text som då behöver vara minst lika relevant/spännande. Börjar då texten med floskler om allas lika "värde" så slutar åtminstone jag att läsa vidare.
Citera
2015-09-02, 23:13
Medlem
kallingars avatar
Aftonbladet har inte publicerat någon uppdatering om sin upplaga sen de släppte april siffrorna för ett par månader sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in