Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-02, 14:10
Medlem
Mattsson69s avatar
Fittwindows 10 kan suga kukar!

Min ene daror dör mer och mer för varje dag. Skärmen har slutat funka och är helt svart. Förr vara det i en minut.

Nu har datorn varit på i 30 minuter. Skärmen är fortfarande död.

Ångrar så jävla mycket att jag bytte till w10.

Får jag igång skärmjäveln inom det närmsta dygnet så kommer jag byta tillbaka till 7an snabbare än kvickt.

Jävla fittor till horungar som släpper en sån här jävla oprövad skitversion av "operativsystem".
Citera
2015-09-02, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nu använder jag dock inte Windows 10 p.g.a olika anledningar. Men det bör väl inte skilja så mycket mellan Windows 8.1 och Windows 10 när det gäller detta ämne.

Kika om du finner något åt detta håll -> Kontrollpanelen\System och säkerhet\Energialternativ
Hittar ingenting där. Någon annan? Går det ens?
Citera
2015-09-02, 18:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Hur stänger man av automatisk ljusstyrka på windows 10?

Du menar väl reglerar ljusstyrkan ?

Vad är det du vill åstadkomma ?
Citera
2015-09-02, 19:02
Medlem
PeterNosters avatar
Provade en annan väg:
http://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench

Där väljer man först 32/64 bitars, sedan vilken utgåva och sen språk.

Nedladdat får man då Win10_Swedish_x64.iso på 3,7 GB. Alltså en .iso fil. Den är lite större än det man får på andra sätt men den innehåller både Win10 Home och Win10 Pro.

Den brände jag sen som en image till en DVD-skiva och installerade med den. Först en uppgradering på en Win7 partition och sen som en ren installation på en annan partition.
Ingen större skillnad men billigare än att ha det på en USB-sticka om man nu har en DVD spelare förstås.

Att göra en ren installation.
Obs!!!! detta tar bort alla dina mappar och filer. Det kommer inte heller gå att backa till gamla Windowsinstallationen. Windows 10 kommer att ta cirka 40 GB på hårddisken.

En bra guide för en ren installation. sida 2:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634108/windows-10-dvd-usb/sida/2/ren-installation

Att tänka på i det fallet:
Det finns två val när man installerar:
Normalt.
Avancerat.

1. Avancerat: Här måste man först formatera disken och sen installera för att bli av med ens gamla mappar. Dessutom måste man efteråt göra en diskrensning av systemfiler och ta bort Windows.old.
Har man glömt att formatera innan så kan man välja att göra en återställning och välja att ta bort allt. Då sker en ominstallation av Win10.

2. Normalt: Här väljer man att ta bort allt och installerar. Efteråt måste man göra en diskrensning och ta bort Windows.old.

Citat:
Ett alternativ som borde fungera lika bra som en ren installation på en formaterad disk är att istället göra en uppgradering men under installationen välja att inte behålla några av dina filer eller program (glöm inte säkerhetskopiera innan du gör detta). Du kommer få en fråga vad du vill ha kvar, se till att inget är valt där. Motsvarande går också att göra efter installationen, gå till Inställningar-appen och välj Uppdatera/Återställa. Där finns alternativet att ta bort allt och installera om Windows.
Citera
2015-09-02, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du menar väl reglerar ljusstyrkan ?

Vad är det du vill åstadkomma ?
Windows 10 har en skit grej som reglerar ljusstyrkan efter bakgrundsfärgerna mörkt blir ljust och tvärt om. Det torde vara att stänga av automatisk ljusnivå
Citera
2015-09-02, 22:44
Medlem
Installerade Windows 10 för ett tag sen.
Men min dator låg på 99-100% i diskanvändning och datorn gick på högvarv, så jag bytte tillbaka till Windows 8.
Någon annan som fick det problemet, löste det sig isåfall, och hur?

Men nu har man äckeluppdateringen som ligger och kör ibland i bakgrunden, och meddelanden att uppgradera.
Hur fan ska man slippa skiten egentligen? Vill bara få bort alla spår av Windows 10!
Citera
2015-09-02, 23:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttinuttigt
Installerade Windows 10 för ett tag sen.
Men min dator låg på 99-100% i diskanvändning och datorn gick på högvarv, så jag bytte tillbaka till Windows 8.
Någon annan som fick det problemet, löste det sig isåfall, och hur?

Men nu har man äckeluppdateringen som ligger och kör ibland i bakgrunden, och meddelanden att uppgradera.
Hur fan ska man slippa skiten egentligen? Vill bara få bort alla spår av Windows 10!

Att datorn gick på högvarv låter som ett drivis problem.

Bli av med uppgrad.meddelandet - http://www.tenforums.com/tutorials/6596-get-windows-10-icon-remove-taskbar-windows-7-8-1-a.html
Citera
2015-09-02, 23:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Windows 10 har en skit grej som reglerar ljusstyrkan efter bakgrundsfärgerna mörkt blir ljust och tvärt om. Det torde vara att stänga av automatisk ljusnivå

En fix - http://lifehacker.com/disable-windows-annoying-adaptive-brightness-feature-on-1567886994
Citera
2015-09-03, 16:45
Medlem
Vodos avatar
Nu har ju allt satt sig efter några omgångar.
Men det är ju ändå stora problem kvar. Jag kan inte titta på pdf-filer för det finns ingen läsare för det.
Kan inte öppna playbutiken heller där jag säkert kan hitta en sådan. Jag mejlade filerna till mig själv och kollade via plattan istället.
Startknappen till vänster fungerar inte alls. Alla appar som låg där kunde jag tidigare komma åt men inte längre.
Sökrutan går inte heller att använda.

Överlag är W10 mycket sämre än åttan jag hade. Det är bara blåtanden som är bättre nu.
Citera
2015-09-03, 17:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Nu har ju allt satt sig efter några omgångar.
Men det är ju ändå stora problem kvar. Jag kan inte titta på pdf-filer för det finns ingen läsare för det.
Kan inte öppna playbutiken heller där jag säkert kan hitta en sådan. Jag mejlade filerna till mig själv och kollade via plattan istället.
Startknappen till vänster fungerar inte alls. Alla appar som låg där kunde jag tidigare komma åt men inte längre.
Sökrutan går inte heller att använda.

Överlag är W10 mycket sämre än åttan jag hade. Det är bara blåtanden som är bättre nu.

Den här PDF läsaren - https://www.foxitsoftware.com/products/pdf-reader/ - funkar med W10.

Kör en sfc /scannow för att kolla en del av de andra problemen - https://support.microsoft.com/sv-se/kb/929833

Du kan ju gå tillbaka om du vill.
Senast redigerad av 1FF 2015-09-03 kl. 17:07.
Citera
2015-09-04, 01:52
Medlem
scarlots avatar
Tjena!
Har väl äntligen fått tummen ur och skaffat mig vpn.
Connectar via win 10s vpn-inställningar.

Är det bra? Är det safe?

Sen skulle jag även vilja göra som så att min vpn per automatik startar när jag startar windows.
I dagsläget måste jag gå in och sätta på den varje gång jag startar datorn.
Hur löser jag detta?

Tack
Citera
2015-09-04, 02:36
Medlem
Augmenteds avatar
Jag uppgraderade från Windows 8.1 till 10 häromdagen, och har sedan dess stött på ett stort problem.
Jag använder två skärmar, och ända sedan uppgraderingen har skärmarna börjat få "flickering" som kommer på båda skärmar, som främst uppstår när båda skärmar visar programvara. Det flickrar som mest just när jag spelar på en skärm och har något annat uppe på den andra skärmen. Om den andra skärmen t.e.x endast visar skrivbordet uppstår knappt någon flickering alls. Hoppas att jag lyckats beskriva problemet så ni kan förstå.

Den ena skärmen har en upplösning på 2560x1440 och den andra 1920x1080 och båda har en bilduppdateringsfrekvens på 60Hz om det är av någon relevans.

Förslag på lösningar uppskattas enormt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in