2015-08-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anrora
Hej!

Har en fråga. För ca 1 månad sedan visade det sig att en helt random människa hade skrivit sig på min adress och nu har det börjat komma brev från kronofogden till denna person.
Jag har givetvis anmält detta till skatteverket osv.
Min fråga är således; då denna person inte bor här och har olovligen skrivit sig hos mig då bör kronofogden inte kunna göra en utmätning på min adress?

Breven är naturligvis återsända med 'Ingen med detta namn på adressen, åter avsändaren' och mail har skickats till kronofogden om detta.

Dom kommer ju inte kunna delge personen så det är inga problem, om någon skatteskuld dyker upp kan dom kanske kika förbi, men det borde inte vara svårt att visa upp allt du gjort för att visa att denna okände inte bor där
Citera
2015-09-01, 23:02
Avslutad
Jag har fått ett helt obegripligt brev från kronofogden. Det står massa obegripliga saker sen står det längst ner - Målet avregistrerat pga felregistrering. Det är lugnt då eller? Det står också med en stämpel: "Beslutet innebär att de dubbelregistrerade uppgifterna om ansökan om betalningsföreläggande tas bort ur kronofogdens register".
Citera
2015-09-01, 23:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Jag har fått ett helt obegripligt brev från kronofogden. Det står massa obegripliga saker sen står det längst ner - Målet avregistrerat pga felregistrering. Det är lugnt då eller? Det står också med en stämpel: "Beslutet innebär att de dubbelregistrerade uppgifterna om ansökan om betalningsföreläggande tas bort ur kronofogdens register".

Lugnt och lugnt vet jag inte... "Dubbelregistrering" innebär att något registrerats två gånger, och dubletten tas bort. Men det bör också innebära att det finns ett ärende kvar mot dig.
Citera
2015-09-02, 00:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Lugnt och lugnt vet jag inte... "Dubbelregistrering" innebär att något registrerats två gånger, och dubletten tas bort. Men det bör också innebära att det finns ett ärende kvar mot dig.

Vad är egentligen följderna av detta? Det handlar om en försenad fakturabetalning (hyra) på 24-27 dagar som nu är betald. Kommer jag att ha problem framgent med att få hyresrätter eller dylikt? Dvs, är jag inpräntad i kronofogdens register för alltid?
Citera
2015-09-02, 07:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Vad är egentligen följderna av detta? Det handlar om en försenad fakturabetalning (hyra) på 24-27 dagar som nu är betald. Kommer jag att ha problem framgent med att få hyresrätter eller dylikt? Dvs, är jag inpräntad i kronofogdens register för alltid?

Helt omöjligt att veta utan att ha mycket mer detaljer, och veta exakt vad som stått i alla skrivelser från KFM. Återigen det enda vi vet är att en dublettanmälan mot dig har tagits bort.

Men, om KFM utfärdat ett betalningsföreläggande och dunaccepterat det så, ja, då har du fått en betalningsanmärkning och räknas som "tredje klassens medborgare" i några år.
Citera
2015-09-02, 09:56
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Det är lugnt men ändå oklart vad dom menar men du ger för lite eventuell bakgrund för att man skall kunna ge dig något konkret råd i frågan.

Mitt råd hade nog varit att kontakta kronofogden för att få en förklaring och vad som verkligen har hänt.
Citera
2015-09-02, 15:42
Avslutad
Citat:
Helt omöjligt att veta utan att ha mycket mer detaljer, och veta exakt vad som stått i alla skrivelser från KFM. Återigen det enda vi vet är att en dublettanmälan mot dig har tagits bort.

Men, om KFM utfärdat ett betalningsföreläggande och dunaccepterat det så, ja, då har du fått en betalningsanmärkning och räknas som "tredje klassens medborgare" i några år.

De ska skicka ut något kvitto där jag ska fylla i att jag har avbetalt alla skulder nu. Hon på företaget som skickat ut räkningarna sa att om jag betalar den sista skulden så ska allt vara lugnt. Jag blir icke avvisad från lägenheten och anmälan dras in från företaget förstod jag det som.

Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det är lugnt men ändå oklart vad dom menar men du ger för lite eventuell bakgrund för att man skall kunna ge dig något konkret råd i frågan.

Mitt råd hade nog varit att kontakta kronofogden för att få en förklaring och vad som verkligen har hänt.

Det finns en anmälan från ett företag om en skuld som jag nu har betalat. Hon på det företaget sa att om jag betalar den sista skulden så ska det vara lugnt. Kan jag lita på detta tro?

Jag har fått två räkningar vilka jag missa att betala - sen kom kronofogden in i bilden.
Citera
2015-09-02, 16:48
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Fråga: Säg att jag har en flock skulder hos fogden, under 100.000kr sammanlagt. Om jag får löneutmätning med säg 4000kr i månaden, kan dom då ändå utmäta egendom?

Och då gäller det alltså inte hus, bilar eller andra värdefulla saker utan mindre saker tex ett litet vapenskåp (värt ca 2000kr) och en billig 22-pistol (värde ca 3000kr).
Citera
2015-09-02, 16:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Fråga: Säg att jag har en flock skulder hos fogden, under 100.000kr sammanlagt. Om jag får löneutmätning med säg 4000kr i månaden, kan dom då ändå utmäta egendom?

Och då gäller det alltså inte hus, bilar eller andra värdefulla saker utan mindre saker tex ett litet vapenskåp (värt ca 2000kr) och en billig 22-pistol (värde ca 3000kr).

Ja, det kan de såklart göra. Men de belopp du anger gör att det inte är särskilt sannolikt att de SKULLE göra det.
Citera
2015-09-02, 17:10
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ja, det kan de såklart göra. Men de belopp du anger gör att det inte är särskilt sannolikt att de SKULLE göra det.

Ja jag tänkte själv på orimligheten i det hela om man ändå betalar av flera tusen varje månad. Både dator, tv, mobil etc är ju sannolikt värt mer än vapnet i detta fall.
Citera
2015-09-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger

Löneutmätningen är i lägsta laget för att dom ska nöja sig där, mest troligt klarar du dig utan hemesök dock, det är nog inte riktigt värt besvärdet för dem
Citera
2015-09-23, 13:49
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Hur kan man driva in en skuld om kronofogden inte kan delge personen?

Hej

har lånat ut pengar till en bekant till min sambo, personen vägrar nu att betala tillbaks trots skuldbrev som finns. Så jag gick till kronofogden o de tog sig an ärendet.

Problemet är att personen nu inte bor kvar på adressen som hon är skriven på, har en box-adress men där kom brevet från kronofogden i retur. Det hela har gått till delgivningsman som söker henne på hennes adress, där hon då inte längre bor...

Så som jag ser det är chanserna att kronofogden ska kunna delge henne skulden i stort sett obefintliga, jag har själv spårat hennes mobiltelefon till en annan adress där telefonen stannar över natten så det verkar vara där hon bor dock kan fogden inte testa delge henne på denna adress säger dom. Och de verkar inte heller kunna luska ut var hon jobbar för att besöka arbetsplatsen.

Så vad har jag för alternativ om kronofogden går bet på att delge henne? Dra igång en privatspaning för att hitta personen? Gå till tingsrätten? Men tingsrätten kan väl inte göra ngt mer än kronofogden om hon nu håller sig undan..?

Ja, jag vet, så jävla dumt o låna ut pengar men jag trodde att det var säkert för min del iom ett skuldebrev samt att hon då hade en fast adress...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in