2015-08-28, 22:57
  #6877
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Större rörlighet garanterat då folk inte kommer ha råd att bo kvar så då flyttar andra in. Det är vad din rörlighet handlar om. Hur ska priserna bli lägre menar du? NÄR ska dom bli lägre? Idag går man ju tokminus på att hyra ut till dagens priser enligt dig så hur exakt ska du få NER priserna?

Jag ser marknadsanpassade hyror som en del av lösningen. Inte den enda lösningen utan att öka antalet bostäder samtidigt.

Vi har redan en totalt oreglerad marknad för bostadsrätter och villor och har priserna verkligen gått upp "hur mycket som helst". Nej självklart är inte så fallet.

Tittar man kostnadsmässigt så blir det inte så dyrt att bo.

Ta en bostad för ca 1,5 miljoner med en avgift på 1500 kr som exempel. Vid 1,5% ränta, 15% egen insats och efter skattereduktion kostar en sådan bostad bara 2616 kr/ månad.

Det borde inte vara omöjligt att hitta en lgh i den prisklassen i sthlm.

Varför skulle hyresrätter bli så mycket dyrare med marknadshyror om hyrorna vore helt fria? Hyrorna kan aldrig vara högre än vad folk accepterar att betala. Och när hyresmarknaden väl fungerar kan inte hyresvärdar luras, för då får de stå med tomma lgh till slut.

Jag undrar varför vänstertomtar accepterar dagens sjuka system som bara blir värre och värre. OCh för att försvara det sjuka systemet blandar man in en grupp som inte ens besitter de bästa kontrakten generellt sett.
Citera
2015-08-29, 14:37
  #6878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslemhunter
http://www.di.se/artiklar/2015/8/27/ledare-bygg-den-nya-staden-i-luften-och-pa-vattnet/
Läs så kanske det klarnar lite där uppe...
Den där artikeln stödjer jag till fullo. Bostäder måste tillåtas byggas på vattnet och i höjden. Man kanske inte skall bygga över allt vatten med betong. Då skulle det ju inte längre vara Nordens Venedig. Att det inte tillåts bygga 100-våningars skyskrapor i centrala Stockholm tycker jag är larvigt. Riv Hötorgsskraporna och smäll upp en 100-våningarsskrapa i dess ställe. Men att det skulle gå att få bort bostadsbristen samtidigt som fastighetsägarna inte får höja hyrorna tror jag inte går. Lagen om tillgång och efterfrågan gäller även Hyresmarknaden. Jag tror helt enkelt precis som Jan Björklund inte att det går att få bort bostadsbristen om man inte inför marknadshyror, även om han ursäktar sig hundra gånger och kommer med ytterligare hundra tilläggsförslag för att lindra ytterligare.
Citera
2015-08-30, 18:23
  #6879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag ser marknadsanpassade hyror som en del av lösningen. Inte den enda lösningen utan att öka antalet bostäder samtidigt.

Vi har redan en totalt oreglerad marknad för bostadsrätter och villor och har priserna verkligen gått upp "hur mycket som helst". Nej självklart är inte så fallet.

Tittar man kostnadsmässigt så blir det inte så dyrt att bo.

Ta en bostad för ca 1,5 miljoner med en avgift på 1500 kr som exempel. Vid 1,5% ränta, 15% egen insats och efter skattereduktion kostar en sådan bostad bara 2616 kr/ månad.

Det borde inte vara omöjligt att hitta en lgh i den prisklassen i sthlm.

Varför skulle hyresrätter bli så mycket dyrare med marknadshyror om hyrorna vore helt fria? Hyrorna kan aldrig vara högre än vad folk accepterar att betala. Och när hyresmarknaden väl fungerar kan inte hyresvärdar luras, för då får de stå med tomma lgh till slut.

Jag undrar varför vänstertomtar accepterar dagens sjuka system som bara blir värre och värre. OCh för att försvara det sjuka systemet blandar man in en grupp som inte ens besitter de bästa kontrakten generellt sett.

Går du i borgen för alla som inte kan få lån utan någon som hår i borgen för dom? Du ÄR medveten om att väääääldigt många inte får lån av bankerna va? Och Hur ska Svenskar kunna konkurrera med invandrare på en oreglerad marknad med en extrem brist? Migrationsverket har inte samma begränsningar som den vanlige arbetaren.

Hyrorna skulle bli högre eftersom det är sådan kolossal brist, bara kolla hur andrahandsmarknaden ser ut. Men den njuter du ju av för fulla muggar eftersom du sitter och hyr ut en av dina bostäder till ockerpriser.

"Vänstertomtar" accepterar systemet idag eftersom vi ser vad som orsakar det. Invandringen. Något du inte vill veta av eftersom du inte gynnas av att man ser problemen som uppstår när du personligen kan tjäna pengar.

Svara på mina frågor nu istället för att svamla vidare om samma sak du sagt femtioelvahundra gånger i den här tråden redan.
__________________
Senast redigerad av Kratatch 2015-08-30 kl. 18:29.
Citera
2015-08-30, 18:27
  #6880
Medlem

På tal om Hongkong och hur fungerande det är.

http://www1.pictures.zimbio.com/gi/Hong+Kong+Cage+Home+Residents+Struggle+Increasing+ sSW1QIRbLxgl.jpg

En sådan där bur kan du hyra i Hongkong för samma summa (eller mer) som det kostar att hyra en lägenhet i Stockholm. Så här är vad Gromph och Kurt-Sune tycker att alla som inte är Kurt-Sune eller Gromph ska bo.
Citera
2015-08-30, 19:43
  #6881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch

På tal om Hongkong och hur fungerande det är.

http://www1.pictures.zimbio.com/gi/Hong+Kong+Cage+Home+Residents+Struggle+Increasing+ sSW1QIRbLxgl.jpg

En sådan där bur kan du hyra i Hongkong för samma summa (eller mer) som det kostar att hyra en lägenhet i Stockholm. Så här är vad Gromph och Kurt-Sune tycker att alla som inte är Kurt-Sune eller Gromph ska bo.

5000 kronor i månaden för en hönsbur?

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2275206/Hong-Kongs-metal-cage-homes-How-tens-thousands-live-6ft-2ft-rabbit-hutches.html

1 367 kr/måndad (en tredjedel av hans inkomst, vilket ju är rimligt utgiftstak), vilket väl är runt marknadspris för att upplåta 2*2 m centralt i en metropol i ett delat boende. Finns såklart billigare lägenheter i fastlandet om man inte vill välja att bo där det är som dyrast.

"About a third of Hong Kong's 7.1 million population lives in public rental flats. When apartments bought with government subsidies are included, the figure rises to nearly half."


Samma skit där. Undrar om hönsburägarna har ett förstahandskontrakt hos allmännyttan
__________________
Senast redigerad av Kuknimgus 2015-08-30 kl. 19:54.
Citera
2015-08-30, 22:27
  #6882
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Går du i borgen för alla som inte kan få lån utan någon som hår i borgen för dom?
Jag kan inte göra det, men staten skulle kunna stå garant.

I norge har man ett system där 8 av 10 unga kan äga sin bostad direkt från start. Då blir det billigare, ingen kö och ungdomarna kan lägga pengar på amortering istället för att skänka bort det till en hyresvärd.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du ÄR medveten om att väääääldigt många inte får lån av bankerna va?
Absolut, men jag är också medveten om att många unga betalar väldigt höga hyror, antingen i nyproducerade hyresrätter, eller i dyra andrahandslägenheter. Om de hade varit inne på den ägda marknaden istället hade de kunnat amortera på sina bostadslån istället för att skänka bort en stor del till "riskkapitalister" aka hyresvärdar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och Hur ska Svenskar kunna konkurrera med invandrare på en oreglerad marknad med en extrem brist?
Det är inte brist om marknaden är helt oreglerad. Då öppnas utbudet upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Migrationsverket har inte samma begränsningar som den vanlige arbetaren.
Tror inte migrationsverket har hur mkt pengar som helst heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hyrorna skulle bli högre eftersom det är sådan kolossal brist, bara kolla hur andrahandsmarknaden ser ut.
Att andrahandsmarknaden ser ut som den gör beror ju på att förstahandsmarknaden inte fungerar. Skulle förstahandsmarknaden fungera skulle det inte gå att ta ut "ockerhyror" i samma utsträckning som idag, när det inte finns något att välja på.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Men den njuter du ju av för fulla muggar eftersom du sitter och hyr ut en av dina bostäder till ockerpriser.
Det gör jag inte längre. Och jag hyrde inte ut till några "ockerpriser". Hen som hyrde var jurist och hade råd att betala för sig. Han tyckte det var billigt till och med.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
"Vänstertomtar" accepterar systemet idag eftersom vi ser vad som orsakar det. Invandringen. Något du inte vill veta av eftersom du inte gynnas av att man ser problemen som uppstår när du personligen kan tjäna pengar.
Nej det är inte invandrarnas fel att hyresmarknaden inte fungerar. Det har till största del politiska orsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Svara på mina frågor nu istället för att svamla vidare om samma sak du sagt femtioelvahundra gånger i den här tråden redan.
ja jag har ju gjort det nu tycker jag.
Citera
2015-08-30, 22:58
  #6883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och Hur ska Svenskar kunna konkurrera med invandrare på en oreglerad marknad med en extrem brist? Migrationsverket har inte samma begränsningar som den vanlige arbetaren.
Vilka andra varor lyckas invandrarna göra slut på?
Ja, så att det blir kö och inte går att köpa. Bilar? Cyklar? Lasagne? Gapar hyllorna i butikerna tomma därför att det kommit in invandrar som köper slut på allt?

Om inte, varför gäller det hyresrätter, men inte andra varor?
Citera
2015-08-31, 01:33
  #6884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vilka andra varor lyckas invandrarna göra slut på?
Ja, så att det blir kö och inte går att köpa. Bilar? Cyklar? Lasagne? Gapar hyllorna i butikerna tomma därför att det kommit in invandrar som köper slut på allt?

Om inte, varför gäller det hyresrätter, men inte andra varor?

En planekonomi fungerar såklart bättre om tillgången speglar efterfrågan bättre. Politikerna har öst på med större efterfrågan genom bla. massinvandringen utan att skruva upp tillgången lika mkt (klassiskt planekonomiproblem) och brist blir följden.

Utan planekonomin hade vinstmöjligheterna sett till att efterfrågan möttes.
Citera
2015-08-31, 19:27
  #6885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vilka andra varor lyckas invandrarna göra slut på?
Ja, så att det blir kö och inte går att köpa. Bilar? Cyklar? Lasagne? Gapar hyllorna i butikerna tomma därför att det kommit in invandrar som köper slut på allt?

Om inte, varför gäller det hyresrätter, men inte andra varor?

Att du inte vet skillnaden på en förbrukningsvara och en permanent vara säger ju mer om dig än om något annat. Varför jämför vi inte bostäder med polly påsar det funkar ju lika bra eller hur?

Jävla stolpskott.
Citera
2015-08-31, 19:28
  #6886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuknimgus
5000 kronor i månaden för en hönsbur?

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2275206/Hong-Kongs-metal-cage-homes-How-tens-thousands-live-6ft-2ft-rabbit-hutches.html

1 367 kr/måndad (en tredjedel av hans inkomst, vilket ju är rimligt utgiftstak), vilket väl är runt marknadspris för att upplåta 2*2 m centralt i en metropol i ett delat boende. Finns såklart billigare lägenheter i fastlandet om man inte vill välja att bo där det är som dyrast.

"About a third of Hong Kong's 7.1 million population lives in public rental flats. When apartments bought with government subsidies are included, the figure rises to nearly half."


Samma skit där. Undrar om hönsburägarna har ett förstahandskontrakt hos allmännyttan

Runt en tredjedel är ju vad folk betalar här också.
Citera
2015-08-31, 20:16
  #6887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuknimgus
En planekonomi fungerar såklart bättre om tillgången speglar efterfrågan bättre. Politikerna har öst på med större efterfrågan genom bla. massinvandringen utan att skruva upp tillgången lika mkt (klassiskt planekonomiproblem) och brist blir följden.
I en planekonomi där man sätter priset under marknadspris kan aldrig komma i balans.
Och i fallet med hyresbostäder har man i Sverige snarare haft tilltron att de som vill ha hyresreglering skulle stå för byggandet av hyresbostäder. Och det får man säga att de som vill ha hyresreglering fullkomligt har misslyckats med. Stort fiasko.

Citat:
Ursprungligen postat av Kuknimgus
Utan planekonomin hade vinstmöjligheterna sett till att efterfrågan möttes.
Ja, det är ingen bilbrist i världen trots att enorma mängder människor fått det bättre de senaste åren och kan köpa bil. Hade vi haft prisreglering på bilar i världen så hade köerna varit enorma.
__________________
Senast redigerad av Gromph 2015-08-31 kl. 20:21.
Citera
2015-08-31, 20:20
  #6888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Att du inte vet skillnaden på en förbrukningsvara och en permanent vara säger ju mer om dig än om något annat. Varför jämför vi inte bostäder med polly påsar det funkar ju lika bra eller hur?

Jävla stolpskott.
Du är svarslös.

Alla varorna produceras. Och för bilar och cyklar mm så är det marknadsprissättning. Ökad efterfrågan möts då av ökad produktion.

Men du och andra som vill ha hyresreglering har inte svarat på den ökade efterfrågan genom att ta av era pengar och bygga hyresbostäder. Köerna är ditt och dina medsvurnas fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in