Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Nej att du inte förstår hur man inte kan se en likhet i ett paket mjölk med en bostad har jag förstått.
Gå in på hemnet och kolla, eller varför inte kolla upp vad ett svartkontrakt är värt. Vare sig du vill eller inte så kommer våra hem alltid att vara en vara på ett eller annat sätt. Kan vi acceptera att det är så är vi ett steg närmare lösningen. I annat fall kommer bristen att bestå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Rättighet att bo har alla.
Nej tydligen inte alla längst bak i kön som skulle behöva ett kontrakt per omgående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Du å andra sidan anser att folk ska sova och leva under granar i skogen.
Nej tvärtom är det du som anser att folk utanför kösystemet göre sig icke besvär, medan jag vill hjälpa dessa in. Helst på den ägda marknaden eftersom det är billigare för dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Så länge vi har ett system där du inte får jobb eller kan göra ett skit utan att ha en fast adress och så länge vi har lagar som säger att tjuvjakt och mord är fel så ÄR det en rättighet att ha en bostad.
Precis så därför är det viktigt att vi får bort köerna. Men det vill ju inte du av egoistiska skäl, eftersom du inte ställer upp på att det kan bli dyrare på sina håll.
Hur mycket rättigheter tycker du folk utanför kön har idag? Och är du nöjd med situationen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Sen kan du gråta om du vill om att det inte borde vara så. Men hela vårt samhälle är uppbyggt på att folk har bostäder och våra regler och lagar är utformade som så att du MÅSTE ha en bostad för att kunna använda många funktioner i samhället.
Precis så varför ska vi ha köer till hyresrätter, när vi inte har det till andra varor och tjänster? Att hyra bil är inga problem alls. Inga köer. Bara att hyra.... Men när det gäller hyresrätter. Nä då går det inte alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Du är egoisten här som enbart ser till din egna plånbok.
Nej inte alls. Skulle hyresmarknaden fungera är jag ganska säker på att värdet på min bostadsrätt skulle minska. Men då blir ju nästa bostad billigare och de flesta skulle faktiskt tjäna på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
JAG har bostad redan. Dock har jag inte 2 som du har och sedan sitter och gråter floder i flera år här på FB om att jag inte får hyra ut den till ockerpriser så som du gjorde.
Jag har inte två längre. Att jag hade två beror på att jag bodde i två olika städer och syftet var inte främst att hyra ut, utan att skära i kostnader. DU hade gjort exakt likadant i min situation. Det är jag ganska säker på. Och "ockerpriser" finns inte. Antingen går du med på dealen, eller så skiter du i att hyra. Svårare än så är det inte. Skulle aldrig få för mig att hyra ut till snikna kommunister som inte tänker betala för sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Men visst nästa gång någon säger det saknas något så kontrar jag med att det finns mjölk alltså saknas det inget.
Du borde fundera lite kring varför det saknas hyresrätter. Och försök tänka bort invandrarna tack. Bristen beror inte på dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Att betala vad det "kostar" är inga problem OM man inte fyllt på landet med MENA skräp och därmed orsakat ett EXTREMT skevt förhållande till människor kontra bostäder.
Återigen beror inte bristen på invandring. Bristen beror på att man låtit hyresmarknaden drivas planekonomiskt. Till slut blir det stora brister när de billiga hyresrätterna tar slut. Oavsett invandring eller ej så hade inte hyresrätterna räckt ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Innan vi skyfflade in hundratusentals om året fanns det ingen brist att snacka om. På 80talet kunde du få en stor etagevåning i gamla stan utan problem utan kötid mer eller mindre.
Nja det tror jag inte riktigt på. Även på 80-talet var det kö och man fick muta sig fram för att få det man vill ha.
Men tiderna ändras och det som man inte tyckte var så speciellt på den tiden tycker man är attraktivt idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Antar att du missade det tåget och nu är bitter som fan över det. Jävla kommunisthora. Kommunister som du är de som är mest avundsjuka på de som har men som du vill ha.
Jag har inte missat något tåg. har varit inne på bostadsmarknaden sedan 90-talet....
Men du är ju värsta sortens egoist. Du trivs med köer bara du får bo billigt och så lägger du skulden på invandrarna som faktiskt inte har någon skuld alls i det här.