Citat:
Ursprungligen postat av
Lydan
Det där reflekterade faktiskt jag också över ikväll när jag satt och lyssnade så här en dag för sent.
Det behövs någon med Gudmundsons status som, i publicistklubben, går ut och säger "Hur kan vi som journalister gå ut och ha öppna debatter om hur vi ska motarbeta Sveriges tredje största parti? Vilka har vi blivit? Vill vi vara politiska åsiktsbildare eller vill vi vara oberoende journalister?"
Gudmunson är ju opinionsbildare som ledarskribent, men jag tror inte han tycker sig behöva konferera med publicistklubben för att driva sin linje på tidningen.
Mer problematiskt är de diskussionskvällar som ägnas åt att indoktrinera gemene allmänreporter i hur SD ska bekämpas. Inte bara för att det utgås från att det är Sd-bekämpnings-taktik som journalisterna längtar efter, utan också för att de välmenande råd som ges är så urbota dåliga och inte fungerar.
Som Gudmundson själv sa: Sd växer inte på grund av vad vi skriver i tidningen, partiet växer på grund av allt som händer i verkligheten.
Men journalisterna måste tro att vad de skriver betyder något, att de har en roll att spela.