2015-09-01, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Med risk för amatörpsykologisering (å andra sidan är det en journalistisk paradgren, så låt oss ge dem den egna medicinen) verkar Per Svensson rätt så ängslig och konsensussökande. Att han vill bli bekräftad av en alfakvinna som Åsa är rätt logiskt.

Man bör även tolka hans på sistone alltmer desperata ton i den kontexten. Det ängsliga och skuldpåläggande svenska debattklimatet under 90/00-talet har passat honom utmärkt, och han har både svårt att orientera sig och ser sin position hotad i det nya och bredare (eller om man så vill internationaliserade) åsiktsspektrat som syns över horisonten.

Per Svensson är på sin höjd socialliberal och är som andra förment borgerliga skribenter i sin generation (född 1956) formad av vad som bara kan beskrivas som en socialdemokratisk åsiktsdiktatur på 60/70-talen. Detta var klimatet när en uppburen vänsterdebattör på allvar och i överlägsen ton kunde säga att det inte ens fanns några högerintellektuella.

Svensson är mentalt präglad av vänsterns roll som debattens översittare och mobbare, och även om han kanske vågar ge igen ibland vill han ändå ha deras bekräftelse och är livrädd för deras vrede. I de flesta länder hade han inte ens räknats som höger, utan som den mittenvänster han är (ett annat exempel är generationskamraten Ola Larsmo).

Svensson och Larsmo är onekligen rätt lika, det är ingen tillfällighet att de hela tiden diskret high-fivar varandra - samtidigt som de alltid är otydliga med vad de egentligen vill se för lösningar på det ena eller andra problemet. Deniability is king. samtidigt har båda glidit åt höger en bit sedan 90-talet, de har blivit mer bekvämt medelklassiga. Men det kanske man blir som stabbiga tidningstyckare i övre medelåldern.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-09-01 kl. 13:17.
Citera
2015-09-01, 22:43
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Publicistklubben är den plats där journalisterna planerar mediakriget mot Sd.
Debattledaren är väldigt tydlig med det i sitt sätt att moderera.
Hur ska man göra för att motverka Sd? är den frågan som ständigt återkommer.

Det där reflekterade faktiskt jag också över ikväll när jag satt och lyssnade så här en dag för sent.

Det behövs någon med Gudmundsons status som, i publicistklubben, går ut och säger "Hur kan vi som journalister gå ut och ha öppna debatter om hur vi ska motarbeta Sveriges tredje största parti? Vilka har vi blivit? Vill vi vara politiska åsiktsbildare eller vill vi vara oberoende journalister?"
Citera
2015-09-01, 22:53
Medlem
Lydans avatar
Såg tyvärr debatten först ikväll.

Jag reagerade mest på pratet om Niklas Orrenius (långt innan Sjunnesons fråga, runt 25 min in tror jag) där de säger att "Niklas Orrenius, han KAN ju frågan".

Det är ju just det han inte kan. Han KAN INTE frågan. Det är därför han inte bör rapportera om det. Han är alldeles för partisk. Ingen nämner det. Alla köper att Orrenius "kan" frågan.

Utöver det är jag jävligt glad att jag lyssnade igenom hela. Per G skiner som vanligt, damen till vänster om honom (eller om moderatorn) som jag tyvärr inte har koll på, var också väldigt öppen.

Högerkanten är man van vid, inget nytt att höra. Samma mantra som har präglat mediesverige i många år.

Höjdpunkten var sista frågan, av moderatorns kompis Katarina Gunnarstedt (tror jag?), som verkligen satte sitt finger på vad det handlar om. Hon ber indirekt journalisterna att börja ställa kritiska frågor. Sluta rapportera om vem som är vänsterextrem eller högerfascist, börja ställa politikerna mot väggen och kräv lösningar. Vad medias uppgift ses att vara om de ska leva upp till sin roll som tredje statsmakten. Och hon var väl den enda som bemöttes av hörbara applåder?

Sen är det alltid extra kul när de måste nämna flashback var tionde minut. För det är här rapporteringen sker idag.
Citera
2015-09-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Gunnarsson sitter på material som SR vägrar publicera.

Intressant, vad handlar det om för material? Hon har ju gjort reportage från förorten i många år, och inte minst från Södertälje. Handlar hennes icke-sända saker om gängkriminalitet i förortsmiljö eller?
Citera
2015-09-01, 23:03
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Åsa Linderborg: bara känslor: "vi måste lösa detta. vi måste skapa jobb. det måste gå."

Fast hon har ju rätt. Med vårt pensionssystem så behöver vi en växande befolkning. Det är dock en ekonomipolitisk fråga, och inte en immigrationsfråga. Men med den nuvarande ekonomiska politiken så har vi inga pensioner utan en växande befolkning, eftersom politikerna tog ett dåligt politiskt beslut för många, många år sedan.

Hon förstår bara inte att det inte kommer att gå med "vem som helst". Hon lever inte i nutiden.
Citera
2015-09-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Fast hon har ju rätt. Med vårt pensionssystem så behöver vi en växande befolkning. Det är dock en ekonomipolitisk fråga, och inte en immigrationsfråga. Men med den nuvarande ekonomiska politiken så har vi inga pensioner utan en växande befolkning, eftersom politikerna tog ett dåligt politiskt beslut för många, många år sedan.

Hon förstår bara inte att det inte kommer att gå med "vem som helst". Hon lever inte i nutiden.

Håller med, visst finns det en given koppling - men på 50-talet var det inte bara ändlös högkonjunktur, det var fölrmodligen få av politikerna som insåg hur mycket födelsetalen skulle sjunka på bara några årtionden, och att svenska par med tre, fyra gemensamma barn snart skulle bli ganska ovanliga.
Citera
2015-09-01, 23:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Det där reflekterade faktiskt jag också över ikväll när jag satt och lyssnade så här en dag för sent.

Det behövs någon med Gudmundsons status som, i publicistklubben, går ut och säger "Hur kan vi som journalister gå ut och ha öppna debatter om hur vi ska motarbeta Sveriges tredje största parti? Vilka har vi blivit? Vill vi vara politiska åsiktsbildare eller vill vi vara oberoende journalister?"
Gudmunson är ju opinionsbildare som ledarskribent, men jag tror inte han tycker sig behöva konferera med publicistklubben för att driva sin linje på tidningen.

Mer problematiskt är de diskussionskvällar som ägnas åt att indoktrinera gemene allmänreporter i hur SD ska bekämpas. Inte bara för att det utgås från att det är Sd-bekämpnings-taktik som journalisterna längtar efter, utan också för att de välmenande råd som ges är så urbota dåliga och inte fungerar.
Som Gudmundson själv sa: Sd växer inte på grund av vad vi skriver i tidningen, partiet växer på grund av allt som händer i verkligheten.

Men journalisterna måste tro att vad de skriver betyder något, att de har en roll att spela.
Citera
2015-09-01, 23:39
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Håller med, visst finns det en given koppling - men på 50-talet var det inte bara ändlös högkonjunktur, det var fölrmodligen få av politikerna som insåg hur mycket födelsetalen skulle sjunka på bara några årtionden, och att svenska par med tre, fyra gemensamma barn snart skulle bli ganska ovanliga.

Där vi även gått från ett industriland (där vem som helst egentligen kan vara av nytta) till att bli ett tjänsteland. Det finns ingen plats för obildad arbetskraft längre. Det går en receptionist på 40 ingenjörer, och det går en rik ICA-handlare på ett område med 1000 boende (påhittade siffror).

Otroligt mycket har förändrats i världen på 60 år.

På det har vi nu även miljöpartiet i regeringen som t.ex. säger nej till kalkbrytning i Ojnareskogen på Gotland, och antagligen kommer att försöka sabotera tillstånden för gruvbrytning i några av världens största mineralfynd uppe i Norrland på grund av ren-näringen.

Att medierna inte rapporterar om det här, det är det skrämmande.
Citera
2015-09-01, 23:45
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Gudmunson är ju opinionsbildare som ledarskribent, men jag tror inte han tycker sig behöva konferera med publicistklubben för att driva sin linje på tidningen.

Det är just det jag menar. Han, som opinionsbildare, i ett forum för journalister, bör ifrågasätta. För publicistklubben är väl ett diskussionsforum för det allmänna medieklimatet? Om jag förstått det rätt riktar sig inte publicistklubben till ledarsidan, utan till journalistik i allmänhet. Och det är ju just journalisterna i allmänhet som behöver en uppläxning i hur man bör behandla det politiska medieklimatet. Han verkar ju vara där i egenskap av ledarskribent för att göra just det.

Det övriga du skrev håller jag självklart med om.
Citera
2015-09-02, 00:57
Medlem
Citat:

Höjdpunkten var sista frågan, av moderatorns kompis Katarina Gunnarstedt (tror jag?), som verkligen satte sitt finger på vad det handlar om. Hon ber indirekt journalisterna att börja ställa kritiska frågor. Sluta rapportera om vem som är vänsterextrem eller högerfascist, börja ställa politikerna mot väggen och kräv lösningar. Vad medias uppgift ses att vara om de ska leva upp till sin roll som tredje statsmakten. Och hon var väl den enda som bemöttes av hörbara applåder?

Hon heter Katarina Gunnarsson och har i många år gjort en lång rad utmärkta reportage i radions P1. En reporter som faktiskt ger sig ut i verkligheten och intervjuar folk i förorten.

En modig person. Redan kring 1996 stod hon ensam upp på Publicistklubben när mediebevakningen av de s k familjerna Sincari som uppgav att de var flyktingar från Iran eller Irak (de hette egentligen Gümüscü och kom från Turkiet) debatterades. Alla var rörande ense förstås utom Gunnarsson. Publicistklubben spelar in sina träffar, men jag hittar inte den debatten i deras arkiv tyvärr.
Citera
2015-09-02, 01:28
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Hon heter Katarina Gunnarsson och har i många år gjort en lång rad utmärkta reportage i radions P1. En reporter som faktiskt ger sig ut i verkligheten och intervjuar folk i förorten.

En modig person. Redan kring 1996 stod hon ensam upp på Publicistklubben när mediebevakningen av de s k familjerna Sincari som uppgav att de var flyktingar från Iran eller Irak (de hette egentligen Gümüscü och kom från Turkiet) debatterades. Alla var rörande ense förstås utom Gunnarsson.
Publicistklubben spelar in sina träffar, men jag hittar inte den debatten i deras arkiv tyvärr.

Tack! Jag Googlade och tog första länken som lät intressant.

Hittade den här: https://www.youtube.com/watch?v=i-Jr3v-RsdA

Fantastisk problembeskrivning. Och hon verkar vara uppskattad, till och med inom övriga journalist-samfund, när jag läser vidare.

Förstår inte varför inte andra journalister tagit efter och följt upp...
Citera
2015-09-02, 06:01
Moderator
Siegfrids avatar
Nu i efterhand noterar jag Åsa Linderborgs rabiata utfall och jag räknar till inte mindre än tre sådana under debatten.
Det första är mot Gudmundson som börjar prata om sin blogg och nämner "militant islam" och börjar prata om alla terrorister han skriver om där.
Efter ett par meningar hugger Åsa in:
"Ursäkta, sa du islam? alltså muslimer, alla muslimer?"
Gumundson: "Naturligtvis inte, tror du jag är galen?"
Linderborg: "Nej, men jag trodde du var det"

Det andra är när Sjunnesson lyfter frågan om behandlingen av Julia Caesar.
Då rycker Linderborg till sig ordet och far ut mot Sjunnesson i bästa Reinfeldt-stil.

Tredje är när någon intet ont anande ur publiken ställer en långrandig fråga om hur journalisterna skulle kunna bli bättre på att förklara asylprocessen.
Linderborg hugger tillbaka med "Du ska inte säga att du representerar allmänheten.."
i bästa stalinistiska stil.

Sammantaget visar det en människa som upenbarligen inte är i balans. Kanske trodde hon att diskussionen skulle vara upplagd för att hon och Svensson skulle få agera åklagare i en skådeprocess mot högeravvikarna Gudmundson och Dahlberg. Eller så är hon bara allmänt emot att någon annan än hon har synpunkter. Eller så har hon bara mens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in