Citat:
Ursprungligen postat av
Antivalent
Hej Flashback!
För ett tag sedan ringde en bekant till mig upp, vi snackade ett tag och sen frågade han om jag ville följa med på ett evenemang. Jag blev nyss arbetslös och förklarade min ekonomiska sits men han sa "allt är fixat, det är bara att hänga på!". Det här var ett evenemang som jag ville gå till så jag tog chansen, när man ändå blir bjuden (tänkte jag då). Mina polare har alla jobb och rätt bra med pengar.
Vi var 6 pers som åkte till evenemanget. Jag hade träffat alla innan och allt började bra. De hyrde en bil, åkte och köpte ett 6mannatält, massa bärs, så bar det iväg. Jag tackade flera gånger för att jag fick hänga på och de var bara glada att jag följde med. I och med att jag inte betalade för plattan bärs så tog jag bara 2 st (och gjorde liknande för allt, blir man bjuden så vräker man inte i sig).
Tydligen så var "eventet", förutom konserten vi skulle åka till också en helg på camping med utgång med massa taxi överallt. En hel-helg, dvs.
La ut runt 1200kr på resan (bärs, mat osv) vilket är ett relativt stort hål för nöjen i min budget.
På vägen tillbaka börjar de diskutera ekonomin. De räknar hyrbil+soppa+tält+capingavgift+biljettkostnader+ta xiresor+bolaget och delar på 6, vilket blev runt 3000 per person. Nu, ett par dagar senare, undrar min vän var deras 3000kr är någonstans. Borde jag pröjsa? Från att "allt är fixat, bara att komma" till en fet faktura?
Hur underbegåvad måste inte den person vara som tar med en person på en resa, förväntar sig att denne ska stå för en del av kostnaderna, men inte förklarar vad det kostar, hur man tänkt dela osv. Din kompis måste vara en särdeles antiintellektuell person, eftersom det fordrar att man aktivt går in för att inte reflektera över vad man gör över huvudtaget, för att inte automatiskt drabbas av insikten att man borde informera om kostnaden och upplägget för att dela innan man åker iväg.