2015-08-30, 17:41
Medlem
Kommandos avatar
Sätter mina peng på en kommunikationsmiss, det är väldigt vanligt att missförstå varandra via telefon och verkligheten för den delen.
Tycker att du ska betala om du värdesätter er relation, men om du inte har råd så förklara situationen för din vän och betala tillbaka så fort du kan.
Citera
2015-08-30, 21:51
Medlem
freXers avatar
Visa han tråden och prata med han sen
Citera
2015-08-30, 22:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Hej Flashback!

För ett tag sedan ringde en bekant till mig upp, vi snackade ett tag och sen frågade han om jag ville följa med på ett evenemang. Jag blev nyss arbetslös och förklarade min ekonomiska sits men han sa "allt är fixat, det är bara att hänga på!". Det här var ett evenemang som jag ville gå till så jag tog chansen, när man ändå blir bjuden (tänkte jag då). Mina polare har alla jobb och rätt bra med pengar.

Vi var 6 pers som åkte till evenemanget. Jag hade träffat alla innan och allt började bra. De hyrde en bil, åkte och köpte ett 6mannatält, massa bärs, så bar det iväg. Jag tackade flera gånger för att jag fick hänga på och de var bara glada att jag följde med. I och med att jag inte betalade för plattan bärs så tog jag bara 2 st (och gjorde liknande för allt, blir man bjuden så vräker man inte i sig).

Tydligen så var "eventet", förutom konserten vi skulle åka till också en helg på camping med utgång med massa taxi överallt. En hel-helg, dvs.

La ut runt 1200kr på resan (bärs, mat osv) vilket är ett relativt stort hål för nöjen i min budget.

På vägen tillbaka börjar de diskutera ekonomin. De räknar hyrbil+soppa+tält+capingavgift+biljettkostnader+ta xiresor+bolaget och delar på 6, vilket blev runt 3000 per person. Nu, ett par dagar senare, undrar min vän var deras 3000kr är någonstans. Borde jag pröjsa? Från att "allt är fixat, bara att komma" till en fet faktura?

Hur underbegåvad måste inte den person vara som tar med en person på en resa, förväntar sig att denne ska stå för en del av kostnaderna, men inte förklarar vad det kostar, hur man tänkt dela osv. Din kompis måste vara en särdeles antiintellektuell person, eftersom det fordrar att man aktivt går in för att inte reflektera över vad man gör över huvudtaget, för att inte automatiskt drabbas av insikten att man borde informera om kostnaden och upplägget för att dela innan man åker iväg.
Citera
2015-08-31, 00:40
Medlem
vasaduellers avatar
Är du säker på att med "Allt är betalt", så avsågs att allt var betalt för dig, så att hela resan skulle vara gratis för dig?

Eller kan det ha varit så, att de menade att biljetten mm var förutbetald d v s en upplysning om praktiska förhållanden, och inte en utfästelse att allt skulle vara gratis för dig?

Om du är säker på att alla var fullt på det klara med att det avsågs just på det sätt som du själv tolkade det, nämndes det någon gång undantag ifrån "Allt är betalt"? Specificerades endast delar av helgen, när det gjordes utfästelser om att den skulle vara gratis för din del?

Om du är säker på att din vän medvetet lovade dig att hela helgen skulle vara gratis, så borde du ha protesterat så snart de nämnt något om betalning från din sida. Om din vän har oärliga avsikter, så har han försatt dig i en situation, där man kan vara välidgt oförberedd på att det skall ta en sådan vändning, varför man kanske tystnar av förvåning. Det är lite olyckligt, eftersom det kan tolkas som samtycke. Om din vän har dragit en story för övriga, där han inte nämner något om sitt löfte till dig, så kan han enkelt vända alla emot dig, om du inte genast protesterar högljutt.

Trist att man inte kan lita på människor, men samtidigt så måste man ofta räkna med att sådant kan hända. Det är därför som det ofta är en bra princip, att tacka nej när man blir bjuden på sådant som man inte själv har råd att betala, eller bjuda tillbaka. Lite trist och gammaldags kanske, men det kan faktiskt vara en bra princip. Om du hade fått välja mellan att tacka nej, och att hamna i detta strul, vad hade du valt? Just det.
Citera
2015-09-01, 09:56
Medlem
kinesarsles avatar
Det verkar vara delade meningar om hur det ska tolkas, vilket bevisar att det är rätt tvetydigt.

Om de andra inte tycker det är helt ok att du får betala lite mindre eller inget alls tycker jag du bör betala. Dock bör du definitivt kunna få en avbetalningsplan.
Citera
2015-09-01, 10:23
Medlem
Så här tänker jag :

Enda anledningen till att de ringde TS var för att de hade en plåt över, de hade aldrig ringt honom annars. De chansade helt enkelt hej vilt och snacket sinsemellan gick väl typ

- Finns det ingen annan vi kan ringa
- vi skulle ju kunna kolla med xxxx
- Ja ring honom, han är ju inte så skoj att hänga med, men då får vi en till att dela med. Dölj det där med pengarna bara.
- Ja det är värt en chansning

TS är en reservkompis helt enkelt, han har inte berättat hela sanningen. Inte en chans att de är supertajta polare som hänger.........han fick hänga med för att det fanns en plats. Hade de velat ha med honom från början så hade de involverat honom i det skedet.
Citera
2015-09-01, 12:04
Medlem
Parkours avatar
Jobbig situation du hamnat i.. Det finns inget som kan splittra människor så mycket som pengar..
Kan du inte berätta exakt hur samtalet urartade sig? Det måste ju ha varit lite mer än det du skrev.

"Ska du med"
"Inga pengar
"Men allt är fixat"
"Ok jag hänger med"

Var det något mer än hans mening "Allt är fixat" som fick dig att anta att dom skulle bjuda?
Var det meningen att ni skulle campa ifrån början? Eller var det "fixat" att ni skulle sova hos någon egentligen?

Nu är jag inte den personen som gillar att bli bjuden eller ta emot gåvor.. Åtminstone av vänner som jag bara känner lite flyktigt.. Men när det gäller situationer som hör med pengar att göra i allmänhet så gör jag alltid samma sak...

Om någon vill låna min bil så ber jag dom inte tanka upp den efter, men det tillhör folkvett att göra det

Om någon lånar min lägenhet över en helg när jag är bortrest så ber jag dom inte att lämna den i samma skick som när jag lämnade den, jag bara tar det för givet. (Jag är trots allt ingen ungdom längre, och det är inte mina vänner heller.)

Men när man får tillbaka bilen otankad och full med godispapper och McDonaldspåsar eller lägenheten ser ut som tusan efter en fest dom haft utan att städa efter sig?

Då ringer jag inte ens och skäller ut dom.. Jag vet bara vad jag har personen i framtiden... Och antagligen är det inte en person som jag någonsin vill ha en närmare vänrelation med.. Jag struntar inte i att fråga dom för att jag är konflikträdd. Men jag vill helt enkelt vara den bättre personen i sammanhanget.

Så vad vill jag ha sagt med det här?

Betala pengarna och behåll denna händelsen i minnet... Umgås inte med den här typen av "vänner".
Har du inte pengarna så försök låna dom av en anhörig, eller fråga dom du skall betala om du kan betala över 2 månader..

Då kan du sova gott om natten med vetskapen om att du inte gjort något fel, antagligen har du blivit utnyttjad. Men sånt är tyvärr livet.Gå vidare med vetskapen som en starkare, mognare människa istället.
Citera
2015-09-01, 23:27
Medlem
kastanjekrigets avatar
vet inte huuur illa din ekonomiska situation är men om du kan(även om det blir en jävligt trist månad) så tycker jag att du ska betala men uttrycka att det inte alls känns bra eftersom ni hade diskuterat det här innan och att du faktiskt hade förklarat för honom att du inte hade råd att lägga ut massor med pengar.

betalar du inte är det möjligt att det blir ett jävla liv och vänskapen tar slut. 3000 kr för att bevara ett bra umgänge är inte så mycket.

ps. var tydligare nästa gång.
Citera
2015-09-01, 23:36
Medlem
kastanjekrigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Om någon vill låna min bil så ber jag dom inte tanka upp den efter, men det tillhör folkvett att göra det

förlåt för ot men har en fråga ang. detta. Nu är det såhär att jag är fattig student och har ett par lånat min kusins bil för att åka till ikea som ligger nära (15-20 min färd). Har då köpt några krukväxter eller annat som hon behövt från ikea som tack och struntat i att tanka upp bilen. Har hon förväntat sig att jag ska tanka upp bilen efter en sån liten tripp? Har jag varit ohyfsad som inte har tankat upp bilen?
Citera
2015-09-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
TS är en reservkompis helt enkelt, han har inte berättat hela sanningen. Inte en chans att de är supertajta polare som hänger.........han fick hänga med för att det fanns en plats. Hade de velat ha med honom från början så hade de involverat honom i det skedet.

Håller med om reservkompis. Hade dom varit nära vänner så hade TS involverats i planerna från början. Nu var dom sex som planterat att åka och en bailat så dom hade en plats över. TS fick erbjudande följa med som ett andra val.

Vill du behålla vänskapsrelationen får du nog snällt betala din del. Vill du inte så är det väl bara att kallt säga till honom "va? du hade ju lovat att det skulle vara gratis innan vi åkte", men då kommer ingen i gruppen vilja ha att göra med dig framöver.
Citera
2015-09-02, 00:09
Medlem
Det här med hur man ser på ekonomi är väldigt olika.

En gång på gymnasiet var jag sugen på en macka i cafèt. Ostfrallorna var slut och tanten i kassan förstod att det var en sådan jag var ute efter. Hon sa då att jag kunde ta en dyrare variant med ägg eller vad det nu var(för kanske tredubbla priset) men bara betala priset för en ostfralla. Jag antog erbjudandet. Eftersom det var sent på dagen antog jag att hon ville få sålt allt för att slippa slänga och tänkte inte mer på det.

Dagen efter var jag där och handlade igen och hon påpekade då att jag hade en skuld att betala. Nämligen mellanskillnaden på en ostfralla och den dyrare varianten som jag köpt. Hon hade alltså tagit för givet att jag dagen innan inte hade haft tillräckligt med pengar i fickan när jag stod och dreglade över mackorna. För mig handlade det inte ett dugg om det utan det handlade om att jag helt enkelt inte tyckte att finmackorna var prisvärda. Hursomhelst kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg hur det slutade men har för mig att jag i alla fall inte handlade mer där på ett tag.

Det jag vill säga är att det är inte omöjligt att TS polare mest funderade på om TS hade pengar för stunden eller inte. Snarare än om TS ville lägga den summa pengar som skulle krävas eller inte. TS borde ha förstått att det skulle bli mer omkostnader än själva biljetten och förhört sig på förhand om vem som skulle bjuda på kalaset och varför.

I efterhand är det bara för TS att bita i det sura äpplet, betala och lära sig läxan till nästa gång.
Citera
2015-09-02, 02:00
Medlem
Crumbzzzs avatar
Känns ju spontant som att TS har övergivit tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in