• 1
  • 2
2015-08-29, 13:46
Medlem
Antivalents avatar
Hej Flashback!

För ett tag sedan ringde en bekant till mig upp, vi snackade ett tag och sen frågade han om jag ville följa med på ett evenemang. Jag blev nyss arbetslös och förklarade min ekonomiska sits men han sa "allt är fixat, det är bara att hänga på!". Det här var ett evenemang som jag ville gå till så jag tog chansen, när man ändå blir bjuden (tänkte jag då). Mina polare har alla jobb och rätt bra med pengar.

Vi var 6 pers som åkte till evenemanget. Jag hade träffat alla innan och allt började bra. De hyrde en bil, åkte och köpte ett 6mannatält, massa bärs, så bar det iväg. Jag tackade flera gånger för att jag fick hänga på och de var bara glada att jag följde med. I och med att jag inte betalade för plattan bärs så tog jag bara 2 st (och gjorde liknande för allt, blir man bjuden så vräker man inte i sig).

Tydligen så var "eventet", förutom konserten vi skulle åka till också en helg på camping med utgång med massa taxi överallt. En hel-helg, dvs.

La ut runt 1200kr på resan (bärs, mat osv) vilket är ett relativt stort hål för nöjen i min budget.

På vägen tillbaka börjar de diskutera ekonomin. De räknar hyrbil+soppa+tält+capingavgift+biljettkostnader+ta xiresor+bolaget och delar på 6, vilket blev runt 3000 per person. Nu, ett par dagar senare, undrar min vän var deras 3000kr är någonstans. Borde jag pröjsa? Från att "allt är fixat, bara att komma" till en fet faktura?
Citera
2015-08-29, 13:48
Medlem
Antivalents avatar
Kan lägga till att "min" biljett redan var betalad av dom, de hade köpt en för mycket. Att jag hängde på medförde alltså inte en extrakostnad till dom (1200kr).
Citera
2015-08-29, 13:52
Medlem
loliravers avatar
Varför ska du betala?

Brukar din mamma kräva pengar av dig om hon bjuder dig på middag?
Citera
2015-08-29, 13:59
Medlem
srednaeifoss avatar
Antingen var du blåögd o bara följde med utan att tänka på konsekvenser. eller så har du en fittig polare
Citera
2015-08-29, 13:59
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ska och ska, juridiskt är det inga problem. Men, hur känner du? Hur känner dina polare om du inte betalar?

Värdesätter du eran vänskap högt? Hur tror du stämningen blir, om du betalar, eller inte betalar?

Gör det som känns bäst för dig, överväg utgångarna och välj den du tycker passar.

Är man överens om att man blir BJUDEN innan hade jag nog hållt hårt på det, men känns lite snålt. är väldigt delad här :/
Citera
2015-08-29, 14:10
Medlem
Antivalents avatar
Hade han sagt att jag var tvungen att pröjsa massa från början hade jag ju inte åkt med. Vill ju självklart inte vara ovän med dom, det är ett skönt gäng jag gärna träffar igen, men har inte råd att punga ut med 3 lax ovanpå de pengar jag redan lagt ut.
Citera
2015-08-29, 14:16
Medlem
TheHmms avatar
Säg att du betalar när du fått jobb, han sa trotts allt att allt var fixat och förklara att hade han inte sagt det så hade du inte kommit.
Citera
2015-08-29, 14:33
Medlem
gniff754s avatar
Låter som ni missförstått varandra. När han sa att allt var fixat menade han förmodligen att allt praktiskt var fixat, inte att de bjöd på allt. Bäst är väl att ta upp det med din kompis och se om ni kan komma överens om att du skall betala mindre, så att ni förblir vänner
Citera
2015-08-29, 14:37
Medlem
Knivig situation.

Jag kan tycka att det är rätt att du betalar för de rörliga kostnaderna (mat, öl, taxi o.s.v.) då det kan tas för givet att det inte ingick i det som redan var betalat.

Däremot tycker jag inte att du ska behöva betala för hyrbil, konsertbiljetter, campingavgift o.s.v. Det tycker jag ingår i "allt är fixat".

Låter dessutom väldigt konstigt att du ska betala för tältet. Den enda som ska betala för tältet är personen som får tältet efter resan. Annars har ju du betalat ett tält åt någon annan.

Prata med personen som sa att allting var fixat och säg att ni kommit överens om att allting skulle vara betalat redan men att du ändå vill betala för dig och kan göra det när du fått ett jobb igen.

Edit: Som personen ovan mig skriver, det kan ju också ha varit ett missförstånd. Personen menar att du ska haka på trots att du har ont om pengar och meningen "allt är fixat" handlar bara om att det rent praktiska är ordnat, inte att du slipper betala. Försök snacka med den här killen och fråga om han kan betala åt dig så länge, så betalar du när du har möjlighet. Säg att du har det tajt med pengar när du är utan jobb och missförstod att du skulle betala.
Senast redigerad av _Baste_ 2015-08-29 kl. 14:44.
Citera
2015-08-29, 14:56
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Hej Flashback!

För ett tag sedan ringde en bekant till mig upp, vi snackade ett tag och sen frågade han om jag ville följa med på ett evenemang. Jag blev nyss arbetslös och förklarade min ekonomiska sits men han sa "allt är fixat, det är bara att hänga på!". Det här var ett evenemang som jag ville gå till så jag tog chansen, när man ändå blir bjuden (tänkte jag då). Mina polare har alla jobb och rätt bra med pengar.

Vi var 6 pers som åkte till evenemanget. Jag hade träffat alla innan och allt började bra. De hyrde en bil, åkte och köpte ett 6mannatält, massa bärs, så bar det iväg. Jag tackade flera gånger för att jag fick hänga på och de var bara glada att jag följde med. I och med att jag inte betalade för plattan bärs så tog jag bara 2 st (och gjorde liknande för allt, blir man bjuden så vräker man inte i sig).

Tydligen så var "eventet", förutom konserten vi skulle åka till också en helg på camping med utgång med massa taxi överallt. En hel-helg, dvs.

La ut runt 1200kr på resan (bärs, mat osv) vilket är ett relativt stort hål för nöjen i min budget.

På vägen tillbaka börjar de diskutera ekonomin. De räknar hyrbil+soppa+tält+campingavgift+biljettkostnader+t axiresor+bolaget och delar på 6, vilket blev runt 3000 per person. Nu, ett par dagar senare, undrar min vän var deras 3000kr är någonstans. Borde jag pröjsa? Från att "allt är fixat, bara att komma" till en fet faktura?

Du ska få några visdomens ord, helt gratis.

Vi män har sällan riktiga vänner. Däremot har vi ofta en tilltagen skara konkurrenter bestående av kollegor och bekanta. Lär dig det nu. Min erfarenhet är att du ALDRIG kan lita på folk. Följ därmed inte med på aktiviteter om du inte har jobb/pengar. Ägna istället tiden åt att försöka skaffa dig ett jobb.

Dina vänner ville förmodligen bara ha med dig för att få ner sina egna utgifter. Samtidigt visste de att det skulle vara möjligt att klämma dig på pengar i efterhand. Det är nämligen en sak att bli bjuden på något och en annan att be folk betala ens nota. Dina vänner vet att du inte sitter i en social position att göra det senare. De vinner och du förlorar den här omgången. Men snälla.. LÄR dig något av detta.
Senast redigerad av midvintermorker 2015-08-29 kl. 15:01.
Citera
2015-08-29, 15:56
Medlem
kinesarsles avatar
Det är en knivig situation. Inget snack om saken. Nu har vi bara din version, och vi vet inte exakt hur samtalet gick.

På det hela låter det helt klart som att de andra skulle åkt oavsett om du följde med eller inte. Därmed är det inte orimligt att du slipper betala de fasta kostnaderna. Dock kan man också tycka att om du nu räknar med att bli bjuden så är det rätt mycket ansvar som faller på dig att säkerställa att så är fallet.
Citera
2015-08-29, 16:12
Medlem
säg som det är

du uppfattade det som att han skulle stå för kalaset, för du hade inte råd med det.

vill han ändå ha pengar så delbetala det, om du värderar vänskapen mer än 3000kr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in