2015-08-29, 22:54
Medlem
Erikons avatar
Säg att du är arbetslös och inte har råd.
Citera
2015-08-30, 00:09
Medlem
Kleops avatar
Om allt sades exakt som du återberättade det är det jävligt självklart att du inte ska behöva betala för allt de andra delade på.
Citera
2015-08-30, 01:14
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Om allt sades exakt som du återberättade det är det jävligt självklart att du inte ska behöva betala för allt de andra delade på.
Varför är det så självklart? Nog för att "allt är fixat, det är bara att hänga på!" mycket väl kan tolkas som "vi bjuder på allt", men det kan precis lika gärna betyda "sluta fåna dig och ta dig råd".
Citera
2015-08-30, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Varför är det så självklart? Nog för att "allt är fixat, det är bara att hänga på!" mycket väl kan tolkas som "vi bjuder på allt", men det kan precis lika gärna betyda "sluta fåna dig och ta dig råd".

TS säger ju att han förklarade sin ekonomiska situation, alltså att han verkligen inte hade pengar till detta. Vem fan säger då "allt är fixat, bara häng med" och menar "sluta fåna dig och ta dig råd"? Den personen är i så fall en jävla idiot som inte förtjänar en krona.

Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent

På vägen tillbaka börjar de diskutera ekonomin. De räknar hyrbil+soppa+tält+capingavgift+biljettkostnader+ta xiresor+bolaget och delar på 6, vilket blev runt 3000 per person. Nu, ett par dagar senare, undrar min vän var deras 3000kr är någonstans. Borde jag pröjsa? Från att "allt är fixat, bara att komma" till en fet faktura?

Det jag inte förstår här; på väg tillbaka så sa de alltså "alla betalar 3000 kr var". Vad sa du då, exakt?
Senast redigerad av URBANARTS89 2015-08-30 kl. 01:22.
Citera
2015-08-30, 02:32
Medlem
B´stards avatar
Kan tänka mig ett flertal scenarior:

1. Någon hade hoppat av kort tid innan resan, de ville snabbt hitta en "ersättare" att dela kostnaderna med, bara för att du sa att du blivit arbetslös så antar han knappast att din ekonomi är i kras, som om du inte verkligen sa rakt ut att du är pank så förstod han säkerligen inte det.

2. Du är arbetslös, de visste om det och ringde dig för att de tänkte att du hade tid att åka.

3. De är riktiga fittor och lät dig tro att du inte skulle behöva betala, så att du inte hoppade av - och sen räknar de kallt med att du inte skall försöka smita från notan.
Citera
2015-08-30, 02:48
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
TS säger ju att han förklarade sin ekonomiska situation, alltså att han verkligen inte hade pengar till detta. Vem fan säger då "allt är fixat, bara häng med" och menar "sluta fåna dig och ta dig råd"? Den personen är i så fall en jävla idiot som inte förtjänar en krona.
Jag känner inte TS, men däremot känner jag rätt många personer som ofta säger att de inte har råd med det och det, trots att det inte alls är sant. Personer som helt enkelt aldrig unnar sig någonting, utan prioriterar att lägga undan varenda krona till något sparande. Jag har varit ihop med personer som ofta sagt "nej, det är för dyrt" till att ta en bärs, trots att de tjänar betydligt mer än jag.

TS säger att hen förklarade sin ekonomiska situation. Vi har dock ingen aning om hur den förklaringen gick till. Det är rätt stor skillnad på "hmmm, jag känner mig lite fattig nu så jag får nog hoppa över" jämfört med "det hade varit skitkul, men jag har verkligen inga pengar alls". Berättade TS att hen blivit arbetslös?

Om jag hade varit TS kompis och den här diskussionen dykt upp hade jag stått för notan. Inget som helst snack, men fortfarande tycker jag att det är den som anser sig ha fått ett erbjudande att bevisa att det verkligen är så. Finns det tvivel får man fråga.
Citera
2015-08-30, 03:33
Medlem
Betala, och bryt därefter kontakten med de så kallade vännerna. Är man en vän och känner till någons svåra situation så kräver man inte något sådant. Vare sig man sagt att allt är betalt eller ej.
Citera
2015-08-30, 03:49
Medlem
Nordfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag känner inte TS, men däremot känner jag rätt många personer som ofta säger att de inte har råd med det och det, trots att det inte alls är sant. Personer som helt enkelt aldrig unnar sig någonting, utan prioriterar att lägga undan varenda krona till något sparande. Jag har varit ihop med personer som ofta sagt "nej, det är för dyrt" till att ta en bärs, trots att de tjänar betydligt mer än jag.

TS säger att hen förklarade sin ekonomiska situation. Vi har dock ingen aning om hur den förklaringen gick till. Det är rätt stor skillnad på "hmmm, jag känner mig lite fattig nu så jag får nog hoppa över" jämfört med "det hade varit skitkul, men jag har verkligen inga pengar alls". Berättade TS att hen blivit arbetslös?

Om jag hade varit TS kompis och den här diskussionen dykt upp hade jag stått för notan. Inget som helst snack, men fortfarande tycker jag att det är den som anser sig ha fått ett erbjudande att bevisa att det verkligen är så. Finns det tvivel får man fråga.
TS redogjorde ju redan i trådstarten att han förklarade sin ekonomiska sits. Självklart kan hela dialogen varit tvetydig ifrån båda hållen, det kan också vara väldigt svårt som utomstående att begrunda situationen då väldigt tydliga småsaker och indikationer kan avgöra huruvida det tolkas.

Sen tycker jag att det låter lite oförskämt ifall han nu formulerade sig "var e dom 3000" efter att TS har förklarat att han har det dåligt ställt ekonomiskt från första början. Andra personer i tråden har spekulerat kring huruvida det var ett medvetet val från början att få TS att tro att det bara var att hänga på fast det i själva verket handlade om att dra ner på personliga kostnader, det låter jag dock vara osagt.
Citera
2015-08-30, 08:50
Medlem
alienfins avatar
Du kan ju göra rätt för dig och betala sen när du har jobb.
Citera
2015-08-30, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Hej Flashback!

För ett tag sedan ringde en bekant till mig upp, vi snackade ett tag och sen frågade han om jag ville följa med på ett evenemang. Jag blev nyss arbetslös och förklarade min ekonomiska sits men han sa "allt är fixat, det är bara att hänga på!". Det här var ett evenemang som jag ville gå till så jag tog chansen, när man ändå blir bjuden (tänkte jag då). Mina polare har alla jobb och rätt bra med pengar.

Vi var 6 pers som åkte till evenemanget. Jag hade träffat alla innan och allt började bra. De hyrde en bil, åkte och köpte ett 6mannatält, massa bärs, så bar det iväg. Jag tackade flera gånger för att jag fick hänga på och de var bara glada att jag följde med. I och med att jag inte betalade för plattan bärs så tog jag bara 2 st (och gjorde liknande för allt, blir man bjuden så vräker man inte i sig).

Tydligen så var "eventet", förutom konserten vi skulle åka till också en helg på camping med utgång med massa taxi överallt. En hel-helg, dvs.

La ut runt 1200kr på resan (bärs, mat osv) vilket är ett relativt stort hål för nöjen i min budget.

På vägen tillbaka börjar de diskutera ekonomin. De räknar hyrbil+soppa+tält+capingavgift+biljettkostnader+ta xiresor+bolaget och delar på 6, vilket blev runt 3000 per person. Nu, ett par dagar senare, undrar min vän var deras 3000kr är någonstans. Borde jag pröjsa? Från att "allt är fixat, bara att komma" till en fet faktura?

Svenskaste tråden någonsin

Är det inte sånt här du ska ta med dina vänner direkt och förklara allting? Ni får ju göra upp någonting. Vi på flashback vet ju inte hur dina vänner är eller hur eran relation är.
Citera
2015-08-30, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nooben12
Svenskaste tråden någonsin

Är det inte sånt här du ska ta med dina vänner direkt och förklara allting? Ni får ju göra upp någonting. Vi på flashback vet ju inte hur dina vänner är eller hur eran relation är.

Japp! Vad säger dina polare när du snackar med dom?

Personligen tycker jag det låter som att du borde betala för hela kalaset. Har de inte UTRYCKLIGEN sagt att "vi bjuder på detta, du behöver inte betala!" så skulle jag tycka du är skyldig att betala för din del.
Om de säger "Allt är fixat, det är bara att hänga på" så tolkar jag det som att det har fixat biljetter, tält etc. och du behöver inte vara med och anstränga sig för att lösa dessa prylar. INTE som att du slipper att betala och OM du tror det så är det DITT ANSVAR att säkerställa att så är fallet INNAN Ni reser.
Ursäkter som att du tackade för att det var juste att du fick åka med är knappast(!!!) att säkerställa att du inte behövde betala. Är detta viktigt för dig (vilket det verkar vara!) får du tala klarspråk eller ta konsekvenserna! Likaså ursäkten om att de hade en biljett över, i.o.m. att du åkte med så använde du ju den biljetten och då får du ta kostnaden för den. De hade ju möjligtvis kunnat sälja den till någon annan, men oavsett så är det ju du som är ansvarig för att se till att detta är klart.
Citera
2015-08-30, 13:38
Medlem
Tilteds avatar
Att tolka "allt är fixat, bara att hänga på" som att dina vänner / bekanta avser betala för dig är väldigt naivt. Du kunde iaf frågat innan exakt vilka kostnader de tänkte stå för så att du visste ungefär vilken kostnad som ev kunde hamna på dig innan du tackade ja.

Jag tycker du ska betala din del och se detta som en läxa för framtiden .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in