2015-09-01, 08:45
  #6901
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag är som sagt övertygad om att vi alltid kommer ha köer så länge vi har ett pristak som ligger under vad marknaden är villig att betala.



Skulle det vara någon form av invändning mot det jag skrev, även om det skulle vara sant?


Ett förtydligande!
Citera
2015-09-01, 10:53
  #6902
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja det är synd att vi öppnat gränserna för MENA skräp jag håller med. Det har totalt saboterat marknaden. Marknadshyror hade inte löst det problemet på långa vägar då vi tar in för mycket på för kort tid.
"MENA skräp" är fortfarande inte skyldiga till "bostadsbristen". Den beror bland annat på att HGF har för mycket makt över hyressättningen. Vem tror du är intresserad av att bygga hyresrätter när man inte tillåts ta betalt för det? Då blir det bostadsrätter istället, som dessutom är en mycket billigare boendeform

Nya hyresrätter är för dyra för gemene man och efterfrågas bara av några få egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du är ju lika efterbliven som Gromph som på allvar jämför en hyreslägenhet med ett paket mjölk.

För mig som är lite nationalekonomiskt skolad så ser jag ingen skillnad på ett paket mjölk och en hyreslägenhet. Jag förstår inte heller varför det måste vara någon skillnad. Så fort man ska blanda in "rättigheter" (i praktiken rätt till låg hyra) till bostad, så blir det till slut "brist". Detta eftersom dessa billiga hyresrätter inte kommer att räcka till alla.

Marknaden kommer att ordna fram hyreslägenheter precis som ett paket mjölk om marknaden tilläts vara just en marknad. Men det vill inte kommunistiska hyresgästföreningen och vänsterpartierna/miljötalibanerna.

Ja till och med moderaterna har varit emot marknadshyror, trots att de egentligen nog allt är för. Marknadshyror är lika känsligt som ränteavdraget. Ingen vill ha det på sitt samvete helt enkelt. Och då blir det som det blir.

Men jag klagar inte. Jag blir rik i min bostadsrätt under tiden. Mycket just pga att marknaden inte fungerar som den ska.
Citera
2015-09-01, 11:25
  #6903
Medlem
Gefundenes Fs avatar
I den här tråden gör sig alla dummare än de är.

Vänsterpacket som inte har någonstans att bo tror att staten ska betala den åt dem alternativ ska de överta en billig bostad. Infantila stackare.

Högern, marknadsliberalerna, fastighetsägarintressena, de kör bara på med att om marknaden släpps fri så löser sig bostadsbristen direkt. Det är om möjligt ännu dummare.

Ingen låtsas om att 110 000 flyktingar och asylsnyltare och anhöriga till dem, varje år, är avgörande för tillgången på bostäder.
Citera
2015-09-01, 11:32
  #6904
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
I den här tråden gör sig alla dummare än de är.

Vänsterpacket som inte har någonstans att bo tror att staten ska betala den åt dem alternativ ska de överta en billig bostad. Infantila stackare.

Högern, marknadsliberalerna, fastighetsägarintressena, de kör bara på med att om marknaden släpps fri så löser sig bostadsbristen direkt. Det är om möjligt ännu dummare.

Ingen låtsas om att 110 000 flyktingar och asylsnyltare och anhöriga till dem, varje år, är avgörande för tillgången på bostäder.

Jag har sagt tidigare att jag inte förstår hur invandringsekvationen ska gå ihop eftersom jag utgår från att flyktingarna som kommer knappast kommer att kunna betala för sig.

Nya hyresrätter som lösning för dessa är totalt omöjligt utan att man chockhöjer skatterna.

Så fort politiker slänger sig med ord som "utmaning". Då vet man att det inte kommer att funka.
Citera
2015-09-01, 12:28
  #6905
Medlem
Blattarias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har sagt tidigare att jag inte förstår hur invandringsekvationen ska gå ihop eftersom jag utgår från att flyktingarna som kommer knappast kommer att kunna betala för sig.

Nya hyresrätter som lösning för dessa är totalt omöjligt utan att man chockhöjer skatterna.

Så fort politiker slänger sig med ord som "utmaning". Då vet man att det inte kommer att funka.

Nu är det så här att tanken är att det inte ska gå ihop.

Som borgerlig (och gammal liberal strateg) så har hela tiden detta varit målet, att med systemen själva kross dom. Det har liksom varit planen jämt, JÄMT och äntligen är vi nära.

Sossarna hakar på för dom vet att det finns absolut NOLL stöd för den politik som dom måste göra (enorma skattehöjningar) och småjusterar här och där bara för syns skull. Dom inser att dom är besegrade.

Räkna med följande:
  • Hyresreglering avskaffad
  • LAS avskaffad
  • Allmän sjukvård avskaffad
  • Allmän pension avskaffad
  • Staten kraftigt förminskad
  • Fri invandring
Citera
2015-09-01, 12:53
  #6906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune


För mig som är lite nationalekonomiskt skolad så ser jag ingen skillnad på ett paket mjölk och en hyreslägenhet. Jag förstår inte heller varför det måste vara någon skillnad. Så fort man ska blanda in "rättigheter" (i praktiken rätt till låg hyra) till bostad, så blir det till slut "brist". Detta eftersom dessa billiga hyresrätter inte kommer att räcka till alla.


Visst är Kurtan skolad. Åtskilliga år i Moderat Lekskoleungdom, Moderat Skolungdom
och Fria Moderata Studentförbundet har präglat honom och hans sätt att tänka, känna,
skriva och vara. Och framför allt ger han sig aldrig. Sista ordet är viktigt att få !

Kurtan ser inte skillnad på mjölk och hyreslägenheter. Möjligen gör han det på
mjölk och bostadsrätter. Eller kanske på bostadsrätter och maträtter. En sak som
är säker är dock att han inte är alldeles säker på huruvida han skall torka sig om
munnen eller stjärten när han skrivit sitt vanliga standardinlägg. Så för säkerhets
skuld torkar han sig om båda och kryddar inlägget med lite exkrementer. Det är
bäst så, tycker han. Hängslen och livrem och kanske ännu en säkerhetsanordning
så att han känna sig trygg. Och denna senare företeelse stavas BLÖJA !

Men hängslen och livrem är inte mycket märkligare än att Kurtan betalar avgift
för att stå i kö såväl hos SKB som i den kommunala kön. Och i den kommunala
kön ser han framför sig en stor lotterivinst : en hyreslägenhet som kan omvandlas
och ge honom skattefria inkomster utan någon större ansträngning. Åtminstone
torde inte jobbet med att ombilda vara hårdare än vad det är att producera så
många likalydande inlägg som han har gjort på FB under ett stort antal år !

Och, allvarligt talat, visst behöver Kurtan pengar. För hur skulle han hinna arbeta
i någon högre grad när han har sitt dagliga värv på nätet ? Så missunna inte den
stackaren miljonvinsten från den framtida ombildningen. Och observera samtidigt
hur lite han har att säga om denna ! Inte basunera ut saker och ting på gator och
torg i förväg utan först efter att det stora undret har skett !
__________________
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2015-09-01 kl. 12:57.
Citera
2015-09-01, 13:09
  #6907
Medlem
Om vi nu skall bli en smula mera seriösa så hölls faktiskt ett mindre evenemang i
Vitabergsparken på Södermalm i söndags som uppvärmning till Rickard Wolff lite
senare på kvällen. Alla partier i fullmäktige närvarade utom SD, vilket inte chefen
för Parkteatern, Sissela Kyle, syntes ledsen för. Inbjudan hade åtminstone gått ut
påstod hon.

Hur som helst, större delen av första halvan av debatten, ägnades åt den oerhört
viktiga frågan om bostäderna och makten över dessa. Joakim Larsson (m), en
man som kommer ack så nära begreppet "stiff upper lip" berömde sig av att ha
stärkt allmännyttan med massor av miljarder (via utförsäljningarna) och ROGERT
(s) replikerade att Joakim borde tipsa sina vänner inom näringslivet om hur man
konsoliderar företag genom att sälja ut dem. Många skratt men visst är det i det
stora hela en sorglig historia att det är så lätt att skänka bort allmän egendom.

Och att det på den borgerliga kanten, här och var, finns en 0vision vad gäller den
sociala bostadspolitiken råder det ingen tvekan om. Allmännyttan skulle minsann
inte ha någon gräddfil jämfört med andra aktörer tyckte Joakim Larsson. För vissa
är det viktigare att inte fel sorts bostäder byggs än att det alls byggs några. Han
blev väl mest motsagd av det unga kvinnliga borgarrådet från (v), Clara Lindblom.

https://www.facebook.com/events/327392437328817/

Av någon anledning sades inget om Joakim Larssons boende i hyreslägenhet i ett
av Södermalms bästa lägen. Hur stor är hans betalningsvilja egentligen månne ?
För nog är väl denne ideologiskt medvetne "yngling" en vän av marknadshyror ?
Citera
2015-09-01, 16:01
  #6908
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Om vi nu skall bli en smula mera seriösa så hölls faktiskt ett mindre evenemang i
Vitabergsparken på Södermalm i söndags som uppvärmning till Rickard Wolff lite
senare på kvällen. Alla partier i fullmäktige närvarade utom SD, vilket inte chefen
för Parkteatern, Sissela Kyle, syntes ledsen för. Inbjudan hade åtminstone gått ut
påstod hon.
Finns det någon film på spektalklet?

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Hur som helst, större delen av första halvan av debatten, ägnades åt den oerhört
viktiga frågan om bostäderna och makten över dessa. Joakim Larsson (m), en
man som kommer ack så nära begreppet "stiff upper lip" berömde sig av att ha
stärkt allmännyttan med massor av miljarder (via utförsäljningarna) och ROGERT
(s) replikerade att Joakim borde tipsa sina vänner inom näringslivet om hur man
konsoliderar företag genom att sälja ut dem.
Ja det är ju inte så konstigt att allmännyttan sålts ut. Så går det när man sätter pristak på hyror. Det är bara en tidsfråga innan allt är sålt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Många skratt men visst är det i det
stora hela en sorglig historia att det är så lätt att skänka bort allmän egendom.
att skänka bort allmän egendom får man sitta på kåken för. Det har alltså inte skett, utom möjligen i den fantasi.

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Och att det på den borgerliga kanten, här och var, finns en 0vision vad gäller den
sociala bostadspolitiken råder det ingen tvekan om.
Men vad ska pengarna till bostäder komma ifrån annars? Pengar växer inte på träd och sälja ut kan vara det minst dåliga alternativet om man behöver pengar till att bygga nytt för. Bostäderna är inte borta och de som köpt krigar inte med andra i kön längre.

De hade troligtvis ändå inte flyttat från sin subventionerade hyresrätt iaf. Kanske möjligen bytt med någon annan i klubben för inbördes beundran.

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Allmännyttan skulle minsann
inte ha någon gräddfil jämfört med andra aktörer tyckte Joakim Larsson.
Nä och varför ska allmännyttan ha det? Allmännyttan är inte för alla. Det är en intresse klubb för några få.

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
För vissa
är det viktigare att inte fel sorts bostäder byggs än att det alls byggs några.
Skulle en moderat vara emot att det byggs hyresrätter? Det tror jag knappast. Däremot är det så att hyresrätten i nyproduktionsform är jättedyr och inget för person mer taskig inkomst. Snarare för en begränsad del av befolkningen. För rika pensionärer är hyresrätten perfekt som exempel, då de kan frigöra kapital en gång för alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Han
blev väl mest motsagd av det unga kvinnliga borgarrådet från (v), Clara Lindblom.
Huua. En av vänsterns värsta skator. Riktig pajasvarning på henne. Har du något klipp på den debatten?

Här kan man se på stollen: https://www.youtube.com/watch?v=67xqr-e0svU

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Av någon anledning sades inget om Joakim Larssons boende i hyreslägenhet i ett
av Södermalms bästa lägen.
Du missunnar väl inte Joakim Larsson att bo billigt? I annat fall är du välkommen att joina min klubb mot reor.

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Hur stor är hans betalningsvilja egentligen månne ?
För nog är väl denne ideologiskt medvetne "yngling" en vän av marknadshyror ?

Hade vi haft marknadshyror hade man inte behövt köa för att få hans lägenhet. Och han hade fått betala vad det kostar att bo där. Men det är ju du emot förstås? Och då blir det socialistiska bajskorvar till middag som vanligt.
Citera
2015-09-01, 16:31
  #6909
Medlem
kurt-sunes avatar
Här kommer lite mer rimliga idéer på lösningar av bostadskrisen än socialistiskt drömmande som inte fungerar i praktiken.

http://www.svd.se/dyra-hyresratter-loser-inte-bokrisen
Citera
2015-09-01, 19:46
  #6910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Vad är hindret? Brist på byggarbetare? Kapital? Varför går det inte att bygga nytt i Sverige?

Klart det går. Ovilja att bygga är en del av det. Bygger man bort bristen sjunker bostäder i värde och med tanke på hur belånade folk är och hur mycket de använder sina bostäder som investeringar så kan du ju räkna ut själv vad som händer.
Kapital finns, men det går till invandringen.
Det går inte bygga nytt för vi har idioter som Kurt-Sune och Gromph som gråter blod om staten bygger bostäder för skattepengar.
Citera
2015-09-01, 19:48
  #6911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag är som sagt övertygad om att vi alltid kommer ha köer så länge vi har ett pristak som ligger under vad marknaden är villig att betala.

Varför står det isf bostäder tomma vid nybyggen där priset är vad sådana som du kallar "vad marknaden vill betala" ? Nej alla nybyggen blir inte fulla direkt även om de har kort kötid och det har du redan fått en förklaring av Gefund.
Citera
2015-09-01, 19:50
  #6912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har sagt tidigare att jag inte förstår hur invandringsekvationen ska gå ihop eftersom jag utgår från att flyktingarna som kommer knappast kommer att kunna betala för sig.

Det är för att du är ignorant och efterbliven. Migrationsverket och Soc går in och betalar åt dom. Och ja invandrare har andra regler än svenskar när det kommer till bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in