2015-09-01, 22:37
Bannlyst
Tydligen var det inte kniv. Han som hittade henne hade tagits ur tjänst, chockad.

Ingen förutom jag som ser en likhet med andra joggingspår attacker med en man med målat ansikte? Finns det någon tråd om den? Kan denna galning varit på besök i Väsby eller uppvuxen där, känner till området och tillräckligt bekväm för att mörda för första gången för han är ju tydligen ostraffad.

Dom har väl topsat hela Väsbys tänkbara nu, så han bor nog inte där..
Citera
2015-09-01, 22:37
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Din sifferexercis ger jag inte mycket för. Det stämmer helt enkelt inte att personer av annat ursprung än svenskt "dominerar överfall/överfallsvåldtäkter fullständigt".

Däremot är ju GM inte tidigare straffad i Sverige, och en person som gör något så här allvarligt har sannolikt något annat i bagaget. Vidare verkar han inte tipsats om innan. Det är ju omständigheter som i någon mening stärker sannolikheten att GM är från ett annat land.

Å andra sidan är området det skedde i ett ganska vitt område, och GM torde vara bekant med joggingspåret. Det är omständigheter som stärker misstankarna för att GM har svensk bakgrund.

Oavsett vilket så är GM:s ursprung tämligen ointressant.
Statistiskt sett är gärningsmannen utlännining eller icke etnisk svensk i varje fall vara sig du vill eller inte då dessa dominerar fullständigt då det gäller den här typen av brott, utomhus överfall/överfallsvåldtäkter på flickor och kvinnor.
Vad är det du inte begriper? Behöver jag förklara ännu tydligare för kommunisten?
Citera
2015-09-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag tycker nu man bör topsa alla otopsade män mellan 18-45 i Upplands Väsby som är skrivna ensamma på en adress för att minska urvalet för topsning. Tror det är större chans att en gärningsman är en enstöringsstyp än någon som lever i ett förhållande. Dessutom är det större chans att det är en man och det borde också vara en större chans att han är yngre än äldre.

Polisen har gjort en gärningsmannaprofil och de använder säkert den för att topsa rätt typ av personer. Det är inte säkert att det är någon ung person som bor ensam. Med tanke på tidpunkten kan det mycket väl vara någon med ett vanligt arbete. Det är möjligt att det är en till synes vanlig familjefar som har utfört det. Det finns många exempel på serievåldtäktsmän och seriemördare som är gifta och har barn.

Fast jag utgår från att polisen har tillräckligt med information för att bilda sig en ganska god uppfattning om gärningsmannen.
Citera
2015-09-01, 22:44
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Polisen har gjort en gärningsmannaprofil och de använder säkert den för att topsa rätt typ av personer. Det är inte säkert att det är någon ung person som bor ensam. Med tanke på tidpunkten kan det mycket väl vara någon med ett vanligt arbete. Det är möjligt att det är en till synes vanlig familjefar som har utfört det. Det finns många exempel på serievåldtäktsmän och seriemördare som är gifta och har barn.

Fast jag utgår från att polisen har tillräckligt med information för att bilda sig en ganska god uppfattning om gärningsmannen.

Fast med 7 % ( kan vara fel siffra men hög är den inte) uppklarande så verkar det mer som om polisen fixar:
1. Gärningsmannen kommer in och anmäler sig själv
2. Gärningsmannen påträffas på plats.
3... Kommer inte på fler eftersom när det är vittnen enbart och brottsoffret överlever så brukar gärningsmannen motanmäla och då blir det ord mot ord. Då kommer GM undan eftersom det finns en liten chans att han inte ljuger...eller bara stod brevid och sprutade lite säd i ansiktet på tösen...
Citera
2015-09-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ja visst, det kan väl kanske vara värt att fråga – kanske. Men jag betvivlar att det kommer ge så mycket. IJ verkar inte heller varit särskilt aktiv, om man spanar igenom deras Facebook-sida ser jag inget spår av henne.

Hon har gillat ganska många av deras inlägg de första året/åren, men hon verkar inte ha varit så engagerad på senare år.
Citera
2015-09-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I CSI tar det minuter. Men även om det tar timmar att ta fram en DNA-profil, så blir det veckor med 350 stycken.

Kan du inte bara sluta skriva om DNA när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om? Du motbevisas gång på gång och låtsas som ingenting.

Att matcha DNA från de topsade mot gärningsmannens tar inte veckor.

Notera - matcha. För vad fan ska polisen med profiler på topsningarna till? De vet ju hur personen som de topsat ser ut.

Vad det var tal om var att få en uppfattning om hur GM ser ut (bland annat) genom att göra en profil utifrån DNA.
Citera
2015-09-01, 22:59
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dima
Kan du inte bara sluta skriva om DNA när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om? Du motbevisas gång på gång och låtsas som ingenting.

Notera - matcha. För vad fan ska polisen med profiler på topsningarna till? De vet ju hur personen som de topsat ser ut.

Vad det var tal om var att få en uppfattning om hur GM ser ut (bland annat) genom att göra en profil utifrån DNA.

För 5-6 år sedan tog matchningen 3-4 timmar:

"The entire process from taking the sample from a suspect, to database compatible DNA profile production can currently be achieved in less than 4 h. By integrating such an instrument and microfluidic cartridge with the forensic process, we believe it will be possible in the near future to process a DNA sample taken from an individual in police custody and compare the profile with the DNA profiles held on a DNA Database in as little as 3 h."

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ac101355r?tokenDomain=presspac&tokenAccess=presspa c&forwardService=showFullText&journalCode=ancham
Citera
2015-09-01, 22:59
Medlem
infidels avatar
Citat:
Här förlitar jag mig mer på en professor i molekylärbiologi och som forskat i genetik och genomik, än på er:

Från Aftonbladet:
Citat:
Över 350 män har hittills ”topsats”, och nu tillämpar man även geografisk profilering för att försöka begränsa området där man söker efter den misstänkte.

Tydligen håller polisen på med att försöka rasbestämma GMs DNA trots att Professorn sade att det var omöjligt. Ju mer DNA de hittar desto större sannolikhet att de får fram något som är närliggande det rätta svaret. Är det från sperma de har DNA, så lär de få en nära träff. Är det DNA-fragment från en mjällflaga så ser det inte lika bra ut.

Sedan angående det här med blind tro på auktoriteter: Sverige är så djupt och genomgående korrumperat av kulturmarxismen att det inte längre finns några oberoende svenska auktoriteter utan alla sådana kan kategoriseras som politiska kommissarier med propaganda som främsta arbetsuppgift. Vill man ha sanningen får man gå utomlands. Den svenska offentliga lögnen är lika stor som Sovjetunionens en gång var.

Jag tror att bristen på topsträffar ökar sannolikheten att det rör sig om en transient (läs "utlänning") individ som passerat genom området av okänt skäl och begick brottet på impuls. Isåfall har han haft med sig sin egen mobil från utlandet och har i Sverige köpt ett kontantkort. Polisen har därmed inget annat spår efter honom än en okänd mobil som åker runt mellan olika mobilceller. De vet inte heller om att det är GMs mobil utan bara att mobilen varit i en relevant mobilcell vid den aktuella tidpunkten.
Citera
2015-09-01, 23:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Ny rubrik //Mod
Citera
2015-09-01, 23:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Statistiskt sett är gärningsmannen utlännining eller icke etnisk svensk i varje fall vara sig du vill eller inte då dessa dominerar fullständigt då det gäller den här typen av brott, utomhus överfall/överfallsvåldtäkter på flickor och kvinnor.
Vad är det du inte begriper? Behöver jag förklara ännu tydligare för kommunisten?

Jag menar att du har fel i din föresats om fullständig dominans. Dessutom har du fel i din slutsats, då du inte rakt av kan applicera statistik på ett enskilt fall, du måste ta hänsyn till de faktiska omständigheterna.
Citera
2015-09-01, 23:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dima

Att matcha profilerna går fort, men det tar tid, timmar, att göra en profil från en topsning. Och timmar x 350 är veckor.
Citera
2015-09-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Man ja och med minst 90% säkerhet också utlänning då dessa dominerar överfall/överfallsvåldtäkter fullständigt i dagens Sverige.
Asylboenden, flyktingförläggningar osv. bör vara högprioriterade att söka efter en potentiell GM.
Profilen bör vara man, utlänning ca: 18-40 år.

Sett till statistiken så har du helt rätt. Bland det först jag gjorde var att kolla asylboende. Det finns ett på Löwenströmska ett par km bort, dock andra sidan vägen, järnvägen. Det borde vara prio1 att topsa där (vilket jag skrev tidigt i tråden) men jag tror inte att polisen vågar. Det är inte gångbart i dagens PK-Sverige.

Fast ju mer jag läser om detta fallet, dess mer får jag känslan av att detta var ett välplanerat dåd av någon som hade uppsikt över området och visste att ingen skulle dyka upp på ett par min efter överfallet. GM verkar också att ha tagit sig dit och försvunnit obemärkt och troligen inte ha haft med sig sin mobil. Det talar för att det kan vara en svensk som ligger bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in