Citat:
Ursprungligen postat av
Spionorganisation
Har tidigare läst att det kostar någon tusenlapp att genomföra ett DNA-prov. Du föreslår att polisen ska topsa tusentals män i området. Kostnaden skulle bli flera miljoner. Jag är långt ifrån övertygad om att ett olöst mord ska få kosta så mycket att lösa.
Okej, så vad är ditt förslag? Att de sitter och väntar och hoppas på att få in tips? Jag är rätt säker på att polisen har
ingenting att gå på.
Sedan är det ju inte säkert att flera tusen måste topsas. Man får ju börja med att gräva sig utåt – GM är mer sannolikt en ensamstående man i 25-årsåldern, med låg inkomst och som varit i kontakt med sociala myndigheter eller vård på något sätt (vet dock inte om det sistnämnda är något polisen kan söka på), än en familjefar i 45-årsåldern med ett ordnat liv och jobb (om man inte får in något tips som talar för att det faktiskt är en sådan, likt Hagamannen).
Om man topsar utan reell grund i form av tips är det alltså mer sannolikt att GM är nummer 250 som topsas, än nummer 2 500. Å andra sidan så är det ju inte säkert att han hittas ens om man topsar flera tusen.
Samtidigt vet jag inte om flera miljoner behöver vara så mycket, om det är vad som behövs för att lösa mordet. Risken är nog också betydande att GM kommer att slå till igen.
Å andra sidan bör det betonas att även om man skulle topsa hela Upplands Väsbys manliga befolkning så är det inte alls säkert att man hittar rätt för det. GM kan bo i en annan kommun (eller land) eller rent utav tagit livet av sig.