2015-09-01, 22:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det handlar inte enkom om detta fall! Däremot har detta fallet öppnat ögonen för hur rättsosäkert rättsläkare och polis/åklagare beter sig. Vem hade trott det innan att dödsdatum konfirmeras per telefon istället för i en rapport men det kanske är vardagsmat för dig.
Jag tror att de flesta har som har någorlunda kvalificerade jobb och har skrivit rapporter någon gång har råkat ut för att chefen har varit missnöjd.

- Du måste komma fram med något på den här detaljen.
- Jag kan inte, jag vet inte.
- Du måste komma med en gissning åtminstone.
- Ok, 7 juni, men jag är mycket osäker.
- Tack.

Varefter chefen sprider: 7 juni är det.
2015-09-01, 22:50
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Ok, så nu backar vi undan, när det bränner vid? Du som ändå har nåt lite status under perioden i Lisafallet på FB, du duckar när det drar ihop sig? Trodde dig om mer faktiskt.

Inte illa ment.

Jag har ofta sagt i mina samband med mina "bedömningar" att jag vill invänta FUP det gäller alltifrån DNA:ats betydelse till AJ:s vittnesmål till dödstidpunkt osv. Sen kan man uttala sig lite på ytan och ibland ifrån egna erfarenheter men vill man göra en adekvat bedömning krävs adekvat underlag och den uppfattningen har jag haft genomgående i denna tråd.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-09-01 kl. 23:12.
2015-09-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag har aldrig påstått att rättsläkaren gått med på någon konspiration med åklagaren.

Det som jag misstänker kan ha hänt är att rättsläkaren i den slutliga skriftliga obduktionsrapporten, har angivit dödstidspunkten till att vara mellan den 7 och 12 Juli.
Härefter har åklagaren kontaktat rättsläkaren och förklarat/framvisat info (som åklagaren tolkat förhållandesvis fritt) från sin utredning som (enbart) stödjer att Lisa dog den 7 Juni och rättsläkaren har känt sig överbevisad och på denna bakgrund, i god tro, ändrat dödstidspunkten til den 7 Juni.

Han var väl bara sagt sannolikt 7 juni, att hon dog mellan 7 och 12 är vi helt säkra på.
2015-09-01, 22:52
Medlem
valleros avatar
Citat:
Mitt fetande.

Jag postade ett inlägg, en teori, om detta den 7 Juli:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
OK. Du var på tidigt på samma linje. Men jag tror inte polisen har resurser att dölja ett brottsförlopp som ska upp i rätten, även om de vill det. Nu hoppas väl vi båda att LH inte plågades. Det blir annorlunda om detaljer inte kommer fram i Fupen. Eller att det inte blir någon Fup. Men så kommer det inte att bli.
2015-09-01, 22:53
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att rättsläkaren gått med på någon konspiration med åklagaren.

Det som jag misstänker kan ha hänt är att rättsläkaren i den slutliga skriftliga obduktionsrapporten, har angivit dödstidspunkten till att vara mellan den 7 och 12 Juli.
Härefter har åklagaren kontaktat rättsläkaren och förklarat/framvisat info (som åklagaren tolkat förhållandesvis fritt) från sin utredning som (enbart) stödjer att Lisa dog den 7 Juni och rättsläkaren har känt sig överbevisad och på denna bakgrund, i god tro, ändrat dödstidspunkten til den 7 Juni.

Fair enough men en rättsläkare som agerar så är åtminstone proffesionellt korrupt i min mening, i sådana har viktiga saker ska man inte låta sig övertygas. Men om så varit fallet vet jag inte, min erfarenhet säger att det inte är sannolikt och att det finns en professionell förklaring men jag kan givetvis inte veta säkert utan allt tillgängligt material.
2015-09-01, 22:55
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
+ Fynden har hittats på samma ställe som kroppen hittades
+ Uppemot tio olika DNA har hittats, vissa från okända donatorer, andra från personer som ofta rör sig i omgivningen och har identiferats.
+ Det rör sig enbart om mycket små mängder DNA/källan är en mikroskopisk besudling

Vad ska du ha din töntlista till? Vad försöker du åstadkomma?
Blir nyfiken. Hur vet du att DNA-fynden hittats på samma ställen som kroppen? Att uppemot tio olika DNA har hittats? Att det rör sig om mikroskopisk besudling?
Var är källor till denna specialkunskap?
2015-09-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tror att de flesta har som har någorlunda kvalificerade jobb och har skrivit rapporter någon gång har råkat ut för att chefen har varit missnöjd.

- Du måste komma fram med något på den här detaljen.
- Jag kan inte, jag vet inte.
- Du måste komma med en gissning åtminstone.
- Ok, 7 juni, men jag är mycket osäker.
- Tack.

Varefter chefen sprider: 7 juni är det.
Känns igen. Dock har jag aldrig ställt upp på sådant, inopportun som jag är. Vid ett viktigt tillfälle svarade jag chefen att han i så fall fick skriva rapporten själv och i eget namn (vilket han gjorde !). Förhoppningsvis har rättsläkaren integritet och åklagaren heder. Som lekman tycker jag inte att det är så uppseendeväckande om ett koncept till en Slutlig rapport har rubriken "Slutlig rapport". Jag föreställer mig att den version som föreläggs rätten per definition är den slutliga rapporten. Halten och genuiniteten är det sedan rättens och advokatens sak att pröva.
2015-09-01, 23:05
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:

Vilket inte bara vore brottsligt utan fatalt för hela rättsväsendet! God tro, har inget med et sådant förfarande att göra.
2015-09-01, 23:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det tror jag är bekräftat: tillhörigheter

Det är en trolig tolkning, men jag väljer att vara lite försiktig här. Tillhörigheter används oftast i plural även när man menar en enda. ("Det är en av hennes tillhörigheter")

Citat:

Dream on, nå visst skulle allt detta vara väldigt komprometterande. Men nog borde det väl finnas annat DNA på Lisa eller föremål, t.ex. arbetskamraternas? Spännande vore också om det fanns okänt DNA.

om fynd på flera ställen, avsaknad av andra personers DNA och DNA som inte bara kommer från mikroskopiska besudlingar - mitt fetade

Jag vet inte varför någon av dessa tre skulle vara så osannolika, du får förklara?

Det här med att saker som ev. varit inne i boden på Martorp nästan per automatik skulle vara kontaminerade med DNA från personer som vistats i boden är mig veterligen bara en trådsanning. DNA kan avsättas ganska lätt från en person - det tror jag vi alla vet. Men här snackar vi om besudling i två led och där måste sannolikheten rimligen vara lägre. Om någon t ex lägger hänger en tröja över en av mina köksstolar i några minuter - kan vi då räkna med att det är troligt att identifierbart DNA från mig, nån av mina ungar hamnar på den???.

Skulle vara intressant med ett utlåtande från Hamilkar här.

Angående okänt DNA. Visst - men sitter inte försvaret i en lite besvärlig sits i så fall. Om man å ena sidan hävdar att DNA så lätt avsetts att alla spår från MGM kan vara kontamineringar så säger ju inte okänt DNA något heller - det kan ju också vara kontamineringar från vem som helst - kanske en kund som gav Lisa pengar i handen sista dagen på caféet?

Citat:

Jag skulle säga att åklagarens förnekande av att ha menat det, talar för att du kan stryka detta från listan.

Gissa på du. Störst bevisvärde i din lilla lista skulle kanske vara om DNA var hittat på flera ställen?

Hur formulerade sig egentligen åklagaren vid respektive tillfälle - kan du länka källa?

Svårt att värdera inbördes styrka. Men DNA som kan knytas till kroppen + DNA på något fynd ute i terrängen tillsammans med att ett fynd är avsatt i blod tror jag blir i princip omöjligt för NB och hans advokat att snacka sig ur.
2015-09-01, 23:07
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag har ofta sagt i mina samband med mina "bedömningar" att jag vill invänta FUP det gäller alltifrån DNA:ats betydelse till Arne Jönssons vittnesmål till dödstidpunkt osv. Sen kan man uttala sig lite på ytan och ibland ifrån egna erfarenheter men vill man göra en adekvat bedömning krävs adekvat underlag och den uppfattningen har jag haft genomgående i denna tråd.
Men då kan vi väl lika gärna invänta domen? Det är ju ändå där vi får veta vem som är skyldig. Och då kan vi lägga ner Flaschback.
2015-09-01, 23:11
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men då kan vi väl lika gärna invänta domen? Det är ju ändå där vi får veta vem som är skyldig. Och då kan vi lägga ner Flaschback.

Vissa diskussioner går att ha utan allt material men ibland måste man invänta det ja.
2015-09-01, 23:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
OK. Du var på tidigt på samma linje. Men jag tror inte polisen har resurser att dölja ett brottsförlopp som ska upp i rätten, även om de vill det. Nu hoppas väl vi båda att LH inte plågades. Det blir annorlunda om detaljer inte kommer fram i Fupen. Eller att det inte blir någon Fup. Men så kommer det inte att bli.

Så klar jag hoppas att LH inte plågades.
Dessutom hoppas jag enbart på att Lisa's mördare hittas och döms hårt, och det gäller förstås också om det visar sig att MGM är GM, men då måste ett erkännande eller säkra bevis dyka upp.
Tror fortfarande inte att rätt man sitter häktad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in