2015-09-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Eftersom du har den inställningen du har till detta fallet så kan du ju uppenbart inte ta till dig när någon försöker förklara med tydlighet tillit till att det här sköts ordentligt.
Om NB blir dömd, själv som GM, kommer du fortsätta tro att det egentligen är någon annan och att det begåtts stora fel i detta fallet?

Enligt dig är alltså "skötts ordentligt" att rättsläkare i Sverige inte anger dödsdatum i slutlig rapport utan det rings om det. Du är nöjd med den ordningen. Vi andra som är vana vid ett annat Myndighetssverige är inte det.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-01 kl. 22:24.
2015-09-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solaminist
En sak som jag tycker är intressant är att NB fortsätter att mena att han aldrig träffat LH. Om man hittat DNA på hennes kropp eller på de kläder hon hade på sig när man fann henne så får han väldigt svårt att förklara sig. Jag ser det som att det finns bara två alternativ:
1. Han ljuger och är skyldig och korkad.
2. Han talar sanning och är oskyldig.

Fast nu behöver han ju inte förklara sig, bevisningen ligger ju på åklagaren, kan inte han redogöra på ett adekvat sätt hur överföringen gått till så faller liksom den bevisningen utan att MGM behövt säga ett knyst.
2015-09-01, 22:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har du något specifikt indirekt bevis i åtanke, eller vill du föra en vatchareeyadiskussion här?

Jag tog ju ett exempel i meningen under?

Du läser inte ens mina poster ordentligt. Du letar bara efter nån detalj att slå ner på och sen postar du en oneliner eller next-to-oneliner i tron att du ska plocka poäng. Du tror inte att tråden börjar tröttna på din lilla crush på mig?
2015-09-01, 22:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det kom ju verkligen från rätt person - gissningarnas (förklädda till "alternativ till åklagarens hypotes") okrönta dragqueen

Jag har gjort en gissning i slutet - Posten i övrigt är en analys av vilka faktorer som kan förväntas öka bevisvärdet av DNA-fynden. Du är välkommen att argumentera för eller emot detta.

Jag håller inte med om hopslagningen: DNA från olika källor kan ha avsatts på samma föremål. Det är två skilda omständigheter och bör därför presenteras som sådana. Inte för att de ökar eller minskar bevisvärdet utan för att det blir tydligare.
Så det är en gissning att punkt 1 och 2 är olika bevispunkter.

Jag har tagit mig friheten att modifiera din lista.
+ Flera fynd av DNA har gjorts (BEKRÄFTAT), vilket framgår av nästa punkt.
+ Fynden har avsatts på olika föremål.
+ Fynden har hittats på samma ställe som kroppen hittades
+ Uppemot tio olika DNA har hittats, vissa från okända donatorer, andra från personer som ofta rör sig i omgivningen och har identiferats.
+ Det rör sig enbart om mycket små mängder DNA/källan är en mikroskopisk besudling
+ DNA kommer från olika källor, t ex blod, saliv (BEKRÄFTAT - en källa är blod)
+ Det finns inget främmande, annat än Lisas eget, DNA på kroppen.

Vad ska du ha din töntlista till? Vad försöker du åstadkomma?
2015-09-01, 22:28
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ok, nu räcker det. Jag har också bidragit till drevet mot Theforeigner men det har gått väl långt och överstyr nu. Ok, att konspirationstanken som hen framhållit är väl magstark, men en sak är ändå sann: Det var en osäker uppgift om Lisas dödstidpunkt i det slutliga obduktionsprotokollet, 7-12 juni. Att nu ett mer preciserat datum anges är värt att granska i sömmarna oavsett. "Sannolikt 7 juni" är vad som gäller nu alltså. Uppenbarligen har rättsläkarna haft problem med saken och man kan undra varför. Diskussionen borde handla mer om det istället för allt tjafs som har varit.

Jag ska ge mig på ett försök till förklaring av hur det skulle kunna vara, lite våghalsigt eftersom jag inte alls är expert på sånt här.
1. Man vet dödsorsak, t.ex. ett slag i huvudet med trubbigt föremål. Skadan är dödlig, men inte nödvändigtvis direkt dödande, det kan ta flera dagar.
2. Maginnehåll visar att hon ätit 4-6 timmar innan dödens inträde men säger ingenting om när det hände.
3. Rättsentomologens rapport visar att fluglarverna var högst 1 dygn gamla. Det kan bero på att hon förvarats skyddande.
4. Tecken finns på att hon varit frysförvarad, men inte hur länge. Kroppstemperatur ger då ingen fingervisning.

Det blir då en öppen fråga om när hon egentligen dog och i ett slutgiltigt, vetenskapligt underbyggt protokoll kan man inte skriva under på något annat än 7-12 juni.
Men om rättsläkaren får kompletterande information från utredarna om sådant de vet har hänt, kan hen dra vidare slutsatser. Om det visar sig t.ex. att Lisa inte har blivit hanterad på några särskilda sätt, kan det leda till att hon "sannolikt" dog tämligen direkt, eller varje fall den 7 juni. Alltså, om man kan påvisa, av andra utredningstekniska skäl, att hon inte hållits fången levande o.s.v.

Frysförvarad, de ska haft henne i en frysbox i flera dagar alltså ?
2015-09-01, 22:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Undrar om det kan komma upp lite annat DNA här?

SL:
Citat:
– Vi inväntar, som vi sagt tidigare, den slutliga skriftliga rapporten från Nationellt forensiskt center gällande alla gjorda dna-analyser bland annat.

http://www.mariestadstidningen.se/skaraborg/2015/09/01/mordades-troligen-samma-dag-som?refresh=true

Eller redovisas inte alltid sådant, i så fall?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vem har skrivit det? Det är din konspiratoriska tolkning.
Vi andra bör veta att den viktiga uppgiften om dödsdatum inte behöver stå i en slutlig rättsläkarrapport utan det ringer åklagare/polis för att få reda på.
Det är en ordning som du som rättsväsendets representant tycker är ok i rättsstaten Sverige eftersom du slår ifrån dig alla frågor. Det är också något vi bör betänka.

Det viktiga är väl att det finns innan åtal väcks? Vidare så har vi domare i flera instanser och advokater som säkerligen kommer syna om det begåtts några oegentligheter. Det är en rättsstat som Sverige.

I övrigt föranleddes min andra kommentar av ett användare skrev att det är skumt att läkaren ändrar rapporten efter samtal med åklagaren, det lät då som de skulle varit överens om att osant intyga dödsdatumet.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-09-01 kl. 22:32.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tog ju ett exempel i meningen under?

Du läser inte ens mina poster ordentligt. Du letar bara efter nån detalj att slå ner på och sen postar du en oneliner eller next-to-oneliner i tron att du ska plocka poäng. Du tror inte att tråden börjar tröttna på din lilla crush på mig?
Jag uppfattade inte meningen efter som från vatchareeyafallet, utan en gissning från detta fall. Vad är det för fiber i vatchareeyafallet du är ute efter? En fiber hittades på Vatchareeyas kropp, och det gick inte att knyta någonstans.
2015-09-01, 22:31
Medlem
Först "hintas" om att Lars Flum Johansson nu har en eventuellt fjärde man som är intressant i utredningen. Strax efter kommer den på underliga vägar uppdykande uppgiften om att dödsdatum plötsligt är fastställt via någon sorts internt telefonmöte. Det är inte första gången i denna famösa utredningen som två tidsmässiga uppgifter dyker upp efter varandra som "styrker" Lars Flums och Lars Ludds hypoteser om att rätt MGM är häktad.
Detta börjar framstå som mer och mer genomskinligt. Om de litar vad de gör - varför detta rävspel?
Senast redigerad av nopomil 2015-09-01 kl. 22:40.
2015-09-01, 22:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Först "hintas" om att Lars Flum Johansson nu har en eventuellt fjärde man som är intressant i utredningen. Strax efter kommer den på underliga vägar uppdykande uppgiften om att dödsdatum plötsligt är fastställt via någon sorts internt telefonmöte. Det är inte första gången i denna famösa utredningen som två tidsmässiga uppgifter dyker upp efter varandra som "styrker" Lars Flums och Lars Ludds hypoteser om att rätt MGM är häktad.
Detta börjar mer och mer genomskinligt. Om de litar vad de gör - varför detta rävspel?
Åklagaren ville pressa ett datum ur rättsläkaren, för att säkerställa att NB inte har alibi. Rättsläkaren har svarat med ett troligt datum, och åklagaren är nöjd. Men vi får se om advokaten pressar fram hur troligt detta datum är.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Håller med om att svårigheten i att befästa tidpunkt kan ha olika förklaringar. En icke namngiven orsak till detta är att det definitivt försvårar för polisen om det skulle visa sig LH var i livet under perioden när man visste hon var försvunnen och bortförd. Det skulle lägga ett starkt negativt fokus på polisens arbetsinsatser under de första dygnen. Nu tror jag inte så varit fallet (eller bara hoppas jag?). Men det skulle onekligen inte se bra ut för polisen om LH var levande ett dygn eller mer efter försvinnandet.

Mitt fetande.

Jag postade ett inlägg, en teori, om detta den 7 Juli:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Frysförvarad, de ska haft henne i en frysbox i flera dagar alltså ?

Nej, inte alls nödvändigtvis. Det var bara ett exempel på hur kroppstemperatur kan sättas ur spel som indikator på hur länge någon har varit död. Alla mina exempel är endast hypoteser som ska beskriva hur svårt det kan vara att fastställa dödstidpunkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in