Citat:
Naturligtvis användes existerande platser som detta av praktiska skäl utan att för den skull vara krigsplacerade.
Däremot hade många skolor andra funktioner, tänk på alla skyddsrum som fanns under 50-talsskolor. Många med klassrum med vattenkranar och osedvanligt breda korridorer och dörrar.
Jag skulle tex infinna mig vid en skola vid mobilisering, och jag kan garantera att jag inte skulle vara där för mina pedagogiska kunskaper utan att för att forslas vidare till mitt mobförråd som låg ute i terrängen.
Däremot hade många skolor andra funktioner, tänk på alla skyddsrum som fanns under 50-talsskolor. Många med klassrum med vattenkranar och osedvanligt breda korridorer och dörrar.
Jag skulle tex infinna mig vid en skola vid mobilisering, och jag kan garantera att jag inte skulle vara där för mina pedagogiska kunskaper utan att för att forslas vidare till mitt mobförråd som låg ute i terrängen.
Jo, jag gick själv i en skola med tjocka betongväggar, handfat och vattenkran i varje klassrum, gigantiskt stor källare i två plan och en bred port in till källaren (bred nog att köra in en skåpbil eller kanske en mindre lastbil). Källarporten var placerad så att den var vänd bort från stadskärnan och det stora industriområdet i stan där jag växte upp.
Skolgården var en gigantisk asfaltsplan, och matsalen var aningen överdimensionerad.
En del skolor hade ju som sagt sekundära krigstida uppgifter. Det känner jag till. Det kunde ju vara lite vadsomhelst.. Alltifrån militär stabsplats, till samlingsplatser för civilförsvar eller mobiliserade personal. Vissa skolor skulle ju tjänstgöra som "reservsjukhus", men dessa borde ha varit ganska få sett till det stora antalet skolor som byggdes under sextiotalet.
Samtidigt var det ju en väldigt fyrkantig byggnadsstil som rådde då. Sextiotalsfunkis med betongväggar, raka korridorer och naturligtvis skyddsrum i källaren precis som i alla andra byggnader som uppfördes då. Vara sig det var skolor eller bostadshus eller vad som. Det var billigt och enkelt att asfaltera upp en stor plan utanför skolan.