2014-11-23, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Naturligtvis användes existerande platser som detta av praktiska skäl utan att för den skull vara krigsplacerade.
Däremot hade många skolor andra funktioner, tänk på alla skyddsrum som fanns under 50-talsskolor. Många med klassrum med vattenkranar och osedvanligt breda korridorer och dörrar.
Jag skulle tex infinna mig vid en skola vid mobilisering, och jag kan garantera att jag inte skulle vara där för mina pedagogiska kunskaper utan att för att forslas vidare till mitt mobförråd som låg ute i terrängen.

Jo, jag gick själv i en skola med tjocka betongväggar, handfat och vattenkran i varje klassrum, gigantiskt stor källare i två plan och en bred port in till källaren (bred nog att köra in en skåpbil eller kanske en mindre lastbil). Källarporten var placerad så att den var vänd bort från stadskärnan och det stora industriområdet i stan där jag växte upp.

Skolgården var en gigantisk asfaltsplan, och matsalen var aningen överdimensionerad.

En del skolor hade ju som sagt sekundära krigstida uppgifter. Det känner jag till. Det kunde ju vara lite vadsomhelst.. Alltifrån militär stabsplats, till samlingsplatser för civilförsvar eller mobiliserade personal. Vissa skolor skulle ju tjänstgöra som "reservsjukhus", men dessa borde ha varit ganska få sett till det stora antalet skolor som byggdes under sextiotalet.

Samtidigt var det ju en väldigt fyrkantig byggnadsstil som rådde då. Sextiotalsfunkis med betongväggar, raka korridorer och naturligtvis skyddsrum i källaren precis som i alla andra byggnader som uppfördes då. Vara sig det var skolor eller bostadshus eller vad som. Det var billigt och enkelt att asfaltera upp en stor plan utanför skolan.
Citera
2014-11-23, 02:52
Medlem
Länsstyrelsernas värderingsmän kom jag att tänka på.
Dessa hade till uppgift att ge oberoende värdering på de mängder av traktorer, herrgårdsvagnar och andra fordon som krigsplacerats.
Sedan skulle FM köpa loss dessa under tvång.
Intressant att statens representanter ute i obygden skulle värdera något som sedan köptes av samma statsmakt.
Oberoende, det vete sjutton.
Citera
2014-11-23, 11:17
Medlem
Citat:
Dessa hade till uppgift att ge oberoende värdering på de mängder av traktorer, herrgårdsvagnar och andra fordon som krigsplacerats.
Intressant att statens representanter ute i obygden skulle värdera något som sedan köptes av samma statsmakt.

Fast var det bara dom som skulle värdera saker?

Har för mig att en släkting till mig som jobbat som bilsäljare och liknande i händelse av mobilisering skulle han stå på en "fordonsavlämingsplats" och värdera allt från bilar till släpkärror.

Sen är hela den grejen rätt rolig.
Folk som kommer och lämnar sina krigsplacerade fordon innan dom "rycker in" sen går fordonen direkt in på en övertagen verkstad och modifieras för att passa försvarsmakten ex militära släpkopplingar målas gröna etc etc innan dom tillslut skickas iväg ut på förband.

Ps givetvis är min släkting inte placerad som detta nu utan vi snackar typ 70-80 tal.
Citera
2014-11-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Fast var det bara dom som skulle värdera saker?

Har för mig att en släkting till mig som jobbat som bilsäljare och liknande i händelse av mobilisering skulle han stå på en "fordonsavlämingsplats" och värdera allt från bilar till släpkärror.

Sen är hela den grejen rätt rolig.
Folk som kommer och lämnar sina krigsplacerade fordon innan dom "rycker in" sen går fordonen direkt in på en övertagen verkstad och modifieras för att passa försvarsmakten ex militära släpkopplingar målas gröna etc etc innan dom tillslut skickas iväg ut på förband.

Ps givetvis är min släkting inte placerad som detta nu utan vi snackar typ 70-80 tal.

Nu skall tydligen något som heter "förfogandelagen" åberopas vid kris och krig.
Misstänker att det kommer starta en del problem, då fordonsägare kommer att ha svårt att skiljas från sin egendom.
Vissa stadsdelar kommer bli bilfria när försvaret tvångsköpt upp alla SUV:ar.
Citera
2014-11-23, 21:20
Medlem
Citat:

Fast det var väl inte någon avancerad värdering som skulle utföras? Det fanns väl schabloner man gick efter gissar jag..
Citera
2014-11-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast det var väl inte någon avancerad värdering som skulle utföras? Det fanns väl schabloner man gick efter gissar jag..
Antagligen, men vilka satte upp dessa schabloner?
Citera
2014-11-24, 16:38
Medlem
Min gamla lastbil som byggdes om till djurtransport och fick hydraulisk "långramp" bak för lastning anpassades för verkstadsändamål då inredningen för djuren bara var att sprinta loss och skåpet blev isolerat med hål för rökrör fram och fick fästen i sidorna för färdigt verkstadsinrede och säng bla. Det fanns mycket som det gick att få bidrag för om man var lite smart, och i händelse av krig så var jag den som skulle sköta verkstaden och även bo i den så vi var båda krigsplacerade "någonstans i Sverige".
Citera
2015-08-11, 22:44
Medlem
Här är skolor i värmland som var beredskapssjukhus iallafall fram till 1980.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=5l13cp&s=8#.VcpZKq1VjZV
Citera
2015-09-01, 21:32
Medlem
Venators avatar
Är det någon som vet om Sjöräddningssällskapet SSRS på något sätt haft en formell roll i totalförsvaret under kalla kriget? Det fanns ju folk som var placerade i civilförsvaret med uppgifter som knyter an till kusten, som att samla in ilandflutna lik, så man undrar hur det var med SSRS som har personal med sjövana och sjukvårdsutbildning och båtar som tar sig fram i alla väder.
Citera
2017-05-05, 14:42
Medlem
Något jag undrar över är hur man resonerade kring placering av människor beroende av mediciner såsom insulin för diabetiker och för andra beroende av mediciner som krävde konstant tillförsel för att inte gå under inom ett par timmars varsel. Liksom hur man planlade produktionen av samma mediciner.

Jag vet att fram till 1980-talet gjordes insulin från bukspottskörteln av gris. Det är en anledning till att Novo Nordisk i Danmark blivit så marknadsledande då de kunde framställa stora kvantiteter insulin från landets slakterier.

Ingick det i totalförsvarsplanläggningen att, säg, från fältslakterierna skicka vidare grisbukspottskörtlarna till medicinlabb och därur framställa insulin? För det måste ha skett under andra världskriget om inget annat, tekniken har varit känd sedan 1920-talet.

Och i så fall borde väl myndigheterna haft koll på "sina" diabetiker och andra liknande sjuka, placering på kontorstjänst och motsvarande m.m. i närhet av labbet för att inte skicka känslig medicin över stora avstånd.
Hur resonerade man kring dessa människor, helt enkelt, och var placerades de.
Citera
2017-05-06, 12:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Är det någon som vet om Sjöräddningssällskapet SSRS på något sätt haft en formell roll i totalförsvaret under kalla kriget? Det fanns ju folk som var placerade i civilförsvaret med uppgifter som knyter an till kusten, som att samla in ilandflutna lik, så man undrar hur det var med SSRS som har personal med sjövana och sjukvårdsutbildning och båtar som tar sig fram i alla väder.
Tveksamt, både polis och KBV ingick i totalförsvaret och marinen hade många gg fler båtar och fartyg än idag.

Tror inte SSRS hade någon roll att fylla militärt, så mycket civila sneseglare är inte ute när det är mobilisering och bränsleransonering + avlysta farleder mm.

Men bara en gissning.
Citera
2017-05-06, 12:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Något jag undrar över är hur man resonerade kring placering av människor beroende av mediciner såsom insulin för diabetiker och för andra beroende av mediciner som krävde konstant tillförsel för att inte gå under inom ett par timmars varsel. Liksom hur man planlade produktionen av samma mediciner.

Jag vet att fram till 1980-talet gjordes insulin från bukspottskörteln av gris. Det är en anledning till att Novo Nordisk i Danmark blivit så marknadsledande då de kunde framställa stora kvantiteter insulin från landets slakterier.

Ingick det i totalförsvarsplanläggningen att, säg, från fältslakterierna skicka vidare grisbukspottskörtlarna till medicinlabb och därur framställa insulin? För det måste ha skett under andra världskriget om inget annat, tekniken har varit känd sedan 1920-talet.

Och i så fall borde väl myndigheterna haft koll på "sina" diabetiker och andra liknande sjuka, placering på kontorstjänst och motsvarande m.m. i närhet av labbet för att inte skicka känslig medicin över stora avstånd.
Hur resonerade man kring dessa människor, helt enkelt, och var placerades de.
Diabetiker fick frisedel och skulle antagligen skickas gem om du dök upp vid mobilisering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in