2013-11-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Utan ett robust civilt samhälle är militären chanslös, att beredskapen för försörjningsavbrott ligger på det enskilda hushållet är helt sanslöst.
För några få miljarder skulle vi enkelt kunna bunkra både konserver, oljor och spannmål.
Vi skulle förvandlas till Afghanistan eller motsvarande kaos, efter bara tre dygn utan el.
Vi har uppfostrat en hel generation till att blint lita på att någon annan försörjer dem, och om den kedjan bryts, måste man ut och hitta skyldiga att straffa för att De inte kan se idol.
Citera
2014-02-19, 18:49
Medlem
Bumpar den här tråden då jag tycker den håller hög klass och jag är nyfiken på mer info!
Citera
2014-07-26, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Min låg- och mellanstadieskola byggdes någon gång på 60-talet. Förutom två omotiverat stora grusplaner i ändan av skolan fanns en stor gräsplan jämte gymnastikhallen. Dessa användes i princip aldrig mer än på vintern för snöbollskrig. På skolgården, som var helasfalterad fanns några mindre träkonstruktioner, med endast 2 väggar och en massa stolpar tätt intill varandra som höll upp taket. Har aldrig riktigt fattat varför de byggdes, de var bara fula och helt funktionslösa.

Låter nästan precis som Sörgärdets skola i Älvkarleby (och som många andra skolor i tråden).
Även där fanns två ganska udda, funktionslösa "byggnader" ute på den asfalterade gården. De bestod av ett betongfundament, ca 1-1,3m höga, formade som ett halvt hakkors (typ __|‾‾ ovanifrån), med lika höga brädor ovanpå, och ett plåttak överst.

I ena hörnet av skolgården fanns också en hästskoformad kulle. Vet inte om den kan ha haft någon mer tilltänkt funktion än just kulle.

Skolan har/hade också ett skyddsrum med entré i en kulle bredvid skolgården. Samt en stor asfalterad plan, och en stor gräsplan, som nästan aldrig användes. I alla fall inte av skolan.

Rotskärsskolan i Skutskär faller också väl in i mönstret. Kulvertar under den stora, asfalterade skolgården, stora betongpelare med inbyggda skorstenar/ventiler ovanpå, en bit utanför huvudbyggnaden. Inhägnade ytor, stor gymnastikhall med tillhörande mindre dito, klassrum med handfat osv osv.

Det är nästan så man funderar på om de typiska små kullarna med stenlagda "nivåer"/"trappsteg", där barnen stod och sjöng på skolavslutningarna, hade en annan funktion även de.
Citera
2014-11-22, 11:04
Medlem
Running_mans avatar
Några härliga bilder på färjan M/S Dana Scarlett då hon deltar i en militärövning:
http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/dana_scarlett_1964_rep_1.htm

Den där kanonen...
1. Ser den inte lite hafsigt monterad ut, ska det se ut så?
2. Vad är det för sort?
Citera
2014-11-22, 13:08
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Några härliga bilder på färjan M/S Dana Scarlett då hon deltar i en militärövning:
http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/dana_scarlett_1964_rep_1.htm

Den där kanonen...
1. Ser den inte lite hafsigt monterad ut, ska det se ut så?
2. Vad är det för sort?
Nice! Minräls och lvakan på en passagerarfärja!

Pjäsen har kanske monterats på ett färdigt fäste och sitter nog bra.
Det är säkert en 40mm Bofors luftvärnsautomatkanon.
Citera
2014-11-22, 17:54
Medlem
När ni nämner stora grusplaner-gräsmattor som inte användes så tänk "mini-regementen i alla städer". Man var ju tvungen att ha nån stans att inkvartera och samla folk, fordon och vapen mm. Egentligen ganska idealiskt eftersom ju staten ägde marken och så spred man ut förmågorna som då blev svårare att slå ut a´la "inte alla äggen i samma korg".
Citera
2014-11-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
När ni nämner stora grusplaner-gräsmattor som inte användes så tänk "mini-regementen i alla städer". Man var ju tvungen att ha nån stans att inkvartera och samla folk, fordon och vapen mm. Egentligen ganska idealiskt eftersom ju staten ägde marken och så spred man ut förmågorna som då blev svårare att slå ut a´la "inte alla äggen i samma korg".
Visst var mycket förberett men just dessa platser har jag svårt att tänka mig att de skulle tjäna detta syfte.
Skog, ängar och idrottsplaner av alla de slag har vi i överflöd.
Citera
2014-11-22, 22:15
Medlem
Vi glömmer bort att många förenings och stiftelse ägda byggnader var "krigsplacerade".
Folkparker, folkets hus och bygdegårdar var och är ofta använda övernattningslokaler.
Citera
2014-11-22, 22:50
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Jag har tidigare berättat att stordatorer med personal var krigsplacerade, åtminstone på försäkringsbolaget Folksam. Men sedan dess har jag läst Mikael Holmströms bok "Den dolda alliansen" om Sveriges krigsplanering under Kalla kriget, och insett att just de stora försäkringsbolagen var djupt involverade i totalförsvaret, även i de hemliga, militära delarna. Som många redan vet var åtminstone ett par av Skandias chefer även ledare för vår "Stay behind"-rörelse, som skulle organisera en motståndsrörelse ifall Sverige blev ockuperat. Skandias gamla kontor vid Sveavägen var troligen också förbundet med kulvertar till andra viktiga byggnader i Stockholms centrum. Likaså lär det gå att ta sig från polishuset på Kungsholmen till Trygg-Hansas kontor några hundra meter därifrån under marken. Intill Trygg-Hansa finns även någon sorts skyddsrum i berget, troligen för brandkår eller ambulansverksamhet.

Summa summarum: Skandia, Trygg-Hansa och Folksam kan mycket väl räknas in bland de krigsplacerade underligheterna under Kalla kriget.
Citera
2014-11-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Visst var mycket förberett men just dessa platser har jag svårt att tänka mig att de skulle tjäna detta syfte.
Skog, ängar och idrottsplaner av alla de slag har vi i överflöd.

Jag vet inte, men jag har faktiskt sett en stor grusplan (större "fotbollsplan") bakom en kommunal skola användas som uppställningsplats för militära fordon under en militärövning för lite drygt 20 år sedan.

Men det känns ju mest som att man använde en öppen yta som fanns till hands, snarare än att grusplanen från början var anlagd för det syftet.

Men..
Citera
2014-11-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag vet inte, men jag har faktiskt sett en stor grusplan (större "fotbollsplan") bakom en kommunal skola användas som uppställningsplats för militära fordon under en militärövning för lite drygt 20 år sedan.

Men det känns ju mest som att man använde en öppen yta som fanns till hands, snarare än att grusplanen från början var anlagd för det syftet.

Men..
Naturligtvis användes existerande platser som detta av praktiska skäl utan att för den skull vara krigsplacerade.
Däremot hade många skolor andra funktioner, tänk på alla skyddsrum som fanns under 50-talsskolor. Många med klassrum med vattenkranar och osedvanligt breda korridorer och dörrar.
Jag skulle tex infinna mig vid en skola vid mobilisering, och jag kan garantera att jag inte skulle vara där för mina pedagogiska kunskaper utan att för att forslas vidare till mitt mobförråd som låg ute i terrängen.
Citera
2014-11-22, 23:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

Men..

Exakt! Jag har varit med om att genomföra mobilisering på en repövning inne i en stor förrådshall och det var knappast därför man byggde hallen... Däremot fanns det faktiskt gjutna ståvärn under några luckor utanför hallen så nog tusan tänkte man på detaljerna när man planerade mobiliseringen. Jag var tveksam över det vettiga i att genomföra repövning på skarp mobplats men med min kännedom om kalla kriget skulle det inte förvåna mig om man grävde och göt ståvärn också vid en "övningsmobbplats".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in