2015-09-01, 15:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Javisst kan vi "släppa" det. Med ny kunskap om att i Sverige konfirmerar åklagare/polis och rättsläkare tillsammans vad som ska stå i dödsbeviset.

– Rättsläkaren har korrigerat dödstidpunkten på dödsbeviset, säger kriminalkommissarie Lars Johansson.
Vad innebär det?
– På det första dödsbeviset står det att dödstiden var från försvinnande-tidpunkten till hittande-tidpunkten. Nu har rättsläkaren skickat ett korrigerat dödsdatum där det står "sannolikt söndagen den sjunde".

http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-om-mordet-pa-lisa-holm/

Det viktiga är väl att det korrigerades innan slutrapporten lämnades om jag ska förstå dig rätt eftersom dödsdatum är så centralt, då är det väl bra att korrigering sker innan och inte "kompletteras" under utredningens gång.

Att åklagare och polis skulle inverka på rättsläkarens beslut att ange dödsdatum den 7 juni får stå för dig i så fall.
2015-09-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om du tänkte till, så har ju dessa frågor och svar på vad AJ gjorde och inte gjorde, ingen som helst relevans.

Av vad som framgått så var dessa resor planerade. AJ är inte närstående till varken MGM eller Lisa och hennes familj, så varför ska han häcka hemma?

Hans agerande visar på i motsats till Litauernas agerande på att han inget har med saken att göra. Om han hade varit skyldig så hade ju han också saboterat sökandet, men han gav i stället fritt tillträde på sin egendom till de som sökte efter Lisa.

Det var Litauerna som gick runt och spionerade på Missing People, under förevändning att de letade efter sin katt när alla andra sökte efter en försvunnen flicka. Nu har det visat sig att Lituaerna hade skäl för att vara intresserade av sökandet, då de inte ville att Lisas kvarlevor skulle hittas.

Om AJ syns omslingrad med LS indikerar det om hans intresse för kvinnor, och då blir det uteslutet att han som 80 år skulle vara intresserad av en 17 åring.

Jag diskuterar inte med dig eftersom jag upplever dig mycket fördomsfull och att du accepterar i stort sett allt vad utredande och dömande makt gör. Det blir fullständigt meningslöst.
2015-09-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Vad mamman säger om brodern eller NB är ju fullständigt betydelselöst. Hon är som många andra mördarmammor bara patetisk i sina bedyranden om avkommans oskuld och onda konspirationer.

Men det som jag tyckte tidigt var intressant var just att polisen släppte frun och brodern såpass snabbt. Innan mer avancerade tekniska spår ens preliminärt kunnat analyseras. Det måste bygga på en viss vetskap i hur mordet gått till från polisens sida redan från ett tidigt skede. Och den uppfattningen borde vara mycket mer baserad på fakta snarare än en "magkänsla". Fakta som kanske ingen i denna tråd känner till.

Och sedan broderns och fruns vittnesmål. Personligen tror jag att de båda inte har ett smack med mordet att göra. Det är snarare helt osannolikt att de skulle skydda NB om de visste att han var skyldig.
Efter de sögs in, har de (frun och brodern) gett varandra trovärdiga, kanske verifierade och oberoende alibin. Samtidigt som de båda inte kunnat göra detsamma för NB som förmodligen ljugit. För de har varit ärliga, helt ovetandes om vilken knipa de satte NB i.
Att brodern (eller frun) skulle vittna till NBs fördel ser jag som extremt osannolikt.

Håller med dig där. Åklagaren verkar haft en klar bild av hur det hela har gått till under en lång tid. Förmodligen är det väl någon som berättat något. Annars skulle de väl inte sitta häktade på sannolika skäl utan teknisk bevisning? Jag gissar att det är NB:s fru som sagt något. Kanske direkt till Polisen eller till AJ och hans fru då dessa verkade ha bra kontakt.
2015-09-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att hålla käft ingår i att inte säga annat. Men advokaten skadar inte klienten, åklagaren och domstolen känner till klientens hållning, och det är i domstolen klientens öde avgörs, inte i media.

Det är i domstolen en advokat ska få fram tvivel, men nu har hon ju via media tagit död på alla tvivel genom att åklagaren har möjlighet att undersöka alla "tips".

Det är mycket märkvärdigt med att advokaten "försvarat" sig klient i media och pladdrat på om att Litauern aldrig träffat Lisa, innan hon tagit del av vad åklagaren har att komma med.

Min tanke är att hon varit åklagare förut, och att de på hennes gamla arbetsplats vet hur man ska trigga henne!
2015-09-01, 15:50
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Jag vet inte, men det är en obalans, dels mellan åklagare och försvar, men också mellan rika misstänkta och fattiga misstänkta.

När det gäller bevisbördan råder det obalans till förmån för försvaret. Det är åklagaren som ska visa bortom utom rimligt tvivel att den misstänkte begått brottet så ur bevisvbördehänseende är det obalans till förmån för försvaret, givetvis är detta en självklarhet jag säger inget att men det är ofta den som ska bevisa något som måste bedriva den mer omfattande utredningen och det är den som ska bevisa något som alltid befinner sig i ett processuellt underläge. Samma sak som kärande gentemot svarande i tvistemål men där är beviskravet för käranden lägre än åklagaren i brottmål, det är också en självklarhet men min poäng är att det råder balanser här och var i processen. Vissa till förmån för åklagaren, andra till förmån för försvaret.
2015-09-01, 15:53
Medlem
valleros avatar
Citat:
Här är ett exempel på en rik man som bekostade sitt försvar, blev friad och kunde hämta in ersättning. Litauiska gästarbetar har sällan möjligheten att ens att lägga ut pengar för försvaret.

SVT Nyheter Skåne: Friad från mord - får en miljon

Ännu ett exempel på obalansen i rättsprocessen.
Och din utgångspunkt är att mannen var skyldig?
Därför var det enligt dig en obalans. Trodde du hade mer hjärnceller än så.
2015-09-01, 15:54
Medlem
Grandiosos avatar
Om balten nu anses vara skyldig till mordet på Lisa i domstolarna framöver och döms
så har han inte bara en betydande frihetsförlust att bli deppad över utan det tillkommer
ju en annan sak som kan inge ett visst mått av bekymmer: nämligen att betala ett
skadestånd till Lisas närmaste anhöriga.
Då kanske de intjänade slantarna under arbetsåren i Sverige ryker all världens väg...
De som skulle användas till ett husköp bland annat.

Men förmodligen blir det väl som vanligt; brottsofferfonden får rycka ut med stålarna
som i det här landet oftast är snålt tilltagna.

Sällan mördare och annat kriminellt avskum har någon betalningsförmåga att tala om.
Fast denne, ännu så länge inte dömde 35-åring, borde väl som sagt ha en hel del sparat
på banken.
2015-09-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
När det gäller bevisbördan råder det obalans till förmån för försvaret. Det är åklagaren som ska visa bortom utom rimligt tvivel att den misstänkte begått brottet så ur bevisvbördehänseende är det obalans till förmån för försvaret, givetvis är detta en självklarhet jag säger inget att men det är ofta den som ska bevisa något som måste bedriva den mer omfattande utredningen och det är den som ska bevisa något som alltid befinner sig i ett processuellt underläge. Samma sak som kärande gentemot svarande i tvistemål men där är beviskravet för käranden lägre än åklagaren i brottmål, det är också en självklarhet men min poäng är att det råder balanser här och var i processen. Vissa till förmån för åklagaren, andra till förmån för försvaret.

Det där är rättsteknik. Så ser inte verkligheten ut. I Verkligheten spelar det roll vem som är misstänkt. Oftast blir vissa inte ens utredda eller så lägger åklagaren snabbt ner fallet för att hen inte anser sig kunna bevisa brott. Vi är inte lika inför lagen.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-01 kl. 15:58.
2015-09-01, 15:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, det var inte min utgångspunkt. Jag visade på obalansen, oavsett skuld eller inte.
2015-09-01, 15:57
Medlem
Citat:

Utgångspunkten är att man är mer "oskyldig" för att man har tillgång till pengar.
2015-09-01, 15:57
Medlem
Citat:
Det är riktigt att AJ:s resor eller oavbrutna engagemang för sin näringsverksamhet inte är skäl för misstanke. Han fortsatte som vanligt.

Men det har inte visat sig att litauerna hade skäl att vara intresserade av sökandet, då de inte ville att Lisas kvarlevor skulle hittas, och att AJ syntes omslingrad med en medelålders kvinna kan bero på att det inte fanns någon 17-åring till hands.

Det finns inte med på kartan att en 80-åring skulle ha intresse för en 17-åring. Att ens insinuera att så är fallet säger mer om dig, än om AJ.
2015-09-01, 15:59
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Nej, det var inte min utgångspunkt. Jag visade på obalansen, oavsett skuld eller inte.

En sådan obalans är inget som domstolarna kan beivra utan det är upp till lagstiftaren som även gjort detta genom t.ex. rättshjälpslagen där rättshjälp beviljas för de som tjänar mindre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in