2015-09-01, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så länge NB säger att han aldrig har träffat Lisa kan inte advokaten säga annat.

Du har fel. Hon kan hålla käft. En advokat ska hjälpa sin klient och inte stjälpa. Min omedelbara reaktion om denna advokat var, att ibland så straffar gud folk direkt. En våldsman står där utan försvar.

Läs mina tidigare inlägg.
2015-09-01, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det har inte Theforeigner gjort. Hen har spekulerat om hur viktigt det är att allt går rätt till. Dödsdatum (uppfattning om) borde rimligen stå i rättsläkarens rapport. Är det åklagares/spaningsledares uppgifter att ringa upp eller liknande för att få det "korrigerat" (alt preciserat) efter rapporten? Brukar det gå gå till så menar du?
Det kan ju vara bra att klargöra på vilken nivå Sverige befinner sig på i detta avseende - menar jag.

Vem ska annars begära att få något mer preciserat? Tro mig, om det inte hade gått rätt till skulle vi inte få läsa om processen i media.
2015-09-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Någon som vet;

1. exakt när AJ åkte till Stockholm ?

2. Varför AJ åkte till Stockholm ?

3. Med vem AJ åkte till Stockholm

4. Hur AJ åkte till Stockholm, bil? tåg? flyg?

5. Exakt när kom AJ tillbaka från Stockholm ?

6. Exakt när åkte AJ "till Dalarna för att fira Midsommar"

7. med vem åkte han "til Dalarna"?

8. När kom AJ tillbaka från sin "Midsommar firande i Dalarna" ?

Vad jag vet är:

7 Juni ... Lena S presenterar AJ för den förtjusande Lisa på cafeet på förmiddagen.
7 Juni ... AJ rings sannolikt upp av Lena S, på kvällen vid 21-22 tiden, som berättar att Lisa försvunnit.
8 Juni ... AJ arbetsmöte i ladan/hittade handske månd. morgon kl ca 8, LÅ + de två bröderna deltog.
9 Juni ... AJ intervjuv med Sveries Radio, AJ berättar om handske fyndet
10 Juni ... AJ intervjuv med Sveries Radio på hans Blomberg ägor
11 Juni ... AJ ?
12 Juni ... AJ i Stockholm när nlt.se ringer till AJ (Lisa's lik hittades på Martorp, bröderna grips)
13 Juni ... AJ ses på video tilsammans med Lena S vid cafeet (Bröderna anhålls)
14 Juni ... AJ ?
15 Juni ... AJ ?
16 Juni ... AJ ? ...Bröderna häktades misstänkta för mord, den högre misstanke graden sannolika skäl.
17 Juni ... AJ packar för att åka till Dalarna och fira midsommar ? (Expressen)
18 Juni ... AJ är i Dalarna ? (AJ har uppget detta)
19 Juni ... AJ firar Midsommar afton i Dalarna ? (AJ har uppget detta)
20 Juni ... AJ ?
21 Juni ... AJ ?
22 Juni ... AJ ?
osv...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594
Publicerat tisdag 9 juni kl 11.36
Arne Jönsson berättar om när han gjorde fyndet
(1:10 min)

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 86601
Publicerat onsdag 10 juni kl 11.25
"Det kanske vore bra om de undersöktes"
(1:36 min)

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4065676-polisen-i-tillslag-mot-fler-byggnader
PUBLICERAD 12 JUNI 2015
NLT har pratat med Arne Jönsson, ägare till Blombergs säteri, som befinner sig i Stockholm.
- Jag fick precis nyss veta det här. Jag måste sätta mig och titta på nyheterna nu och kan ingenting mer säga just nu, säger Arne Jönsson.

http://ekstrabladet.dk/112/dansk-drabseksperts-tre-teorier-om-lisa-mordet/5613066
Dansk nyhets video med interview med Lena S.
Video från Cafeet, den 13 Juni dagen därpå att Lisa's lik hittats, där Lena S och AJ går med armarna om varandra, AJ är alltså tillback från Stockholm

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/
Publicerad 17 jun 2015 21:08
När Expressen talar med honom på onsdagen är han i färd med att packa väskorna för att åka till Dalarna och fira midsommar. Han har inte gjort några uttalanden till pressen efter att hans två anställda gripits.
– Jag har gjort ett undantag i och med att jag talar med dig.

Dessa frågor är mycket intressanta. Trots det verkar ingen ha svar på dem.

Av dina frågor hat jag funderat på framför allt på dessa:

Han borde ju ha åkt ons eller torsdag. Över en natt eller bara över dagen (torsdag).
Vilka åkte med? Sannolikt åkte han väl bil. Men vilken? Någon måste ju veta det dvs ha sett det.

Videon från caféet där AJ och LS syns omslingrade, med GJ i bakgrunden har det sagts, är sannolikt från som du skriver den 13:e. Hämtade han GJ eller åkte GJ med till och från Stockholm? Ingen har väl ännu (!) bekräftat om GJ fanns på Säteriet då LH försvann.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-01 kl. 14:59.
2015-09-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kraftig vind runt byggnader leder alltid till turbulens på lä-sidan.
Där kan det på grund av virvelbildning blåsa åt vilket håll som helst!

Ute på vägen, tror du det själv.
2015-09-01, 14:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har fel. Hon kan hålla käft. En advokat ska hjälpa sin klient och inte stjälpa. Min omedelbara reaktion om denna advokat var, att ibland så straffar gud folk direkt. En våldsman står där utan försvar.

Att hålla käft ingår i att inte säga annat. Men advokaten skadar inte klienten, åklagaren och domstolen känner till klientens hållning, och det är i domstolen klientens öde avgörs, inte i media.
2015-09-01, 14:47
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Det har inte Theforeigner gjort. Hen har spekulerat om hur viktigt det är att allt går rätt till. Dödsdatum (uppfattning om) borde rimligen stå i rättsläkarens rapport. Är det åklagares/spaningsledares uppgifter att ringa upp eller liknande för att få det "korrigerat" (alt preciserat) efter rapporten? Brukar det gå gå till så menar du?
Det kan ju vara bra att klargöra på vilken nivå Sverige befinner sig på i detta avseende - menar jag.

Det går till så att en preliminär rapport först upprättas sedan sammanställs en slutlig rapport som även den kan kompletteras i vissa avseenden allt fram till åtal, inget ovanligt alls.

Jag antar att åklagaren sitter och skissar på sin gärningsbeskrivning redan nu och då sagt till rättsläkaren att så fort du kan fastställa ett mer specifikt datum hör av dig, och kan du inte det så kan du inte det. Men då kroppen påträffades efter endast fem dagar var förutsättningarna goda för att få ett sådant datum fastställt och till slut kunde ett sådant datum förmedlas till åklagaren.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-09-01 kl. 14:49.
2015-09-01, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Då får vi verkligen hoppas att vår herre har rätt då.
2015-09-01, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Spelar ingen roll jag är ändå orolig.
I en slutlig obduktionsrapport har rättsläkaren självklart angett det mest precisa dödstidspunkt/datum hen har kunnat komma fram till (det tog till ockmed ca 2 1/2 månad att komma fram till det)

Att en åklagare sedan vill ha ett ennu mera precist datum och rättsläkaren då också ger honom det, till och med ett datum som passar in perfekt i åklagarens teori om händelses förloppet, ja det är efter min mening suspekt, period!

Din oro är helt obefogad, för det är mord vilket som. Tidsangivelsen påverkar inte brottsrubriceringen.

Det enda som har betydelse är att offrets plågor inte var så långvariga, en sak jag och många andra oroat oss för.

Än så länge ser jag ingen vänskapskorruptin...
2015-09-01, 14:48
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ute på vägen, tror du det själv.
Inte alls omöjligt
2015-09-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Vem ska annars begära att få något mer preciserat? Tro mig, om det inte hade gått rätt till skulle vi inte få läsa om processen i media.

Det ska stå rättsläkarens rapport. Allt annat är märkligt. Men det är bra att det kommer fram hur det kan "höftas till" även i Sverige. För det första skriver inte media om de inte begriper själva att det är viktigt. För det andra vill nog inte media stöta sig med polisen - i alla fall inte just nu - för lösnummerochklick är alltför viktigt. Då kommer granskning i andra hand.
2015-09-01, 14:51
Medlem
Citat:
Dessa frågor är mycket intressanta. Trots det verkar ingen ha svar på dem.

Har funderat på framför allt dessa frågor:

Han borde ju ha åkt ons eller torsdag. Över en natt eller bara över dagen (torsdag).
Vilka åkte med? Sannolikt åkte han väl bil. Men vilken? Någon måste ju veta det dvs ha sett det.

Videon från caféet där AJ och LS syns omslingrade, med GJ i bakgrunden har det sagts, är sannolikt från som du skriver den 13:e. Hämtade han GJ eller åkte GJ med till och från Stockholm? Ingen har väl ännu (!) bekräftat om GJ fanns på Säteriet då LH försvann.

Vad är det A.J , som ni vill göra gällande har gjort som utredningen har missat?
2015-09-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det går till så att en preliminär rapport först upprättas sedan sammanställs en slutlig rapport som även den kan kompletteras i vissa avseenden allt fram till åtal, inget ovanligt alls.

Jag antar att åklagaren sitter och skissar på sin gärningsbeskrivning redan nu och då sagt till rättsläkaren att så fort du kan fastställa ett mer specifikt datum hör av dig, och kan du inte det så kan du inte det. Men då kroppen påträffades efter endast fem dagar var förutsättningarna goda för att få ett sådant datum fastställt och till slut kunde ett sådant datum förmedlas till åklagaren.

Så något så viktigt som dödsdatum behöver alltså inte stå rättsläkarrapporten utan i Sverige kan polis/åklagare ringa upp och diskutera det med läkaren dvs ingen vet vad som har sagts där? Ingen kan kontrollera i efterhand hur det egentligen gick till?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in