2015-09-01, 13:23
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
MGM har flyttat runt en hel del, huvudsyftet är väl naturligtvis att tjäna pengar. Men med tanke på vad han gillar för porrsidor på facebook, så kan det vara så att han kunnat leva ut sina innersta lustar när han varit i andra länder. Vilket han säkerligen inte skulle kunna göra på hemmaplan med tanke på att hans mor verkar vara en stark och dominerande kvinna som uppfostrar sina barn att sköta sig och vara ordentliga, i överkant.

Du grundar dina påstående utan fakta och kunskap Irriterande!
Alla människor har sina sexfantasier
Att vissa gillar lite mer det okonventionella före det konventionella gör inte en till mördare
Undrar vad gammal är du och var bor du
Det skulle tala mkt om!!!!
2015-09-01, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I den balans inom rättvisan som gäller i en brottmålsprocess, så skall brott bevisas bortom rimligt tvivel. Att, om möjligt, skapa rimligt tvivel är en viktig del av den här processen.

Det känns kanske inte så i just sådan här brott, men det är viktigare att ingen fälls på dåliga bevis än att en skyldig kan få löpa, just beroende på dåliga bevis.

Så om polisen får FB-teorier, kanske rena fantasiprodukter, att utreda, så gynnar det den misstänkte på två sätt: Dels skapas (kanske) rimligt tvivel, dels minskar polisens utredningsresurser mot den misstänkte och förbrukas på utredningar utan validitet. (Det senare behöver man som skattebetalare kanske inte tycka är fantastiskt kul).

Samtidigt kan två andra effekter uppnås: Det KAN ju vara så att de här hugskotten eller vilda teorierna har ett korn av sanning, och någon kompletterande information kommer fram (*), dels kan i många fall en påtänkt, ny MGM avföras med säkerhet, och på det sättet göra utredningen än mer stabil.

(*) Extremt hypotetiskt: En småtjuv planerar att begå inbrott på kafeet, och väntar i skogen. Småtjuven observeras av ett vittne, men ger sig (fullt begripligt) inte till känna själmant. Efter att ha efterspanat och funnit småtjuven kan en viktig pusselbit klarläggas då denne vittnar. (Obs, hittepå för att illustrera hur polisen rotar runt i skenbart obetydliga detaljer, och ofta hittar information).

Tack för svar!
Jag tycker det känns som att advokaten försöker stressa och störa utredningen snarare än att tillföra den. Hon har ju varit åklagare själv och vet vilka trådar som skall dras i. Media utspel, flashbacktips och journalistpress gör som du säger att resurser och tid får läggas på annat.

Samtidigt så går det inte ett enda steg av de officiella uttalande åt något annat håll än att bevisningen blir starkare, starkare och starkare. Man undrar vad bror och fru sa i polisförhören?Känns som det är något som NB inte håller med om?
2015-09-01, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Om det är så det har gått till kallar jag det för att gripa efter halmstrån. Jag tror faktiskt att det gynnar åklagaren mest. Handlar det om att utesluta personer hade det varit smartare av advokaten att ta upp detta under rättegången. Nu har polisen kanske chans att utesluta någon som advokaten kanske kunnat så tvivel om.

Jag är mer orolig för att mindre seriösa personer på FB ber andra tipsa polisen om sina teorier. Vet alla att även tipsares identitet många gånger blir offentliga?

Åh tack, det tänkte jag inte på. Ja det är nog halmstrån eller något slags sätt att störa som Bergakungen sa.

Jag följde en annan tråd där någon från Flashback använde en kontakt hos en dömd gärningsman för att ta ut material till en annan förundersökning. Helt sjukt faktiskt hur folk beter sig men det läckte som ett såll i PM. Klart att Polisen kan hitta tipsare om de behöver.
2015-09-01, 13:29
Avslutad
Kan någon skriva en ny sammanfattning och sen länka till en moderator. Känns som om senaste sammanfattningen var i Juli och nu läser jag om porrsidor, flashbacktips m.m
2015-09-01, 13:31
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Så skulle det iofs kunna vara, helt klart. MGM ser en förtjusande flicka på caféet, tar reda på vad hon heter osv. LH påminner om flickorna på de porrsidor MGM gillar på facebook.

Utseendet påminner till viss del om en rysk modell
http://tinypic.com/view.php?pic=25phmdj&s=8#.VeWMK87q4fF
2015-09-01, 13:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSamsas

Samtidigt så går det inte ett enda steg av de officiella uttalande åt något annat håll än att bevisningen blir starkare, starkare och starkare. Man undrar vad bror och fru sa i polisförhören?Känns som det är något som NB inte håller med om?

Jag ser ingen annan råd än att vänta in FU när den blir offentlig. Då kommer säkerligen antalet foliehattar att minska betydligt, eftersom detaljer och fakta kommer att visas upp i sin helhet och bilden över vad som hänt, vem som gjort vad och var det inträffat blir så mycket bättre.

Ur en mänsklig synvinkel är det inte det minsta märkligt att varje liten öppning för att tolka MGM som oskyldig får mycket utrymme. Det är till och med den princip som gäller för domstolen - är man inte säker på att bevisningen duger, så skall man inte gissa.
2015-09-01, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag ser ingen annan råd än att vänta in FU när den blir offentlig. Då kommer säkerligen antalet foliehattar att minska betydligt, eftersom detaljer och fakta kommer att visas upp i sin helhet och bilden över vad som hänt, vem som gjort vad och var det inträffat blir så mycket bättre.

Ur en mänsklig synvinkel är det inte det minsta märkligt att varje liten öppning för att tolka MGM som oskyldig får mycket utrymme. Det är till och med den princip som gäller för domstolen - är man inte säker på att bevisningen duger, så skall man inte gissa.

Ja men precis som Maya35 och jag resonerat om. Det är helheten, slutsatser och sammanvägningar som ger en bild och ett tillvägagångssätt. Det är detta händelseförlopp åklagaren har kunnat sätta ihop som snart mynnar ut i FUn som blir intressant.

Trist som du säger att tråden fylls av ständiga hårklyverier och bokstavstolkningar av någon pyttedetalj i ett enstaka bevis, det känns som en klart begränsad förmåga hos vissa att ta in helheten.
2015-09-01, 13:54
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSamsas
Tack för svar!
Jag tycker det känns som att advokaten försöker stressa och störa utredningen snarare än att tillföra den. Hon har ju varit åklagare själv och vet vilka trådar som skall dras i. Media utspel, flashbacktips och journalistpress gör som du säger att resurser och tid får läggas på annat.

Samtidigt så går det inte ett enda steg av de officiella uttalande åt något annat håll än att bevisningen blir starkare, starkare och starkare. Man undrar vad bror och fru sa i polisförhören? Känns som det är något som NB inte håller med om?

Hm, kanske men glöm inte:

"Men familjen i Litauen är fortsatt övertygade om hans oskuld.
Och den 31-årige brodern är beredd att komma och vittna till hans fördel, berättar mamman."

http://www.expressen.se/gt/familjens...t-nya-bevisen/ (länk död nu dock)
2015-09-01, 13:55
Medlem
Lisas moped var parkerad bakom byggnaden med kaféet.

Var den parkerad på den nord-ostliga sidan eller den sydvästliga sidan?

Siktförhållandena för en bilist på vägen är helt olika vid dessa alternativ, om hennes mc-handske blåste ut över vägen i den kraftiga vinden den aktuella dagen, och sedan blev påkörd när hon sprang efter handsken!

https://www.google.se/maps/@58.5474565,13.3326566,3a,75y,49.56h,78.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxHgfGm95ElI-TcHCYby31A!2e0!7i13312!8i6656
Senast redigerad av Hultabultan 2015-09-01 kl. 14:02.
2015-09-01, 14:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077

Och den 31-årige brodern är beredd att komma och vittna till hans fördel, berättar mamman."

Det kan mycket väl vara så att vittnesmålen som avgivits inte innebär utpekanden, utan mer handlat om alibi. Ett utmärkt sätt att brinna för "skyddande av brottsling" är att lögnaktigt hävda att "vi har varit i huset hela tiden" och när ett sådant påstående kanske faller i bitar på grund av andra vittnesmål, så frias man dels från misstanken om "skyddande av brottsling", dels uppstår öppningar för utredarna att gå vidare - om man säger som det är.

Att en lillebror redan nu tänker komma till Sverige för att vittna till broderns fördel låter ju speciellt. (Kanske tänker han erkänna?). Men innan man vet vilka frågor som blir naturliga att ställa till hustrun och lillebrodern kan man ju knappast veta om de vittnar till fördel eller nackdel.
2015-09-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Spelar ingen roll jag är ändå orolig.
I en slutlig obduktionsrapport har rättsläkaren självklart angett det mest precisa dödstidspunkt/datum hen har kunnat komma fram till (det tog till ockmed ca 2 1/2 månad att komma fram till det)

Att en åklagare sedan vill ha ett ennu mera precist datum och rättsläkaren då också ger honom det, till och med ett datum som passar in perfekt i åklagarens teori om händelses förloppet, ja det är efter min mening suspekt, period!

Det där märkligt. Det är en utav numera fler och fler märkligheter som omgärdar det här fallet. Fattar inte att inte media ställer frågor om detta.
2015-09-01, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ME077

Jag tycker synd om mamman. Hon mår inte bra alls.

http://www.expressen.se/gt/familjens-kritik-mot-nya-bevisen/

Kommer din andra son att vittna för sin storebror vid en rättegång?

– Ja visst, men ingen har frågat.

Har ni haft någon kontakt med er 35-årige son?

– Nej, jag har ingen kontakt med min son. Jag har skrivit sex brev till honom men inte fått något svar. Alla möjliga dåliga tankar driver mig ur vettet.

– Han måste ju få ringa åtminstone ett samtal! Det smärtsammaste i allt detta, det värsta är, ovetskapen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in