2015-09-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs
Ja, men om man har bragt Lisa om livet och man väntar på att brorsan ska bli frikänd som sitter inne för det egna dådet, då snackar man nog inte alltför mycket med varken svägerska eller press. Jag tror ju att polisen har rätt person, men ville bara ha klarhet i om man kan utesluta lillbrorsan fullständigt med den DNA man har. OM jag förstår det rätt matchar DNA - bortom allt tvivel NB, och då undrar man ju varför han inte bryter ihop och erkänner.

(Tack Xenia! Lite komplicerat men ev smutsigt DNA, samma tvättkorg?, två bröder.... Tja, jag funderar bara högt).

Skall jag utgå från mig själv så skulle jag erkänna om jag begått ett brott som jag resonerar nu, men samtidigt om jag dödat någon så skulle jag nog inte må speciellt bra psykiskt efter det, vilket gör att jag säkert skulle börja ljuga, framförallt ljuga för mig själv så att min egen sanning blir den som gäller.
2015-09-01, 12:35
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men däremot om SR citerat åklagaren korrekt. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 20692

Xenia , Vet du om FUP släpps samma dag som åtal väcks ?
Kan man förbeställa FUP från TR ?
2015-09-01, 12:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Xenia , Vet du om FUP släpps samma dag som åtal väcks ?
Kan man förbeställa FUP från TR ?

Den släpps samma dag och det är bara att ringa till tingsrätten och begära att de mejlar den till dig.
2015-09-01, 12:37
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Trovärdighet ungefär 2 på en tiogradig skala. Att han aldrig träffat Lisa med hänsyn till DNA- och blodspår är under 1 på en tiogradig skala.

Låter inte som ett monumentalt misstag då, och dessutom har han tid att ändra sig men det är upp till honom att komma med en trovärdig historia. Grundhypotesen måste vara att han inte träffat henne.
2015-09-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Låter inte som ett monumentalt misstag då, och dessutom har han tid att ändra sig men det är upp till honom att komma med en trovärdig historia. Grundhypotesen måste vara att han inte träffat henne.
Det hade i varje fall varit ett halmstrå att greppa i. Nu måste han förklara varför han ljugit tidigare om han ändrar sin historia. Det hade varit åklagarens sak att spräcka lögnen om att de kramats. Hur skulle han ha kunnat göra det? Det hade i varje fall kunnat så lite tvivel angående DNA-fynden.
2015-09-01, 12:54
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Såklart, men han är 35... Borde inte sociopatiska drag visat sig tidigare eller fler gånger? Eller varför hände det just nu för, i Sverige på jobb med sin fru och sin bror...

MGM har flyttat runt en hel del, huvudsyftet är väl naturligtvis att tjäna pengar. Men med tanke på vad han gillar för porrsidor på facebook, så kan det vara så att han kunnat leva ut sina innersta lustar när han varit i andra länder. Vilket han säkerligen inte skulle kunna göra på hemmaplan med tanke på att hans mor verkar vara en stark och dominerande kvinna som uppfostrar sina barn att sköta sig och vara ordentliga, i överkant.
2015-09-01, 13:01
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Den släpps samma dag och det är bara att ringa till tingsrätten och begära att de mejlar den till dig.

OK , den kommer som pdf filer eller liknande då !
Priset är olika för varje mål eller ?
2015-09-01, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Tack så mycket!

Det finns många skrymslen på smycken och klockor där dna kan fastna. Och visst blir det genast svårare att bortförklara sådana spår på fynd som legat utspridda. Han har väl inte droppat blod på varenda äng och buskage?

Nej, det tror jag verkligen inte heller.

Inte ens advokaten som istället tidigt lanserar "någon-försöker-sätta-dit-min-klient-teorin".
Har någonsin den förklaringen lyckats i en rättegång? Jag är inte jättebevandrad i massa olika rättsfall, kan några stycken djupare istället.

Det är jätteduktigt jobbat av polisen att kunna fastställa tidpunkten för döden här är ett bra exempel på hur man jobbar brett och tvärfunktionellt och kan göra övergripande och sammanvägda slutsatser till hållbara bevis.
Verkar som förhoppningen är att kunna bryta ner till ännu mer exakt tidpunkt

Vad säger du om att advokaten tipsar flashbackteorier till Polisen, gynnar det verkligen klienten? Har hon ens den rätten som ombud utan att stämma av med NB?
2015-09-01, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Alternativa teorier i all ära men börjar vi nu anklaga en rättsläkare för att i mångt och mycket ha förfalskat eller åtminstone osant intygat ett dödsdatum?

Utan att gå händelserna i förväg så tror jag inte det är jätteovanligt att en rättsläkare som får uppgifter från utredningen om uteslutna tidpunkter ändrar sin rapport.

Precis som den rättspsykiatriska utredningen i fallet i Lund omvärderades helt när man fick ta del av delar ur förundersökningen.

Inte alls ovanligt att man ber om extra utvärdering och analys om tidpunkter, när sammanvägningar och andra delresultat kommer in, eller?
2015-09-01, 13:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSamsas

Vad säger du om att advokaten tipsar flashbackteorier till Polisen, gynnar det verkligen klienten? Har hon ens den rätten som ombud utan att stämma av med NB?

I den balans inom rättvisan som gäller i en brottmålsprocess, så skall brott bevisas bortom rimligt tvivel. Att, om möjligt, skapa rimligt tvivel är en viktig del av den här processen.

Det känns kanske inte så i just sådan här brott, men det är viktigare att ingen fälls på dåliga bevis än att en skyldig kan få löpa, just beroende på dåliga bevis.

Så om polisen får FB-teorier, kanske rena fantasiprodukter, att utreda, så gynnar det den misstänkte på två sätt: Dels skapas (kanske) rimligt tvivel, dels minskar polisens utredningsresurser mot den misstänkte och förbrukas på utredningar utan validitet. (Det senare behöver man som skattebetalare kanske inte tycka är fantastiskt kul).

Samtidigt kan två andra effekter uppnås: Det KAN ju vara så att de här hugskotten eller vilda teorierna har ett korn av sanning, och någon kompletterande information kommer fram (*), dels kan i många fall en påtänkt, ny MGM avföras med säkerhet, och på det sättet göra utredningen än mer stabil.

(*) Extremt hypotetiskt: En småtjuv planerar att begå inbrott på kafeet, och väntar i skogen. Småtjuven observeras av ett vittne, men ger sig (fullt begripligt) inte till känna själmant. Efter att ha efterspanat och funnit småtjuven kan en viktig pusselbit klarläggas då denne vittnar. (Obs, hittepå för att illustrera hur polisen rotar runt i skenbart obetydliga detaljer, och ofta hittar information).
2015-09-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
MGM har flyttat runt en hel del, huvudsyftet är väl naturligtvis att tjäna pengar. Men med tanke på vad han gillar för porrsidor på facebook, så kan det vara så att han kunnat leva ut sina innersta lustar när han varit i andra länder. Vilket han säkerligen inte skulle kunna göra på hemmaplan med tanke på att hans mor verkar vara en stark och dominerande kvinna som uppfostrar sina barn att sköta sig och vara ordentliga, i överkant.

Vilka andra länder har han varit i? Och vilka sidor är de han gillat?
2015-09-01, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSamsas
Nej, det tror jag verkligen inte heller.

Inte ens advokaten som istället tidigt lanserar "någon-försöker-sätta-dit-min-klient-teorin".
Har någonsin den förklaringen lyckats i en rättegång? Jag är inte jättebevandrad i massa olika rättsfall, kan några stycken djupare istället.

Det är jätteduktigt jobbat av polisen att kunna fastställa tidpunkten för döden här är ett bra exempel på hur man jobbar brett och tvärfunktionellt och kan göra övergripande och sammanvägda slutsatser till hållbara bevis.
Verkar som förhoppningen är att kunna bryta ner till ännu mer exakt tidpunkt

Om det är så det har gått till kallar jag det för att gripa efter halmstrån. Jag tror faktiskt att det gynnar åklagaren mest. Handlar det om att utesluta personer hade det varit smartare av advokaten att ta upp detta under rättegången. Nu har polisen kanske chans att utesluta någon som advokaten kanske kunnat så tvivel om.

Jag är mer orolig för att mindre seriösa personer på FB ber andra tipsa polisen om sina teorier. Vet alla att även tipsares identitet många gånger blir offentliga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in