2015-08-31, 20:22
  #6889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du är svarslös.

Alla varorna produceras. Och för bilar och cyklar mm så är det marknadsprissättning. Ökad efterfrågan möts då av ökad produktion.

Men du och andra som vill ha hyresreglering har inte svarat på den ökade efterfrågan genom att ta av era pengar och bygga hyresbostäder. Köerna är ditt och dina medsvurnas fel.

Ja jag är svarslös på ditt idiotiska argument att jämföra bostäder med livsmedel. Nej, köerna är inte mitt fel, jag har aldrig velat ha hit MENA skräpet.
Citera
2015-08-31, 20:52
  #6890
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja jag är svarslös på ditt idiotiska argument att jämföra bostäder med livsmedel. Nej, köerna är inte mitt fel, jag har aldrig velat ha hit MENA skräpet.

Vad är det för skillnad då? Varför måste det vara kö till hyresrätter, men inte till att köpa mat på ica?
Citera
2015-08-31, 20:55
  #6891
Medlem
kumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuknimgus
En planekonomi fungerar såklart bättre om tillgången speglar efterfrågan bättre. Politikerna har öst på med större efterfrågan genom bla. massinvandringen utan att skruva upp tillgången lika mkt (klassiskt planekonomiproblem) och brist blir följden.

Utan planekonomin hade vinstmöjligheterna sett till att efterfrågan möttes.
Detta stämmer väldigt hårt.
Citera
2015-09-01, 04:28
  #6892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är det för skillnad då? Varför måste det vara kö till hyresrätter, men inte till att köpa mat på ica?

Om du inte ser skillnaden på en bostad och en påse med polly så är det helt enkelt ditt problem. Men i ditt fall kan du ju fundera över dina bilar istället.
Citera
2015-09-01, 05:08
  #6893
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om du inte ser skillnaden på en bostad och en påse med polly så är det helt enkelt ditt problem. Men i ditt fall kan du ju fundera över dina bilar istället.

Bostäder är tyvärr varor som alla andra vare sig du vill eller inte.

Det är synd att politiken ska förstöra marknaden i grunden så att det blir brist.

Eller saknar du kö till mjölken på ica oxå, köförespråkare som du är?
Citera
2015-09-01, 06:53
  #6894
Medlem
Grävulens avatar
Om vi vänder på diskussionen för dom som inte är så insatta. Varför vill makten ha bostadsköer och bostadsbrist?

Hoppas gärna över nästa fråga om det låter för galet och besvara endast ovanstående. Det är en viktig fråga som måste besvaras.

Beror det på att de inte vill att svenskar ska kunna bilda familjer? För det finns starka krafter som vill minska barnafödandet och befolkningstillväxten globalt. Sverige används då som en förebild där kvinnorna arbetar istället för att bilda familj och föda barn. Invandrarna kommer till Sverige och blir påverkade av den svenska modellen och vägen till lycka. Det var ändå den ursprungliga tanken med att ta fattiga människor till västvärlden och utbilda dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Sveriges Radio
Är du beredd att sterilisera dig för klimatets skull?

Men i flertalet av de allra mest utvecklade länderna, bland dem USA och Sverige, har kvinnor börjat föda fler barn än tidigare. Även om födelsetalen fortfarande är långt under det antal människor som avlider, är det ett oroande tecken, säger Paul Ehrlich.

De europeiska länderna borde istället anstränga sig för att i snabbare takt minska sin befolkning:
– Many European countries are at rates that are below replacement levels, which is exactly where they should be, perhaps even shrinking faster.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=3955836
Citera
2015-09-01, 07:20
  #6895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bostäder är tyvärr varor som alla andra vare sig du vill eller inte.

Det är synd att politiken ska förstöra marknaden i grunden så att det blir brist.

Eller saknar du kö till mjölken på ica oxå, köförespråkare som du är?

Ja det är synd att vi öppnat gränserna för MENA skräp jag håller med. Det har totalt saboterat marknaden. Marknadshyror hade inte löst det problemet på långa vägar då vi tar in för mycket på för kort tid.

Du är ju lika efterbliven som Gromph som på allvar jämför en hyreslägenhet med ett paket mjölk.
Citera
2015-09-01, 07:24
  #6896
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja det är synd att vi öppnat gränserna för MENA skräp jag håller med. Det har totalt saboterat marknaden. Marknadshyror hade inte löst det problemet på långa vägar då vi tar in för mycket på för kort tid.

Du är ju lika efterbliven som Gromph som på allvar jämför en hyreslägenhet med ett paket mjölk.

Oavsett hur stor invandringen är kommer det alltid bli köer om man har ett pristak som ligger under vad marknaden är beredd att betala.
Citera
2015-09-01, 07:39
  #6897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Oavsett hur stor invandringen är kommer det alltid bli köer om man har ett pristak som ligger under vad marknaden är beredd att betala.

Tror du på allvar att köerna kommer försvinna? Om köerna försvinner är det för att folk inser att det är menlöst att stå i kö då de inte kommer ha råd att bo i alla fall. Så visst, vi kan höja priset på lägenheter för att få boret köerna lite som man inför åtgärder hos arbetsförmedlingen för att få bort arbetslösa ur statistiken men har det gjort att vi har färre arbetslösa? Nope. Vi har bara lägre arbetslöshetsstatistik. Inte ett skit har ändrats utom just officiella siffror.

Om du tror det kommer byggas 100k+ Bostäder om året under en 10års period(minst) om man inför marknadshyror så är du mer än lovligt dum i huvudet.
Citera
2015-09-01, 08:27
  #6898
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om du tror det kommer byggas 100k+ Bostäder om året under en 10års period(minst) om man inför marknadshyror så är du mer än lovligt dum i huvudet.

Vad är hindret? Brist på byggarbetare? Kapital? Varför går det inte att bygga nytt i Sverige?
Citera
2015-09-01, 08:29
  #6899
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Oavsett hur stor invandringen är kommer det alltid bli köer om man har ett pristak som ligger under vad marknaden är beredd att betala.


Invandrare efterfrågar bara gamla hyresreglerade bostäder och dom får dem det ser sociala myndigheterna i kommunerna. De har ju några tusen att placera varje år. Order från storebror staten.

Alltså är det i stor sett omöjligt att få tag på en bostad som unga och studenter har råd med.

Nyproduktion och marknadshyror har i stor sett ingenting med invandrares, studenters och mindre bemedlades bostadsförsörjning att göra.
Citera
2015-09-01, 08:43
  #6900
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Tror du på allvar att köerna kommer försvinna? Om köerna försvinner är det för att folk inser att det är menlöst att stå i kö då de inte kommer ha råd att bo i alla fall. Så visst, vi kan höja priset på lägenheter för att få boret köerna lite som man inför åtgärder hos arbetsförmedlingen för att få bort arbetslösa ur statistiken men har det gjort att vi har färre arbetslösa? Nope. Vi har bara lägre arbetslöshetsstatistik. Inte ett skit har ändrats utom just officiella siffror.

Om du tror det kommer byggas 100k+ Bostäder om året under en 10års period(minst) om man inför marknadshyror så är du mer än lovligt dum i huvudet.

Jag är som sagt övertygad om att vi alltid kommer ha köer så länge vi har ett pristak som ligger under vad marknaden är villig att betala.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Invandrare efterfrågar bara gamla hyresreglerade bostäder och dom får dem det ser sociala myndigheterna i kommunerna. De har ju några tusen att placera varje år. Order från storebror staten.

Alltså är det i stor sett omöjligt att få tag på en bostad som unga och studenter har råd med.

Nyproduktion och marknadshyror har i stor sett ingenting med invandrares, studenters och mindre bemedlades bostadsförsörjning att göra.

Skulle det vara någon form av invändning mot det jag skrev, även om det skulle vara sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in