2015-08-31, 18:56
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man kanske inte behöver gå över ån efter vatten.

GT: Kvinna misstänks våldtagen – två gånger
Eftersom XeniOnnatop ständigt återkommer till jämnåriga gärningsmän jämfört brottsoffer kan det vara på sin plats att också ta fram ett exempel där ynglingen - förutom gärningen - lyckats med konststycket att plantera blod och dna (taget från utomstående, intet ont anande) på brottsoffret.
2015-08-31, 18:58
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Pågick verkligen något takarbete? Det fanns ju varken byggställningar, stegar eller hiss på platsen där taket ej var fullt färdigt. Tror nog att de jobbat inne i ladan minst hela veckan innan med tanke på de stora schaktarbetena där.
Taket:
http://y.cdn-expressen.se/images/3c/33/3c33053b891b4a259d308cc989363641/4x3/645@70.jpg
http://z.cdn-expressen.se/images/69/4c/694cb93023e44a2293411414545e4184/16x9/645@70.jpg

Inne i ladan:
http://i.imgur.com/xCmjCXT.jpg
Ja, ja, vilket som. Ville bara förtydliga vilken lada jag menade. Inget annat. Det förekommer en och annan lada i fallet.
2015-08-31, 19:04
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det beror på att jag uppfattande din fråga som raljant och vidlyftigt spekulerande. (Annars är svaret: hur ska jag veta det?)

Jag raljerar inte det minsta. Du påstod att nycklar anno 2015 ska man inte fästa så stor vikt vid. Vill man ta sig in så tar man sig in. Självklart är det intressant om boden var låst och få, eller kanske bara, MGM hade access dit. Hur skulle då en annan GM än NB kommit in om det inte var åverkan på låset?
Eller hävdar du GM i förväg bestämt sin placering där och lånat en nyckel?
2015-08-31, 19:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Eftersom XeniOnnatop ständigt återkommer till jämnåriga gärningsmän jämfört brottsoffer kan det vara på sin plats att också ta fram ett exempel där ynglingen - förutom gärningen - lyckats med konststycket att plantera blod och dna (taget från utomstående, intet ont anande) på brottsoffret.
Varför skulle jag det? Vi vet inte om det har hänt i det här fallet. Lisa kan ha legat på ett golv där NB har blött tidigare, och fått blod på kläderna.
2015-08-31, 19:11
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
OK, det förklarar saken. - Då kan vi konstatera en del saker:

1. Morgonen efter försvinnandet anlände bröderna till ladan en kvart tidigare än de brukade.
2. AJ hade kallat till arbetsmöte den här morgonen (okänt när mötet bestämdes) och en av hans samarbetspartners, LGÅ, var också närvarande vid mötet.
3. Ladan hade ännu inte spärrats av som en presumtiv brottsplats - och ingen tycks ha reflekterat över det ytterst olämpliga i att ha ett arbetsmöte mitt emot kaféet där en tjej försvunnit endast 13 h tidigare.
4. Ladan hade tidigare genomsökts och man letade då efter spår från LH.
5. I ladan hade en hel del folk trampat omkring, bl.a. pappan och hans sökgrupp, poliser, kanske några privata sökhundar - utan att lägga märke till någon handske.
6. Chefen för grova brott var så förvånad över den här handsken att han t.o.m. övervägde att den kunde ha blåst in genom öppningen i ladan. Dock övervägde han inga avspärrningar förrän det var för sent.
7. Via handsken fick polisen upp ögonen för bröderna och de fick lämna sitt DNA.
8. Den ende som kan ha haft intresse av att plantera handsken i ladan är GM.

Det förefaller orimligt att om någon av bröderna överfallit LH i ladan, alt. transporterat henne genom öppningen, de inte minutiöst skulle ha sett till så att inga spår funnits kvar efter deras framfart. Det var deras arbetsplats och de bör ha känt den utan och innan; vetat om minsta skruv som fanns där.

Det förefaller också orimligt att om NB velat dölja en missad handske för sin bror, han inte med lätthet kunnat göra det. Givetvis hade han då inte stoppat på sig handsken, utan gömt den någonstans där den inte syntes.

Nu låg handsken alltså någonstans i det direkta blickfånget för de tre eller fyra (AB?) personer som stod där på golvet (och jag antar att de då inte placerat sig i den värsta bråten och riskerat benbrott). Handsken låg väl synlig och som gjord för att hittas, och de församlade reagerade alla på att handsken var av modell mindre (således ingen arbetshandske).
Särskilt punkt 3 har jag också reagerat på. Att de hade arbetsmöte därinne så snart efter försvinnandet och så nära där hon senast sågs ger lite myror i huvudet.

Tycker inte heller det har blivit klargjort huruvida övriga som arbetade därinne jobbade på som vanligt ett tag. När ladan spärrades av igen kan de inte ha gjort det men innan det? Tycker jag har läst någonstans att det fanns de som helt enkelt inte ville jobba där ens när avspärrningen försvann första gången. Och när var det nu igen? För lat för att leta men tydligen var det fritt fram redan på måndagsmorgonen. Som sagt, ger en del myror i huvudet, var det bara AJ, LÅ och bröderna B som var där? Vore som jag tidigare sagt jätteintressant att höra vad LÅ har att berätta. Om allt.
Senast redigerad av Gusselby 2015-08-31 kl. 19:55.
2015-08-31, 19:18
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man kanske inte behöver gå över ån efter vatten.

GT: Kvinna misstänks våldtagen – två gånger
Och XO hugger direkt. Som lite extra information kan nämnas att det har varit Matfestival i Skövde fredag och lördag till sent inpå morgontimmarna och med mycket människor i omlopp. Alla inte skövdebor.
2015-08-31, 19:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Särskilt punkt 3 har jag också reagerat på. Att de hade arbetsmöte därinne så snart efter försvinnandet och så nära där hon senast sågs ger lite myror i huvudet.

Tycker inte heller det har blivit klargjort huruvida övriga som arbetade därinne jobbade på som vanligt ett tag. När ladan spärrades av igen kan de inte ha gjort det men innan det? Tycker jag har läst någonstans att det fanns de som helt enkelt inte ville jobba där ens när avspärrningen försvann första gången. Och när var det nu igen? För lat för att leta men tydligen var det fritt fram redan på måndagsmorgonen. Som sagt, ger en del myror i huvudet, var det bara AJ, LÅ och bröderna N som var där? Vore som jag tidigare sagt jätteintressant att höra vad LÅ har att berätta. Om allt.

Seriöst, AJ och övriga visste väl inte att handsken skulle hittas i ladan, de hade inget som helst skäl att inte ha möte i en av säteriets byggnader där det bedrevs verksamhet, vad är det för trams, myror i huvudet?
2015-08-31, 19:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Tycker inte heller det har blivit klargjort huruvida övriga som arbetade därinne jobbade på som vanligt ett tag. När ladan spärrades av igen kan de inte ha gjort det men innan det? Tycker jag har läst någonstans att det fanns de som helt enkelt inte ville jobba där ens när avspärrningen försvann första gången. Och när var det nu igen? För lat för att leta men tydligen var det fritt fram redan på måndagsmorgonen. Som sagt, ger en del myror i huvudet, var det bara AJ, LÅ och bröderna N som var där? Vore som jag tidigare sagt jätteintressant att höra vad LÅ har att berätta. Om allt.

Håller med. Finner detta förunderligt. AJ vet om händelsen redan på söndag, det är fullt polispådrag - men in i ladan och jobba ska de som om knappt nåt hänt?
Jag menar inte att det gör alla suspekta - men jag begriper mig inte på att hålla en arbetsplanering mitt i stormen bland poliserna?
Ett hett område, en suspekt brottsplats?

Jag får inte in detta i huvudet från varken polisens håll (tillåtelse) eller AJ och gänget. Men det kanske är ren nyfikenhet som drar dem dit. Jag menar - varför planera dagen, att tänka sig jobba öht?
2015-08-31, 19:24
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Domare kan mycket väl ha fel men jag finner det osannolikt att så många skulle ha fel (i och med att det även prövats i hovrätten). Notera att det enda de haft rätt i är att det föreligger sannolika skäl inget annat.

Men iom åklagren ju själv har sagt att han enbart fått in muntliga svar (på teknisk bevis) så tänker jag; är muntliga svar verkligen tillräckligt till att hålla en person innespärrad i flera månader?

Eller är det då eventuella vittnesmål som då, tillsammans med de osäkra muntliga svaren, som man tycker räcker?

Nu vet jag inte hur en åklagare, framför domaren, framlägger muntliga svar på tekniska bevis, men om han länge innan får dom pr telefon så kan det ju lätt bli lite tolkning på det som sagts innan det framförs vid omhäktning etc, eller misstar jag mig fullständigt?
2015-08-31, 19:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Önskar du att domstolen ska resonera som du? Tycker inte du att DNA ska få ses som starka bevis längre? Hur högt vill du lägga ribban? När ska de kunna fälla en misstänkt? Endast om de erkänner eller vad?

Eller är du bara en grälsjuk tant med mycket fritid som egentligen är nöjd med de flesta domar?

Du vet sannolikt inte vilka bevis som åklagaren har förutom DNA-spåren, eller vet du? DNA-spår är inte ett självklart bevis för skuld, men du får tro det om du vill, andra vet bättre.

Här har du och andra som är helt övertygade om skuld lite lektyr att läsa under kvällen, läs först, tänk till, vad kan det betyda för det konkreta fallet vi diskuterar, kommentera därefter.

DNA som bevis
– en sammanställning av domar

http://www.aklagare.se/PageFiles/3825/2008-05%20DNA%20som%20bevis.pdf

Här lite om sperma också:

http://nfc.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Informationsmaterial/SKL/KT_99_3_6-7.pdf
Senast redigerad av OY 2015-08-31 kl. 19:28.
2015-08-31, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med. Finner detta förunderligt. AJ vet om händelsen redan på söndag, det är fullt polispådrag - men in i ladan och jobba ska de som om knappt nåt hänt?
Jag menar inte att det gör alla suspekta - men jag begriper mig inte på att hålla en arbetsplanering mitt i stormen bland poliserna?
Ett hett område, en suspekt brottsplats?

Jag får inte in detta i huvudet från varken polisens håll (tillåtelse) eller AJ och gänget. Men det kanske är ren nyfikenhet som drar dem dit. Jag menar - varför planera dagen, att tänka sig jobba öht?
Vad sades på mötet på arbetsplatsen? Tyvärr grabbar, det blir inget arbete idag som ni säkert förstår?
2015-08-31, 19:33
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Vad sades på mötet på arbetsplatsen? Tyvärr grabbar, det blir inget arbete idag som ni säkert förstår?
Så kan det ha varit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in