2015-08-31, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
OK, det förklarar saken. - Då kan vi konstatera en del saker:

1. Morgonen efter försvinnandet anlände bröderna till ladan en kvart tidigare än de brukade.
2. AJ hade kallat till arbetsmöte den här morgonen (okänt när mötet bestämdes) och en av hans samarbetspartners, LGÅ, var också närvarande vid mötet.
3. Ladan hade ännu inte spärrats av som en presumtiv brottsplats - och ingen tycks ha reflekterat över det ytterst olämpliga i att ha ett arbetsmöte mitt emot kaféet där en tjej försvunnit endast 13 h tidigare.
4. Ladan hade tidigare genomsökts och man letade då efter spår från LH.
5. I ladan hade en hel del folk trampat omkring, bl.a. pappan och hans sökgrupp, poliser, kanske några privata sökhundar - utan att lägga märke till någon handske.
6. Chefen för grova brott var så förvånad över den här handsken att han t.o.m. övervägde att den kunde ha blåst in genom öppningen i ladan. Dock övervägde han inga avspärrningar förrän det var för sent.
7. Via handsken fick polisen upp ögonen för bröderna och de fick lämna sitt DNA.
8. Den ende som kan ha haft intresse av att plantera handsken i ladan är GM.

Det förefaller orimligt att om någon av bröderna överfallit LH i ladan, alt. transporterat henne genom öppningen, de inte minutiöst skulle ha sett till så att inga spår funnits kvar efter deras framfart. Det var deras arbetsplats och de bör ha känt den utan och innan; vetat om minsta skruv som fanns där.

Det förefaller också orimligt att om NB velat dölja en missad handske för sin bror, han inte med lätthet kunnat göra det. Givetvis hade han då inte stoppat på sig handsken, utan gömt den någonstans där den inte syntes.

Nu låg handsken alltså någonstans i det direkta blickfånget för de tre eller fyra (AB?) personer som stod där på golvet (och jag antar att de då inte placerat sig i den värsta bråten och riskerat benbrott). Handsken låg väl synlig och som gjord för att hittas, och de församlade reagerade alla på att handsken var av modell mindre (således ingen arbetshandske).

Du borde arbeta inom Polismyndigheten!

Helt fantastisk slutledningsförmåga, underbart!

Nu fick du mig och säkert många andra att just lägga
fram det självklara.

A.J som jag helt klart intuitivt känt
ha "horn i pannan" har det också.

Han borde givetvis sitta häktad som skäligen misstänkt
för mord eller medhjälp av mordet på Lisa Holm.

Nu återstår bara "minst" en till.
2015-08-31, 18:25
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man kanske inte behöver gå över ån efter vatten.

GT: Kvinna misstänks våldtagen – två gånger

Ganska off-topic för tråden eller vad vill du ha sagt?
2015-08-31, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Enligt delvis obekräftade rykten hittades en mobil, klockspänne, ring.
Varför tog mördaren av ringen och klockan? Det ska röra sig om ett tiotal fynd sägs det. Plånbok? Andra smycken?

Är det saker mördaren tänkt behålla men inte vågade?

Det är däremot bekräftat att Helena Anderssons ringar hittades. Som spår efter henne.
2015-08-31, 18:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Enligt delvis obekräftade rykten hittades en mobil, klockspänne, ring.
Varför tog mördaren av ringen och klockan? Det ska röra sig om ett tiotal fynd sägs det. Plånbok? Andra smycken?

Är det saker mördaren tänkt behålla men inte vågade?

Ringen kanske ursprungligen var hans, den finnige ynglingens.
2015-08-31, 18:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Du borde arbeta inom Polismyndigheten!

Helt fantastisk slutledningsförmåga, underbart!

Nu fick du mig och säkert många andra att just lägga
fram det självklara.

A.J som jag helt klart intuitivt känt
ha "horn i pannan" har det också.

Han borde givetvis sitta häktad som skäligen misstänkt
för mord eller medhjälp av mordet på Lisa Holm.

Nu återstår bara "minst" en till.

Kan du berätta vad som konkret talar för att AJ skulle ha med saken att göra? Jag känner intuitivt att du är en spåkärring av värsta sort, alternativt en sysslolös gammal kärring som har sniffat för mycket på rökelser av dålig kvalitet.

Minst en till säger du, vad menar du med det? Redovisa åtminstone en sammanhängande teori som stöds av det som är känt istället för att sitta här varje dag och dikta ihop en massa strunt.
2015-08-31, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Med tanke på att domstolen beviljade häktningsyrkandet får man nog säga att beslutet var korrekt. Sedan är det en helt annan sak att säga att den som blev anhållen sedermera kommer att bli dömd för brottet men själva beslutat att anhålla är svårt att ifrågasätta om en domstol beviljar det efterföljande häktningsyrkandet (och notera att detta beslut överklagades också till hovrätten som likt tingsrätten beviljande yrkandet).

Domstolar tycker och låter sig påverkas också. De är människor och inga robotar. Det har vi avhandlat förut. Du har en syn på domare som om de vore upphöjda gudar.

Märkligt att båda tingsrättsdomarna är fd kollegor till Wennerholm. Det borde givetvis ha fått "rättvisan" att flytta besluten till annan del av landet.
2015-08-31, 18:37
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Domstolar tycker och låter sig påverkas också. De är människor och inga robotar. Det har vi avhandlat förut. Du har en syn på domare som om de vore upphöjda gudar.

Märkligt att båda tingsrättsdomarna är fd kollegor till Wennerholm. Det borde givetvis ha fått "rättvisan" att flytta besluten till annan del av landet.

Domare kan mycket väl ha fel men jag finner det osannolikt att så många skulle ha fel (i och med att det även prövats i hovrätten). Notera att det enda de haft rätt i är att det föreligger sannolika skäl inget annat.
2015-08-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jaha du. Så GM har på förhand bestämt sig att placera Lisa i boden (om hon nu hittades där) ?

I så fall är brottet planerat eller menar du att GM har sökt efter en nyckel hos lämpliga personer för att göra sin placering? Före eller efter mordet?

Men tanke på förslagenheten som finns runt detta fallet så är nyckeln av underordnad betydelse. (Det gäller både de som anser att mgm är "rätt" gm och de som är kritiskt granskande.) Nyckeln är inte ointressant men inte särskilt intressant heller.
2015-08-31, 18:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men tanke på förslagenheten som finns runt detta fallet så är nyckeln av underordnad betydelse. (Det gäller både de som anser att mgm är "rätt" gm och de som är kritiskt granskande.) Nyckeln är inte ointressant men inte särskilt intressant heller.

Inget svar kunde du ge på min enkla fråga.

Nej, den är inte av underordnad betydelse. Men hur pass viktigt, eller om ens dörren är låsbar, kommer vi förmodligen kunna ta del av i FUP.
Senast redigerad av katw 2015-08-31 kl. 18:44.
2015-08-31, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Domare kan mycket väl ha fel men jag finner det osannolikt att så många skulle ha fel (i och med att det även prövats i hovrätten). Notera att det enda de haft rätt i är att det föreligger sannolika skäl inget annat.

Dom litar på åklagaren. Något annat vet inga domare. Att höga jurister går i samma fotspår är inget ovanligt. Har hänt förut. De är människor som känner och tycker. Du vill gärna att det ska verka som motsatsen.
Den första domaren, som började trampa upp stigen, fd detta kollega till åkl LGW, hittade dessutom på ett brott som inte finns så domare han var. Väldigt "förtroendeingivande".
2015-08-31, 18:47
Medlem
Citat:

Nej, den är inte av underordnad betydelse. Men hur pass viktigt, eller om ens dörren är låsbar, kommer vi förmodligen kunna ta del av i FUP.

Då står det i motsats till förslagenheten vissa pådyvlar MGM.
2015-08-31, 18:51
Medlem
Citat:

Det beror på att jag uppfattande din fråga som raljant och vidlyftigt spekulerande. (Annars är svaret: hur ska jag veta det?)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in