2015-08-31, 18:00
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Då kan man gissa att denna person bor i första huset av de sju räknat från ladan där takläggning pågick.

Pågick verkligen något takarbete? Det fanns ju varken byggställningar, stegar eller hiss på platsen där taket ej var fullt färdigt. Tror nog att de jobbat inne i ladan minst hela veckan innan med tanke på de stora schaktarbetena där.
Taket:
http://y.cdn-expressen.se/images/3c/33/3c33053b891b4a259d308cc989363641/4x3/645@70.jpg
http://z.cdn-expressen.se/images/69/4c/694cb93023e44a2293411414545e4184/16x9/645@70.jpg

Inne i ladan:
http://i.imgur.com/xCmjCXT.jpg
2015-08-31, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför hänvisar du till gammal information, vad är relevansen för tråden? Entomologi är ett sätt att bestämma dödstidpunkten, även i Sverige, hur det såg ut 2007 är totalt ointressant tycker jag.

Tycker du att 7-8 år är mycket i detta sammanhang?
Betänk då att fortfarande 2015 inte finns någon metod utarbetad över hur förhör ska hållas. Varje polis använder sin metod och sin "magkänsla". Med tanke på hur inblandade poliser använder just det sistnämnda är det väl det som styr i de fåtalet förhören med MGM här.
2015-08-31, 18:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Han jag är bekant med och känner mkt väl, har inte sett när bröderna åkte hemifrån, men vet att de kom en kvart tidigare än vanligt till jobbet vid ladan mån 8 juni. Han jag känner kände bröderna lite lätt, och pratade med dem senast dagen innan LH försvann.
OK, det förklarar saken. - Då kan vi konstatera en del saker:

1. Morgonen efter försvinnandet anlände bröderna till ladan en kvart tidigare än de brukade.
2. AJ hade kallat till arbetsmöte den här morgonen (okänt när mötet bestämdes) och en av hans samarbetspartners, LGÅ, var också närvarande vid mötet.
3. Ladan hade ännu inte spärrats av som en presumtiv brottsplats - och ingen tycks ha reflekterat över det ytterst olämpliga i att ha ett arbetsmöte mitt emot kaféet där en tjej försvunnit endast 13 h tidigare.
4. Ladan hade tidigare genomsökts och man letade då efter spår från LH.
5. I ladan hade en hel del folk trampat omkring, bl.a. pappan och hans sökgrupp, poliser, kanske några privata sökhundar - utan att lägga märke till någon handske.
6. Chefen för grova brott var så förvånad över den här handsken att han t.o.m. övervägde att den kunde ha blåst in genom öppningen i ladan. Dock övervägde han inga avspärrningar förrän det var för sent.
7. Via handsken fick polisen upp ögonen för bröderna och de fick lämna sitt DNA.
8. Den ende som kan ha haft intresse av att plantera handsken i ladan är GM.

Det förefaller orimligt att om någon av bröderna överfallit LH i ladan, alt. transporterat henne genom öppningen, de inte minutiöst skulle ha sett till så att inga spår funnits kvar efter deras framfart. Det var deras arbetsplats och de bör ha känt den utan och innan; vetat om minsta skruv som fanns där.

Det förefaller också orimligt att om NB velat dölja en missad handske för sin bror, han inte med lätthet kunnat göra det. Givetvis hade han då inte stoppat på sig handsken, utan gömt den någonstans där den inte syntes.

Nu låg handsken alltså någonstans i det direkta blickfånget för de tre eller fyra (AB?) personer som stod där på golvet (och jag antar att de då inte placerat sig i den värsta bråten och riskerat benbrott). Handsken låg väl synlig och som gjord för att hittas, och de församlade reagerade alla på att handsken var av modell mindre (således ingen arbetshandske).
2015-08-31, 18:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra

Jag tror du missförstod mig Jag syftade på att flera tycker det är märkligt att vittnet hade den kollen.
Det finns dom som tex. går upp,sätter på kaffe och radion,tar en ostmacka mm och har gjort så sedan tidräkningen började...

Märkligt betyder ej osannolikt. Tänk på att det är gedigen landsort, där bubblan men lever i inte är riktigt lika liten som i förort eller storstad?
Just den 8/6 kan det funnits rimlig anledning för nyfikna att betrakta?
Alla andra dagar om året får väl vara höjt i dunkel.
Senast redigerad av rotesau 2015-08-31 kl. 18:06.
2015-08-31, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, huruvida utrymmet var låst är högintressant.

Inte särskilt. Det går alltid att komma över nyckel eller att komma in på annat sätt. Nycklar är inte så intressanta längre 2015 som vissa vill göra gällande.
2015-08-31, 18:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Det kan ju bero på flera saker.Ute med båten över helgen,yppandeförbud,bortbjuden på middag etc.

Yppandeförbudet skulle i så fall inte gälla observation av bröderna måndag morgon menar du? Ja det är ju klart, så kan det vara, och det betyder i så fall att åklagaren anser att uppgiften om en kvart är betydelselös, då bör den vara det för oss också. Skingra er, här finns ingenting att se.

Det där med båt och bortbjuden på middag tror jag inte på, vittnet påstås veta att bröderna alltid är punktliga, det måste betyda att vittnet alltid är hemma och har koll på brödernas rutiner, även lördagar, annars kan man inte använda ordet alltid tycker jag, och det är dit jag vill komma.

Jag tillmäter inte den där kvarten någon större betydelse för fallet i nuläget då vittnet är otillförlitligt när han säger att bröderna alltid är punktliga. Hade han använt uttrycket ofta eller oftast så hade jag sett på saken med andra ögon. Dock bevisar det ingenting åt något håll, vad ska vi göra med uppgiften om den är sann när vi inte vet vad bröderna gjorde den där kvarten som de påstås ha kommit tidigare till arbetsplatsen?

Det var kanske något mystiskt de höll på med?
2015-08-31, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsentomologen obducerar inte. I vatchareeyafallet var obduktionen klar 2 oktober, medan rättsentomologen var klar 17 juli.

Det är inte NFC som gör rättsentomologisk undersökning. Det var Statens veterinärmedicinska anstalt som undersökte insektslarverna på Vatchareeyas kropp.

På uppdrag utav vem? Utav beställande polis eller av NFC?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Man kanske inte behöver gå över ån efter vatten.

GT: Kvinna misstänks våldtagen – två gånger
Citat:
En tonårig kille misstänks för att våldtagit en kvinna på två olika platser i Skövde under natten till söndagen.
[...]
Enligt polisen ska mannen och kvinnan inte känna varandra sedan tidigare.
– De ska inte ha känt varandra tidigare, men bekantat sig med varandra under lördagen, säger Lindström.
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Sedan kan man även tänka sig att de inte lämnade caféet förrän 18.10 trots förberedelser då det sägs ha varit en lugn dag vad gäller kunder. Det ger isåfall 13 minuter tills smset loggades och det är inte så jättelång tid för smsande och förberedelser fram till helt klar för start. Vad jag menar är att det inte behöver vara något konstigt med tiden fram till skickande av sms, det behöver inte alls vara så att hon väntade på någon vilket jag inte, kanske inte helt oväntat, tror.

Som sagt. Och plötsligt blev det "typ en halvtimme".

Som sagt. Ingen halvtimme, långt därifrån.

– Det var en ganska lugn dag och därför kunde vi stänga och var klara 18.15.

http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor?refresh=true
2015-08-31, 18:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
På uppdrag utav vem? Utav beställande polis eller av NFC?
Rättsmedicinska avdelningen i Umeå
2015-08-31, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag hörde tidigt att balterna svurit åt mps, typ, dra åt helvete. Men det är som så mycket annat obekräftade uppgifter. Är det sant, var de inte intresserade av att hjälpa till att leta. Då kan nyfikenhet vara anledning att åka tidigare.

.
Senast redigerad av nopomil 2015-08-31 kl. 18:23.
2015-08-31, 18:19
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Inte särskilt. Det går alltid att komma över nyckel eller att komma in på annat sätt. Nycklar är inte så intressanta längre 2015 som vissa vill göra gällande.

Jaha du. Så GM har på förhand bestämt sig att placera Lisa i boden (om hon nu hittades där) ?

I så fall är brottet planerat eller menar du att GM har sökt efter en nyckel hos lämpliga personer för att göra sin placering? Före eller efter mordet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in