2015-08-30, 22:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag frågade efter källan, jag frågade inte om länken var källan. Länken var GT:s artikel om bilarna. Varifrån har du fått uppgiften om 19-tiden, som du säger kommer från GT?
Då hade jag behövt samla på mig en massa länkar, eller troligare uppdateringar av olika artiklar, och där vi tidigare kunnat konstatera att flera uppgifter kan saknas i en senare version. - Det kan konstateras att tiden för vittnets iakttagelse är okänd, och att "under kvällen" även kan röra sig om en senare (t.o.m. betydligt senare) tidpunkt än "19-tiden". - Det återstår att se.
2015-08-30, 22:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är en väldig skillnad på att lösa hantverksproblem och att snabbt döda och transportera bort en kropp. Är inte det självklart?
Däremot - OM mördaren/medarbetaren har gjort det förut kommer saken i ett annat läge. Därför är parallellerna till Helena Andersson-fallet intressanta.

Har du begåvats med ett kreativt tänkande så är det inte begränsat till när du ”borstar tänderna”. Det är en egenskap som så att säga ligger mer på personligheten.
2015-08-30, 22:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, den frågan äger sitt berättigande, jag håller med dig. Jag var mest ute efter att hitta en förklaring till att deras bil sågs framföras i hög hastighet. Vissa personer vill äta varm pizza och trampar då på gasen för att pizzan inte ska hinna kallna, men nu vet jag i alla fall att de pizzor som kan handlas hos Handlarn i Källby förmodligen är kalla redan vid leverans, riktigt kalla dessutom.

Poängen är givetvis att det handlar om en på det hela taget obekräftad uppgift om att bröderna synts till i affär, kort efter den sista tidpunkt Lisa rapporterats vara i livet.

Vi vet INTE om pizzaköpet är belagt (rätt dag, rätt plats, vilka var med?), vi vet inte när LH dödats, vi vet inte hur LH hamnat i Martorp, vi vet i stort sett bara (indirekt) att mopeden stod vid kafeet då pappan kom dit vilket i alla fall pekar på att LH inte var kvar vid kafeet då.

Vi vet inte om LH levt då hon lämnade kafeet, vi vet inte om LH dog på vägen, vi vet inte om hon var död då hon kom till Martorp. Det enda som sagts är att fyndplatsen inte sägs vara mordplatsen, men för allt vi vet kan det vara så i alla fall. Samtidigt kan mordplatsen vara i stort sett var som helst, rimligtvis dock inom transportavstånd mellan kafeet och Martorp. Teoretiskt skulle försvinnandet skett på kvällen, mordet dagen efter eller senare ändå.

Vi vet alltså inte särskilt mycket. Låt oss nu hoppas att utredarna vet mer.
2015-08-30, 22:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
I praktiken kan alltså åklagaren tjyvhålla på bevisning fram till slutförhöret när åtal väcks? Fattar jag dig rätt?
Åklagaren behöver inte presentera bevisning förrän åtal väcks, tvärtom, han bör hålla den hemlig tills dess så han inte stör utredningen och påverkar vittnen och blivande nämndemän.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-30 kl. 22:21. Anledning: Grammatik
2015-08-30, 22:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Problemet här är att man tror att kroppen flyttats sedan hon dödats.

Då ger rättsentomologin inga svar. Om kroppen förvarats på et sånt sätt att inga flugor hade tillgång hela eller delar av tiden.

Det är faktiskt omöjligt att fastställa tidpunkten i såna fall. Man har gjort försök med bakterietillväxt i tarm, i ögonhålor, bladansamlingar kroppstemperatur o.a., det ger inga svar.

I filmer och böcker ger rättsläkaren tiden på halvtimmen, och det utan att mäta temperatur i rektum!
Aven med en sån mätning är detta omöjligt!

Rättsentomologiskt Utlåtande. Fallet Vatchareeyas:
Citat:
Med alla osäkerheter sammanvägda talar resultaten för att kroppen varit död mer än 6 dagar och i någon mån för att den legat mer än 8 dagar. Mellan 8 och 18 dagar innan kroppen påträffades kommer resultaten från undersökningen inte att nämnvärt att förändra sannolikheten för att kroppen koloniserades i tidsintervallet jämfört med en förutsättningslös analys
2015-08-30, 22:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Rättsentomologiskt Utlåtande. Fallet Vatchareeyas:
Eftersom Lisa var försvunnen bara fem dygn finns det större chans att rättsentomologen kan uttala sig säkert om dödstidpunkten. Men det förutsätter att insekterna kom åt kroppen, och att den inte flyttades mellan olika miljöer mellan dödsfall och fynd.
2015-08-30, 22:33
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Då hade jag behövt samla på mig en massa länkar, eller troligare uppdateringar av olika artiklar, och där vi tidigare kunnat konstatera att flera uppgifter kan saknas i en senare version. - Det kan konstateras att tiden för vittnets iakttagelse är okänd, och att "under kvällen" även kan röra sig om en senare (t.o.m. betydligt senare) tidpunkt än "19-tiden". - Det återstår att se.
Jag tror att du tänker på den här FB-uppgiften:

Citat:
Ursprungligen postat av Engnu
En bekant till mig blev omkörd av en grå/silvrig kombi vid jirneklev lia vid ca 19.00 tiden i söndags i en Jävla fart!

Han har tipsat polisen!

Här diskuteras alla tre händelser i samma inlägg:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-30 kl. 22:52.
2015-08-30, 22:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Dessutom behöver man ställa sig frågan: var syftet, inte att begå ett sexualbrott, utan att komma över en kvinnas (flickas) kropp?
Då sammanfaller hanteringen efteråt och motivet.
Om utrymmet är låst eller inte är inte så intressant.
Det kan också finnas ett intresse av att lägga ut spår och att kroppen ska hittas.

Joo, huruvida utrymmet var låst är högintressant.
2015-08-30, 22:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag tror att du tänker på den här FB-uppgiften:
På den vägen iakttagelsen av de två bilarna gjordes görs inga omkörningar, inte ens möten.
2015-08-30, 22:38
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
På den vägen iakttagelsen av de två bilarna gjordes görs inga omkörningar, inte ens möten.
Men jag misstänkar alltså att det var källan till Letsdoits fundering...

Jag har själv inte sett tidpunkten för de två bilarnas framfart, angiven i media.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-30 kl. 22:56.
2015-08-30, 22:39
Medlem
Citat:
Eftersom Lisa var försvunnen bara fem dygn finns det större chans att rättsentomologen kan uttala sig säkert om dödstidpunkten. Men det förutsätter att insekterna kom åt kroppen, och att den inte flyttades mellan olika miljöer mellan dödsfall och fynd.

Vilket då betyder att det hela skulle bli svårare att tidsbestämma om L.H tex varit gömd i ett plåtskåp exempelvis som några nämnt här på tråden...inte många insekter kommer in där..
2015-08-30, 22:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Att uppgiften saknas i obduktionsprotokollet säger mig att rättsentomologen inte kan uttala sig säkert om dödstidpunkten.

Kan möjligen också vara så att polisen glömt att beställa undersökningen. NFC gör ju bara det de blir tillsagda. Har ju hänt förr.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-08-30 kl. 22:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in